کد مطلب: ۵۱۴۴۲۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آیا اپراتورها تعرفه نیم‌بهای ترافیک داخلی را رعایت می‌کنند؟

آیا اپراتورها تعرفه نیم‌بهای ترافیک داخلی را رعایت می‌کنند؟

کاربران اینترنت از زمان جداسازی تعرفه ترافیک داخلی و بین‌المللی همواره نسبت به رعایت دقیق این تفکیک از سوی اپراتورها و شرکت‌های اینترنتی تردید داشته‌اند؛ یک مقام مسئول در نهاد رگولاتوری بر رعایت دقیق تعرفه‌ها تاکید می‌کند اما نمونه‌های نقضی در این مورد وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات و جداسازی ترافیک داخلی از بین‌المللی، مقرر شد که هزینه اینترنت سایت‌هایی که میزبان داخلی دارند نیم‌بها محاسبه شود.

با وجودی که این موضوع از ابتدای سال ۹۶ الزامی بوده است، کاربران همواره در مورد اجرای دقیق آن تردید داشته‌اند.

آنها معتقدند، اپراتورها و شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنتی، همیشه به مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به عنوان نهاد رگولاتور این حوزه پایبند نیستد؛ به عبارت دیگر گاهی ترافیک داخلی را بین‌الملل محاسبه می‌کنند.

نهاد رگولاتور: تعرفه‌ها رعایت می‌شود

اما پیمان قره‌داغی، مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری، مدعی است که این سازمان، بر عملکرد اپراتورها نظارت دارد و آنها تفاوت تعرفه‌های ترافیک داخلی و بین‌الملل را به صورت دقیق رعایت می‌کنند.

او به تجارت‌نیوز می‌گوید: اپراتورها موظف به رعایت تعرفه‌ها هستند و و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد؛ برای مثال طبق مصوبه سازمان تنظیم مقررات، تعرفه اینترنت برای پیام‌رسان‌های داخلی باید به میزان یک سوم و برای تعدادی از سایت‌هایی که میزبانی داخلی دارند، نیم‌بها محاسبه شود.

به گفته او، اگر کاربری در این مورد شکایتی دارد، می‌تواند آن را در سامانه ۱۹۵ ثبت کند.

نمونه‌های تخلف؛ از روبیکا تا سروش

این مقام مسئول، در حالی بر رعایت تعرفه ترافیک داخلی از سوی شرکت‌ها تاکید می‌کند که در روزهای اخیر، تخطی اپراتورها از این موضوع خبرساز شده است.

ماجرا به تبلیغات اپلیکشن روبیکا، در مورد رایگان بودن تماشای سریال «قورباغه» بازمی‌گردد. در روزهای گذشته انتقاداتی از سوی کاربران در شبکه‌های مجازی مطرح شد که این پلتفرم، با وجود چنین تبلیغاتی، حتی نه تعرفه داخلی ، که تعرفه ترافیک بین‌الملل را برای تماشای این سریال اعمال می‌کند.

سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، پس از چندی با صدور اطلاعیه‌ای، این موضوع را بدون اشاره به نام روبیکا، تایید کرد.

در نمونه‌ای دیگر، اردیبهشت امسال بود که محاسبه ترافیک بین‌الملل برای تماس تصویری از طریق پیام‌رسان سروش، خبرساز شد. در آن مقطع نهاد رگولاتوری به ناچار، با تخلف صورت گرفته برخورد کرد.

این در حالی است که تعرفه ترافیک پیام‌رسان‌هایی چون بیسفون پلاس، سروش، بله، گپ و آی گپ باید به میزان یک سوم محاسبه شود.

همه سایت‌های ایرانی، داخلی نیستند

موضوع دیگری که در مورد ترافیک داخلی اهمیت دارد این است که همه سایت‌های ایرانی مشمول آن نمی‌شوند.

به گفته قره‌داغی، مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری، نام سایت‌هایی که باید ترافیک داخلی برای آنها محاسبه شود، در سایت سازمان فناوری اطلاعات درج شده است و نهاد رگولاتوری، هر ماه این فهرست را به روزرسانی می‌کند.

برای مشاهده فهرست سایت‌ها و پیام‌رسان‌های مشمول ترافیک نیم‌بها یا یک سوم، به این اینجا مراجعه کنید.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.