کد مطلب: ۸۰۷۷۱۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا تماس تصویری از طریق تلفن همراه بعد از ۱۰ سال فعال شد؟ / پیش‌بینی ۲ سناریو از راه‌اندازی سرویس مکالمه ویدیویی

چرا تماس تصویری از طریق تلفن همراه بعد از 10 سال فعال شد؟ / پیش‌بینی 2 سناریو از راه‌اندازی سرویس مکالمه ویدیویی

براساس اعلام کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار است سرویس تماس تصویری از طریق اپراتورهای تلفن همراه فعال شود. چرا دولت بعد از 10 سال، دست به چنین اقدامی زده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هزینه هر دقیقه مکالمه ویدیویی را برای سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری 150 تومان تعیین کرد. در مصوبه ۳۴۲ رگولاتوری در این مورد آمده است که دارندگان پروانه ارائه‌دهنده خدمات تلفن‌ همراه می‌توانند با رعایت مفاد این مصوبه و دیگر مقررات و شرایط مربوط، بسته‌های مختلف تعرفه‌ای را متناسب با نیاز مشترکان برای تماس تصویری تعریف و ارائه کنند.

تاخیر 10 ساله برای عملی شدن یک ایده ساده

قابلیت برقراری تماس ویدیویی در حالی در سال ۱۴۰۲ فعال شده است که چند سالی است کاربران از طریق پیام‌رسان‌ها می‌توانند به صورت رایگان تماس ویدیویی برقرار کنند. حتی در شرایط فیلترینگ گسترده پیام‌رسان‌های خارجی، مردم باز هم راه‌هایی برای برقراری چنین تماس‌هایی مبتنی بر فضای وب پیدا می‌کنند که هزینه‌ای هم برای‌شان در بر نداشته باشد.

بنابراین شاید اگر حدود 10 سال پیش، زمانی که اپراتور رایتل قابلیت تماس تصویری را روی سیم‌کارت‌های خود ایجاد کرده بود، این اتفاق می‌افتاد با استقبال زیادی از سوی کاربران مواجه می‌شد.

اما در آن روزها این تصمیم با مخالفت مراجع تقلید مواجه شد. چون معتقد بودند که قابلیت مکالمه تصویری با آموزه‌های دینی در تعارض است. در نتیجه این مخالفت‌ها، سرویس مکالمه تصویری از دسترس خارج شد!

اکنون و پس از 10 سال و در فضای فیلترینگ شدیدی که بر اینترنت کشور حاکم است، امکان تماس تصویری که در تعارض با عقاید دینی بود، به‌یکباره مشکلات مذهبی‌اش برطرف شده و این ظرفیت ارتباطاتی بزرگ در اختیار کاربران ایرانی قرار گرفته است. تجارت‌نیوز از این اتفاق دو سناریو را پیش‌بینی می‌کند که در ادامه می‌آیند.

سناریو اول: درآمدزایی دولت از فضای فیلترینگ

می‌توان پیش‌بینی کرد که میزان استقبال کاربران ایرانی از سرویس مکالمه تصویری مانند استقبال از پلتفرم‌های بومی باشد. چون این سوال وجود دارد که وقتی کاربران طعم رایگان مکالمه تصویری را چشیده‌اند و در همین پلتفرم‌های داخلی هم از این امکان بهره‌مند هستند، چرا باید بابت ابن تجربه، هزینه بپردازند؟ قابل ذکر است که کاربران برای استفاده از این سرویس باید دقیقه‌ای 150 تومان هزینه کنند. یعنی هزینه هر ۱۰ دقیقه تماس تصویری، ۱۵۰۰ تومان است.

البته این امکان هم وجود دارد که عده‌ای به دلیل فیلترینگ گسترده پلتفرم‌های خارجی و عدم استفاده از نمونه‌های داخلی، ناچار به استفاده از این سرویس شوند. کما اینکه هنوز میلیون‌ها ایرانی به خاطر نگرانی از نقض داده‌های حریم خصوصی و عدم اعتماد، حاضر به نصب و استفاده از پیام‌رسان‌های بومی نشده‌اند. بنابراین این احتمال وجود دارد که از امکان تماس تصویری تلفن همراه خود استفاده کنند. با این حساب، دولت روی فضای فیلترینگی که خودش ایجاد کرده، زمینه درآمدزایی برای خود و اپراتورها را فراهم می‌کند! یعنی سودسازی از ناچاری کاربران.

همچنان که هیئت وزیران، در تاریخ ۲۱/۱۲/۱۴۰۱ تصویب کرد که حق‌السهم دولت از درآمد خدمات مکالمات ویدئویی اپراتورها ۸ درصد خواهد بود. به نظر می‌رسد یکی از مقاصد دولت از این اتفاق درآمدزایی است. اگرچه به گفته مسئولان دولتی، بخش اعظم درآمد حاصل از فعال‌سازی این سرویس به اپراتورها اختصاص می‌یابد.

سناریو دوم: دلجویی از اپراتورهای تلفن همراه

در روزهای اعمال محدودیت‌های اینترنتی خسارت سنگینی به اپراتورهای تلفن همراه وارد شد، اپراتور رایتل در نامه‌ای به وزیر ارتباطات اعلام کرده بود که به‌دلیل محدودیت‌های اینترنت و کاهش درآمدهای این شرکت، حتی احتمال خروج رایتل از بازار ارتباطات کشور وجود دارد. این امکان هم وجود دارد که قصد دولت از راه‌اندازی این سرویس دلجویی از پلتفرم‌ها بعد از خسارت‌های سنگین فیلترینگ باشد.

رضا زرنوخی، سرمایه‌گذار اکوسیستم استارتاپی و مدیرعامل صندوق توسعه تکنولوژی ایران نیز چندی پیش در گفتگو با تجارت‌نیوز به این نکته اشاره کرده بود که حکومت زمانی حاضر شد اینترنت را بعد از مدت‌ها وصل کند که اپراتورهای تلفن همراه به خاطر ضرر و زیان شدید، اعتراض کردند. وگرنه زیان مردم و کسب‌وکارها اهمیت چندانی برای‌شان نداشته است.

لازم به ذکر است که این طرح تا به امروز فقط برای مشترکان همراه اول به‌صورت آزمایشی اجرا شده است و مشترکان این اپراتور امکان استفاده از آن را دارند. البته قابلیت مکالمه تصویری صرفاً برای درون شبکه همراه اول برقرار است و علاوه‌براین، طبق اعلام اپراتور همراه اول ، تماس‌گیرنده و دریافت‌کننده تماس هر دو باید تحت پوشش شبکه LTE باشند.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه استارتاپ‌ها را می‌توانید در صفحه اختصاصی اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.