خبر مهم:

کد مطلب: ۳۷۱۱۶۰

چه بر سر قیمت سیب‌زمینی و پیاز آمده است؟

چه بر سر قیمت سیب‌زمینی و پیاز آمده است؟

هر یک کیلوگرم پیاز از پایان فروردین ماه سال گذشته تا اسفند ماه، شامل تورم 129 درصدی شده، همچنین در این بازه زمانی سیب زمینی 93 درصد افزایش قیمت داشته است.

متوسط هر یک کیلیو گرم پیاز در سال گذشته معادل، دو هزار و 417 تومان بوده که نسبت به سال 1396 افزایش 2.6 درصدی داشته، یعنی متوسط قیمت آن در سال 96، معادل دو هزار و 355 تومان بوده است.

طبق داده‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، قیمت یک کیلوگرم پیاز در پایان فروردین ماه سال گذشته، هزار و 981 تومان بوده، اما این کالا در دو ماه پایانی با افزایش قیمت محسوسی مواجه شد؛ به نحوی که قیمت آن در اسفند ماه نسبت به فروردین ماه 129 درصد رشد داشت.

پیاز در بین دیگر اقلام خوراکی فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیشترین تورم را با رقم 459.5 درصد از آن خود کرده است.

قیمت هر یک کیلو گرم پیاز در ماه پایانی سال گذشته، معادل چهار هزار و 557 تومان شد.

در حالی که متوسط قیمت پیاز در سال گذشته نسبت به سال 96 افزایش (2.6 درصدی) داشته، متوسط قیمت هر یک کیلو گرم سیب زمینی در این بازه زمانی افزایش 32 درصدی را تجربه کرد.

متوسط قیمت این کالا در سال 97 معادل دو هزار و 479 تومان و در سال 96 معادل هزار و 868 تومان بوده است.

اما سیب زمینی در مقایسه اسفند ماه به فروردین ماه 97، نسبت به پیاز کمتر افزایش قیمت داشته است.

قیمت هر یک کیلوگرم از این کالا در فروردین ماه سال گذشته، هزار و 842 تومان بوده که با افزایش 93 درصدی تا پایان سال، در فروردین ماه به سه هزار 563 تومان رسید.

همچنین تورم سبزیجات (سبزی‌ها و حبوبات) در ماه گذشته نسبت به فروردین ماه سال 1397 به رقم 157 درصد رسیده، که در بین دیگر کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور بیشترین رشد قیمتی را تجربه کرده است.

این اقلام خوراکی در تورم ماهانه نیز پیشتاز بودند، به نحوی که خانوارهای کشور برای خرید سبزیجات در فروردین ماه سال جاری بیش از 30 درصد بیشتر نسبت به اسفند ماه سال گذشته هزینه کردند.

میانگین تورم 12 ماهه منتهی به فروردین سال جاری این کالاها نیز معادل 46.9 درصد است.

و سیب زمینی 97

پیاز از پایان فروردین ماه سال گذشته تا اسفند ماه، تورم 129 درصدی را تجربه کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چیزی بر سرش نیامده!!!
    فقط دولت صادر میکنه دلار گیرش بیاد …
    هون جای دیگری که روحانی میگفت از جای دیگر بودجه امان رو تامین میکنیم