کد مطلب: ۷۵۱۶۱۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وضعیت سرمایه‌گذاری استارتاپ ها در ۲۰۲۳ چگونه خواهد بود؟

وضعیت سرمایه‌گذاری استارتاپ ها در 2023 چگونه خواهد بود؟

سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ ها در سال 2023 مرددتر خواهند بود، چراکه بحران‌های اقتصادی که در طول 2022 اتفاق افتاد بسیاری از آن‌ها را دچار زیان کرد، بنابراین استارتاپ‌ها باید برای بهبود این وضعیت در سال 2023 آماده باشند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در طول سال 2022، اکوسیستم استارتاپی در سراسر جهان با چالش‌های فراوانی روبه رو شد. از بحران انرژی گرفته تا جنگ، تورم و نگرانی‌های اقلیمی و وضعیت اینترنت. این چالش‌ها منجر به عدم اطمینان در بازار و اضطراب اقتصادی بنیان‌گذاران، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران استارتاپ ها شده است.

در نتیجه، این احساس عمومی وجود دارد که سرمایه‌گذاران امسال برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها مرددتر خواهند بود. ممکن است برخی از آن‌ها تصمیم به خروج سرمایه خود بگیرند که این در نهایت می‌تواند منجر به کاهش بودجه استارتاپ‌ها شود و در پی آن ارزش‌گذاری‌ها نیز کاهش خواهد یافت.

میگل فرناندز لارا، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل Capchase درباره آینده VC (سرمایه‌گذاری) معتقد است: با توجه به اتفاقاتی که در سال 2022 رخ داد، سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا نیز دچار تغییرات مثبت و منفی خواهد شد.

تغییر معیارها برای سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی

این بنیان‌گذار درباره تغییر معیارها و توجه دقیق‌تر برای سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی می‌گوید: «با توجه به محیط کلان فعلی، من انتظار دارم که بودجه VC در سال 2023 محدود شود. با این حال، شرکت‌های قوی همچنان بودجه دریافت می‌کنند. اقتصاد واحد اکنون بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. در این محیط نامطمئن اقتصادی، سرمایه‌گذاران می‌خواهند بدانند که رشد شرکت به شیوه‌ای سالم تقویت می‌شود.».

براساس گفته فرناندز لارا، 2022 سالی بود که در آن سودآوری و رشد سرمایه تحت شعاع قرار گرفت و در پی آن مجموعه اصلی معیارهایی که سرمایه‌گذاران به آن اهمیت می‌دهند هم دچار نوسانات منفی شد.

او انتظار دارد که این روند در سال 2023 ادامه یابد، بنابراین کارآفرینان باید متنظر تغییر روش سرمایه‌گذاران باشند.

بدهی بیشتر برای استارتاپ ها و تامین مالی جایگزین

تامین مالی جایگزین (یعنی به سراغ وام‌ها و فرشته‌ها رفتن) به طور فزاینده‌ای توسط شرکت‌های اولیه به عنوان بخشی از سرمایه خود استفاده می‌شود. از آنجایی که در سال 2022 چالش‌های اقتصادی و بدهی‌ در استارتاپ ها افزایش یافت، این رشد در بدهی‌ها و پیدا کردن جایگزین منابع مالی احتمالاً در سال 2023 افزایش می‌یابد.

بنیان‌گذاران استارتاپ های سودآور و خوب به طور فزاینده‌ای از این راه‌های تأمین مالی استفاده خواهند کرد، زیرا کاهش ارزش‌گذاری‌ها باعث می‌شود که سرمایه‌گذاری VC جذابیت کمتری داشته باشد. سهامی که بنیان‌گذاران باید از آنها صرف نظر کنند تا بتوانند مقدار قابل توجهی از سرمایه را تضمین کنند.

استارتاپ‌ها همچنین متوجه شده‌اند که منابع مختلف مالی باید برای مقاصد مختلف استفاده شوند، به‌عنوان مثال، سرمایه بلندمدت، مانند سهام و بدهی‌های بلندمدت در حال حاضر بیشتر برای طرح‌هایی با بازده نامشخص استفاده می‌شود. این شامل توسعه محصول جدید، تحقیق و توسعه و ورود به بازارهای جدید می‌شود.

از سوی دیگر، سرمایه غیر رقیق‌کننده برای هر چیزی که قابل پیش‌بینی است، مانند CAC، فعال‌سازی کاربر و سرمایه در گردش بهتر است استفاده شود. اینها تزریق سرمایه کوچکتری برای حل یک مشکل فوری یا بهره برداری از فرصت کوتاه مدت مانند تبدیل مشتری، کاهش اصطکاک یا کوتاه کردن چرخه فروش هستند. «اکنون بخرید، بعداً پرداخت کنید» متمرکز بر تجارت یکی از محبوب ترین نمونه‌های این رویکرد است.

برنامه‌ریزی بلند مدت برای جلوگیری از ریزش سرمایه‌گذاری

با توجه به مشکلات گسترده‌ای که در سال 2022 فعالیت استارتاپ‌ها را تحت تاثیر قرار داد، مهم است که بنیان‌گذاران روی بودجه‌بندی و صرفه‌جویی تمرکز کنند.

بهترین راه برای انجام این کار این است که یک برنامه‌ریزی برای هزینه‌های ضروری و هزینه‌های غیرضروری وجود داشته باشد تا استارتاپ در مواقع اضطراری انعطاف‌پذیر باشد. رکودها غیرقابل پیش‌بینی هستند و وضعیت مالی یک استارتاپ می‌تواند به سرعت به سمت بهتر یا بدترشدن پیش برود.

داشتن تسلط بسیار قوی بر معیارهای اصلی تجارت و وضعیت نقدینگی استارتاپ کاملا ضروری است. چرا که به این ترتیب بنیان‌گذاران می‌توانند علائم اولیه بهبود وضعیت یا خطر را حدس بزنند و برنامه‌های خود را براساس چنین وضعیتی تنظیم کنند.

به طور کلی در استارتاپ ها برای بهبود کارایی معقول از طریق یک رویکرد ساختاریافته حول جذب مشتری جدید و مدیریت چرخه عمر مشتری فعلی باید برنامه‌ریزی طولانی مدت وجود داشته باشد تا سرمایه‌گذاران مجاب شوند که تعادل در استارتاپ وجود دارد و حتی در شرایطی بحرانی دچار ریزش‌های سنگین سوددهی نخواهد شد.

سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ ها که ماهیتی ریسک‌پذیر دارند، در سال 2023 مرددتر خواهند بود، چرا که بحران‌های اقتصادی که در طول 2022 اتفاق افتاد بسیاری از آن‌ها را دچار زیان کرد، بنابراین استارتاپ‌ها باید برای بهبود این وضعیت در سال 2023 آماده باشند.

در ایران نیز امسال با توجه به شعار سال، قرار بر این بود که روند سرمایه گذاری روی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان برای توسعه آن‌ها افزایش یابد. اما قطعی و اختلالات اینترنت که در چند ماه اخیر گریبان‌گیر اکوسیستم استارتاپی شده، این روند را کند کرده است.

کارشناسان معتقدند که قطغی مکرر اینترنت در نهایت منجر به کاهش سرمایه‌گذاری بر استارتاپ‌ها می‌شود. چرا که سرمایه‌گذاران پیش از هر چیزی به دنبال نتیجه مثبت و کسب سود هستند. بنابراین این سوال بزرگ وجود دارد که وقتی فعالیت شرکت‌های استارتاپی به اینترنتی وابسته است که مدام با قطعی مواجه می‌شود، آیا کسی حاضر است روی کسب‌وکارهای کوچک و استارتاپی سرمایه‌گذاری کند؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.