کد مطلب: ۱۹۴۴۵۸

۱۰ مورد از کاربرد‌های هوش مصنوعی که به زودی زندگی ما را دگرگون می‌کند

10 مورد از کاربرد‌های هوش مصنوعی که به زودی زندگی ما را دگرگون می‌کند

با توجه به اینکه بسیاری از ارگان‌های بزرگ دنیا، تمرکزشان را روی گسترش دانش هوش‌ مصنوعی گذاشته‌اند، بدون شک در سال 2018 شاهد پیشرفت‌های قابل‌ توجه این فناوری خواهیم بود. در این مطلب به موارد استفاده از هوش مصنوعی در سال جاری میلادی پرداخته‌ایم.

الهام مشعوف: هوش مصنوعی، تکنولوژی پیش‌ رویی است که بسیاری از شرکت‌ها و کشور‌ها در پی به خدمت گرفتن آن هستند. گزارش‌ها حاکی از آن است که شرکت آلفابت (Alphabet) حدود 30 میلیارد دلار برای توسعه فناوری هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده‌ است. شرکت چینی بایدو (Baidu) که فعالیتی مشابه با آلفابت دارد، سال گذشته رقمی برابر با 20 میلیارد دلار را صرف راه‌اندازی فناوری هوش‌مصنوعی کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت‌ها جزو اولین نهاد‌هایی نیستند که وقت، زمان و انرژی خود را برای پیشبرد این دانش نوین صرف کرده‌اند. براساس گزارشی به نقل از نشریه نیویورکر، دولت چین سال‌ها و به شکل مصرانه به دنبال استفاده از تکنولوژی هوش‌ مصنوعی بوده تا به این وسیله، اساس نوآوری‌های آینده را به دست بگیرد.

با توجه به اینکه بسیاری از ارگان‌های بزرگ دنیا، تمرکزشان را روی گسترش دانش هوش‌ مصنوعی گذاشته‌اند، بدون شک در سال 2018 شاهد پیشرفت‌های قابل‌ توجه این فناوری خواهیم بود.

در این مطلب به 10 مورد از کاربردهای هوش‌مصنوعی در سال 2018 اشاره خواهیم کرد.

1- فناوری هوش مصنوعی، نقل محافل سیاسی می‌شود

دانش هوش‌ مصنوعی هم ایجاد شغل می‌کند، هم باعث می‌شود عده‌ای شغل‌شان را از دست بدهند. برای مثال، شرکت گلدمن سَکس (Goldman Sachs) پیش‌بینی کرده است که با روی کار آمدن خودرو‌های سنگین بدون راننده، ماهانه 25000 راننده کامیون‌کارِ خود را از دست خواهند داد.

به همین ترتیب، اگر انبار‌های بزرگ واقع در ایالات متحده بتوانند با تعداد کمی کارگر، کار خود را پیش ببرند، خیلی از افرادی که در این انبار‌ها به کار بسته‌بندی مشغول هستند، از کار بیکار خواهند شد.

پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016، دونالد ترامپ، جهانی‌سازی و مهاجرت را از دلایل اصلی بیکاری در ایالات‌ متحده می‌دانست. اما حالا و در اواسط دوره ریاست‌جمهوری او، بحث در مورد هوش‌ مصنوعی و اتوماسیون داغ شده است؛ به طوری که طبقه کارگر جامعه آمریکا، بیش از پیش سعی داشتند خود را با این شرایط تطبیق بدهند.

2- صنایع حمل‌و‌نقل کارآمد‌تر می‌شوند

امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که اداره یک مرکز پخش 20 هزار فوت مربعی، با داشتن کمترین تعداد پرسنل امکان‌پذیر است. شرکت‌هایی هم‌چون کیوا سیستمز (Kiva Systems) که در حال حاضر آمازون روباتیک (Amazon Robatic) نام دارد، با بهره‌گیری هم‎زمان از هوش‌ مصنوعی و فناوری رباتیک پیشرفته، خدمات حمل‌و‌نقل بی‌نظیری را در اختیار فروشندگان بزرگ قرار داده‌ است.

کیوا سیستمز ربات‌هایی ساخت که توانایی یادگیری داشته و وظیفه نقل‌وانتقال اقلام موجود در انبار‌های آمازون را به خوبی انجام می‌دهند.

انبار‌های آینده دیگر شبیه به الان نخواهند بود، و به جای کارگرانِ بسته‌بند، از ربات‌های توان‌مندی استفاده خواهند کرد که قادرند، 7 روز هفته و به مدت 24 ساعت بی‌وقفه کار کنند؛ بدون اینکه نیازی به کنترل و بازرسی داشته‌باشند.

کیوا سیستمز که در سال 2012 توسط شرکت آمازون به مبلغ 775 میلیون دلار خریداری شد، ربات‌هایی ساخت که توانایی یادگیری داشته و وظیفه نقل‌وانتقال اقلام موجود در انبار‌های آمازون را به خوبی انجام می‌دهند.

این تکنولوژی مدتی است که در این کمپانی مورد استفاده قرار گرفته و انتظار می‌رود که نقش مهمی در سریع‌تر و به‌صرفه‌تر شدن خدمات تحویل‌دهی این مجموعه ایفا کند.

3- تولید‌کنندگان بزرگ وسایل‌ نقلیه، خودرو‌های بدون راننده‌شان را وارد بازار می‌کنند

شرکت تسلا (Tesla Motors) اولین تولید‌کننده خودرویی بود که وسایل‌نقلیه بدون راننده را به بازار معرفی کرد. تولید‌کنندگان قدیمی خودرو مانند آئودی (Audi)، سعی دارند امسال هم‌چون شرکت تسلا، خودرو‌های بدون راننده‌شان را به بازار بفرستند.

آئودی مدل A8، مجهز به فناوری خودران خواهد بود و این امکان را دارد که افراد را بدون نیاز به راننده، از نقطه‌ای به نقطه دیگر ببرد. شرکت کادیلاک (Cadilac) و ولوو (Volvo) نیز از این قاعده مستثنی نبوده و قصد دارند در سال 2018، فناوری پیشرفته خودران را به شکل گسترده‌تری در خودرو‌های خود به‌ کار ببرند.

4- آژانس پروژه‌های تحقیقاتی دارپا (DARPA) ساخت ربات‌‌های جنگنده را توسعه می‌دهد

آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ایالات‌ متحده (DARPA)، پیشرفت‌های قابل‌ توجهی در زمینه فناوری‌های جدید داشته‌ است. این سازمان که وظیفه ساخت و به‌کارگیری فناوری‌های جدید را در ارتش ایالات‌متحده به عهده دارد، یکی از ارگان‌های موثر در توسعه اینترنت و رهیاب GPS بوده‌ است.

در حال حاضر، سازمان دارپا با کمپانی بوستو داینمیکس (Boston Dynamics) مشغول به همکاری است.

این دو نهاد ربات‌هایی به نام (Disater Relief) طراحی کرده‌اند که برای کمک‌رسانی در حوادث غیرمترقبه کاربرد داشته و در عین حال می‌توانند به عنوان ربات‌های جنگی نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

ربات اطلس (Atlas Robot) که به دلیل معلق زدنش در اینترنت به شهرت رسید، یکی دیگر از دستاورد‌های این دو سازمان در زمینه فناوری هوش‌ مصنوعی بوده که در حال گسترش است.

5- یادگیری ماشین به دانش کارگران کمک می‌کند

عده‌ای به درستی از توسعه هوش‌ مصنوعی ابراز نگرانی می‌کنند و بر این باورند که این فناوری بسیاری را بیکار خواهد کرد. اما اگر شغل افراد با علم سروکار داشته باشد، کمک‌کننده و کاربردی خواهد بود.

انتظار می‌رود که در سال 2018، تکنولوژی هوش‌ مصنوعی بیش از گذشته به کمک کارمندان برود.

امروزه، ابزار‌هایی مثل، Gong، Chorus و Jog می‌توانند تماس‌های برقرارشده از طرف نمایندگی فروش و خدمات مشتریان را ثبت کنند.

الگوریتم‌های یادگیری ماشین به کارمندان بخش خدمات مصرف‌کننده کمک می‌کند تا به شکل موثر‌تری با مشتریان برخورد کنند.

انتظار می‌رود که در سال 2018، تکنولوژی هوش‌ مصنوعی بیش از گذشته به کمک کارمندان برود.

6- محتوای خبر با استفاده از هوش‌ مصنوعی تولید می‌شود

برند‌هایی مانند USA Today، CBS و Hearst خیلی پیش‌تر استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوای خبری خود را آغاز کرده‌اند.

در سال 2018، رسانه‌ها فناوری پردازش زبان را بیش از پیش به خدمت خواهند گرفت.

برای مثال، شرکت Wibbitz پلتفرمی به نام «نرم‌افزار به عنوان خدمت» یا (SaaS) را معرفی کرده‌ است. این نرم‌افزار به خبر‌گزاری‌ها این امکان را می‌دهد تا با کمک هوش‌ مصنوعی، محتوای نوشته‌شده را به محتوای ویدئویی تبدیل کنند.

آژانس خبری آسوشیتدپرس نیز از ابزاری به نام Wordsmith بهره می‌برد. این آژانس از پردازش زبان‌ طبیعی که زیر‌شاخه‌ای از هوش‌ مصنوعی است استفاده می‌کند.

به کمک این تکنولوژی، کامپیوترها قادر خواهند بود، گفتار و نوشتار را تحلیل کرده و آن را به داده‌های معنا‌دار تبدیل کنند.

در سال 2018، گویندگان خبر شاهد گسترش رسانه‌هایی خواهند بود که فناوری پردازش زبان را بیش از پیش به خدمت گرفته‌اند.

7- شبکه همتا‌به‌همتا شفافیت بیشتری ایجاد می‌کند

یادگیری ماشین، شکلی از هوش‌ مصنوعی است و شرکت‌هایی نظیر فیسبوک از مدل‌های آماری استفاده می‌کنند تا از این طریق ماشین‌ها بتوانند تصمیم بگیرند که در ادامه، چه محتوایی را به کاربران نشان بدهند. برای اینکه این مدل‌های آماری به خوبی کار کنند، به حجم زیادی داده و قدرت محاسبه بالا نیاز است.

گوگل نزدیک به 80 درصد از بازار جستجو را در کنترل خود دارد، با این وجود افراد کمی از نحوه کار این شرکت مطلع هستند.

با رشد شبکه‌های همتابه‌همتا، به‌خصوص آنهایی که در بازار ارز‌های دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند، حتی سازمان‌های کوچک نیز قادرند برنامه‌های پیشرفته هوش‌ مصنوعی را به اجرا درآورند.

شرکت Presearch یکی از سازمان‌هایی است که قصد دارد با به‌کارگیری شبکه همتابه‌همتا و هوش‌ مصنوعی، وضوح و شفافیت را به دنیای موتور‌های جستجو‌گر بیاورد. گوگل نزدیک به 80 درصد از بازار جستجو را در کنترل خود دارد، با این وجود افراد کمی از نحوه کار این شرکت مطلع هستند.

شرکت Presearch همچنین قصد دارد با استفاده از ارز‌های دیجیتال، از افراد دعوت به همکاری کرده و به کامپیوتر شخصی آنها قدرت محاسباتی دهد. در ازای این کار، شرکت متعهد می‌شود که پلتفرم‌های جستجوی شفاف‌تری برای آنها ایجاد کند.

این استارت‌آپ تا به حال 5 میلیون دلار سود کسب کرده و احتمال می‌رود که این شرکت و سایر سازمان‌ها از فناوری هوش‌ مصنوعی و شبکه همتابه‌همتا استفاده کنند تا به این روش، سازمان‌های بزرگ را به چالش بکشند.

8- مصرف‌کنندگان به گفتگو با فناوری عادت می‌کنند

ارزیابی‌ها نشان داده که سال گذشته، بیش از 20 میلیون از اسپیکر‌های هوشمند آمازون به فروش رسیده‌ است، و اگر در کنار این، فروش Google Home و Apple Airpod را نیز در نظر بگیرید، متوجه خواهید شد که آمریکایی‌ها بیشتر از قبل به استفاده از تکنولوژی‌هایی که با ایجاد صوت کار می‌کنند، علاقمند شده‌اند.

تقاضا برای دانشمندان داده تا سال 2020 به 2.7 میلیون نفر افزایش پیدا خواهد کرد.

محصول جدید آمازون با نام Amazon Echo، یکی دیگر از این محصولات پرطرفدار است. در سال 2018، شاهد بیشتر شدن این نوع از تکنولوژی خواهیم بود.

9- تقاضا برای دانشمندان داده بیشتر از تقاضا برای مهندسان می‌شود

براساس گزارش منتشرشده از شرکت IBM، تقاضا برای دانشمندان داده تا سال 2020 به 2.7 میلیون نفر افزایش پیدا خواهد کرد.

علت این است که با استفاده بیشتر از پلتفرم یادگیری ماشین هوش‌مصنوعی، نیاز به داده‌ها و اطلاعات بیشتر از قبل خواهد بود. هر چه اطلاعات بیشتری به پلتفرم انتقال پیدا کند، پلتفرم در انجام پیش‌بینی‌ها بهتر عمل خواهد کرد.

بنابراین در سال 2018، نیاز به دانشمندان داده مستعد بیشتر از گذشته احساس خواهد.

10- هوش‌ مصنوعی به جنگ بیماری‌ها می‌رود

ما وارد دوره‌ای شده‌ایم که شبکه همتابه‌همتا کامپیوترها می‌توانند برخی از چالش‌برانگیز‌ترین بیماری‌های دنیا را با استفاده از جمع‌آوری و آنلالیز داده‌های مولکولی انسانی، درمان کنند.

ممکن است این کامپیوترها به وسیله تراشه‌هایی کوچکتر از سر یک سنجاق کار کرده و از فناوری هوش‌ مصنوعی و ارز‌های دیجیتال بهره بگیرند.

تکنولوژی به طور کل، از دو پدیده بزرگ، یعنی زنجیره بلوکی و هوش‌ مصنوعی الهام گرفته‌ است. کاربران در پی ورود به بازار ارز‌های دیجیتال نانو هستند. از طرف دیگر، تکنولوژی یادگیری ماشین به دنبال شناسایی و تحلیل بیماری‌ها است تا از این راه به دارو‌ها و شیوه‌های جدید درمان، با صرف کمترین زمان و هزینه دست پیدا کند.

منبع: Entrepreneur

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.