دبیر انجمن تولیدکنندگان واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان در سال ۱۴۰۲، گفت که برآورد مصرف سیگار در وزارت صمت بیش از ۷۰ میلیارد نخ است، اما مشاهدات میدانی نشان میدهد این رقم در حال حاضر به حدود ۹۰ میلیارد نخ رسیده است.
دبیر انجمن تولیدکنندگان واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی ضمن ارائه پیشنهاداتی برای ساماندهی بازار سیگارهای الکترونیک، گفت: همه آنچه از انواع سیگارهای الکترونیک و حرارتی که در ایران است، به صورت قاچاق وارد میشود و تقلبی و ضرر آنها بیشتر از سیگارهای سنتی است.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه سیگارهای الکترونیکی به عنوان یک کالای آسیبرسان معرفی شدهاند، اظهار کرد: با توجه به مضرات سیگارهایی از این دست، تولید سیگارهای الکترونیکی در کشور را ممنوع کردهایم.
رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت از تغییر تصاویر هشداری پاکتهای محصولات دخانی از سال آتی خبر داد و تاکید کرد: تاکید ویژه ما تغییر بسته بندی تنباکوهای میوهای است تا تصاویر میوههای مفید را از روی پاکتها حذف کنند و همچنین در مورد پاکتهای سیگار هم شکل بستهها باید به گونهای باشد که ترویج کننده مصرف نباشد.
رئیس دبیرخانه ستاد کشوری درباره جرایمی که برای تخلف فروش خارج از ضابطه دخانیات در نظر گرفته شده است، گفت: تبلیغات دخانیات در حال حاضر تا ۴۴ میلیون تومان جریمه دارد.
حدود نیمی از حقوق مالکانه شرکت دخانیات به موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد منتقل شد و این شرکت حالا ازجمله سرمایهگذاری صندوق بازنشستگی فولاد است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن ابراز نگرانی از کاهش سن شروع مصرف دخانیات در کشور و بویژه در زنان، ضمن تشکر از نمایندگان مجلس در تصویب مالیات دخانیات در لایحه برنامه هفتم توسعه، این اقدام را گامی در حمایت از سلامت عمومی عنوان کرد.
رئیس سازمان استاندارد در جمع خبرنگاران گفت: مردم از کیفیت صنایع خودروسازی و دخانیات رضایت ندارند. ضمن آنکه پژوهشهای صورتگرفته نیز حاکی از آن است که کیفیت تولیدات این صنایع کمتر از حد متوسط است.
مصرف دخانیات در گروه سنی بالای 18 سال روند افزایشی دارد و بیش از 30 هزار میلیارد تومان برای خرید سیگار و تنباکو در کشور هزینه میشود. راهکار دولت برای کاهش مصرف دخانیات، گران کردن این محصولات از طریق افزایش مالیات از تولیدکنندگان است. اما این راهکار به کاهش مصرف منجر میشود یا افزایش قاچاق دخانیات؟
آمارها نشان میدهد در سطح جهان 1.3 میلیارد نفر دخانیات مصرف میکنند و نکته قابلتأمل اینکه 80 درصد از این افراد در کشورهای کمدرآمد و با درآمد متوسط زندگی میکنند.
به گفته رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت یکی از دلایل اجرایی نشدن قانون مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای قیمت خردهفروشی کالای دخانی، نبود شفافیت زنجیره توزیع تا حلقه آخر و اجرایی نشدن قانون پایانههای فروشگاهی برای صنوف فعال دخانیات است.
بررسی بازار دخانیات نشان میدهد که این بازار در اختیار تولیدکنندگان زیرزمینی قرار گرفته که محصولات تقلبی را با نام برندهای معتبر عرضه میکنند. اما چرا بهرغم ظرفیت بالای تولید، همچنان فعالیت زیرزمینی بهصرفهتر است؟
بنا بر اعلام مسئولان ۷۵ درصد بازار فروش سیگار در اختیار دو شرکت خارجی قرار دارد که مالیات پرداخت نمیکنند؛ فرار مالیاتی تنها یکی از این شرکتها به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان میرسد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر ٧۵ درصد بازار فروش داخلی سیگار در اختیار این ٢ شرکت خارجی قرار دارد و این مسأله خلاف منافع ملی و در مسیر آسیب به سلامت جامعه است.
طبق آنچه در دستور کار گمرک ایران آمده است مالیات بر ارزشافزوده محصولات دخانی بیانگر افزایش بوده و مالیات بر ارزشافزوده نوشابههای گازدار وارداتی نیز ۳۶ درصد تعیین شده است.