کد مطلب: ۳۰۸۳۰۷

انسان موفق از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود

انسان موفق از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود

همه دچار اشتباه می‌شوند. اشتباه بخشی از زندگی است. در حقیقت ما از دل همین اشتباه‌ها و شکست‌ها، تجربه و بصیرت لازم برای موفقیت را کسب می‌کنیم. برای برخی از افراد پذیرش اشتباه سخت است. بااین‌حال افراد موفق وقتی اشتباه احمقانه‌ای مرتکب می‌شوند، متوجه می‌شوند. آن‌ها از اشتباه خود یاد می‌گیرند، رشد می‌کنند و سپس

همه دچار اشتباه می‌شوند. اشتباه بخشی از زندگی است. در حقیقت ما از دل همین اشتباه‌ها و شکست‌ها، تجربه و بصیرت لازم برای موفقیت را کسب می‌کنیم.

برای برخی از افراد پذیرش اشتباه سخت است. بااین‌حال افراد موفق وقتی اشتباه احمقانه‌ای مرتکب می‌شوند، متوجه می‌شوند. آن‌ها از اشتباه خود یاد می‌گیرند، رشد می‌کنند و سپس ادامه می‌دهند.

آن‌ها می‌دانند اگر اشتباهی را نادیده بگیرند ممکن است در یک دور منفی گیر بیفتند و شکست بخورند. چنین شکستی بسیار سخت و زمین زننده است. برای اینکه بتوانید از یک شکست واقعی مصون بمانید، در ادامه ۲۵ اشتباه بزرگی را که افراد موفق دو بار مرتکب نمی‌شوند، می‌آوریم.

۱- نادیده گرفتن حس و غریزه درونی

گاهی وقت‌ها ما بدون اینکه بتوانیم توضیح دهیم، می‌فهمیم چیزی سر جایش نیست. چیزی درست نیست. خیلی راحت ممکن است این حس‌ها را نادیده بگیریم. شاید دلیلش این است که فکر می‌کنیم نمی‌توانیم چندان به یک حس درونی اعتماد کنیم و منطق را کنار بگذاریم.

اما افراد موفق فقط یک‌بار چنین اشتباهی را مرتکب می‌شوند. آن‌ها می‌دانند که نادیده گرفتن این حس درونی اشتباه است. جدی گرفتن و به‌حساب آوردن این‌گونه دریافت‌ها، نگاه وسیع‌تری به شما می‌دهد و باعث می‌شود تصمیم‌های مطمئن‌تری بگیرید.

۲- نپرسیدن سؤالات سخت

گاهی وقت‌ها چندان خوشمان نمی‌آید که درون جزئیات هر چیزی سرک بکشیم. خصوصا وقتی کاری به کسی سپرده باشیم. می‌ترسیم مدیریت میکرو انجام دهیم. می‌ترسیم کارمان فضولی تلقی شود.

اما زمان‌هایی وجود دارد که شما باید سؤالات سختی بپرسید. افراد موفق ممکن است یک‌بار اشتباه کنند و چنین سؤالاتی نپرسند؛ اما وقتی متوجه اشتباهشان شوند، آن‌ها این حس بد به خاطر پرسیدن سؤالات سخت و شاید جزئی را نادیده می‌گیرند و اطلاعاتی را که لازم دارند، به دست می‌آورند.

۳- احتیاط کردن

اگر همیشه در زندگی احتیاط می‌کنید و همیشه جایی می‌مانید که امن باشد، شما احتمالا امیدوار هستید با طی کردن مسیری که دیگران قبل از شما طی کرده‌اند، دچار اشتباه نشوید و راحت به مقصد برسید.

اما این، یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات است؛ زیرا موفقیت فقط برای کسانی دست‌یافتنی است که جرئت کافی برای انجام کارهای بدیع را داشته باشند.

افراد موفق ممکن است در ابتدای کار در این دام بیفتند و محافظه‌کاری کنند؛ اما چیزی درون آن‌ها وجود دارد که می‌گوید ریسک کنند. آن‌ها ترجیح می‌دهند چیزی جدید را بیازمایند و شکست بخورند تا اینکه یک مسیر امن را طی کرده و زندگی خسته‌کننده‌ای داشته باشند.

۴- کمال‌گرایی

ما به‌راحتی ممکن است درگیر چیزی بشویم که به نظر می‌رسد یک موقعیت عالی است. خیلی راحت ممکن است به کسی باور داشته باشیم که به نظر می‌آید کاریزما دارد.

ولی اگر چیزی بیش‌ازحد خوب است، احتمالا داریم اشتباه می‌کنیم. افراد موفق ممکن است یک‌بار چنین اشتباهی بکنند اما مطمئنا آن‌ها در آینده به این موارد مشکوک خواهند بود و معقول رفتار خواهند کرد.

۵- نکوهش دیگران

مقصر دانستن دیگران و نکوهش کردن آن‌ها که در نتیجه نپذیرفتن اشتباهمان است، می‌تواند برای ما و آدم‌های اطراف ما بسیار مخرب باشد. این رفتار ریشه عمیقی در انسان دارد زیرا ما دوست نداریم بخشی از یک شکست باشیم.

افراد موفق پاسخگو هستند و این قضیه احترام دیگران را برایشان به همراه دارد. آن‌ها مسئولیت اشتباه‌های خود را می‌پذیرند و در نتیجه هر روز بیشتر رشد می‌کنند.

۶- ورود احساسات در تصمیم‌گیری‌ها

گاهی احساسات بر منطق ما غلبه می‌کنند و سکان را به دست می‌گیرند. حتی ممکن است در ذهن خود به این برسیم که بهتر است احساسات را کنار بگذاریم؛ اما احساسات مهار ذهن ما را به این راحتی رها نمی‌کنند.

احساسات منفی همچون حسادت، شک و عصبانیت می‌توانند در بسیاری از آدم‌ها منطقی، مثل یک بیماری باشند. این احساسات سیستم قضاوت و رهبری ذهن ما را در بر می‌گیرند و باعث ضعف در تصمیم‌گیری می‌شوند. افراد موفق به خود اجازه نمی‌دهند که دوباره در چنین دامی بیفتند.

۷- کار بدون استراحت

هیچ‌کس بدون سخت‌کوشی، تلاش دائمی و استقامت به موفقیت نمی‌رسد؛ اما افراد موفق خیلی سریع یاد می‌گیرند که لازم است در زندگی‌شان تعادل برقرار کنند. اعتیاد به کار تنها به استرس طولانی‌مدت و در نهایت فرسودگی منجر می‌شود. فرسودگی جسمی و روانی.

افراد موفق می‌دانند که باید زمانی را به استراحت و کسب انرژی سپری کنند. افزایش بازدهی ناشی از استراحت و تفریح می‌تواند هزینه این استراحت را چندین برابر جبران کند.

۸- راه میانبر

هیچ مسیر سریعی در زندگی یا کسب‌وکار وجود ندارد. تلاش برای استفاده از یک ‌راه میانبر برای پیش افتادن به‌احتمال‌زیاد به شکست منجر می‌شود. اگر هم به شکست منجر نشود در نهایت، نتایج بهینه‌ای را تولید نمی‌کند.

افراد موفق ممکن است چنین چیزی را یک‌بار امتحان کنند اما وقتی ببیند که چنین روشی به درد نمی‌خورد، یاد می‌گیرند که از همان مسیر سخت همیشگی بروند و به دنبال مسیر میانبر نباشند.

۹- جلب رضایت همه

همه ما به دنبال تایید دیگران هستیم. همه ما می‌خواهیم خواستنی باشیم؛ اما افراد موفق خیلی زود متوجه می‌شوند که چنین چیزی غیرممکن است. شما نمی‌توانید همه را راضی نگاه‌دارید. هرکسی نظر خود را دارند و راستش بعضی از افراد را اصلا نمی‌توان راضی کرد.

افراد موفق می‌دانند که تلاش برای راضی کردن همه، بهره‌وری کار آن‌ها را کاهش می‌دهد. آن‌ها معمولا روی مشتریان مرکزی خود تمرکز و به‌طور واضح اهداف خود بر این اساس را تعریف می‌کنند.

۱۰- سرسختی و یک‌دندگی

سرسختی و استقامت یکی از چیزهایی است که می‌تواند به موفقیت منجر شود؛ اما راستش خط باریکی بین کله‌شقی منجر به موفقیت و یک‌دندگی منجر به خشک ذهنی و تعصب وجود دارد.

سرسختی به شما کمک می‌کند به اهداف خود برسید ولی لجاجت و عدم‌تغییر ذهن یا حتی کور شدن نسبت به واقعیت، به شکست منجر خواهد شد.

افراد موفق اگر چنین اشتباهی بکنند هیچ‌وقت موفق نخواهند بود.

۱۱- ترجیح خوشنودی لحظه‌ای

تاخیر در کسب خوشنودی برای بسیاری از افراد سخت است. ما هم در جهانی زندگی می‌کنیم که هر انتظار بیشتری برای چیزی که می‌خواهیم خنده‌دار یا شاید غیرضروری به نظر می‌رسد؛ اما دستیابی به هر هدف مهمی در زندگی نیازمند تلاش زیاد و مداومت و صبر است.

افراد موفق ارزش تاخیر در خوشنودی را می‌دانند و در نتیجه اراده آن‌ها برای موفقیت، بسیار بیشتر از لذت‌های لحظه‌ای هست که می‌توانند داشته باشند.

۱۲- انجام کاری که علاقه ندارید

واقعیت این است که حتی افراد موفق هم ممکن است همه بخش‌های کار خود را دوست نداشته باشند اما آن‌ها عمیقا متعهد هستند و برای دست‌یابی به اهداف و رویاهای خود اراده دارند.

افراد موفق ممکن است یک‌بار در شرایطی گرفتار شوند که به نظر بن‌بست است یا اینکه مجبور به انجام کاری شوند که از آن تنفر دارند؛ اما آن‌ها هیچ‌وقت دوباره به چنین کاری باز نمی‌گردند. مهم هم نیست چقدر بابتش درآمد داشته باشند.

۱۳- دروغ‌گویی

احتمالاً همه‌ ما موافق هستیم که صداقت بهترین سیاست برای زندگی است؛ اما راستش افراد خوب هم انتخاب‌های بد می‌کنند. ممکن است افراد موفق گاهی خطا کنند و دروغ بگویند؛ اما این اولین و آخرین اشتباهشان خواهد بود زیرا آن‌ها ارزش اعتبار خود را می‌دانند و می‌فهمند که هیچ‌چیزی ارزش تخریب اعتماد و احترام به آن‌ها را ندارد.

۱۴- تعیین مرزها

تعیین مرزها با دیگران یک‌راه خوب برای این است که بتوانید «نه» بگویید و در زمان لازم دیگران را پس بزنید. بدون وجود مرزهای درست، شما عملا در اختیار دیگران قرار می‌گیرید و زمان و انرژی‌تان را صرف کارهایی می‌کنید که نمی‌خواهید انجام دهید.

افراد موفق محدودیت‌های خود را می‌شناسند. آن‌ها مودبانه و رک دیگران را از این مرزها آگاه می‌کنند و نمی‌گذارند کسی از آن رد شود.

۱۵- خودتان باشید

شاید به نظرتان جذاب باشد اگر بتوانید شخصیتی به خود بگیرید که دیگران خوششان می‌آید؛ اما افراد موفق سریعا یاد می‌گیرند که تلاش برای اینکه کس دیگری باشند، در نهایت به‌جاهای بدی ختم می‌شود. تلاش کردن برای اینکه کسی غیر از خودتان باشید، غیراصیل و مزورانه است.

۱۶- داشتن ذهنیت قربانی

افراد موفق ممکن است در دام خودقربانی‌پنداری بیفتند و نقش قربانی را بازی کنند. حتی ممکن است غرق در ترحم‌جویی شوند؛ اما آن‌ها سریعا متوجه می‌شوند که داشتن ذهنیت قربانی به معنی از دست دادن کنترل جهت جلب‌توجه و همدردی از دیگران و دوری از مسئولیت‌پذیری است.

افراد موفق خود را از این دریافت ذهنی اشتباه قربانی بودن و بی‌نوایی، دور می‌کنند. آن‌ها به پا می‌خیزند و برای مشکلات می‌جنگند.

۱۷- قول زیاد و تحویل کم

یکی از قوانین طلایی هر کسب‌وکاری این است که قول انجام کار کمتری از آنچه می‌توانید، بدهید؛ اما بیشتر از آن را تحویل دهید. با این کار شما همواره می‌توانید بیشتر از انتظارات مشتریان باشید؛ اما حتی افراد موفق هم در جایی از کارشان قول‌هایی داده‌اند که نتوانسته‌اند برآورده کنند.

این اشتباه بزرگ در نهایت به ضرر شما تمام می‌شود و افراد موفق دیگر مرتکب آن نمی‌شوند. قول شما تعهد شما است. اگر قراردادی دارید یا حتی وعده انجام کاری را داده‌اید باید مطمئن باشید که انتظارات طرفتان را برآورده می‌کنید.

۱۸- کمک نخواستن

هیچ‌کس نمی‌تواند بدون کمک دیگران در همه‌چیز موفق شود؛ اما بااین‌همه بسیاری از ما خصوصا من، بسیار دوست دارم که همه کارها رو خودم انجام دهم. از طراحی و کدنویسی گرفته تا تولید محتوا و شاید بازاریابی.

در ابتدای کار افراد موفق ممکن است در اینکه از جایی به بعد از دیگران کمک نخواهند، کله‌شق باشند. بااین‌همه آن خیلی سریع یاد می‌گیرند که همه ما به دستی برای کمک نیاز داریم و از آن‌سو هم لازم است همه‌مان هم به دیگران کمک کنیم.

۱۹- گم کردن تصویر بزرگ

خیلی راحت ممکن است در جزئیات روزانه زندگی و کسب‌وکار گم شویم و اهداف اصلی‌مان را فراموش کنیم. خیلی زود ممکن است به خاطر شدت درگیری با بخش‌های کوچک کسب‌وکار، تصویر بزرگی که ما را به جلو هدایت می‌کند، گم کنیم.

اما افراد موفق سریعا این مسیر حرکت را تصحیح می‌کنند. آن‌ها متوجه می‌شوند که باید هدف اولیه خود را همواره جلو چشمشان و در زمینه ذهنشان داشته باشند.
آن‌ها کارهای روزانه را به نحوی اولویت‌بندی می‌کنند که بتواند آن‌ها را به این مسیر رهنمون سازد.

۲۰- رقبا دشمن شما هستند

یکی از اشتباهات معمولی که ما در کسب‌وکار و زندگی مرتکب می‌شویم این است که تمرکزمان را بر شکست‌ دادن دیگران در رقابت معطوف می‌کنیم.

افراد موفق می‌دانند که کلید واقعی برای برنده شدن، راضی نگه‌ داشتن مشتری است. شما نیاز دارید که به روند‌های حوزه کاری خود توجه کنید؛ اما وقتی دیگر رقبا را دشمنان خود نبینید، می‌توانید روی درک بهتر و ارتقا ضعف‌هایتان کار کنید.

۲۱- تلاش برای جبران چیزهای جبران‌ناپذیر

شما مدت‌زمان، انرژی و پول زیادی را برای چیزی صرف کرده‌اید؛ اما تنها مسئله این است که این مشکل یا اشتباه دیگر قابل‌رفع یا جبران نیست. اتفاقی است که افتاده و کسی هم نمی‌تواند کاری برای آن بکند.

شما به این دلیل آن را رها نمی‌کنید که نمی‌خواهید در چیزی که همین‌الان هم سرمایه‌گذاری کرده‌اید ببازید. به این کار تشدید تعهد یا خطای هزینه غرق شدن (Sunk Cost Fallocy) می‌گویند.

افراد موفق یاد گرفته‌اند که وقتی چیزی درست کار نمی‌کند، وقتی می‌بینند علی‌رغم تلاش و هزینه نتیجه‌ای نمی‌گیرند، دیگر آن کار را رها کنند. هر چه زودتر آن را رها کرده و به جلو بروید، هزینه‌های کمتری سر چیزی که نتیجه‌ یا سودی ندارد خواهید پرداخت.

۲۲- پا اندازه گلیم

اشتباهات مالی اتفاقی معمول هستند و حتی افراد موفق هم دچار چنین اشتباهاتی می‌شوند؛ اما هرکسی که قرار است یا می‌خواهد موفق شود خیلی زود ارزش بودجه‌بندی ، پایبندی به بودجه و پا متناسب با گلیم دراز کردن را می‌فهمد.

مهم نیست این رعایت بودجه در زندگی‌ باشد یا کسب‌وکار، افراد موفق همیشه یک برنامه مالی دقیق بر پایه درآمد و هزینه دارند.

۲۳- شما بر همه اولویت دارید

کمک کردن به دیگران و حمایت از آن‌ها یک‌چیز است و عقب انداختن کارهای خود به خاطر کمک به دیگران چیزی دیگر.

افراد موفق می‌دانند که باید برای خودشان و کارشان هزینه کنند و خودشان را در اولویت دوم قرار ندهند. این مهم است که به خود و کارهای خود اولویت قائل شوید.

۲۴- صداقت با خود

به نظر می‌آید شناختن خود باید یکی از ساده‌ترین کارها باشد. به‌هرحال ما درون ذهن خود زندگی می‌کنیم؛ اما راستش گاهی اوقات خود ما واقعیت را از خودمان هم پنهان می‌کنیم. دلیلش این است که دوست نداریم واقعیت زمخت و تلخ را پیش‌ روی خود ببینیم.

افراد موفق می‌دانند که فریب دادن خود می‌تواند به شکلی از خرابکاری علیه خود منجر شود. برای اینکه واقعا موفق باشید باید بتوانید خود را در عمیق‌ترین بخش‌ها به‌خوبی بشناسید.

۲۵- چیزهای کوچک را کنار بگذار

زندگی کوتاه‌تر از آن است که نگران چیزهای بدیهی یا کوچک باشیم. با تمرکز روی چیزهای کوچک و کم‌اهمیت شما زمان و انرژی با‌ ارزش خود را از دست می‌دهید و نمی‌تواند مسائل مهم پیشرو را ببینید.

افراد موفق روی چیزهای از کسب‌وکارشان در آن بهتر هستند، تمرکز می‌کنند و تلاش می‌کنند آن‌ها را بهبود بخشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • عباس حسنی

    داغونم کردی سید !