خبر مهم:

کد مطلب: ۶۲۹۵۳۸

چرا سرعت اینترنت کند است؟/ کندی سرعت تعمدی است؟

چرا سرعت اینترنت کند است؟/ کندی سرعت تعمدی است؟

رئیس کارگروه یادگیری الکترونیکی وزارت علوم گفت: اختلالات در کیفیت و سرعت اینترنت اخیرا افزایش یافته و موجب آزار و اذیت در برگزاری کلاس‌ها و امتحانات شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علت کند بودن سرعت اینترنت چیست؟

به نقل از همشهری ، مقام‌های وزارت ارتباطات طی روزهای گذشته بر مسئله خوب بودن سرعت اینترنت موبایل تأکید داشته‌اند، اما به‌نظر می‌رسد علاوه بر سرعت، اختلال در کیفیت اینترنت است که باعث اعتراض مردم و حتی بدنه دولت شده است.

DNS روی کیفیت اینترنت تأثیرگذار است

نعیم فرهادیان کارشناس شبکه، نخستین عامل را که می‌تواند روی کیفیت اینترنت تأثیرگذار باشد، DNS می‌داند.

او با اشاره به اینکه مهم است که DNS Server از چه نوع باشد، ادامه می‌دهد: «این موضوع از یک ISP به ISP دیگر می‌تواند متفاوت باشد؛ یعنی یک ISP ممکن است DNS خود را استفاده کند، یک ISP ممکن است DNS مخابرات یا یکی دیگر DNS زیرساخت را استفاده کند.»

به‌گفته فرهادیان «اگر یک ISP از یک DNS Server خوب برای کاربرانش استفاده کند، زمان DNS Query کاهش می‌یابد و کاربر بین نیم تا یک ثانیه برای باز کردن هر وب‌سایت جلو می‌افتد.»

فرهادیان با اشاره به اینکه DNS مهم‌ترین عاملی است که وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها برای بالا آمدن به آن نیاز دارند، می‌گوید: «اختلال (عمدی یا غیرعمدی) روی DNS دسترسی به سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.»

با این حال، او معتقد است که اختلالات اخیر با DNS مرتبط نیست و معتقد است که «کندی فعلی خیلی بیشتر از آن چیزی است که DNS بتواند تأثیرگذار باشد.»

عامل packet lost

به‌طور کلی اینترنت شامل بسته‌هایی است که در حال رفت و برگشت هستند. اگر این بسته‌ها در مسیر گم شوند، باعث می‌شود که کاربر احساس کند که اینترنت کند شده است. فرهادیان معتقد است این موضوع هم می‌تواند، عمدی یا غیرعمدی باشد.

انتخاب مسیر

این کارشناس در توضیح عامل «انتخاب مسیر» با فرض اینکه زیرساخت، دولینک به ارمنستان دارد که یکی یک ترابیت و لینک دیگر دوترابیت است، می‌گوید: «قاعدتا ترافیک باید پخش شود؛ زیرا همه ترافیک را نمی‌توان از لینک یک ترابیتی یا دوترابیتی فرستاد.»

فرهادیان با اشاره به اینکه مثلا مسیر یک ترابیتی ممکن است ۱۰میلی ثانیه و مسیر دوترابیتی ممکن است ۱۰۰میلی ثانیه باشد، تفاوت تأخیر(latency) این دو مسیر را مورد توجه قرار می‌دهد.

به‌گفته او «زیرساخت انتخاب مسیر را به‌صورت دستی انجام می‌دهد؛ به‌عنوان مثال وقتی یک لینک پر می‌شود، فرضا تعدادی از کاربران همراه اول را از یک لینک به لینک دیگر منتقل می‌کند. اما مسئله این است که طی همین جابه‌جایی کیفیت اینترنت کابران تغییر می‌کند.»

کیفیت اتصال کاربر به اپراتورها

کارشناس شبکه با اشاره به اینکه مواردی که برشمردم با این فرض بود که ما وسط دیتاسنتر قرار داریم و به‌طور مستقیم به زیرساخت وصل هستیم، می‌گوید: «اما واقعیت این است که ما مستقیم به زیرساخت وصل نیستیم؛ به‌عنوان مثال، کاربر از دیتای موبایل استفاده می‌کند و بسته به اینکه موبایل کاربر چند خط اینترنت داشته باشد، کیفیت اینترنت (پهنای باند، پکت‌لاست و جیتر) تغییر می‌کند.»

فرهادیان با یادآوری کیفیت مناسب اینترنت همراه در ابتدای راه‌اندازی، به افزایش کاربران اینترنت موبایل و آغاز مشکلات اشاره می‌کند.

به‌گفته او «مردم به حدی از دیتای موبایل استفاده کردند که اکنون تعداد کاربران موبایل با جمعیت کشور تقریبا برابری می‌کند.»

فرهادیان نتیجه می‌گیرد که «دکل‌های بی‌تی‌اس اشباع شده‌اند و دیگر نمی‌توانند پاسخگوی این حجم از کاربران باشند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تهران به عنوان پایتخت کشور باید فیبر نوری داشته باشه به جای توسعه فیبر رفتن رو هر پشت بومی یه دکل زدن با امواج رادیوی اینترنت میفروشن که کلی نویز روش میافته. بیشتر سرمایه رو گذاشتن رو اینترنت رادیویی و موبایل چون سود داره واسشون و اون وسط جنس میفروشن گیرنده و فرستنده میفروشن موبایل میفروشن. در صورتی که برای خدمات فیبر داردن باید کلی هزینه کنن رمینو بکنن و کابل فیبر بکشن و کافو بزارن.

  • علی

    چند روزه که حتی وقتی به سایتهای ایرانی هم مراجعه میکنیم باز نمیشود و بعد از کلی وقفه و زور زدن و وقفه باز میشود ولی قابل استفاده نیست 100% این مسائل عمدی است

  • علی

    علتش همون صیانت است

  • دادا

    خدا باعث و بانیشو لعنت کنه