کد مطلب: ۴۹۰۶۵۰

اخبار فناوری روز

برای خرید موبایل دست نگه‌ دارید/ «تاکسی هوایی» مجوز فعالیت گرفت

برای خرید موبایل دست نگه‌ دارید/ «تاکسی هوایی» مجوز فعالیت گرفت

بی‌ثباتی در بازار موبایل کشور، دستور جدید در حوزه استخراج‌ رمزارز و رخدادهای تازه در دنیای تلفن همراه و کپسول‌ها، از مهم‌ترین اخبار روز فناوری هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برگزاری انتخابات آمریکا و تاثیر آن بر قیمت ارز در ایران، بازارهای مختلف را تحت تاثیر قرار داده است. از جمله بازارهایی که این روزها به شدت متاثر از شرایط موجود بوده، بازار موبایل است. به حدی که برخی از گزارش‌های مردمی از توقف فروش در این بازار خبر می‌دهند؛ به این معنا که فروشندگان حاضر به عرضه کالاها نیستند تا زمانی که تکلیف بازار ارز و بی‌ثباتی موجود در آن، حداقل تا هفته آینده کمی مشخص‌تر شود.

در همین رابطه، سایت دیجیاتو نیز به نقل از رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی نوشته است که «برای خرید موبایل، چند روز دیگر صبر کنید.»

بر اساس این گزارش، ابراهیم درستی گفته است که مردم اگر قصد خرید موبایل دارند، باید دو سه روزی صبر کنند چرا که قیمت دلار در حال کاهش است. او تاکید دارد از آنجایی که قیمت موبایل مستقیما با نرخ ارز بستگی دارد، هزینه خرید موبایل روز به روز پایین‌تر می‌آيد.

او باور دارد قیمت‌ها در مغازه‌ها واقعی‌تر از سایت‌ها است و بررسی‌های دیجیاتو نشان می‌دهد که قیمت‌ها از دیروز تا به امروز کاهش‌های چند صد هزار تومانی داشته‌اند. به عنوان مثال Note 10 از قیمت ۲۱ میلیون ۷۵۰ هزار تومان به ۲۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسیده و یا در رده گوشی‌های اقتصادی A01 سامسونگ از ۳ میلیون ۴۵۰ هزار تومان به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

تاکسی‌های هوایی، پرواز می‌کنند؟

دیجیاتو همچنین در گزارش دیگری از اکوسیستم فناوری کشور، از صدور مجوز تاکسی هوایی خبر داده است.

بر اساس این گزارش، منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته در معاونت علمی و فناوری گفته است که پرواز تاکسی هوایی در بهمن ماه قطعی است و اولین پرواز از فرودگاه مهرآباد صورت خواهد گرفت. او همچنین خبر داده است که طرح تاکسی هوایی، با هواپیماهای ۴ تا ۱۹ نفره آغاز می‌شود.

به گفته منطقی، بودجه تاکسی‌های هوایی فعلا توسط شرکت فرودگاه‌ها تامین خواهد شد و تا امروز هفتاد درصد این بودجه تامین شده و مابقی آن در حال تامین شدن است.

دیجیاتو گزارش داده است که حدود ۹۰ درصد پروازهای داخلی در حدود ۱۵ فرودگاه داخلی انجام می‌شود و با توجه به وجود ۶۰ فرودگاه در ایران و ظرفیت خالی زیادی که در این زمینه وجود دارد می‌توان از دیگر پتانسیل‌های پروازی مانند ایرتاکسی‌ها بهره‌ بیشتری برد تاکسی هوایی یا همان ایر تاکسی، یک نوع اصطلاح کلی است که برای انواع هواپیماهای دربستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایر تاکسی عبارت است از استفاده از هواپیما در مسیرهای مختلف پرواز بدون استفاده از برنامه‌ پروازی که به‌ خودی خود موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه خواهد شد.

در دنیا اوبر برای توسعه تاکسی‌های پرنده تلاش‌های متعددی انجام داده و چندی پیش مجموعه اسنپ نیز اعلام کرد که به دنبال راه‌اندازی تاکسی هوایی در کشور است.

بلاتکلیفی تجهیزات استخراج رمزارز

یکی از موضوعات حل نشده در اکوسیستم فناوری و استارتاپی کشور، تعیین تکلیف دستگاه‌های ماینر موجود در کشور است. راه پرداخت، در همین رابطه گزارش داده که دستور اجرایی شدن مصوبه مربوط به تعیین تکلیف تجهیزات استخراج رمزارز صادر شده است.

بر اساس این گزارش، محمود واعظی سرپرست نهاد ریاست جمهوری و رئیس دفتر رئیس‌جمهور به نامه کمیسیون بلاکچین و رمزارز نصر پاسخ داد. در این نامه از ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، خواسته شده است نسبت به اجرایی شدن مصوبه هیات‌وزیران مبنی بر تعیین تکلیف تجهیزات استخراج رمزارز موجود در کشور اقدام شود.

راه پرداخت نوشته است که تیرماه سال جاری بود که هیات‌وزیران مصوبه‌ای را تصویب کرد که بر مبنای آن تکلیف دستگاه‌های ماینر موجود در کشور تعیین شد. درواقع کلیه دارندگان دستگاه‌های استخراج رمزارز (ماینر) مکلف شدند حداکثر ظرف مدت یک ماه از زمان اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، نسبت به ثبت مشخصات هویتی خود به همراه تعداد و نوع دستگاه‌هایی که در مالکیت آنها است، در سامانه‌ای که وزارت صمت تعیین می‌کند، مطابق فرم موجود در این سامانه اقدام کرده و حسب مورد ازطریق درگاه پرداخت اینترنتی تعبیه شده در همین سامانه، نسبت به پرداخت کلیه حقوق و عوارض دولتی اقدام کنند.

اما تاکنون پس از گذشت چهارماه، آیین‌نامه اجرایی مصوبه مذکور توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابلاغ و اجرا نشده است.

بر این اساس، کمیسیون بلاکچین و رمزارز نصر دوازدهم آبان‌ماه سال جاری طی نامه‌ای رسمی به محمود واعظی سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری و رئیس دفتر رئیس‌جمهور خواستار پیگیری عاجل اجرایی شدن مصوبه هیات‌وزیران در خصوص تعیین تکلیف تجهیزات استخراج رمزارز شد.

حالا واعظی به نامه کمیسیون بلاک‌چین و رمزارز نصر پاسخ داده و در این نامه از ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مویدی خرم‌آبادی خواسته شده است نسبت به اجرایی شدن مصوبه هیات‌وزیران مبنی بر تعیین تکلیف تجهیزات استخراج رمزارز موجود در کشور اقدام صورت گیرد.

پیشی گرفتن سامسونگ از اپل در آمریکا

در دنیای فناوری رقابت شرکت‌های تولید کننده تلفن همراه جذابیت خاص خود را دارد. زومیت در گزارشی در این مورد نوشته است که «سامسونگ بالاخره اپل را در تولید گوشی در کشور آمریکا پشت‌سر گذاشت.»

بر اساس این گزارش، سامسونگ پس از سه سال، بار دیگر توانست عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ موبایل در بازار آمریکا را ازآن خود کند.

پس از سه‌ماهه‌ دوم سال ۲۰۱۷، سامسونگ اولین‌بار گوشی‌های بیشتری از اپل راهی بازار آمریکا کرد و توانست جایگاه قبلی خود را در بازار آمریکا بازپس گیرد. در بین ماه‌های جولای تا سپتامبر گذشته، سهم سامسونگ از بازار کشور آمریکا ۳۳٫۷ درصد بود که افزایش ۶٫۷ درصدی را در‌مقایسه‌با بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد.

از دنیای کنسول‌ها چه خبر؟

یکی دیگر از اخبار روز دنیای فناوری، عرضه پلی‎استیشن 5 از سوی سونی در آینده نزدیک است. زومیت در گزارشی در این مورد نوشته است که سونی این محصول را ۱۲ نوامبر (۲۲ آبان) عرضه می‌کند اما پلی‌استیشن 5 در روز عرضه از SSD اضافی پشتیبانی نخواهد کرد.

بر اساس این گزارش، سونی در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد کنسول بازی پلی‌استیشن 5 قرار نیست از همان روز عرضه از قابلیت حافظه‌ SSD اضافی پشتیبانی کند و با دریافت به‌روزرسانی به این امکان مجهز می‌شود.

زومیت در خبر دیگری از دنیای کنسول‌ها نوشته است آپدیت تلویزیون‌های سامسونگ و ال‌جی برای استفاده از ایکس‌ باکس سری ایکس منتشر شد.

بر اساس این گزارش، از روز گذشته عرضه دو کنسول ایکس‌باکس سری ایکس و ایکس‌باکس سری اس در سرتاسر دنیا آغاز شده است؛ کنسول‌های نسل جدیدی که با قابلیت‌های بسیار، دراختیار گیمرها قرار می‌گیرند تا تجربه‌ای متفاوت از بازی‌ کردن پیش روی کاربران قرار دهند.

حال برای اینکه بتوان از ویژگی‌های دو کنسول ایکس‌باکس سری ایکس و ایکس‌باکس سری اس بهتر استفاده کرد، دو شرکت سامسونگ و ال‌جی آپدیت جدیدی برای تلویزیون‌های سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ خود منتشر کرده‌اند. با آپدیت کردن تلویزیون خود می‌توانید بهتر از کنسول‌های جدید مایکروسافت و حتی سونی استفاده کنید.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دلار در حال کاهش است؟؟؟ دلار امروز به همون قیمت قبل برگشت!

  • Armin

    تجارت نیوز این نقل قول های چرت تو سایت نذار! نوت فلان ۱۰۰هزار تومان پایین اومده این کاهش محسوس نیست! دولت دلار کرد ۲۷۰۰۰!!!! دیگه امیدم نقش بر آب شد! نیاز مبرم به لپ تاپ یا کامپیوتر خانگی دارم زیر ۸ میلیون هیچی گیرم نمیاد? خاک بر سرم

  • ناشناس

    برای ماشینم گفتین دست نگه دارین ..دست نگه داشتیم ۵برابر شد ..هروقت اینا گفتند دست نگه دارید باید بیشتر شتاب گرفت

  • ناشناس

    سلام خواهشمندم آدرس غلط به مردم ندید دقیقا تو ایران هر خبری گفته شده برعکس اون اتفاق افتاده آقا هر کسی میخواد گوشی یا لوازم بخره،بخره چون تجربه نشون داده تو ایران هیچی پایین نمیاد پس دلتون و خوش نکنید جدیدا هم قیمت ها میلیونی میره بالا بعد ۵۰ تومن میاد پایین مردم میگن هورا جانم ارزون شد

  • ناشناس

    این وعده رو از اول خرداد میدادن….
    من خودم با دلار ۱۷ تومنی میخاستم بگیرم
    الانم الکی نگییید

  • ناشناس

    اینشالا ارزون شه چون خیلی ها انتظار خرید دارن گوشی دوبرابر شده دلار 4هزار ارزون شد هیچ چیزی تغیر نکرد خدیا برس به داد مردم مردیم از کرونی

  • ناشناس

    من