کد مطلب: ۳۸۵۰۹۸

دبیر انجمن کسب‌وکارهای مجازی در گفتگو با تجارت‌نیوز:

ممنوعیت درج قیمت خودرو تنها برای دو سایت اعمال ‌شد / زیرساخت احراز هویت آماده نیست

ممنوعیت درج قیمت خودرو تنها برای دو سایت اعمال ‌شد / زیرساخت احراز هویت آماده نیست

ممنوعیت درج قیمت خودرو و مسکن در سایت‌های انتشار آگهی همچنان ادامه دارند و طولانی شدن این بلاتکلیفی برای سایت‌های پر مخاطبی همچون دیوار و شیپور باعث شده تا این سایت‌ها به دنبال رفع این محدودیت و اعمال شیوه‌هایی جدید برای بازگشت قیمت باشند.

به گزارش تجارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نیور، شایان شلیله، دبیر انجمن کسب‌وکارهای مجازی در گفتگو با تجارت‌نیوز معتقد است که وضع قوانین محدود کننده برای سایت‌های منتشرکننده آگهی بدون پشتوانه، سوری و حتی کارشناسی نشده بوده است.

او با اشاره به اینکه اصولا فشار قضایی روی سایت‌های بزرگی که شناخته شده‌اند بیشتر است، اضافه می‌کند: موضوعی که برای ما مشخص است این است که اگر تخلفی اتفاق بیفتد در سایت‌های بزرگ روی نمی‌دهد بلکه در سایت‌های کوچک و ناشناخته اتفاق می‌افتد اما متاسفانه فشاری که از سوی مراجع قضایی وجود دارد همیشه روی چند سایت بزرگ بوده است. در واقع زمانی که نظارت تشدید می‌شود همیشه فشار روی سایت‌های بزرگ اعمال می‌شود که عملا هم هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

او با تاکید بر اینکه بالا رفتن قیمت در بازارهای مذکور وابسته به درج در این سایت‌ها نیست، ادامه می‌دهد: متاسفانه بزرگ بودن جایگاه سایت‌های تجارت الکترونیک همیشه باعث ایجاد این مساله شده که فکر کنند در مباحثی مربوط به قاچاق و مبارزه با گرانی اتفاق تشدید کننده‌ای از سوی سایت‌ها در حال وقوع است و اقدام به محدودسازی در این زمینه می‌کنند، درحالی که این راهکار هیچ وقت کارساز نیست. چرا که همین حالا که هیچ قیمتی در این سایت‌ها در دو حوزه خودرو و مسکن درج نمی‌شود قیمت کاهش پیدا نکرده یا در آینده هم هیچ تاثیر مثبتی در بازار به خاطر برخورد با این سایت‌ها در این دو حوزه رخ نخواهد داد . ریشه حل این مشکلات در جای دیگری است .

دبیر انجمن کسب‌وکارهای مجازی درباره اینکه چرا سیستم قضایی از نحوه احراز هویت کاربران در این موضوع استفاده نمی‌کند، می‌گوید: استفاده از سیستم احراز هویت در سایت‌های انتشار دهنده آگهی در همه جای دنیا مرسوم است و همه جا احراز هویت صورت می‌گیرد تا در صورت نیاز بتوان پیگیری قضایی کرد اما اگر بخواهیم سیستمی پیاده‌سازی کنیم که در عرض یک هفته آماده شده و همه اجبار به استفاده از آن شوند متاسفانه عملا جواب نمی‌دهد.

او اضافه می‌کند: باید زیرساخت هم آماده باشد درحالی که ما بدون آماده سازی چنین امکاناتی توقع داریم همه بتوانند به این سیستم دسترسی داشته باشند همین موضوع باعث می‌شود هیچگاه آن کارایی را که لازم است از این سیستم ببینیم، وجود نداشته باشد.

او ادامه می‌دهد: مثلا یک نفر کالایی را خریداری می‌کند و احراز هویت درباره این فرد انجام می‌شود یک زمانی پرداخت پول از سوی من یک نوعی از احراز هویت است. اما زمانی که پای خرید و فروش آنلاین خودرو در میان باشد ممکن است چندین آیتم دیگر هم چک شود مثلا اینکه این شخص ممنوع المعامله هست یا خیر اما متاسفانه وقتی این سیستم در ایران پیاده سازی می‌شود به ازای هر فرد اطلاعت کافی وجود ندارد بنابراین راهی جز محدود کردن سایت‌ها وجود ندارد.

شلیله با اشاره به اینکه کسب و کارهای آنلاین به دلیل فشارهایی که در این سال‌ها داشتند در این زمینه‌ها محتاط‌‌تر شده‌اند، اضافه می‌کند: ضرر به مخاطب‌ها بزرگترین ضربه به کسب‌وکارهاست بنابراین آنها با توجه به نیاز بازار و امکانات خود همیشه یک لایه جلوتر و سخت‌تر عمل می‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.