کد مطلب: ۵۱۵۹۲۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ارسال پیام جعلی در تلگرام برای دریافت پول/ آیا تلگرام هک می‌شود؟

ارسال پیام جعلی در تلگرام برای دریافت پول/ آیا تلگرام هک می‌شود؟

برخی کاربران فضای مجازی، در روزهای گذشته، از هک شدن تلگرام نزدیکان خود و دریافت پیامی از سوی آنها برای درخواست پول خبر دادند؛ یک کارشناس فناوری اطلاعات اما معتقد است که این پیام‌رسان، مشکلی عمومی که امکان هک آن را فراهم کند، ندارد و به احتمال قوی افراد از پوسته‌های غیررسمی تلگرام استفاده کرده‌اند.

به گزارش تجارت‎‌نیوز ، برخی کاربران در توئیتر نوشته‌اند که اخیرا پیامی را از یکی از اطرافیان خود دریافت کرده‌اند که تقاضای واریز مبلغی را داشته، اما زمانی که با آن فرد تماس گرفته‌اند، مشخص می‌شود که او چنین پیامی را ارسال نکرده و ظاهرا تلگرامش هک شده است.

حتی کاربری توضیح داده که به همین روش، از او درخواست ارسال بیت‌کوین شده و هکر، آدرس کیف پول خود را نیز در پیام ارسالی، درج کرده است.

هک تلگرام؟!

بعضی افراد در پاسخ، هک تلگرام را غیرممکن دانسته و تاکید کرده‌اند که این پیام‌رسان‌، از امن‌ترین پلتفرم‌هاست؛ برخی از آنها، استفاده صاحب حساب از پوسته‌های فارسی و متفرقه تلگرام را محتمل دانسته‌اند.

کاربری هم به این موضوع اشاره کرده که ممکن است فرد مورد نظر، تلگرام را روی لپ‌تاپ خود نصب کرده و شخص سوءاستفاده‌گر، به دستگاه او دسترسی پیدا کرده باشد.

سهل‌انگاری کاربر یا نصب بدافزار روی گوشی

به گفته جواد دادگر، کارشناس فناوری اطلاعات، تلگرام تا این لحظه، مشکل یا آسیب‌پذیری عمومی که امکان هک آن را فراهم کند، نداشته است. او در گفتگو با تجارت‌نیوز به دو احتمال در مورد ارسال چنین پیام‌هایی اشاره می‌کند؛ سهل‌انگاری افراد در محافظت از کد تایید یا استفاده آنها از پوسته‌های غیررسمی تلگرام.

این کارشناس فناوری اطلاعات، توضیح می‌دهد: در یک حالت ممکن است کاربران از روی سهل‌انگیری، کد تایید یا رمز دو مرحله‌ای حساب تلگرام خود را در اختیار شخص دیگری قرار داده باشند، یا بدافزاری روی گوشی آنها نصب باشد که بتواند این اطلاعات را سرقت کند.

از پوسته‌های غیررسمی استفاده نکنید

دادگر، حالت دوم را که به اعتقاد او، احتمال بیشتری دارد، استفاده افراد از پوسته‌های غیررسمی تلگرام می‌داند. همان پوسته‌هایی که زمانی با عنوان‌های مختلف، چون هاتگرام یا تلگرام طلایی رواج زیادی داشتند.

هر چند حالا شریط مثل قبل نیست و برخی از این پوسته‌ها دیگر فعالیت نمی‌کنند، اما به گفته دادگر هنوز هم بسیاری از افراد به خاطر وعده پروکسی‌های رایگان، از پوسته‌های غیررسمی موجود بهره می‌گیرند.

ارسال پیام از سوی سازنده اپلیکیشن‌های نامعتبر

این کارشناس فناوری اطلاعات، می‌گوید: وقتی کاربران، چنین اپلیکیشن‌هایی را نصب می‌کنند، سازندگان آنها می‌توانند از طرف صاحب حساب، برای مخاطبان او پیام ارسال کند.

نتیجه این دسترسی چیست؟ دادگر توضیح می‌دهد که در گذشته، این افراد با شماره کاربران برای دیگران پیام تبلیغاتی ارسال و بلافاصله هم آن را برای خود ارسال‌کنندگان پاک می‌کردند. در نتیجه آنها متوجه نمی‌شدند که برای مخاطبان خود پیامی ارسال کرده‌اند؛ در این مورد هم محتمل‌تر است که چنین اتفاقی رخ داده باشد.

دادگر، محافظت از کد ورود، نصب نکردن اپ‌های ناشناسی که ممکن است بدافزار باشند، نصب نسخه اصلی تلگرام از مارکت‌های معتبر و فعال کردن رمز دو مرحله‌ای را از جمله اقدامات مهمی می‌داند که می‌تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • هادی

    آقاجان تلگرام کلاینت داخلی نصب نکنید همش بد افزاره. چند بار باید بگه آدم. تلگرام رو فقط و فقط از گوگل پلی و اپ استور دریافت کنید