خبر مهم:

کد مطلب: ۴۸۱۴۸۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ماجرای حذف بارکد پرداخت آنلاین در تاکسی‌ها چیست؟

ماجرای حذف بارکد پرداخت آنلاین در تاکسی‌ها چیست؟

ماجرای تعامل میان شهرداری تهران و کسب و کارهای فعال در حوزه پرداخت غیرنقدی کرایه تاکسی، مدام ابعاد تازه‌‌تری پیدا می‌کند؛ در جدیدترین تحول، اقدام ماموران شهرداری به حذف برخی کیوآر کدها در تاکسی‌ها و نصب بارکد خود، انتقادات فعالان این حوزه را برانگیخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در شرایطی که شیوع کرونا و نگرانی‌ها از انتقال ویروس از طریق رد و بدل کردن پول، تمایل به پرداخت‌های غیرنقدی را در همه حوزه‌ها افزایش داده است، فعالان اکوسیستم فناورانه پرداخت کرایه تاکسی ، می‌گویند سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، سنگ تازه‌ای را پیش پای آنها انداخته است.

به گفته بهزاد معماری، مدیرمحصول استارتاپ تومن این موضوع به اقدام سازمان فاوای شهرداری به بارکدهای جدیدی در برخی تاکسی‌ها با همکاری بانک شهر باز می‌گردد؛ رمز پاسخ سریع یا کیوآر کدی که اکنون هیچ اپلیکیشنی نیز از آن پشتیبانی نمی‌کند.

او در این مورد به تجارت‌نیوز می‎گوید: سازمان فاوا این اقدام را در هفته‌های اخیر از میدان صنعت آغاز کرده است و به نظر می‌رسد در اقدامی عجیب، مانند شرکتی خصوصی وارد حوزه کسب و کار شده است؛ همانند همان پروژه‌ای که سازمان تاکسی‌رانی در مورد کارپینو اجرا کرد و می‌خواست وارد رقابت با اسنپ و تپسی شود اما موفق نبود.

معماری می‌افزاید: این بارکدها اکنون در بعضی تاکسی‌ها نصب شده‌اند و به هیچ اپلیکیشنی نیز متصل نیستند، اما متاسفانه بعضی ماموران شهرداری به رانندگان می‌گویند که تومن نیز در این کیوآر کد ادغام شده، در حالی که این خبر صحت ندارد.

سنگ‌اندازی به جای حمایت

او ادامه می‌دهد: برخی از رانندگان، مشتریان وفادار شرکت تومن هستند و این موضوع را باور نکرده‌اند، برخی از آنها حتی با پشتیبانی شرکت تماس می‌گیرند و اطلاع می‌دهند که برای مثال ماموران شهرداری این بار در نقطه دیگری از شهر در حال نصب کیوآر کد جدید خود هستند.

مدیرمحصول استارتاپ تومن می‌گوید: با وجود این، متاسفانه برخی موضوع را باور کرده‌اند و ماموران هم در بعضی تاکسی‌ها، کیوآر کدهای تومن را کنده‌اند؛ در حالی که بارکدهای خود شهرداری نیز اسکن نمی‌شوند و به اپی وصل نیستند.

معماری گلایه می‌کند که در شرایط شیوع کرونا، شهروندان نیاز و تمایل بیشتری به پرداخت غیرنقدی دارند اما شهرداری به جای همکاری با کسب و کارهای فعال در این حوزه، چنین چالش‌هایی را برای آنها ایجاد کرده است.

تیشه شهرداری به ریشه صنعت

او با اشاره به این نکته که شهردای نمی‌تواند این کسب و کار را به خوبی اداره کند و به جزئیات آن مسلط نیست، تاکید می‌کند: اکنون هیچ تراکنشی با کیوآر کد فاوا انجام نمی‌شود اما ماموران شهرداری با کندن و بردن اموال یا همان بارکدهای تومن، به این شرکت ضرر زده‌اند که ما بدون شک موضوع را از طریق مجاری قانونی پیگیری می‌کنیم.

معماری می‌افزاید: در این مدت از میزان تراکنش‌های تومن کاسته نشده است؛ چرا که برخی رانندگان اصلا اجازه نداده‌اند بارکدهای این شرکت حذف شود و آنهایی که هم در ابتدا ادغام تومن را باور کرده بودند، پس از اینکه متوجه شدند هیچ اپی از کیوآر شهرداری را پپشتیبانی نمی‌کند، با شرکت تماس گرفتند و بارکد جدیدی دریافت کردند.

مدیرمحصول استارتاپ تومن می‌گوید: با وجود این، اگر همین رویه ادامه یابد، در بلندمدت اکوسیستم پرداخت آنلاین کرایه تاکسی از بین می‌رود؛ در واقع شهرداری با چنین اقداماتی تیشه به ریشه این صنعت تازه شکل گرفته می‌زند و به کسب و کارهای خصوصی و سرمایه‌گذاری آنها، آسیب وارد می‌کند.

معماری تاکید می‌کند: حتی اگر شهرداری قصدی برای وارد به این حوزه دارد، می‌تواند بارکدهای خود را در تاکسی‌ها نصب کند و کاری به کیوآرکدهای دیگر کسب و کارها نداشته باشد، در این صورت کاربر نیز اختیار انتخاب دارد اما حذف اموال شرکت‌های دیگر، قابل قبول نیست.

دو نکته مهم در اکوسیستم کیوآر کد

او می‌افزاید: با این روند، کل صنعت از بین می‌رود چرا که بدون شک، شهرداری قادر به فعالیت در این حوزه نیست. در اکوسیستم پرداخت غیرنقدی کرایه، دو موضوع برای رانندگان اهمیت زیادی دارد؛ نخستین مورد تسویه منظم و آنی، حتی در روزهای تعطیل است که شهرداری از چنین امکانی برخوردار نیست.

مدیرمحصول استارتاپ تومن ادامه می‌دهد: موضوع دوم پشتیبانی تخصصی است؛ در این مورد تیم تومن گاهی با بررسی‌های خود، بدون تماس راننده یا مسافر متوجه وجود اشکالی در فرایند کار می‌شود و موضوع را پیگیری و برطرف می‌کند، در حالی که شهرداری از یک سیستم پشتیبانی برای تهران من برخوردار است که کارهای متعدد دیگری را نیز باید انجام دهد و فرصتی برای پشتیبانی دقیق از پرداخت‌های کیوآر کدی ندارد.

به گفته معماری، شهرداری نه تنها نمی‌تواند در این حوزه موفق شود که به کل اکوسیستم ضربه می‌زند؛ در این میان رانندگان، مسافران و شرکت‌هایی که در صنعت پرداخت غیرنقدی کرایه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، آسیب می‌بینند.

چرا همه از شهرداری گلایه دارند؟

همه این چالش‌ها در حالی است که شهرداری تهران نخستین بار نیست که از سوی فعالان این اکوسیستم با انتقاداتی به ویژه در حوزه انحصارطلبی مواجه می‌شود. در گذشته، چندین استارتاپ در حوزه پرداخت کرایه تاکسی با رمز پاسخ سریع فعالیت می‌کردند که اکنون از میان آنها سه شرکت تومن، فون پی و ریالو باقی مانده‌اند. کسب و کارهای تعطیل شده، شهرداری را به حمایت ویژه از این استارتاپ‌ها متهم می‌‌کنند اما در مقابل، در بازه‌های زمانی مختلف اخباری از درگیری همین سه شرکت به ویژه تومن با بخش‌های مختلف این نهاد نیز منتشر شده است.

معماری در مورد این حواشی و شائبه‌ها می‌گوید: تومن تا کنون هیچ حمایت خاصی از شهرداری تهران دریافت نکرده و اصلا بحثی در مورد حمایت هم وجود نداشته است که این شرکت بخواهد استفاده‌ای از آن کند.

مدیرمحصول استارتاپ تومن می‌افزاید: سازمان تاکسیرانی حتی تا کنون تبلیغ موثری نیز، نه برای شرکتی مشخص که برای اینگونه پرداخت غیرنقدی، نداشته است. این سازمان نقشی را که باید، در این حوزه ایفا نمی‌کند و به همین دلیل همه کسانی که در اکوسیستم کیوآر کد بوده یا هستند به آن انتقاد دارند.

او تاکید می‌کند: شهرداری باید از اقدامات اجرایی در این حوزه دست بردارد و اجازه دهد شرکت‌های خصوصی با ارائه خدمات خلاقانه و باکیفیت با یکدیگر رقابت کنند.

معماری ادامه می‌دهد: در همین ماجرای اخیر، برنامه شهردای این است که از هر اپلیکیشنی که خواهان پیوستن با این کیوآر کد باشد، هزینه دریافت کند. در شرایطی که شهرداری، منابع درآمدی متعددی دارد، چه دلیلی برای ورود این نهاد به چنین حوزه‌ای وجود داشت؟ البته تومن هیچ‌گاه به این طرح نمی‌پیوندد.

سودجویی برخی شهرداری‌ها

مدیرمحصول استارتاپ تومن در پاسخ به این پرسش که شرایط در شهرهای دیگر چگونه است، می‌گوید: طرح جدید فعلا فقط در تهران در حال اجراست ولی گفته می‌شود که شهرداری می‌خواهد این زیرساخت را به شهرهای دیگر نیز ارائه کند، البته اکنون در برخی شهرها، مثل مشهد و تبریز طرح‌های مشابه دیگری اجرا می‌شود.

او بیان می‌کند: تومن اکنون تمرکز خود را ابتدا بر فعالیت در تهران و بعد از آن کرج قرار داده است و در تبریز، شیراز و کرمان نیز حضور دارد. البته زمانی این شرکت قصد ورود به مشهد را نیز داشت، اما شهرداری این کلان شهر هم به دنبال سود خود بود و در نتیجه موضوع منتفی شد.

تجارت‌نیوز آمادگی دارد نقطه نظرات مختلف در این مورد را منعکس کند.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.