کد مطلب: ۵۰۴۷۶۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش سرعت اینترنت مشترکان، قانونی است؟/ کم‌فروشی به بهانه مصرف منصفانه؟

کاهش سرعت اینترنت مشترکان، قانونی است؟/ کم‌فروشی به بهانه مصرف منصفانه؟

«حجم مصرف منصفانه»، سیاستی است که قرار بود به حفظ حقوق مشترکان اینترنت منجر شود اما حالا، ابهام‌هایی در مورد شیوه اجرای این مصوبه وجود دارد و برخی آن را بهانه‌ای برای کم‌فروشی شرکت‌ها می‌دانند. در این میان، به اعتقاد یک کارشناس فناوری اطلاعات اطلاع‌رسانی صحیح در مورد شیوه اجرای این مصوبه، حق کاربران است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حجم مصرف منصفانه، بنابر مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد بسته‌هایی اعمال می‌شود که عنوان نامحدود یا غیرحجمی را یدک می‌کشند.

با وجودی که این مفهوم از سال ۱۳۹۶ مطرح بوده، به نظر می‌رسد برخی کاربران هنوز از اعمال چنین مقرراتی بی‌اطلاع هستند.

جستجویی در شبکه‌های مجازی هم نشان می‌دهد که گروهی از کاربران معتقدند موضوع سقف مصرف منصفانه، به بهانه‌ای برای شرکت‌ها و اپراتورها برای کم‌فروشی و اجبار مشترکان به خرید حجم جدید تبدیل شده است. این موضوع در ماه‌های اخیر مورد توجه برخی رسانه‌ها از جمله خبرگزاری مهر نیز قرار گرفت.

اکنون نوعی سردرگمی در این زمینه برای کاربران وجود دارد و به نظر می‌رسد هر شرکت و اپراتوری، بر اساس تعریف دلخواه خود به این مصوبه قانونی عمل می‌کند.

سرویسی که قطع نمی‌شود اما کارایی ندارد

از زمانی که شرکت‌ها و اپراتورها موظف به اعمال سیاست حجم مصرف منصفانه شده‌اند، مشترکان برای استفاده از اینترنت نامحدود، فقط تا زمانی می‌توانند از سرعت مورد نظر خود بهره‌مند شوند که حجم ترافیک مصرفی آنها به سقف مشخص شده، نرسیده باشد.

پس از آن، سرویس آنها قطع نمی‌شود اما در عمل برای کاربران تا زمان خرید حجم جدید کارایی چندانی ندارد؛ چرا که برخی ارائه‌کنندگان خدمات، سرعت را تا ۱۲۸ و برخی دیگر تا ۲۵۶ کیلوبیت کاهش می‌دهند.

ابهام در محاسبه ترافیک داخلی و خارجی

در این مورد موضوع دیگری نیز اهمیت دارد و آن هم مساله ترافیک داخلی و خارجی است؛ بر اساس مصوبات قانونی، شرکت‌های اینترنتی و اپراتورها باید برای محاسبه حجم مصرف منصفانه، میزان مصرف ترافیک داخلی را نصف ترافیک بین‌الملل محاسبه کنند.

اما برخی کاربران گلایه دارند این مورد هم از سوی برخی ارائه‌دهندگان خدمات رعایت نمی‌شود و آنها با تفسیری وارونه از مصوبه سازمان تنظیم مقررات، این موضوع را به بهانه‌ای برای ارائه گران‌تر خدمات خود تبدیل کرده‌اند.

این موضوعات، چه در سال گذشته و چه در ماه‌های ابتدایی سال جاری خبرساز شد و سازمان تنطیم مقررات به برخی شرکت‌ها و اپراتورها در مورد تخلفات در محاسبه حجم مصرف منصفانه هشدار دادند؛ به گونه‌ای که حداقل در یک مورد، آنها را ملزم کردند، حداقل پنج درصد به حجم مصرف منصفانه بسته‌ها، اضافه کنند.

تجارت‌نیوز تلاش کرد ابهامات موجود را از سازمان تنطیم مقررات پیگری کند اما تا لحظه تنظیم این گزارش، موفق به دریافت پاسخی از این سازمان نشد.

اطلاع‌رسانی حق مشتری است

در این میان، کیوان نقره‌کار، کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات معتقد است که مصرف‌کننده باید از همه حقوق خود و مقرراتی که بر قرارداد او با شرکت‌ها اعمال می‌شود کاملا آگاه باشد؛ گاهی کاربران بدون مطالعه، قراردادی را منعقد یا بسته‌ای را خریداری می‌کنند و این وظیفه شرکت‌ها و اپراتورهاست که در این زمینه اطلاع‌رسانی کامل داشته باشند.

به گفته او، سازمان تنظیم مقررات نیز در این زمینه مسئول است و باید بر عملکرد شرکت‌ها نظارت بیشتری داشته باشد.

نقره‌کار می‌گوید: کاهش سرعت اینترنت، در شرایط امروز که بسیاری از امور اقتصادی و سلامت کشور به اینترنت وابسته شده‌اند، اقدام قابل قبولی نیست؛ به ویژه اینکه دورکاری‌ها و آموزش مجازی در دوران کرونا نیز اهمیت سرعت و کیفیت اینترنت را افزایش داده است.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سامان

    2 روز پیش یه مشکل جلبی برام پیش امد که میتونه یه سری مسائل رو روشن کنه.
    ” تشخیص IP داخلی و خارجی در سیستم‌های ISPها پر از خطاست و الکی ترافیک رو خارجی یعنی 2 برابر حساب میکنن”
    زمتنی که میخواستم توی پنل شرکت های‌وب یکی از کدهای تخفیفم رو فعال کنم اخطار میداد که برای فعال سازی باید از طریق IP خودتون اقدام کنید در حالی که من به مودم خونه وصل بودم و IP هم مال اینترنت خونه بود که تازه مودم رو روشن کرده بودم….
    گفتم شاید حالا یه ایرادی پیش امده … IP سیستم رو ریست کردم و مودم رو هم برای چند دقیقه خاموش کردم که IP درست وارد بشه اما بازم همون مشکل وجود داشت و دست آخر با شرکت های‌وب تماس گرفتم که کد تخفیف بسته اینترنتی رو برام فعال کنن…
    این مسئله نشون میده که ممکنه خیلی از وقتا که اینترنتتون زود تموم میشه دلیلش تشخیص اشتباه IP خارجی و در نتیجه اعمال مصرف 2 برابر داده توسط سیستم‌های این شرکتهای ارائه خدمات اینترنتی باشه….

    • رهگذر

      دقیقا برای منم پیش امده اخطار میدهد با ip موقعیت جغرافیایی خودتان وارد شوید وقتی ip خودم را دیم شاخ دراوردم

  • ناشناس

    آسیاتک که هیچ وقت این مصوبه مصرف منصفانه رو رعایت نکرده، بعد از پایان حجم که به شکل عجیبی سریع رخ میده اینترنت کامل قطع میشه و باید بسته ی تازه خرید، سرعت به ۱۲٨ کیلو کاهش پیدا نمیکنه.

  • ناشناس

    این مسئله پهناباند داخلی و بین المللی هم راهی شده برای فریب و سو استفاده. یه لیست محدود از سایتای داخلی دارن که فقط استفاده از اونها رو مصداق مصرف داخلی میدونن، استفاده از بقیه دوبرابر حجم مصرفی واقعی از حجم خریداری شده کم میکنه. دقت کنید که ابتدا قرار بود استفاده از اون سایتای محدود داخلی نصف سایتای دیگه محاسبه بشه، اما با تفسیری موزیانه اونهارو عادی و بقیه رو دو برابر محاسبه میکنن.