کد مطلب: ۷۹۰۸۸۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مایکروسافت انحصار فروشگاه‌های نرم‌افزار اپل و گوگل را از بین می‌برد؟

مایکروسافت انحصار فروشگاه‌های نرم‌افزار اپل و گوگل را از بین می‌برد؟

رئیس ایکس‌باکس، می‌گوید در صورتی که قانون‌گذاران توافقنامه Activision Blizzard را امضا کنند، فروشگاه جدید نرم‌افزار مایکروسافت می‌تواند سال آینده راه‌اندازی شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق اعلام رئیس کسب‌و‌کار ایکس باکس، مایکروسافت در صورتی که خرید ۷۵میلیارد دلاری Activision Blizzard توسط رگولاتورها تایید شود، در حال آماده شدن برای راه‌اندازی یک فروشگاه برنامه جدید برای بازی‌های آیفون و گوشی‌های هوشمند اندرویدی در سال آینده است.

کمپانی مایکروسافت سال‌ها تلاش کرد تا با ویندوز فون و ویندوز موبایل با اندروید و iOS رقابت کند، اما در نهایت شکست خورد و از عرضه سیستم‌ عامل موبایل منصرف شد. اما به‌نظر می‌رسد آن‌ها هنوز به رقابت با اپل و گوگل در دنیای موبایل فکر می‌کنند؛ چرا که ظاهرا به‌دنبال ساخت یک اپ استور موبایل جدید هستند.

به نقل از techcrunch ، انتظار می‌رود قوانین جدیدی که اپل و گوگل را ملزم می‌کنند پلتفرم‌های تلفن همراه خود را برای فروشگاه‌های اپلیکیشن متعلق به شرکت‌های دیگر باز کنند، از مارس 2024 براساس قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا لازم‌الاجرا شوند. یعنی قوانین جدیدی که دو شرکت گوگل (Google) و اپل (Apple) برای مشارکت با سایر شرکت‌ها به جهت استفاده از فروشگاه‌های نرم‌افزارشان در پلتفرم‌های موبایل خود نیازمند رعایت‌شان هستند.

مایکروسافت فروشگاه نرم‌افزاری می‌سازد

فیل اسپنسر، مدیر اجرایی مایکروسافت گیمینگ، در مصاحبه‌ای پیش از کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان بازی در سان فرانسیسکو این هفته گفت: «به دنبال دستیابی به موقعیتی هستیم که بتوانیم ایکس باکس و محتوای تولیدی خودمان را به دارندگان پلتفرم‌های مختلف که خواهان تجربه‌ بازی‌ها هستند، عرضه کنیم. البته در حال حاضر نمی‌توانیم این خدمات را به گوشی‌های موبایل ارائه دهیم، اما قصد داریم در مسیر ساخت جهانی گام برداریم که در آن، این دستگاه‌ها نیز از چنین قابلیتی برخوردار هستند.»

اسپنسر ضمن اذعان به اینکه پیش‌بینی دقیق زمان راه‌اندازی فروشگاه خود سخت است، گفت: «بسیار بی‌اهمیت» برای این شرکت خواهد بود که برنامه‌های Xbox و Game Pass خود را برای فروش بازی‌ها و اشتراک‌ها در دستگاه‌های تلفن همراه سازگار کند. او افزود: کمبود فعلی مایکروسافت در بازی‌های موبایل حفره‌ای آشکار در توانایی‌های ما است که برای پر کردن آن به Activision Blizzard نیاز داشت.

مایکروسافت در حال جدال با رگولاتورها در ایالات متحده، اروپا و بریتانیاست که همگی نگرانی‌هایی را در مورد تأثیر بالقوه بر رقابت از سوی مالک کنسول ایکس‌باکس که توسعه‌دهنده Call of Duty، یکی از محبوب‌ترین فرنچایزهای بازی‌های جهان را خریداری می‌کند، ایجاد کرده‌اند.

سونی، سازنده کنسول‌های پلی استیشن، نیز دیگر مخالف تأیید شدن این قرارداد است. با این حال، اسپنسر ادعا می‌کند که این خرید رقابت را در «بزرگ‌ترین پلتفرم بازی‌ها» یعنی گوشی‌های هوشمند افزایش می‌دهد. هم‌اکنون، برخی از نهادهای ضدانحصار، فعالیت گوگل و اپل در این بستر را مصداق انحصار دو فروشنده (duopoly) در توزیع بازی‌ها و سایر نرم‌افزارها می‌دانند.

مایکروسافت و اپل سال‌ها بر سر نحوه عملکرد سرویس بازی مبتنی بر ابر غول نرم‌افزاری که بخشی از Xbox Game Pass است، بر روی آیفون‌ها با هم درگیر بودند. مایکروسافت ادعا می‌کرد که قوانین اپل برای برنامه‌های موجود در App Store باعث می‌شود که این شرکت نتواند خدمات ابری خود را از طریق یک برنامه‌ واحد در آیفون ارائه دهد. در نتیجه، مخاطبان مجبور می‌شوند از طریق مرورگرها به این سرویس دسترسی پیدا کنند که به ضعف عملکرد این بستر منجر می‌شود.

اپل نیز توضیح داد که از عمد این سرویس را محدود نمی‌کند، بلکه این شرکت از ارائه‌دهندگان می‌خواهد که هر بازی را به‌صورت جداگانه در اپ استور فهرست کنند.؛ رویکردی که برنامه‌ Kindle شرکت آمازون (Amazon) نیز چیزی مشابه به آن را در حال حاضر دارد.

با وجود این سازمان رقابت و بازار بریتانیا در ماه نوامبر اعلام کرد که در حال بررسی موضع اپل در مورد بازی‌های ابری، پس از بررسی بازار اکوسیستم موبایل است.

گوگل و اپل دروازه‌بان قوانین نرم‌افزارهای موبایل می‌شوند؟

بر اساس DMA انتظار می‌رود که اتحادیه اروپا اپل و گوگل را به‌عنوان «دروازه‌بان» معرفی کند و از آن‌ها بخواهد قوانینی را که بر نحوه توزیع برنامه‌ها در آیفون‌ها و دستگاه‌های اندرویدی نظارت می‌کند، تغییر دهند. با این حال، شرکت‌های بزرگ فناوری می‌توانند علیه این نامگذاری اعتراض کنند و اجرای آن را فراتر از مهلت مارس آینده به تعویق بیندازند.

اما CMA همچنین نشان می‌دهد که یک مانع بزرگ برای مایکروسافت در تکمیل خرید Activision Blizzard وجود دارد. چرا که ماه گذشته آژانس اعلام کرد که این معامله نگرانی‌های رقابتی متعددی را ایجاد کرده است که تنها می‌توان آن را با «اسپین آف فرنچایز» پرفروش Call of Duty حل کرد.

مایکروسافت همچنین اعلام کرده است که واگذاری Call of Duty، منطق آن را برای این معامله که اولین بار در ژانویه سال گذشته اعلام شد، تضعیف می‌کند. این شرکت در تلاش است تا CMA را متقاعد کند که راه‌حل‌های رفتاری پیشنهادی، مانند تعهد به مجوز Call of Duty به کنسول‌های رقیب و سرویس‌های ابری، مانند قراردادهای اخیرش با نینتندو و انویدیا، نگرانی‌هایش را برآورده می‌کند.

با این حال به نظر می‌رسد که اگر مایکروسافت موفق به ایجاد یک فروشگاه نرم‌افزاری شود، موجب شکستن انحصار اپل و گوگل پس از سال‌ها خواهد شد. چرا که مایکروسافت امسال با استفاده از هوش مصنوعی ChatGPT تحولات بزرگی را در گوگل و همچنین رقبای خود به وجود آورد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.