خبر مهم:

کد مطلب: ۶۴۸۹۸۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آسیاتک وارد بورس شد/ حضور استارتاپ‌ها در بازار سهام به کجا رسید؟

آسیاتک وارد بورس شد/ حضور استارتاپ‌ها در بازار سهام به کجا رسید؟

ورود استارتاپ‌ها و اپراتورها به بازار سهام می‌تواند منجر به شکوفایی اقتصاد دیجیتال کشور شود. حالا در این راستا شرکت خدمات‌دهی اینترنتی «آسیاتک» امروز ( ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱) عرضه اولیه خود را آغاز کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نظر می‌رسد که در سال‌های اخیر درباره ورود استارتاپ‌ها به بورس بحث‌های مختلفی از سوی نهاد ناظر مطرح شد و حرکت‌های رو به جلو و مثبتی نیز اتفاق افتاد. چرا که به نظر می‌آید بازار سهام امسال شاهد عرضه اولیه‌های استارتاپ‌هایی مانند آسیاتک، تپسی و شاتل خواهد بود.

آسیاتک وارد بورس شد

شرکت انتقال داده‌های آسیاتک، چالش و موانعی که بر سر راه ورود برخی شرکت‌های اپراتور ارتباطاتی به بورس وجود دارد را رد کرد. در نهایت با نماد «آسیاتک» در بورس تهران پذیرفته و عرضه اولیه شد.

امروز هفتم اردیبهشت، عرضه اولیه سهام آسیاتک به تعداد ۳۰۰ میلیون سهم، معادل ۱۵ درصد از سهام «انتقال داده های آسیاتک» به عنوان پانصد و نود و سومین شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بخش «اطلاعات و ارتباطات(۷۳)» ، گروه و طبقه «خدمات ارزش افزوده» با کد"۷۳۱۰"، در فهرست نرخ‌های بازار دوم و در نماد" اسیاتک" به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد.

براساس اطلاعیه آسیاتک مشخصات عرضه به شرح زیر است:

Capture 1

مدیران آسیاتک اعلام کردند ۱۵ درصد از سهام این شرکت (۱۲ درصد عرضه عمومی و ۳ درصد عرضه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری) در قالب ۴۴۰ میلیون سهم در بورس عرضه اولیه خواهد شد. مدیرعامل این FCP همچنین از فعال شدن قرارداد بیت‌استریم این شرکت با شرکت مخابرات ایران خبر داد. ( پیوست )

آسیاتک و دیگر همتای خود یعنی شاتل در سال ۱۳۹۶ موافقت هیئت پذیرش بورس را به منظور پذیرش در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار کسب کردند. اما تا امروز که بیش از چهار سال از این موافقت می‌گذرد و با وجود ورود آسیاتک به بورس، شاتل همچنان در صف انتظار قرار داد. اما پیش‌بینی می‌شود که به زودی ورود شاتل به بازار سهام محقق شود.

حضور فیلیمو در بورس چه شد؟

براساس گزارش‌های موجود؛ به نظر می‌رسد که هنوز خبری از حضور فیلیمو در بازار سهام نیست. یعنی از سال ۹۹ اعلام کردند که فیلیمو وارد فرابورس خواهد شد، اما همچنان یا در صف انتظار قرار دارد یا مانند یکسری از شرکت‌ها یک بار درخواست پذیرش به فرابورس دادند و دیگر پیگیری نکرده‌اند.

مدیرعامل فرابورس در این باره می‌گوید که این مجموعه‌های استارتاپی در مرحله آنالیز دستورالعمل هستند. اگر در خصوص دستورالعمل تکلیف‌شان مشخص نشود، این مسیر را شروع نخواهند کرد. همچنین، مدیرعامل دیجی کالا در نشست خبری «رویداد برخط» این شرکت، اعلام کرد این مجموعه برای ورود به بورس منتظر اعلام ضوابط جدید است.

طبق گفته مدیرعامل فرابورس، تا به حال علاوه بر تپسی جلساتی با مجموعه‌هایی مانند کافه‌بازار و اسنپ نیز برگزار شد. با این‌ حال به نظر می‌رسد روشن نبودن دستورالعمل‌ها باعث شده این مجموعه‌ها فعلاً دست‌ نگه دارند.

ورود استارتاپ‌ها به بورس و ارزش‌گذاری آن‌ها در بازار سهام می‌تواند شرایط سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی و داخلی را برای استارتاپ‌ها محیا کند. چرا که بورس یکی از بهترین‌ گزینه‌ها برای تامین مالی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    دیجی کالا چی شد