کد مطلب: ۴۸۹۵۶۱

نظرهای مخاطبان تجارت‌نیوز در مورد کرایه‌ تاکسی‌های اینترنتی:

شمشیر دو لبه کرایه‌ تاکسی‌های اینترنتی / مسافر باید راضی باشد یا راننده؟

شمشیر دو لبه کرایه‌ تاکسی‌های اینترنتی / مسافر باید راضی باشد یا راننده؟

رانندگان تاکسی اینترنتی می‌گویند کرایه‌ها پایین است و مسافران می‌گویند کرایه‌ها بالاست. شرکت‌های تاکسی اینترنتی هم می‌گویند اگر کرایه را بالاتر ببرند مسافر کم می‌شود و اگر کرایه را پایین بیاورند، رانندگان راضی نخواهند بود. آیا راه سومی برای حل این مشکل و چالش وجود دارد؟ مخاطبان تجارت‌نیوز به این سوال جواب داده‌اند.

تجارت‌نیوز چندی پیش گزارشی را با موضوع کرایه تاکسی اینترنتی منتشر کرد. در ادامه نظرات مخاطبان را در این مورد می‌خوانید.

کرایه‌ها پایین است؛ هزینه‌ها بالا

گروهی از مخاطبان کرایه‌ها را پایین می‌دانند و می‌‌پرسند در شرایطی که همه کالاها گران شده‌اند، چرا فقط موضوع کرایه‌های تاکسی اینترنتی مورد توجه قرار دارد.

- «واقعا کرایه ها پایین است و برای راننده صرف نمی کنه ولی شرکت های تپسی واسنپ به جای چاره کار می گن حق با مشتری است چون فقط با قیمت پایین می خوان با هم رقابت داشته باشن و به فکر راننده ها نیستن…»

- «من یکی از راننده های اسنپ و تپسی هستم در حال حاضر دلار شده خدا تومان موقعه ای که می ری لوازم ماشین بخری مثال تسمه تایم فروشنده با دلار روز حساب می کنه ولی کرایه ما رانندگان اینترنتی بر مبنای ۲۰سال پیشه به خدا تسمه تایم عوض کردم یک میلیون برام آب خورد.»

- «اونایی که میگن کرایه اسنپ زیاده و‌ چه خبره و از این حرفا . لطفا با اتوبوس و مترو جابجا بشید تا یکوقت اذیت نشید. از درب خونه سوارشون کنیم دربست ببریم مقصد مورد نظرشون. خب اسنپ نگیرید ببینیم مترو میاد در خونتون سوارتون کنه ببره مقصد مورد نظر. پول به هزار جور خرجی حاضرید بدید ولی برای کرایه تاکسی دربستی دستتون میلرزه و ندارید.»

- «دوستانی که میگن گرون شده و باید ارزونتر بشه کرایه ها، لطفاً توجه داشته باشن که، واسه راننده ها، باتوجه به شرایطه موجود و بیکاری تو کشور، هیچ گزینه دیگه ای بجز کارکردن با ماشین وجود نداره، ولی واسه مسافرا گزینه هایه دیگه ای هم وجود داره. مثله مترو، اتوبوس BRT, تاکسی خطی و در نهایت پیاده روی. شما بینه این گزینه ها، حق انتخاب دارید ولی راننده هیچ حق انتخابه دیگه ای نداره.»

- «اصلا به صرفه نیست. پول بنزین، روغن و لاستیک درنمیاد همه چیز گران شده است همه اجناس از سوپری گرفته تاجاهای دیگر گران شده نمی دانیم چه کار یاید انجام دهیم.»

- «واقعا اونای که میگن کریه بالاس واقعا انصاف ندارن خیلی ببخشید مرغ کیلوی ۲۷ هزار تومنه من باید چند تا سفر ۶۵۰۰ ببرم تا یک کیلو مرغ بخرم یا پوشک بچه یا نخود یا ….بنزین سه هزار کمسیون ۱۶.۵انصافا خودتون حساب بکنید چیزی میمونه؟؟ خرابیه ماشین بماند ،راننده ها اغلب ورشکسته یا بیکار شده این اقتصادن، خودشون رو خورد می کنن برای این کرایه ها.»

- «من یک راننده خانم هستم بنظرم قیمتا منصفانه نیست بطور مثال یک مسیر طولانی یک ساعت و نیمی رو قیمت می زنه ۴۰تومن ولی شرکت حساب نمی کنه برای برگشت مسافر نیست راننده چقدر باید منتظر بمونه بعدش مجبور میشه خالی برگرده.»

- «با تشدید تحریم ها و بدتر شدن شرایط اقتصادی و رشد فاجعه بار قیمت ها در این دو هفته اخیر، کرایه های اسنپ و تپسی مسیر عکس پیموده و کمتر شده است … ولی رانندگان چاره ای جز ادامه ندارند در غیر اینصورت باید به خیل بیکاران بدون درآمد بپیوندند.»

- «اون مسافری که میگه کرایه ها بالا رفته، اگه جرأت داره بگه چرا من که برنج رو کیلویی هفت تومن می خریدم باید الان کیلویی ۲۰ تومن بخرم. کرایه 50تومنی اسنپ رو آژانسی ها 85 میگیرن. بلکه هم بیشتر. طرف میگه من پارسال مسیری رو که با 6تومن میرفتم الان دارم 15تومن میدم.دیگه نمی گه از پارسال تا الان، همه چی 300درصد گرون شده.»

- «قیمت ماشین از سه سال پیش تا الان ده برابر شده و به همین روال قیمت لوازم یدکی هم توی این سه سال ۱۰ برابر شده. حالا ایا کرایه ماشین هم ده برابر شده؟ خیر. حداکثر دو برابر شده،پس راننده بدبخت این اختلاف قیمت بین لوازم یدکی و قیمت کرایه رو از کجا باید بیاره.»

- «بنده راننده اسنپ و تپسی هستم. می‌خواهید متوجه شوید کرایه مناسب، کم یا زیاد هستند؟؟ از زمانی که مسافر گرامی معطل می شود یا چندین مرتبه تقاضا ثبت می کند تا یکی از همکاران درخواست سفر را قبول کند متوجه می شوید.»

- «ماشین ۲۰میلیونی شده ۱۶۰میلیون کرایه رو هم طبق ماشین باید بالا ببرن، چون درآمد صرف ماشین می شه، قیمت ماشین ۱۰برابره تازه کرایه رو آوردن پایین به جای بالا بردن من ۴سال پیشم مسیری که ۲۰تومن بود الان میزنه ۱۵ تومن»

- «شماهایی که می گین کمیسیون رو کمتر بگیره فکر میکنی چقدر می شه؟ الان هر صد هزار تومان 17 هزارتومان می گیره اگر بشه کمیسیون 7درصد میشه 7500تومان. من حاضرم کمیسیون 20درصد بدم ولی کرایه هاشو اصلاح کنه…»

- «من ۲ ساعت ظهر و ۳ ساعت عصر زمان افزایش کرایه ها مجبوری کار می کنم. با اینکه کرایه ها نسبت به ساعات دیگه بیشتر می شه ولی در کل واقعا همه هزینه های نگهداری رو از درآمد کم می کنی باز یه نوعی ضرر هست این کار…»

مسافرانی که با رانندگان همدلند

گروهی از مسافران تاکسی‌های اینترنتی با رانندگان احساس همدردی می‌کنند و کرایه‌ها را پایین می‌دانند.

- «اسنپ وتپسی بسیار خوب و مورد اعتماد هستند. بله یک مقداری کرایه گرون شده اما هزینه های ماشین هم بسیار بالاست از وقتی اسنپ وتپسی امده خیلی ها که اتوبوس سوار بودن شدن تاکسی سوار… واقعا انصافی بخواهیم حساب کنیم راننده یه مسیر خالی می یاد تا دم در بعد من از خجالت بجای 7000هزارتومان با اینهمه گرونی وسایل همون ده هزارتومان بهش میدم. باید کمی همدیگر را درک بکنیم…»

- من هم خودم خیلی وقتا از اسنپ استفاده می کنم هم همسرم راننده اسنپ هست. دوستان گفتن توی تهران کرایه ها افزایش داشته اما توی شیراز و اصفهان که ما در این سه سال اخیر ساکن بودیم هیچ تغییری نکرده نهایتا شاید 5 الی ده درصد در صورتی که قیمت خودرو و لوازم یدکی و بنزین چندین برابر شده. متاسفانه بیمه هم نداریم حق بازنشستگی هم در کار نیست . یه سری گفتن درآمدش اندازه کارمنده، کارمند 8 ساعت کار می کنه تعطیلی هم تعطیل بیمه و… هم داره و هشت ساعتش هم کار مفید نیست استراحت می کنه بینش و…. اما اسنپ روزی 8 ساعت اگه حتی روزای تعطیل هم بری نهایتش ماهی سه تومن درآمد داره؟.»

- «من خودم مسافر هستم، بعضی وقت ها بقدری کرایه ها پائین هست که نیم ساعت طول می کشد که یه راننده سفر را قبول کند یا اصلا اسنپ یا تپسی گیرم نمی آید، مجبور هستم دربست بگیرم و کرایه ۳برابر گرانتر از اسنپ و تپسی را بدهم حق با راننده ها هست من دیدم دوستانم با اینکه ماشین دارند با تاکسی اینترنتی می رند.»

- «واقعا کرایه ها خیلی پایین هست. راننده هم بیشتر مواقع قبول سفر نمی کنه. من اگر اسنپ بگیرم کرایه رو بیشتر پرداخت می کنم ولی معمولا ماشین گیرم نمیاد و دربستی میرم و کرایه حداقل دوبرابر اسنپ ازم میگیرن ولی خب راحت به کارم میرسم و دیرم نمیشه.»

- «من روزانه چندین بار از اسنپ یا تپسی استفاده می کنم ولی اکثر اوقات بخاطر کم بودن کرایه به راننده انعام میدم، چون خیلی از آشناهای من راننده هستن و اوضاع اون ها رو دارم می بینم، واقعا کرایه ها کمه و جا داره که کمی به اون اضافه بشه که برای راننده ای که یک سرمایه (ماشین) گذاشته و خودش هم اینهمه زحمت می کشه بصرفه باشه…»

مسافرانی که کرایه‌ها را بالا می‌دانند

گروهی اما معتقدند کرایه‌ها گران است و با دخل و خرج آنها نمی‌خواند.

- «خیلی زور داره یه پروفسور این مملکت ماهی سه تا هفت میلیون حقوق بگیره واسه روزی ده یازده ساعت کار سنگین و یک راننده ماهی پونزده تا هجده میلیون درآمد داشته باشه. پراید ۲۰ میلیونی راننده نزدیک ده برابر شده! اگه نمی صرفید کسی مسافرکشی نمی کرد نه اینکه الان همه جوون ها به جای تحصیل فکر رانندگی باشند.»

- «این مردم این رو نمی دونن که وقتی مشغول به کاری می شن یعنی تمام شرایط اون کار رو قبول کردن، دیگه ناراحتی و غر زدن نداره، چه مسافر چه راننده. ولی بزرگترین مشکل این برنامه ها و کاسبی ها اینه که تعرفه ها مدام در نوسانه، یعنی در کسری از ثانیه تعرفه ها ممکنه تا ۳۰۰ درصد بنا به بهانه های واهی افزایش پیدا کنه.»

- «اساسا در شرایط اقتصادی کنونی کمتر شغلی وجود دارد که از در آمد کافی و ایده آل برخوردار باشد . ایراد رانندگان محترم این است که شغل خود را با مشاغل ایده آل و پر در آمد مقایسه می کنند نه با در آمدهای قشر متوسط جامعه . شخص من با در آمد چهار میلیون در ماه به علت کج مسیر بودن محل کارم هر روز دو بار ( یک بار رفت و یک بار برگشت ) از اسنپ و تپسی استفاده می کنم و حدود پنجاه در صد در آمد ماهانه من صرف رفت و برگشت به محل کار می شود .»

- «اینقدر گرون شده که ما دیگه سوار نمی شیم. یه مسیر بیست ومنی شده پنجاه تومن تو روز تعطیل که ترافیک وجود نداره همون آژانس ها هم ارزونتر هستند و هم امنیت خیلی خوبه…»

- «کرایه اسنپ و تپسی دو برابر شده من قبلا مسیر امام حسین تا تیراژه یک ۲۰ تومان میدادم الان ۴۵ تومان ۵۰ تومان الان دیگه استفاده نمی کنم چون توان پرداخت ندارم.»

- «من یکی از مسافر های همیشگی اسنپ و تپسی هستم. اما الان بیش از چند ماه میشه کرایه افزایش پیدا کرده و گران شده و خیلی وقته کد تخفیف ارسال نمی کنه.»

- «من دیگه از اژانس استفاده می کنم چون قیمت پایین تر از تبسی و اسنپ است شما می تونی قبل از سفر قیمت هرسه را جویا بشین …»

- «من نمیگم کرایه ها بالا است. ولی خداییش می شه که یکم پایین تر باشه. خیلی به مردم فشار می یاد هر کورس که می رفتم من میشد ۱۵ الی ۲۷ هزار تومن. الان هر کورسی که می گیرم تا محل کار ۳۰ الی ۵۵ پرداخت می کنم. تقریبا دوبل شده.»

حق با هر دو طرف است

بعضی از مخاطبان تجارت‌نیوز نیز معتقدند در این شرایط اقتصادی، هم رانندگان حق دارند و هم مسافران.

- «همه اینا درسته، هم رانندگان حق دارن هم مسافر. چیزی که این وسط هست پول پولی که هیچ ارزشی ندارد.»

- «من الان دوساله که راننده اسنپ هستم، می شه گفت حق با هر دو طرف هست، اما این موضوع مختص به شهرهای بزرگ‌ ومرکز استان ها هست، چرا کسی پیدا نمی شه از شهرهای کوچیک هم دفاع کنه، مثلا تو شهرستان ما، بالاترین نرخ کرایه که می زنه ۷تومنه که از این کرایه کمسیون و عوارض هم کم می شه. می مونه ۵ تومان.»

- «در مورد کرایه‌ها، هم حق با راننده هست که می گن پایینه هم حق با مسافر که میگه بالاست. این وسط شرکت اسنپ وتپسی باید کمیسیون خود را کم کنند من خودم به شخصه حدودا چهار سال تو اسنپ و تپسی کار می کنم اوایل هزینه‌ها بالا نبود الان هزینه‌ها بالا رفته برای راننده هم صرف نمی کنه بخواد کار کنه.»

- «همیشه ما باید خود راجای دیگران بگزاریم نه سیخ بسوز نه کباب باید هم هوای راننده داشت وهم مسافر مثل دو کف ترازوتا دوطرف راضی باشند.»

- «هر چند وقت یکبار این بحث مطرح می کنند … ولی واقعا مشکل اصلی کجاست؟ مشکل اصلی اینه که بعد از حذف آژانس ها این دو شرکت بی رقیب شدند و هر طوری که بخواهند عمل می کنند. قیمت ها منصفانه است در صورتی که این دو شرکت این موارد را رعایت کنند: راننده ها بیمه شوند، در صورت خرابی ماشین، خود شرکت برای تعمیر تسهیلات در نظر بگیره، کمیسیون سفرها رو کم کنه و منصفانه در نظر بگیره، بنزین مورد نیاز ماشین ها تامین بشه، پول واریزی آنلاین هر روز سر ساعت خاصی به حساب راننده ها واریز بشه… و در کل مانند یک کارمند رسمی با راننده ها برخورد بشه و اونوقت متقابلا راننده ها هم رفتار حرفه ای داشته باشند … پس دوستان عزیز حواستون باشه نه راننده ها مقصرند و نه مسافرها…»

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.