کد مطلب: ۴۹۰۳۸۸

اخبار فناوری و استارتاپی روز

سرعت اینترنت در ایران؛ دو مگ بر ثانیه! / برق سیلیکون‌ولی هم قطع شد

سرعت اینترنت در ایران؛ دو مگ بر ثانیه! / برق سیلیکون‌ولی هم قطع شد

آمار ناامیدکننده وزارت ارتباطات از کیفیت و سرعت اینترنت، قطع برق در سیلیکون‌ولی ایران و گسترش بهره‌گیری از شبکه 5G در جهان از مهم‌ترین اخبار فناوری و استارتاپی روز هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کیفیت و سرعت اینترنت یکی از گلایه‌های جدی بسیاری از مردم در ایران است. حالا که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نخستین گزارش از وضعیت کیفیت اینترنت را ارائه کرده، این ناراحتی‌ها تایید شده است. هر چند اختلافی هم در میان نظر گروهی از مردم با نتایج این گزارش وجود دارد.

پیوست در گزارشی که در این مورد منتشر کرده، نوشته است، اینترنت و رسیدن به کیفیت و سرعت بالا در ایران هیچ وقت به هم نمی‌رسند. این موضوع را گزارش اخیر وزارت ارتباطات در مورد وضعیت کیفیت اینترنت در کشور به خوبی نشان می‌دهد.

در حالی که حداقل در چند سال گذشته مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از افزایش ضریب‌نفوذ و بالا رفتن میزان دسترسی به اینترنت در کشور و مخصوصا روستاها گفته‌اند؛ اما کاربران از کیفیت پایین و قطع و وصل‌های مکرر سرویس اینترنتشان گله کرده‌اند؛ حالا هم اولین گزارش وزارت ارتباطات در مورد کیفیت نشان می‌دهد که حق با کاربران است تا جایی که بعد از سال‌ها صحبت از توسعه اینترنت، عمده میزان دسترسی به سرعت اینترنت براساس همین گزارش کمتر از ۲ مگابیت بر ثانیه است.

همین گزارش نشان می‌دهد که در حالی کاربران پیوسته از پایان زودهنگام بسته‌های اینترنتی خود شکایت دارند، این بسته‌ها با بی‌کیفیت‌ترین سرعت در اختیارشان قرار می‌گیرد.

بر اساس گزارش پیوست، بررسی کیفیت اینترنت براساس شاخص‌های سنجش کیفیت و تجربه مشتری در فناوری ADSL گویای آمار عجیب و شاید باورنکردنی است. در حالی که بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی و پای پست‌های وزیر ارتباطات در اینستاگرام و توئیتر، از کیفیت بد اینترنت ثابت خود گلایه‌مند هستند، گزارش کیفیت رگولاتوری و حداقل روی کاغد نشان می‌دهد که کیفیت ADSL براساس پارامترهای سنجش کیفیت در وضعیت به مراتب بهتری از کیفیت اینترنت سیار است.

قطع برق در سیلیکون‌ولی ایران!

در گزارش دیگری از اکوسیستم فناوری و استارتاپی، روزنامه هفت صبح به قطع چند روزه برق کارخانه نوآوری آزادی تهران پرداخته و این پرسش را طرح کرده است که «سیلیکون‌ولی ایران،‌ پول برقش را هم ندارد‌؟»

این روزنامه نوشته است که اگر داستان در یکی از شهرک‌های صنعتی یا در کارخانه‌ای لبنی اتفاق افتاده بود شاید نمی‌توانست خیلی یک سوژه خبری داغ محسوب شود، اما قطع شدن برق کارخانه نوآوری آزادی تهران آن ‌هم به مدت ۴ روز یک سوژه داغ است. کارخانه‌ای جنب مترو بیمه روبه‌روی فرودگاه مهرآباد که روزی می‌خواست سیلیکون‌ولی ایران باشد اما این روزها زورش به اداره برق منطقه هم نمی‌رسد.

بر اساس این گزارش، در ۴ روزی که برق کارخانه نوآوری قطع شده بود گمانه‌زنی‌های مختلفی در توئیتر و بیشتر توسط نیروها و مدیران استارتاپ‌های مستقر در این کارخانه مطرح شد. حدس و گمان‌هایی که با تاکید بر ضرر و زیان چند ده میلیاردی شرکت‌های مستقر در این فضا مدام تکرار می‌کردند کسی که کنتور را پرانده احتمالا شناختی از تعداد شرکت‌ها و آدم‌هایی که کار و زندگی‌شان در این فضا بوده نداشته است.

گمانه‌زنی اصلی که در نهایت توسط مدیر این کارخانه تایید شد هم این بود: برخی از شرکت‌های بزرگ مستقر در سوله‌های اصلی پول برق خود را پرداخت نکرده‌اند و به همین دلیل اداره برق منطقه (کوی بیمه) برق کل کارخانه را قطع کرده است.

دقیق‌تر اینکه مهدی عظیمیان، مدیر کارخانه نوآوری در جواب یکی از توئیت‌های اعتراضی نوشت: «دلیل قطعی برق، عدم همکاری مناسب برای پرداخت هزینه‌های مصرفی کارخانه از جانب بهره‌داران (استارتاپ‌ها و شرکت‌های مستقر در این فضا) است که گاهی باعث بروز این مشکلات می‌شود. جالب است هر بار هم تذکر می‌دهیم که نتیجه عدم همکاری، قطع انشعابات از طرف ادارات برق و آب است کسی این تذکرها را جدی نمی‌گیرد.»

رقم بدهی به اداره برق اعلام نشده اما گفته می‌شود بدهی اداره برق پرداخت شده و اگرچه با تاخیر برق کارخانه دوباره راه افتاده است. رضا کلانتری‌نژاد مدیرعامل شرکت هم‌آوا این خبر را با ارسال عکسی از چراغ‌های روشن برج اصلی کارخانه در اینستاگرم خود جواب داده و با لحنی اعتراض‌آمیز از رخ دادن چنین اتفاقی ابراز تاسف کرده بود.

اعتراض‌ها اما در توئیتر بالا گرفته و استارتاپی‌‌ها با اشاره به قول و قرارها و حمایت‌هایی که معاونت علمی وعده آن‌ها را به استارتاپ‌های مستقر در این کارخانه داده بود این ایده را مطرح کرده‌اند که احتمالا در پایان عمر دولت و معاونت‌های مختلف آن، دیگر استارتاپ‌ها برای کسی جذابیتی ندارند.

هفت صبح نوشته است که همین دو سال پیش وعده رشد و حمایت‌ از کارخانه نوآوری، پز دادن با آن و بازدید مکرر هیات‌های سیاسی و اقتصادی از «سیلیکون ولی ایران» یک خبر پرتکرار بود اما به نظر می‌رسد آن دوران خوش تمام شده و این روزها حتی مدعیان محلی هم برای این کارخانه و استارتاپ‌هایش شاخ و شانه می‌کشند و هر وقت اراده کنند می‌توانند کنتورها را قطع کنند!

تکذیب انحصار فروش مکمل‌های ورزشی

خبرگزاری آنا نیز در گزارشی به موضوع فروش آنلاین مکمل‌های ورزشی در اسنپ‌فود پرداخته و از قول مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، فروش انحصاری مکمل‌های ورزشی، ویتامین‌ها و شیرخشک توسط این پلتفرم اسنپ فود را تکذیب کرده است.

بر اساس این گزارش، سیدحیدر محمدی گفته است، اینکه فروش دارو برای پلتفرم‌هایی چون دیجی‌کالا ممنوع بوده و انحصارا توسط پلتفرم اسنپ فود انجام شود صحت ندارد.

او با بیان اینکه دریافت مجوز برای فروش دارو از فروش مکمل‌ها جدا است، افزود: فروش مکمل‌ها منحصر به داروخانه نیست و در دیگر درگاه‌های فروش از جمله فروشگاه‌های اینترنتی با کسب مجوز در حال فروش است.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با ابراز بی‌اطلاعی از اینکه اسنپ فود موفق به کسب دریافت مجوز برای فروش این کالا شده است، اظهار کرد: البته تا جایی که مشخص است فعالیت پلتفرم اسنپ‌فود به فروش غذا اختصاص داشته است و فروش مکمل ندارد اما درصورتی که مجوز این فروش را کسب کرده باشد می‌تواند مکمل را به فروش برساند.

گسترش بهره‌گیری از 5G در جهان

دیجیاتو در گزارشی از دنیای فناوری، از سرعت گرفتن روند بهره‌برداری تجاری از شبکه 5G خبر داده و به نقل از مدیرعامل کوالکام نوشته است که فروش موبایل‌های مجهز به این فناوری در سال ۲۰۲۲ به ۷۵۰ میلیون دستگاه می‌رسد.

بر اساس این گزارش، استیو مالنکوف معتقد است تا سال ۲۰۲۳ آمار ارتباطات مبتنی بر نسل پنجم ارتباطات در جهان از رقم یک میلیارد عبور می‌کند. اگر پیش‌بینی او درست از آب دربیاید، این فناوری دو سال زودتر از نسل چهارم به این آمار دست پیدا می‌کند.

مالنکوف می‌گوید سال ۲۰۲۵ تعداد اتصالات مبتنی بر شبکه5G به رقم فوق العاده ۳ میلیارد خواهد رسید و ۴۵ درصد از ترافیک دیتای شبکه موبایل در جهان متعلق به این شبکه G خواهد بود.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دو مگ در ثانیه . اینترنت خریدم ۴ مگ در ثانیه سرعتش به یک در ثانیه هم نمیرسه