افزایش قیمت سیبزمینی تداوم دارد. با این که سرمازدگی بخشی از سیبزمینیهای جنوب کشور را از بین برده، اما رئیس اتحادیه بارفروشان تهران گفت: سیبزمینی در مخفیگاهها احتکار شده است و بخشی از افزایش قیمت به این موضوع مربوط میشود.
قیمت سیبزمینی طی یک سال اخیر ۱۵۲ درصد افزایش یافت. این میزان رشد قیمت در جدیدترین گزارش مرکز آمار مشاهده میشود. بر این اساس رکورد تورم سالانه اقلام خوراکی در پایان بهمن ۱۴۰۰ به بازار سیبزمینی اختصاص یافت.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی سیل و صادرات سیب زمینی تا سقف ممکن، را علل گرانی این محصول دانست و گفت: وعده میدهیم هفته آینده قیمت سیبزمینی در میادین به کمتر از ۸ هزار تومان برسد.
بعد از گرانی سیبزمینی نوبت به افزایش قیمت شلغم رسید. رئیس اتحادیه بارفروشان تهران با تائید این خبر گفت: ورود به پیک ششم کرونا و شیوع امیکرون نرخ شلغم را بالا برد.
بهرغم انتشار اخباری مثبت از مذاکرات وین، هفته جاری با ادامه افزایش قیمت مواد غذایی شروع شد. سرعت انتشار امیکرون نیز باعث شد تا زمزمه تعطیلی اصناف در شب عید نوروز به گوش برسد.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی از فروش اینترنتی سیب زمینی از امروز به قیمت ٩٨٠٠ تومان خبر داد و گفت: تا شب عید ٢٠٠ هزار تن برنج برای تنظیم بازار توزیع می شود.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران درباره دلایل گرانی سیبزمینی گفت: در حال حاضر فصل سیبزمینی تمام شده و محصولاتی هم که وارد بازار میشود، سیب زمینیهای انباری و دپو شده است.
سیب زمینی و فلفل دلمهای از کشورهای مختلف برگشت خوردند. گویا سالها قبل روسیه درباره واردات محصولات ایرانی به کشورش پیش شرط گذاشته اما سازمان حفظ نباتات فراموش کرده پیش شرطها را به صادرکنندگان اعلام کند. نتیجهاش میشود برگشت محصولات مختلف کشاورزی از مرزهای مختلف! اما سازمان حفظ نباتات میگوید مقصر این ماجرا صادرکنندگان هستند.
چند روز قبل روسیه فلفل دلمههای صادراتی ایران را برگشت زد. حالا رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی میگوید: مقصر اصلی برگشت خوردن این میوهها سازمان حفظ نباتات بوده چون روسیه از خرداد ماه اطلاعیهای برای این سازمان ارسال کرده و در آن تاکید کرده بود که ایران برای تولید محصولات صادراتی به روسیه نباید از چهار نوع سم استفاده کند.
سیبزمینیهای ایران از ترکمنستان و ازبکستان برگشت خورده اما گویا هیاتی از ازبکستان برای بازدید از مزرعههای سیبزمینی وارد همدان شدهاند. آیا صادرات سیبزمینی از سر گرفته میشود؟
نه تنها سیبزمینیها از ازبکستان و ترکمنستان برگشت خوردند بلکه کشورهای دیگر نیز کیوی و فلفل دلمهای ایران را نپذیرفتند. میوههای صادراتی برگشت خورده چه میشوند؟
چندی پیش سه هزار و ۵۰۰ تن سیبزمینی ایرانی از ازبکستان برگشت خورد. حالا رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد میگوید: اخیرا سیبزمینیهای ایرانی از ترکمنستان هم برگشت خورده است. ماجرا چیست؟
گویا هزینه تولید و سردخانهها نسبت به سه ماهه تابستان افزایش قابل توجهی پیدا کرده و همین افزایش، سبب شده که قیمت سیبزمینی از تابستان تا پایان پاییز امسال سه برابر شود.
مدیر کل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی گفت: صادرات سیب زمینی هیچگاه ممنوع نبوده است که اکنون آزاد شود و صحبتهای مطرح شده در این باره بی اساس است.