کد مطلب: ۶۲۶۱۳۷

اسنپ و دیجی‌کالا مسیر استارتاپی ایران را منحرف کردند؟/ با خشکسالی منابع انسانی مواجهیم

اسنپ و دیجی‌کالا مسیر استارتاپی ایران را منحرف کردند؟/ با خشکسالی منابع انسانی مواجهیم

در دنیایی که استارتاپ‌ها با سرعت زیادی به سمت ایده‌های دانش‌بنیان و فناورانه می‌روند مسیر استارتاپی ایران به کدام سمت رهسپار است؟ آیا موفقیت ایده‌های واسطه‌گرایانه‌ای مثل اسنپ و دیجی‌کالا مسیر استارتاپی ایران را دستخوش تغییر کرده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، اولین نامی که با شنیدن استارتاپ موفق به ذهن شما می‌رسد احتمالا اسنپ، دیجی‌کالا و اسامی از این دست است. شرکت‌هایی که مبتنی بر دانش خاصی نیستند و بر اساس آنچه در گذشته به آن واسطه‌گری می‌گفتیم شکل گرفته‌اند. در دنیایی که امروزه استارتاپ‌ها با سرعت زیادی به سمت ایده‌های دانش‌بنیان و فناورانه می‌روند مسیر استارتاپی ایران به کدام سمت رهسپار است؟

حامد آرون، کارآفرین و فعال حوزه استارتاپ در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: ارزش بزرگترین استارتاپ‌های ایرانی مبتنی بر دانش نیست، بر واسطه‌گری است. در واقع شرکت‌هایی با ماهیت دلالی کاذب و در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان کاذب با نام استارتاپ فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: البته این طبیعی است که دیجی‌کالا ایده آمازون موفق در دنیا را در ایران پیاده کند یا اسنپ و تپسی به سراغ ایده موفق اوبر بروند اما این باید یک مسیر باشد نه هدف. با توجه به اینکه اولین استارتاپ‌های موفق در ایران استارتاپ‌های واسطه‌محوری مثل اسنپ و دیجی‌کالا بودند تصور عامه مردم این است که باید به این سمت رفت. این در حالی است که در حال حاضر دنیا به سمت استارتاپ‌هایی با دانش فنی بالا و نوآوری‌های پیشرفته و گجت‌محور می‌رود. حرکت باید به سمت استارتاپ‌های تخصصی با ارزش علمی باشد.

آرون ادامه داد: تصور غلط از استارتاپ در حال حاضر به سایت و اپلیکیشن محدود می‌شود. استارتاپ یک سایت، اپلیکیشن یا حتی بیزینس نیست بلکه مسیر یک بیزینس است. استارتاپ یک روند است و کسب‌وکار استارتاپی از نقطه‌ای به بعد به کمپانی تبدیل می‌شود. اگر استارتاپ در ایران مسیر درست را پیدا کند رشد خواهیم کرد در غیر این صورت با حجم انبوهی از سایت و اپلیکیشن مواجهیم که قطعا همگی موفق نخواهند بود.

پدیده مهاجرت نوجوانان

موسس اولین هنرستان استارتاپی در ایران در خصوص مشکلات تیم‌سازی در استارتاپ‌ها گفت: مشکل تیم‌سازی از جذب سرمایه بیشتر است. در حال حاضر ما دچار خشکسالی منابع انسانی هستیم. اکثر برنامه‌نویس‌های موفق کشور مهاجرت می‌کنند. ما تلاش می‌کنیم انگیزه ماندن را در دانش‌آموزان به وجود بیاوریم اما بسیار مشکل است. بسیاری از دانش‌آموزان پیش از گرفتن دیپلم به فکر مهاجرت می‌افتند و می‌روند.

آرون تصریح کرد: شرکت‌های بسیار بزرگی در حال حاضر به ما مراجعه و اذعان می‌کنند حتی با حقوق بسیار زیاد هم نمی‌توانند نیروهای کار خود را نگه دارند و به فکر سرمایه‌گذاری روی نیروی نوجوان افتاده‌اند. دیگر تخصص مهم نیست، باور ماندن بااهمیت‌تر است. افراد دیگر حتی به اندازه کسب تخصص و تجربه هم حاضر نیستند در کشور بمانند و این موضوع مشکل نیروی انسانی را بسیار حادتر از گذشته کرده است.

این کارآفرین گفت: در حوزه استارتاپ با یک ایده جهان سومی روبروییم و همه فکر می‌کنند باید استارتاپ خود را داشته باشند. این در حالی است که بیشتر از ایده‌پرداز ما به کارمندان استارتاپی نیاز داریم. اما افراد بدون تجربه کارمندی می‌خواهند کارآفرینی کنند. اساتید موفقیت‌فروش ذهنیت افراد را نسبت به حوزه کارآفرینی به هم ریخته‌اند. حتی در دنیا هم همه کارآفرینی نمی‌کنند بلکه کارآفرینی بیش از هر چیزی به روحیه خاصی نیاز دارد که طبیعتا در همه نیست. تصوری که در حال حاضر از استارتاپ وجود دارد یک کار شیک و تمیز و پشت میزنشینی با درآمد بالاست در حالی که کار در استارتاپ یک فعالیت شبانه‌روزی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • تاریخ

    قطعا به دلیل ضعف در قوانین و همچنین اجرا این استارتاپ ها محفلی شدند برای پولشویی و افزایش افسار گسیخته تورم. نتایج وحشتناک خسارت باری که شیپور و دیوار در اقتصاد ایران و مضمحل کردن آن ایفا کردند را بیاد داشته باشید. یعنی آنچنان بی قانونی و آنارشی حاکم است که خرید و فروش بدن انسان نیز در این سایت ها انجام می شود!!!!!

    • آذر

      لطفا کسی توضیح بده چرا شیپور و دیوار ضربه زدن به اقتصاد جامعه؟؟واقعا برام سوال شد من دراین زمینه تخصص ندارم ولی کنجکاوشدم.ممنون

  • دختر پارسی

    مهاجرت برنامه‌نویسان و نسل جدید به خاطر نسل‌های قدیمی ایران است که هیچ گونه سازشی با نیازهای نسل جدید ندارند. نسل جدید هم اگر با همین روند بروند، نسل‌های قدیمی مجبورند از هند و پاکستان جوان وارد کنند.
    استارتاپ‌های ایرانی به نظر شما در ایران موفق ترند یا بیرون از کشور؟ پس لطف کنید به مهاجرت جوانان طعنه نزنید.

  • شفیعی (شفیعی هلدینگ آسان)

    تمام این موارد که فرمودند کاملا صحیح می باشد ویکی از عوامل مهم که استارتاپ ها را ازمسیرخارج می نماید سازمانهای دولتی می باشند که با دامپینگ مخرب و با بوسیله شرکتهای خصولتی از رانتهای دولتی استفاده می نمایند و وارد رقابت با بخش خصوصی می شوند و همان شیوه اقتصاد سنتی را در فضای مجازی ارایه می دهند در صورتبکه هدف انقلاب صنعتی چهارم حرکت بسمت هوشمند سازی وهوش مصنوعی می باشد ویکی دیگر از عوامل عدم آگاهی بعضی مدیران دولتی از علم روز می باشد وهنوز نتوانسته ایم سیستم اداری ما هوشمند شود و بهره وری کارمندان دولت هوشمند شود که کارشناسان بتوانند برای اقتصاد برنامه ریزی کنند

  • ناشناس

    کشوری که قراره در اینترنتشو ببندن استارتاپ میخواد چیکار. اینا همش شو و نمایشه

  • عبدالمجید الیاسی

    دیجی کالا با سو استفاده از نبودن رقیب جدی، کالاها را با تاخیر به دست من رسانده و کالای مرجوعی را نیز به از یک هفته و چندین روز امروز فردا کردن هنوز دریافت نکرده است

  • رضا

    ببینید در ۴۳ سال با جوانان چه کرده اند که همه کمر به رفتن بسته اند و حاضر به ماندن نیستند ….جای بسی تاسف است