خبر مهم:

کد مطلب: ۷۳۹۳۷۹

توضیح شاپرک درمورد درخواست از پرداخت‌یارها چه بود؟

توضیح شاپرک درمورد درخواست از پرداخت‌یارها چه بود؟

پس از نامه شاپرک به شرکت‌های پرداخت‌یاری مبنی بر تغییر دامنه حالا این شرکت اعلام کرده توصیه‌اش به پرداخت‌یارها در راستای صیانت از کسب‌وکارها است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاپرک در توضیحی کوتاه و مختصر اعلام کرده توصیه‌اش به شرکت‌های پرداخت‌یاری برای انتقال دامنه .com خود به .ir در راستای صیانت از کسب‌وکارهای مبتنی بر اینترنت و کاهش ریسک فعالیت‌های اقتصادی در فضای مجازی است. همچنین این شرکت تاکید کرده که الزامی به حذف .com برای پرداخت‌یاران وجود ندارد.

به گزارش روابط عمومی شاپرک، درخواست این شرکت به منظور مقابله با تهدیدات بالقوه ناشی از محدودیت‌های احتمالی تحریم‌های بین‌المللی بوده است. شاپرک در مقابل نگرانی گروهی که امروز این نامه شاپرک را به قطعی کامل اینترنت یا از دسترس خارج کردن دامنه .com توسط حاکمیت ارتباط می‌داد، را رد و تاکید کرده که الزامی به حذف دامنه .com وجود ندارد و شرکت‌ها باید پیش‌بینی‌های لازم برای انتقال فوری به دامنه.ir در صورت بروز مشکلات احتمالی را داشته باشند، اما شاپرک در انتها هیچ توضیحی در مورد «بروز مشکلات احتمالی» نداده است.

تصمیم‌هایی که محدودیت ایجاد می‌کنند

26 آذرماه شاپرک در نامه‌ای به شرکت‌ها پرداخت‌یاری اعلام کرد، شرکت‌هایی که در حال حاضر از دامنه .com سرویس می‌گیرند، تا 3 دی‌ماه فرصت دارند دامنه خود را به .ir منتقل کرده و نتیجه را به این شرکت اعلام کنند. شاپرک دلیل این درخواست را مسدود شدن احتمالی دامنه‌های .com اعلام کرده است.

مصطفی امیری، مدیرعامل شرکت پرداخت‌یاری زرین‌پال در این‌باره به تجارت‌نیوز گفت: ما هنوز به طور کامل متوجه نیستیم که بر چه اساسی چنین تصمیمی اتخاذ شده است. به نظر می‌رسد تصمیمات گرفته شده در حال تبدیل‌شدن به مدل جدیدی از قانونگذاری می‌شود.

او با اشاره به اینکه هر زمان در هر حوزه‌ای نگرانی صورت می‌گیرد، آن را به سایر حوزه‌ها تعمیم می‌دهند، ادامه داد: تصمیم‌گیری‌های اینچنینی فقط محدودیت‌ها را بیشتر می‌کند و طبیعتا اگر سرویس‌هایی که در بستر فضای مجازی فعالیت می‌کنند را محدود کنیم، شرکتی مثل گوگل می‌تواند به راحتی تمامی سرویس‌هایی که در دامنه .ir فعالیت می‌کنند را از نمایه خودش حذف کند یا طی یکسری اقدامات ساده، اهمیت کمتری برای این سرویس‌ها در رتبه‌بندی سئو قائل شود.

امیری همچنین اضافه کرد: خواهش ما این است که اگر نگرانی هم وجود دارد، آن را همراه مصادیق به صورت شفاف بیان کنند. در این مورد حتما شرکت‌های خصوصی تمایلات متفاوتی دارند و قطعا برای شرکت‌های پرداخت‌یاری در قوانین بین‌الملل حقوقی در نظر گرفته شده است.

مطالبه اصلی پرداخت‌یاری‌ها چیست؟

مدیرعامل زرین‌پال پیرامون مطالبات پرداخت‌یاری‌ها از رگولاتوری به اهمیت نظرخواهی از فعالان این حوزه اشاره کرد و گفت: مطالبه چندین و چندساله ما از رگولاتوری این است که به جای تصمیم‌گیری به قانون اهمیت داده و بستر را به گونه‌ای آماده کنند که بخش خصوصی به جایگاه اصلی خود برسد، همچنین نگرانی‌ها را بررسی کرده و اگر راهکاری وجود نداشت، اجازه دهند خود بخش‌های مربوطه برای آن چالش‌ها تصمیم‌گیری کنند.

او درباره نگرانی شاپرک پیرامون از دسترس خارج شدن دامنه‌های سرورها ادامه داد: بالاخره در طول سال‌ها سرورهایی بوده‌اند که دامنه‌شان به دلایلی از دسترس خارج شده است اما اگر قرار باشد که استدلال حقوقی و تلاشی برای حل این مسئله نکنیم در آینده ممکن است همین دامنه‌ای که در موردش صحبت می‌کنیم به آدرس‌های IP توسعه پیدا کند. در نتیجه انتقال سرورها راهکار مناسبی نیست و مانند این است که ما خودمان نخواهیم از حقوقی که برایمان در نظر گرفته شده استفاده کنیم. اگر ما خودمان را به دامنه .ir محدود کنیم، طبیعتا ریسک‌های متنوعی نیز برای کشور خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.