کد مطلب: ۴۹۳۵۵۷

اخبار استارتاپی و فناوری روز

«ماسک»، بیماران را ردیابی می‌کند؟ / اتمام موجودی پلی‌استیشن ۵!

«ماسک»، بیماران را ردیابی می‌کند؟ / اتمام موجودی پلی‌استیشن 5!

پاسخ اسنپ‌فود به اتهام انحصار در فروش آنلاین دارو، ایراد اتهام نقض حریم خصوصی کاربران به اپل و فیسبوک و آخرین اخبار از دنیای کنسول‌های بازی، مهم‌ترین موضوعات فناورانه روز هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بعد از انتقاداتی که مدیران دیجی‌کالا به ایجاد نوعی انحصار و رانت در فروش آنلاین داروها و مکمل‌های بدون نسخه داشتند و این پرسش را مطرح کردند که چرا اسنپ‌فود مجوز فروش این محصولات را دارد ولی آنها نه، رئیس هیات‌مدیره اسنپ‌فود گفته است که این اپلیکیشن فروشنده دارو نیست، بلکه داروخانه‌ها را آنلاین می‌کند.

آنگونه که دیجیاتو گزارش داده عبدالرزاق اعلام می‌کند که کسب‌وکارهای اینترنتی اگرچه همه فعالیت آنلاین دارند اما مدل تجاری آنها الزاما با هم یکی نیست و نمی‌توان با یک چشم به همه‌ آنها نگاه کرد. به گفته او، اسنپ‌فود که حالا در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کند یک پلتفرم برای تامین کالا، انبار و سپس فروش نیست بلکه به شکل مستقیم با کسب‌وکارهای فیزیکی همکاری می‌کند.

او در همین رابطه توضیح می‌دهد: اساسا رسالت و هدف اسنپ‌فود هوشمندسازی مشاغل آفلاین و حرکت در این مسیر است تا زندگی شهری در شهرهای شلوغ را برای افراد آسان‌تر کنیم.

رئیس هیات مدیره اسنپ فود معتقد است: ما باید فروش آنلاین را برای اصناف آفلاین تسهیل کنیم. برای اینکه چنین اتفاقی رخ دهد، نیاز داریم جلوتر حرکت کنیم و حتما قانون و آیین‌نامه به دنبال ما می‌آیند. مسئله‌ مهم این است که پلتفرم اسنپ برای این کالاهای خاص، خودش شروع به تامین و فروش نکند. تا زمانی این رگولیشن انجام نشده و ابهام وجود دارد، ما باید این اجازه را داشته باشیم که صرفا کسب‌وکار آفلاین را به خریدار آنلاین متصل کنیم. این نکته‌ای است که قانون‌گذار باید به آن توجه کند و مخصوصاً در این روزهای خاص آن را تسهیل کند.

«ماسک»، بیماران را ردیابی نمی‌کند

در گزارش دیگری از اکوسیستم فناوری کشور زومیت خبر داده است که اپلیکیشن ماسک برخلاف ادعای دولت، بیماران کرونایی را ردیابی نمی‌کند.

بر اساس این گزارش، با اینکه وزیر کشور اعلام کرد بیماران نقض‌کننده‌ قرنطینه از طریق اپلیکیشن ماسک ردیابی می‌شوند، مدیر این برنامه می‌گوید چنین امکانی در ماسک وجود ندارد.

اوایل شیوع ویروس کرونا، جمعی از دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی شریف اپلیکیشن ماسک را به‌صورت داوطلبانه راه‌اندازی کردند. این اپلیکیشن قصد داشت با مشخص‌کردن موقعیت جغرافیایی مبتلایان به کرونا، از گسترش بیشتر بیماری در جامعه جلوگیری کند.

با شکست چنین ایده‌ای در سطح جهانی، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن ایرانی ماسک هم به فکر افتادند که به‌جای استفاده از قابلیتی غیراثربخش، قابلیت‌های دیگری را به‌منظور کنترل بهتر همه‌گیری کرونا در کشورمان ارائه کنند.

این در حالی است که مسئولان دولتی همچنان و حتی در زمان اعلام تعطیلی‌های گسترده‌ی دوهفته‌ای در سطح کشور، تأکید می‌کنند بیمارانی که آزمایش کرونای آنها مثبت شده است، با اپلیکیشن ماسک ردیابی می‌شوند.

علی شریفی، عضو هیات‌علمی دانشگاه شریف و مجری طرح سامانه‌ ماسک، به زومیت گفته است که از دو هفته پیش، این اپلیکشن، قابلیت دسترسی به موقعیت جغرافیایی کاربر را به‌دلیل نگرانی‌های ناشی از نقض حریم خصوصی حذف کرد.

نقض حریم خصوصی کاربران

دیجیاتو در گزارشی از دنیای فناوری به این موضوع پرداخته است که اپل و فیسبوک همدیگر را به نقص حریم خصوصی کاربران متهم کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، اپل اخیرا نامه‌ای به گروه‌های دیدبان حقوق بشر ارسال کرده و به آنها اطمینان داده که iOS 14 به محدودیت‌های جدیدی در زمینه حفظ حریم خصوصی مجهز می‌شود. این شرکت در همین نامه اعلام کرده که فیسبوک با نادیده گرفتن حریم خصوصی کاربران، در حال جمع‌آوری اطلاعات آنها است.

این شرکت در این نامه اعلام کرده اطلاعات کاربران را به شرکت‌ها نمی‌فروشد، اما فیسبوک رویکرد کاملا متفاوتی را در پیش گرفته است. این نامه واکنش سریع این شبکه اجتماعی را در پی داشت. فیسبوک گفته که اپل با این کار سعی دارد خود را از دیگر مسائل دور کند.

این شبکه اجتماعی ادعا کرده که اپل از موقعیتش در بازار برای استفاده از مجموعه داده‌های خود بهره می‌برد و استفاده رقبا از این اطلاعات را تقریبا غیرممکن کرده است. فیسبوک اعلام کرده اپل از این موضوع به عنوان یک پوشش برای سلطه خود در دنیای تبلیغات استفاده می‌کند.

آخرین اخبار از دنیای کنسول‌های بازی

در خبر دیگری از اکوسیستم فناوری و نوآوری، زومیت از حضور پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری اس در فهرست اختراعات برتر ۲۰۲۰ خبر داده است.

بر اساس این گزارش، در فهرست صد اختراع برتر سال ۲۰۲۰ که مجله تایم منتشر کرده است، نام کنسول‌های پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری اس دیده می‌شود.

نکته‌ جالب و شاید کمی عجیب این است که کنسول اصلی مایکروسافت، یعنی ایکس باکس سری ایکس، جایی در این فهرست ندارد. این دستگاه نتوانسته طبق پیش‌بینی شرکت سازنده موفق عمل کند؛ اما انتظار می‌رفت نام این کنسول نیز در فهرست اختراعات برتر ۲۰۲۰ به‌چشم بخورد.

زومیت همچنین در گزارش دیگری، از اتمام موجودی پلی‌استیشن 5 خبر داده است.

به گفته‌ جیم رایان، مدیر برند پلی‌استیشن، همه دستگاه‌های پلی‌استیشن 5 که سونی تولید کرده، اکنون به فروش رفته‌ است. این‌طور که به نظر می‌رسد، شمار در خور توجهی از علاقه‌مندان این محصول موفق نشده‌اند آن را خریداری کنند.

با وجود تقاضای روزافزون برای خرید کنسول نسل نهمی سونی، هنوز آمار رسمی از میزان دقیق فروش پلی‌استیشن 5 به رسانه‌ها ارائه نشده است؛ اما با اظهارنظر رایان، به نظر می‌رسد تک‌تک PS5-های تولید‌شده توسط سونی به فروش رفته است.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.