کد مطلب: ۶۴۲۶۹۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

امکان شکایت از صفحه‌های اینستاگرام وجود دارد؟

امکان شکایت از صفحه‌های اینستاگرام وجود دارد؟

برخلاف تصور بسیاری از افراد امکان پیگیری جرایم و کلاهبرداری‌هایی که از طریق پلتفرم اینستاگرام صورت می‌گیرد، وجود دارد. چرا که نهادهایی برای پیگیری این تخلفات به وجود آمدند تا فضا را برای کاربران و کسب‌وکارهای دیگر امن کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پلتفرم اینستاگرام مدت‌هاست که به یکی از بسترهای خرید و فروش کالا تبدیل شده است. به طوری که در این پلفترم کسب‌وکارهای زیادی به ویژه در ایران، طی این مدت شکل گرفتند.

در حالی که افراد بسیاری توانستند از طریق اینستاگرام کاری را راه‌اندازی و کسب‌ درآمد کنند. اما مجازی بودن این فضا سبب شد تا برخی از افراد از آن جهت کلاهبرداری استفاده کنند‌.

از کدام صفحات خرید کنیم؟

کلاهبرداری از طریق اینستاگرام باعث شد که مشتریان کمتر به صفحه‌های خریدو فروش کالا و خدمات در اینستاگرام اعتماد کنند.

دیدگاه تعدادی از کاربران نسبت به خرید از اینستاگرام به این شرح است:

«خیلی از پیجای اینستاگرام که سایت فروشم دارن اینماد ندارن و آدم میترسه ازشون خرید کنه. بعنوان یه مارگزیده دیگه دست و دلم به خرید اینترنتی نمیره و خیابون گردی هم دیگه تو حوصله‌ام نیست.»

«عموما دیگه خرید از اینستاگرام خیلی امن نیست. داخل سایت هم که چک می‌کنی، ای نماد نداره و نمیتونی قانونی پیگیری کنی. نهایت اینه اگر ازت کلاهبرداری شد پیجش رو بدی دوستان ریپورت کنن.»

«امسال تا جایی که مجبور نباشم اینترنتی هیچی نمی‌خرم. اخلاق فروشنده‌های آنلاین عوض شده، طلبکارن، انگار برای خودشون حق خاصی قائلن که بد جواب بدن. از هفته آخر بهمن ۶۰۰تومن واریز کردم برای یک پیجی که ارسالش یک هفته‌ایه، چون از خرید منصرف شدم حالا جنس رو نمی‌فرسته. پشیمونم آقا پشیمونم.»

برای خرید امن از صفحه‌های اینستاگرام در ابتدا بهتر است که قبل از خرید و پرداخت مبلغ در خصوص اعتبار پیج موردنظر اطمینان کافی را به دست آورد. روش‌های مختلفتی برای سنجش اعتبار وجود دارد مانند نماد اعتبار الکترونیکی، درگاه‌های امن پرداخت و اسنادی از رضایت مشتری‌های پیشین.

امکان شکایت از اینستاگرام وجود دارد؟

حالا در مواردی که شخصی اقدام به خرید اینترنتی از اینستاگرام می‌کند اما صفحه فروش اینترنتی در اینستاگرام جنس خریداری شده را ارسال نمی‌کند. اولین اقدامی که به ذهن می‌رسد آن است که مالباخته یا شاکی نسبت به شکایت از پیج فروش اینستاگرم اقدام کند. اما آیا شکایت به نتیجه می‌رسد؟

معمولا سایت‌های خرید و فروش، دارای نمادهای اعتماد الکترونیک و مجوز هستند که مشتری در صورت مشاهده تخلف می‌تواند از اتحادیه کسب‌وکار مربوطه پیگیری کند. اما قضیه برای پلتفرمی مانند اینستاگرام و تلگرام که سرورهای آن‌ها در خارج از کشور مدیریت می‌شوند، کمی متفاوت است.

برخی از افراد با توجه به این موضوع که اینستاگرام یک اپلیکیشن خارجی است، تصور می‌کنند که امکان شکایت از آن وجود ندارد. اما به نظر می‌رسد که در حقیقت جرائم و کلاهبرداری‌هایی که در فضای اینستاگرام انجام می‌شود، قابل‌پیگیری هستند. این جرائم در دادسرای جرائم رایانه‌ای موردبررسی قرار می‌گیرند.

در مورد جرایمی که در فضای مجازی مانند تلگرام یا اینستاگرام به وقوع می‌پیوندند نیز راهکارهای حقوقی و قانونی وجود دارد و نهادهایی نیز برای شکایت از آنها ایجاد شده است. این نهادها شامل دادسرای جرایم رایانه‌ای و همچنین پلیس فتا می‌شود.

پلیس فتا اعلام کرده است که در صورت داشتن هرگونه شکایت می‌توان از طریق پلیس فتا اقدام کرد. برای مطرح کردن شکایت هم مدارکی جهت اثبات ادعا لازم است. مدارکی نظیر فیلم یا عکس باشند. درباره زمان رسیدگی به این شکایات هم با توجه به حجم زیاد شکایت‌های مجازی نمی‌توان زمان دقیقی را در نظر گرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    متاسفانه فیلترینگ هنوز اونقدر پیشرفت نکرده که هوشمند باشه.
    توی فیلترینگ هوشمند میشه بعضی از پیج ها رو کلا از دسترس خارج کرد.