خبر مهم:

کد مطلب: ۴۹۱۱۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گلایه‌های مردمی از کیفیت و سرعت اینترنت/ دفاع‌های عجیب از گرانی اینترنت

گلایه‌های مردمی از کیفیت و سرعت اینترنت/ دفاع‌های عجیب از گرانی اینترنت

در روزهایی که شبکه‌های اجتماعی پر شده است از گلایه کاربران در مورد کندی و قعطی اینترنت، انتشار عکسی از رتبه هشتم کنکور سراسری که برای شرکت در کلاس آنلاین ناچار شده بود روی بشکه بنشیند، انتقادات زیادی را برانگیخت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کاربران این روزها، هم از کیفیت اینترنت همراه و ثابت گلایه دارند و هم از بهای آن. بسیاری از افراد معتقدند باید برای اینترنتی ضعیف و کند، قیمت زیادی را پرداخت کنند که مدام هم قطع و وصل می‌شود و سرعت آن از آنچه اپراتورها ادعا می‌کنند، پایین‌تر است.

یکی از مخاطبان تجارت‌نیوز برای مطلبی با موضوع سرعت و کیفیت اینترنت ، نوشته که اینترنتی با سرعت ۴ مگ در ثانیه خریده است اما سرعت آن به یک در ثانیه هم نمی‌رسد.

مخاطب دیگری برای مطلب چرا اینترنت کند شده است نظر گذاشته که: «۲ مگ رو باید تقسیم بر ۸ کنی، اون سرعت اصلیه، پس الکی هی ۲ مگ ۲ مگ نکن، سرعت اینترنت ۲ مگی که میگی ۲۰۰ کیلوبایته!»

کاربری هم نوشته است که: «دولت کی به فکر مردم است، این هم از طرح اینترنت ملی و داخلی است؛ هنوز نیامده کندی اینترنت پهنای باند، گرانی بسته، سود ملت از کیسه ملت بعد هم می‌گن ۴۵ هزار تومان یارانه می‌دیم، از هر دری و هر جیبی مستقیم و غیر مستقیم می کشند.»

مخاطبی هم برای مطلب مشکلات اینترنتی مردم نوشته است که: «هدف اینه مردم به مرور زمان از دسترسی به اخبار و اینترنت بین الملی محروم بشند و فقط اخبار خودشون رو توذهن مردم قالب ریزی کنند…»

کاربری دیگری نظر داده است که: «بخدا خیلی بسته ها گرون شده، مردم پول ندارن که بسته بخرن، موقعی که بسته ها گرون شده چطور مجازی درس بخونن.»

هم در میان مخاطبان تجارت‌نیوز و هم در فضای مجازی، برخی شرایط زمانی را باعث کندی این روزهای اینترنت دانسته‌اند.

تایید شرایط بد اینترنت در گزارش‌های رسمی

علت هر چه که باشد این روزها گلایه از وضعیت اینترنت، چه در تهران و چه در شهرهای دیگر بسیار است. در این میان انتشار اخبار و عکس‌هایی از شرایط بد اینترنت در مناطق روستایی نیز انتقادات را بیشتر می‌کند؛ از جمله خبر سقوط دانش‌آموزی در یکی از روستاهای یاسوج، از کوه در تلاش برای دستیابی به اینترنت و دانلود پیام‌های درسی یا عکس جوان نخبه‌ای که برای دسترسی به اینترنت و حضور در کلاس‌های آنلاین دانشگاه، ناچار شده بود روی بشکه بنشیند.

در همین مدت اخیر، رسانه‌ها از وضعیت ناگوار اینترنت در بافت روستایی استان‌های مختلف از جمله کهگیلویه و بویراحمد یا بوشهر گزارش داده‌ بودند.

برخی گزارش‌ها نیز گلایه‌های کاربران را تایید می‌کنند. از جمله گزارش متوسط سرعت اینترنت جهان که از تنزل رتبه کشور حکایت داشت. بر اساس این گزارش متوسط سرعت موبایل در ایران ۰۲/ ۲۷ مگابیت برثانیه بوده و جایگاه کشور نسبت به ماه قبل پنج پله سقوط کرده است. همچنین در رده‌بندی متوسط سرعت اینترنت ثابت، ایران بدون هیچ تغییری نسبت به ماه قبل در رتبه ۱۲۰ قرار دارد (خبرگزاری مهر).
حتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور نیز که مسئول شرایط موجود اینترنت در کشور محسوب می‌شود، در نخستین گزارشی از وضعیت کیفیت اینترنت منتشر کرده، بر موضوع صحه گذاشته است. کندی پیشرفت اینترنت ثابت در مقابل اینترنت موبایل و همچنین سرعت کمتر از ۲ مگابیت بر ثانیه، اینترنت از جمله نکات قابل توجه این گزارش است.

همین گزارش نشان می‌دهد، در حالی که کاربران پیوسته از پایان زودهنگام بسته‌های اینترنتی خود شکایت دارند، این بسته‌ها با بی‌کیفیت‌ترین سرعت در اختیارشان قرار می‌گیرد (پیوست).

فیلترینگ پنهان با گرانی اینترنت؟

در این میان، سخنان مسلم معین، رئیس سازمان فضای مجازی بسیج در دفاع از گرانی اینترنت، انتقاداتی را برانگیخت.

او با حضور در در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، از سیاست و تلاش دولت برای جلوگیری از گران شدن هزینه اینترنت انتقاد کرد. به گفته معین، اینترنت در ماه‌های گذشته به نفع تولیدکننده محتوای داخلی گران شده بود. رئیس سازمان فضای مجازی بسیج به صورت تلویحی دولت را متهم کرد که به نفع پلتفرم‌های خارجی از گرانی ترافیک اینترنت جلوگیری کرده است.

در همین رابطه، روزنامه همشهری نیز گزارش داد که شنیده‌های اخیر نشان می‌دهد پافشاری دو اپراتور کشور برای گران باقی‌ماندن بسته‌های اینترنت برای کاهش استفاده مردم از اینترنت بوده است. بر اساس این گزارش، گران کردن بسته‌های اینترنت در تابستان امسال از سوی دو اپراتور اصلی تلفن همراه کشور، نه به‌خاطر مسائل مالی، بلکه به‌خاطر تلاش برای یک فیلترینگ پنهان با سخت کردن دسترسی به اینترنت بوده است.

پیش از این مقام‌های وزارت ارتباطات هم اعلام کرده بودند که یکی از ادعاهای اپراتورها برای گران کردن ناگهانی و عجیب اینترنت موبایل حمایت از تولید محتوا و ترافیک داخلی است. حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این رابطه گفته بود: اپراتورها محدودیت در استفاده از ترافیک داخلی و خارجی را اعمال کرده‌اند تا با این کار برای خودشان درآمد ایجاد کنند.

کمبود امکانات و اشباع پهنای باند

گلایه‌های کاربران از وضعیت اینترنت در حالی روز به روز بیشتر می‌شود که هر بار که سخن از قطعی و کندی اینترنت به میان می‌آید، مسئولان مربوطه مشکلات سراسری و عمده را در این زمینه رد می‌کنند و پای اختلالات محدود و مقطعی فنی را به میان می‌کشند.

این در حالی است که چندی پیش خبرگزاری ایرنا، یکی از اصلی‌ترین دلایل کندی اینترنت در برخی اپراتورها را اشباع شدن پهنای باند اعلام کرد. طبق آن گزارش، از مجموع بیش از ۱۴۰۰مرکز مخابراتی کشور، تجهیزات انتقال شرکت مخابرات ایران در ۷۰مرکز نیازمند ارتقای سخت‌افزاری است؛ ارتقایی که معلوم نیست چه زمانی قرار است اتفاق بیفتد.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.