کد مطلب: ۷۴۱۲۸۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رواج کمپین های مسئولیت اجتماعی در استارتاپ‌ها

رواج کمپین های مسئولیت اجتماعی در استارتاپ‌ها

استارتاپ‌های کشور به دلیل محدودیت‌های اینترنت شروع به برگزاری کمپین های مسئولیت اجتماعی کردند، تا بتوانند کمی از نابودی کسب‌وکارهای کوچک‌تر جلوگیری کنند. الوپیک به تازگی برای کسب‌وکارهای اینستاگرام چنین کمپینی را ایجاد کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آمارها نشان می‌دهد که محدودیت‌های اینترنت در سه ماه اخیر موجب خسارت‌های فراوانی به کسب‌وکارها شده است. به همین دلیل استارتاپ‌ها تلاش دارند با برگزاری کمپین های مسئولیت اجتماعی، زمینه‌ای را برای ادامه فعالیت کسب‌وکارهای کوچک‌تر از خود به‌ویژه آن‌هایی که در اینستاگرام کسب درآمد می‌کردند، فراهم کنند.

در دو ماه اخیر بسیاری از استارتاپ‌ها در ایران برای جلوگیری از زیان بیشتر و به نوعی نجات دیگر کسب‌وکارها از نابودی، کمپین های مسئولیت اجتماعی را تدارک دیدند. اما این کمپین‌ها برای چه هدفی ایجاد می‌شوند و چه آورده‌ای برای برگزار کنندگان دارند؟

یکی از استارتاپ‌هایی که در همین جهت اقدام به برگزاری کمپین مسئولیت اجتماعی کرده است، الوپیک سامانه حمل‌ونقل آنلاین است.

هدف کمپین مسئولیت اجتماعی الوپیک

زهره رفیع‌زاده، روابط عمومی الوپیک در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره کمیپن این شرکت گفت: «حوزه فعالیت الوپیک B2B است یعنی ما جزو کسب‌وکارهایی هستیم که به کسب‎‌وکارهای دیگرخدمات ارائه می‌دهند. بخش بزرگی از مشتریان ما کسب وکارهای کوچک هستند. به نحوی ما در راستای مسئولیت اجتماعی‌مان، احساس کردیم که با وجود اتفاقات اخیر و محدودیت‌هایی که برای کسب‌و‌کارهای کوچک ایجاد شد و با توجه به اینکه خیلی از کسب‌و‌کارها تنها بستر فعالیت خود یعنی اینستاگرام را از دست دادند، باید به دنبال یک حرکت موثر باشیم.»

او با تاکید بر اینکه همه استارتاپ‌ها باید برای جلوگیری از سقوط کسب‌وکارها تلاش کنند، افزود: «شاید الوپیک بتواند در حوزه ارسال به کسب‌وکارها کمک کند؛ ولی این کسب‌و‌کارها نیازهای دیگری هم دارند. به همین علت انتخاب ما یک حرکت جمعی با سایر فعالان حوزه b2b برای تعریف یک بسته حمایتی کارآمد شد که با هدف فراهم کردن یک ویترین مستقل برای کسب‌وکارهای کوچک و خانگی شکل گرفت. بسته حمایت جامعی که ایجاد سایت فروشگاهی، راهکار ارسال، درگاه پرداخت، راهکار فروش و تبلیغات را به کسب‌وکارهای کوچک پیشنهاد می‌دهد.»

روابط عمومی الوپیک ادامه داد: «اصلی‌ترین موضوعی که وجود دارد این است که در شرایط فعلی همه کسب‌وکارهایی که در بستر اینترنت فعالیت دارند کوچک تا بزرگ که متضرر شدند و عامل تاثیرگذار دیگری روی افت فعالیت آنها است.»

رفیع‌زاده توضیح داد: «اما اکوسیستم کسب‌وکار به ما آموخته که حیات کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ بهم گره خورده است، ما معتقدیم که اهمیت قائل شدن برای سرنوشت کسب‌و‌کارهای خرد، ضامن حیات کسب‌و‌کارهای خودمان است. علاوه بر این تعریف یک حرکت جمعی در فضای کسب‌و‌کار می‌تواند کمی تزریق امید کند و شاید بتواند در بلند مدت یک راه حل کاربردی برای حیات کسب‌و‌کارهای کوچک باشد.»

کدام کسب‌وکارها می‌توانند در کمپین الوپیک شرکت کنند؟

روابط عمومی الوپیک همچنین درباره اینکه کدام کسب‌وکارها و با چه شرایطی می‌توانند در کمپین های مسئولیت اجتماعی شرکت کنند، بیان کرد: «ما فیلتر خاصی در نظر نگرفته‌ایم و برایمان این مهم بوده که کسب‌و‌کارهای کوچک و خانگی که در اینستاگرام فعالیت می‌کنند مخاطب اصلی ما باشند.»

رفیع‌زاده با اشاره به اینکه محدودیت‌های اینترنت، خسارت زیادی به کسب‌وکارهای اینستاگرامی وارد کرده است، افزود: «آمار منتشر شده نشان می‌دهد بیشتر از سه میلیون نفر در اینستاگرام کسب درآمد می‌کنند؛ یعنی چیزی حدود یک میلیون و هفتصد هزار کسب و کار کوچک و بزرگ ولی چون کسب‌و‌کارهای کوچک عضو صنف و اتحادیه نیستند هیچ آمار دقیقی از انها وجود ندارد. حقیقت این است که نبود عدد و ارقام آماری به معنای عدم وجود کسب‌وکارهای خرد اینستاگرامی نیست. تجربه همه ما در اینستاگرام نشان می دهد که تعداد کسب و کارهای کوچک و خانگی بسیار زیاد است.»

او ادامه داد: «در حال حاضر اغلب کسب‌وکارهای کوچکی که بیشتر دراینستاگرام فعالیت می‌کردند، به دلیل شرایط اینترنت و خلا بستر مناسب، فعالیت شان محدود شده یا در آستانه تعطیلی اند. همچنین، مهمتر از همه پشت این کسب‌و‌کارهای کوچک و خانگی معمولا یک خانواده، یک زن سرپرست خانوار، یک دانشجو و یا افرادی هستند که جزو اقشار آسیب‌پذیر جامعه به حساب می آیند و این موضوع اهمیت این کسب‌و‌کارها را چند برابر می‌کند..»

کمپین های مسئولیت اجتماعی چه آورده‌ای برای کسب‌وکارها دارد؟

روابط عمومی الوپیک در پاسخ به این سوال که کمپین های مسئولیت اجتماعی چه آورده‌ای برای برگزارکنندگان دارد، گفت: «ایده اصلی کمپین ما چشم پوشی کسب‌وکارهای مشارکت کننده از درآمد یک یا چند ماه است. همچنین، هر کسب‌وکاری بنا بر شرایط خود پیشنهادی را ارائه داده است ؛ برای مثال ما در الوپیک یک ماه از درآمد خودمان صرف نظر می‌کنیم و 20 درصد تخفیف ارسال برای کسب‌و‌کارهای کوچک در نظر گرفتیم یا کسب‌وکار دیگری که به عنوان راهکار پرداخت در بسته حمایتی معرفی شده به مدت سه ماه کارمزد خود را برای کسب و کارهای کوچک صفر در نظر می‌گیرد.»

رفیع‌زاده در این باره ادامه داد: «کمپین ما در حوزه مسئولیت اجتماعی تعریف شده و خوشبختانه در این مدت پیشنهاداتی از سایر برندهای حوزه b2b برای مشارکت در کمپین به دست ما رسیده است و این برای ما بسیار نویدبخش است. ما به‌دنبال مفهوم اتحاد و با هم بودن در شرایط کنونی جامعه هستیم و در تلاشیم تا این حس را حداقل در اکوسیستم تزریق کنیم. ما به عنوان یک برند شناخته شده در حوزه ارسال با وجود همه فشارهایی که کسب‌و‌کار خودمان هم در این شرایط متحمل شده است، تمام تلاشمان را می‌کنیم تا بتوانیم در کنار مردم باشیم و همین قدم کوچک را یک گام رو به جلو می‌دانیم.»

به طور کلی با کسب‌وکارها با اجرای کمپین مسئولیت اجتماعی سعی دارند که گره‌ای از مشکلات مردم باز کنند و نقشی در بهبود جامعه به‌ویژه کسب‌وکارها داشته باشند. چه بسا اگر برگزاری چنین کمپین‌های در میان استارتاپ‌های بزرگ کشور رواج پیدا کند، شاید بتوان از از نابودی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در این شرایط اقتصادی و محدودیت‌های اینترنت پیشگیری کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.