کد مطلب: ۵۱۶۸۷۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اعتراض به افزایش هزینه اشتراک نماوا و فیلیمو

اعتراض به افزایش هزینه اشتراک نماوا و فیلیمو

افزایشه هزینه اشتراک نماوا و فیلیمو صدای اعتراض بسیاری از کاربران را در آورده است؛ آن هم در شرایطی که این پلتفرم‌ها از دید بخشی از افکار عمومی متهم هستند که باعث مسدودسازی سایت‌های دانلود فیلم و سریال شده‌اند. رئیس انجمن تهیه‌کنندگان مستقل نیز معتقد است هزینه اشتراک ماهانه VODها باید معادل قیمت بلیط سینما باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، موضوع ایجاد انحصار VODهای ایرانی و دخالت آنها در مسدودسازی سایت‌های دانلود فیلم و سریال چند بار خبرساز شده است؛ یکی از پر سر و صداترین آنها در سال ۱۳۹۸ بود که این سایت‌ها یکی یکی مسدود شدند.

هر چند نماوا و فیلیمو در همان زمان دخالت خود را در این موضوع انکار کرده و بسته شدن سایت‌ها را به اعمال نظر دادستانی مرتبط دانسته بودند، اما بسیاری از کاربران معتقدند این پلتفرم‌ها، فضای رقابتی را انحصاری کرده‌اند و فیلم‌ها و سریال‌های خارجی را بدون کپی‌رایت و با سانسور زیاد، پخش می‌کنند.

هزینه اشتراک؛ معادل قیمت بلیط سینما

حالا هم کاربران به اینکه آنها هزینه اشتراک خود را از ۲۵ هزار به ۵۹ هزار تومن افزایش داده‌اند اعتراض دارند؛ البته مبلغ نهایی با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، به بیش از ۶۴ هزار تومان می‌رسد.

مدیران نماوا و فیلیمو در گفتگوهای جداگانه‌ای با سایت دیجیاتو روزنامه صبح نو، دلیل این افزایش قیمت را رشد تولیدات اختصاصی خود دانسته‌اند.

با وجود این، سیدغلامرضا موسوی، تهیه‌کننده سینما معتقد است بر اساس رویه موجود در دنیا، هزینه اشتراک ماهانه این پلتفرم‌ها به اندازه بلیط سینما در هر کشوری است و در شرایطی که قیمت بلیط سینماها در ایران افزایشی نداشته، دلیلی برای تغییر قیمت آنها وجود ندارد.

افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی هزینه اشتراک

رئیس انجمن تهیه‌کنندگان مستقل به تجارت‌نیوز می‌گوید: این پلتفرم‌ها، کار خود را بر اساس همین اصل آغاز کردند و هزینه اشتراک آنها اندکی بالاتر از قیمت بلیط سینما بود. اما اکنون در شرایطی که بلیط سینما هیچ تغییری نکرده است به یکباره هزینه اشتراک خود را به بیش از دو و نیم برابر قیمت بلیط افرایش داده‌اند.

به گفته موسوی این موضوع به معنای افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی هزینه اشتراک آنهاست؛ آن هم در شرایطی که دولت به دلیل شیوع کرونا مردم را تشویق می‌کند که تا حد ممکن در خانه بمانند.

او می‌افزاید: اکنون بعضی اقشار جامعه از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند و توان پرداخت هزینه بالاتر را ندارند. در دنیا نیز هزینه اشتراک ‌VODها چندان گران نیست.

وزارت ارشاد و ساترا نظارت کنند

این تهیه‌کننده سینما گلایه می‌کند که اگر امروز سینماداران بخواهند قیمت بلیط را افزایش دهند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانع این اقدام می‌شود؛ اما به نظر می‌رسد هیچ نهادی در این مورد روی پلتفرم‌ها نظارتی ندارد.

او می‌گوید: اکنون در زمینه محتوا و مجوز پخش برنامه‌ها وزارت ارشاد و ساترا مدعی هستند، بنابراین در مورد هزینه اشتراک نیز همین نهادها باید بر فعالیت پلتفرم‌ها نظارت داشته باشند.

باج‌های عجیب و غریب به VODها

موسوی، نمایش بدون کپی‌رایت فیلم‌ها و سریال‌های خارجی را یکی دیگر از ضعف‌های فعالیت پلتفرم‌ها می‌داند و می‌افزاید: اکنون در مورد پخش آثار ایرانی، حتی اگر از وزارت ارشاد مجوز داشته باشند، ساترا سخت‌گیری زیادی انجام می‌دهد اما این پلتفرم‌ها به راحتی فیلم‌ها و سریال‌های خارجی را سرقت می‌کنند و به نمایش می‌گذارند.

رئیس انجمن تهیه‌کنندگان مستقل می‌گوید: یکی از بهانه‌ها VODها برای این اقدام، تحریم است که در مورد آثار فرهنگی صدق نمی‌کند. مساله بعدی هزینه است که بله، برای خرید هر کالایی باید پول آن را پرداخت کرد.

او می‌افزاید: اقدام این پلتفرم‌ها باعث شده است که شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور نیز به راحتی آثار ایرانی را بدون اجازه پخش کنند.

موسوی گلایه می‌کند که به نظر می‌رسد، باج‌های عجیب و غریبی به این پلتفرم‌ها داده می‌شود؛ به اعتقاد او این موضوع، هم در مورد افزایش قیمت مشهود است و هم در پخش بدون کپی‌رایت آثار خارجی.

راه‌های جلوگیری از انحصار

او در مورد موضوع انحصار و اقدام ضدرقابتی این پلتفرم‌ها، می‌گوید: من مدعی نیستم نماوا و فیلیمو انحصار ایجاد کرده‌اند؛ در بعضی مسائل بین آنها رقابت هم وجود دارد اما ظاهرا این موضوع در مورد قیمت صدق نمی‌کند و پای هزینه اشتراک که به میان می‌آید، آنها با هم هماهنگی کامل دارند.

به گفته موسوی، در کل راه‌حل جلوگیری از انحصار این است که اشکال قانونی مختلفی برای پخش فیلم وجود داشته باشد؛ برای مثال پلتفرم‌های جدیدی شکل بگیرد یا مدل‌های دیگری برای پخش فیلم امتحان شود.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محسن

    با این کاراشون فقط ضعف تربیت مادر خودشون رو نشون میدن
    من در امدم بد نیست ولی این دوره بیخیال خرید اشتراک شدم
    حدودا دو ساله اشتراک داشتم ، اوایل ماهی ۲۰ تومن بود با اینترنت مجانی بعد شد نیم بها بعدش هم در آپدیت های نرم افزاری کیفیت پخش رو برداشتن تا اتوماتیک بیشترین حجم اینترنت مصرف بشه حالا هم که اوج پست فطرتی در ضمینه مشتری داری رو در این بازار انحصاری خودشون به رخ کشیدن …

  • ناشناس

    بهترین راه تحریم فیلیمو تا متعادل سازی قیمت اشتراک

  • ناشناس

    منم دیگه اشتراک نمیگیرم.. خدایی شماهم نگیرید تا قیمتا برگرده..

  • ناشناس

    نه به فیلیمو و نماوا

  • ناشناس

    من 2 ساله شارژ میکنم ولی تا قیمت برنگرده به هیچوجه

  • ناشناس

    اشتراک نمیخریم.

  • ناشناس

    من دیگه اشتراک فیلم و ونماوا رو نمی‌گیرم تا قیمت به قبل بر نگرده

  • Mr vali

    من دوساله اشتراک میخرم کلی هم باید پول اینترنت بدم که سریالهای تکراری و درجه چندم رو ببینم .یه فیلم تازه اکران شده ۱۵ تومن بود که روی اونم کلی بحث وجود داشت الان راحت کردنش ۳۰ تومن .ماشالله سال فشار حداکثری رو دوباره دارن تکرار میکنن .تبریک به وزیر ارشاد و وزیر جوان ارتباطات
    اینم یه راه تشویق در خانه نمانید هستش؟

  • مجید

    قیمت را خیلی بالا بردند و ارزش تمدید نداره. همه متحد بشن و از این دزدها اشتراک نخرن

  • ناشناس

    من از همون اول مرتب شارژ میکردم اما از این به بعد قصد این کارو ندارم و سعی میکنم فیلم های مورد نظرم رو دانلود کنم یا از روی ماهواره نگاه کنم