خبر مهم:

کد مطلب: ۳۰۷۹۴۶

فناوری اطلاعات مانع رانت و امضاهای طلایی می‌شود

فناوری اطلاعات مانع رانت و امضاهای طلایی می‌شود

نشست خبری اولین همایش بین‌المللی نقش فناوری اطلاعات در تحقق افق ۱۴۰۴ ایران که قرار است روزهای 28 و 29 آبان ماه در محل مرکز همایش‌های جمهوری اسلامی ایران برگزار شود، دیروز با حضور فریدون وردی‌نژاد مشاور رسانه‌ای دفتر ریاست جمهوری و رئیس این همایش، محمدحسن پاشنه طلا، امیرهمایون حیدری و مهدی پشتکوهی دبیران کمیته‌های علمی و اجرایی همایش در مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری برگزار شد.

نشست خبری اولین همایش بین‌المللی نقش فناوری اطلاعات در تحقق افق ۱۴۰۴ ایران که قرار است روزهای 28 و 29 آبان ماه در محل مرکز همایش‌های جمهوری اسلامی ایران برگزار شود، دیروز با حضور فریدون وردی‌نژاد مشاور رسانه‌ای دفتر ریاست جمهوری و رئیس این همایش، محمدحسن پاشنه طلا، امیرهمایون حیدری و مهدی پشتکوهی دبیران کمیته‌های علمی و اجرایی همایش در مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، فریدون وردی‌نژاد در این نشست به اهداف برگزاری همایش «نقش فناوری اطلاعات در تحقق افق 1404 ایران» اشاره کرد و گفت: این همایش برای تقویت و تبادل دانسته‌ها در زمینه فناوری اطلاعات برگزار می‌شود و هرچه ارتباط بخش‌های حاکمیت بر اساس فناوری اطلاعات شکل بگیرد نه تنها رانت و امضاهای طلایی کمتر خواهد شد، بلکه به شفافیت بیشتر، پیشگیری از فساد، پاسخگو کردن سیستم‌ها، مسئولیت‌پذیری و قانونگذاری و قانون پذیری می‌انجامد.

به‌عبارتی هرچه بیشتر از توان فناوری استفاده کنیم؛ در گردش اطلاعات، اصلاح ساختارها و هوشمندسازی ارکان حکومت بهتر عمل کرده‌ایم.رئیس این همایش گفت: تسهیل امور اقتصادی در بخش‌های دولتی و خصوصی با کمک اقتصاد دیجیتال از مهم‌ترین اهداف همایش است، چرا که فناوری اطلاعات فرآیند کاری و رابطه بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران را با حکومت و ملت تسهیل می‌کند.

فناوری اطلاعات روابط مناسبی بین بنگاه‌های اقتصادی، سمن‌ها و حکومت پدید می‌آورد‌ که اثر افزایشی و توسعه‌ای برهم داشته باشند. از سوی دیگر دولت هوشمند نیز می‌تواند ارتباط مؤثری بین حاکمیت و سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد) و… پدید آورد که نتیجه آن اثربخش‌تر کردن بخش‌های خدماتی و صنعتی است.

وردی‌نژاد افزود: فناوری اطلاعات امروزه در بخش‌های مختلف و سرزمین‌های متفاوت پیشتاز است و بخش قابل توجهی از ثروت در عرصه بین‌المللی به اقتصاد دیجیتال وابسته است. فناوری اطلاعات در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، سلامت، خدمات، در بخش نرم افزار و سخت افزار و تولید محتوا، اصلاح روش‌ها و فرآیندها در سطح دولت و بخش‌های خصوصی نقش زیادی دارد.

مشاور رسانه‌ای دفتر ریاست جمهوری افزود: ما به‌دنبال تقویت همکاری و هم‌افزایی میان بخش‌های خصوصی و دولتی، سیاستگذاران، تصمیم سازان و بنگاه‌ها هستیم. می‌خواهیم به تکریم ارباب رجوع در سیستم‌های خصوصی و دولتی که بخشی از حقوق شهروندی است اهمیت داده شود و روابط حذف شده و ضوابط تقویت شود و در این راه با از بین بردن موانع به اهداف ترسیم شده برسیم.وی گفت: باید دید چقدر توانسته‌ایم اهدافی را که برای افق 1404 یا همان ایران 2025 ترسیم کرده‌ایم، نزدیک شویم و چه عقب ماندگی‌هایی داریم که باید برای رفع آنها قدم برداشته و تلاش کنیم.

پیشبرد اهداف سند چشم‌انداز با فناوری اطلاعات

امیرهمایون حیدری دبیر کل همایش نیز به سابقه برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: سابقه این همایش به سال 84 برمی‌گردد زمانی که سند چشم‌انداز 1404 به تصویب رهبری رسید و به قوا ارسال شد. در آن زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی رئیس تشخیص مصلحت نظام وقت دستور دادند تا سالانه همایشی برای بررسی میزان تحقق این سند برگزار شود که 2 سال این همایش برگزار ولی با روی کار آمدن دولت‌های نهم و دهم حذف شد که دوباره بعد از سال 95 و امضای برجام ایشان دوباره خواستار برگزاری این همایش برای بررسی سند چشم‌انداز شدند.

دبیر کل همایش با بیان اینکه 12 سال از سند چشم‌انداز 1404 گذشته است، گفت: طبق اهداف ترسیم شده در سند چشم‌انداز 1404 قرار بود 65 درصد از این اهداف محقق شود اما کمتر از 20 درصد از آن محقق شده است. قرار بود طبق 4 برنامه 5 ساله هر سال شاهد رشد 8 درصدی اقتصادی باشیم در صورتی که در این مدت تنها شاهد رشد 2.4 درصدی بوده‌ایم.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه نیز 8 درصد برای رشد اقتصادی هدفگذاری شده است که در شرایط کنونی در حالت خوشبینانه 4 درصد آن عملی خواهد شد. طبق این سند چشم‌انداز مقرر شده بود که ایران در منطقه جنوب غرب آسیا رتبه اول را در رشد اقتصادی، فرهنگی، فناوری و… داشته باشد اما با عقب ماندگی‌هایی که صورت گرفته است می‌توانیم سوم یا چهارم منطقه شویم، چرا که رقبای ما مانند عربستان سعودی از ما پیش افتاده‌اند و افق 2030 را ترسیم کرده‌اند.

وی در ادامه گفت: با برگزاری این همایش به‌دنبال این هستیم که برای رسیدن کشور به افق 1404 ( Iran2025) راهکارهای مناسبی را بیابیم تا دولتمردان و بخش خصوصی با کمک یکدیگر و با فناوری اطلاعات بتوانند به اهداف تعریف شده در سند چشم‌انداز برسند.محمد حسین پاشنه طلا دبیر علمی همایش نیز گفت: امروز در دوران حاکمیت فناوری اطلاعات بسر می‌بریم از این‌رو بزرگترین رابطه‌ای که باید برقرار شود رابطه حاکمیت با فناوری اطلاعات و تکنولوژی است اگر این رابطه برقرار شود بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود.

دبیرعلمی همایش افزود: اگر حاکمیت می‌خواهد به اهداف سند چشم‌انداز خود برسد مهم‌ترین ابزاری که می‌تواند به حاکمیت کمک کند و توسعه ایران را رقم بزند، فناوری اطلاعات است. ارتباط خوب با فناوری اطلاعات است که موجب می‌شود از مهجوریت خارج شد.

وی با بیان اینکه تحول دیجیتالی امروز در تمام جهان در حال رقم خوردن است، گفت: ما نیز باید به سمت تحول دیجیتالی حرکت کنیم از این‌رو باید در این همایش بررسی کنیم که چگونه می‌توان به تحول و اقتصاد دیجیتالی رسید. باید از فناوری اطلاعات برای دگرگون‌سازی و تحول استفاده کنیم، چرا که دیگر زمان توانمندسازی گذشته است و باید به سمت صنعت چهارم جهان حرکت کرد.

پاشنه طلا افزود: دیگر توسعه با روش قدیمی اتفاق نمی‌افتد بنابراین باید برای توسعه، فناوری را در کشور به کارگیریم از این‌رو در این همایش به‌دنبال راهکارهای کاربردی برای تحقق افق 1404 در ایران هستیم و صرفاً قرار نیست همایشی را برگزار کنیم.دبیر علمی این همایش با اشاره به رتبه 127 ایران در فضای کسب و کار افزود: این رقم باید بهبود یابد زیرا به این معناست که سرمایه‌گذاری در ایران زیاد مطلوب نیست.

منبع: روزنامه اعتماد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.