کد مطلب: ۱۷۸۹۸۸

۹ توصیه جدی به کسانی که ساعت کاری طولانی دارند

9 توصیه جدی به کسانی که ساعت کاری طولانی دارند

ساعت کاری برای بیشتر مشاغل 8 ساعت در روز است. البته بخشی از این زمان برای خوردن نهار یا استراحت‌های بین کار صرف می‌شود. بااین‌وجود بیشتر ما باید یک‌سوم روز خود را در محیط کار باشیم. اما برخی مشاغل ساعت کاری طولانی‌تری دارند. مثلا ممکن است مجبور باشید 10 یا 12 ساعت در روز کار

ساعت کاری برای بیشتر مشاغل 8 ساعت در روز است. البته بخشی از این زمان برای خوردن نهار یا استراحت‌های بین کار صرف می‌شود. بااین‌وجود بیشتر ما باید یک‌سوم روز خود را در محیط کار باشیم. اما برخی مشاغل ساعت کاری طولانی‌تری دارند. مثلا ممکن است مجبور باشید 10 یا 12 ساعت در روز کار کنید.

کار طولانی (بیش از 60 ساعت در هفته) به سلامت شما آسیب می‌زند، خسته‌تان می‌کند و از بازدهی شما می‌کاهد. حتی ممکن است باعث ناامیدی شما نسبت به آینده شغلی‌تان شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ساعت کاری طولانی با مشکلات قلبی، چاقی و افسردگی ارتباط مستقیم دارد. برای همین مهم است که بتوانیم ساعت کاری طولانی را به‌درستی مدیریت کنیم.

چرا ساعت کاری طولانی؟

این تصور که کار کردن به مدت بیشتر یعنی بازدهی بیشتر ، تفکری قدیمی است که رفته‌رفته منسوخ می‌شود. امروزه توصیه می‌کنند بجای افزایش ساعت کاری، تعداد اهداف تعریف‌شده را بیشتر کنیم. مثلا اگر یک روزنامه‌نگار در هفته 4 گزارش تهیه می‌کند، الزامی وجود ندارد که افزایش ساعت کاری او به تعداد مقالات بیشتر منجر شود. در مقابل اگر از او بخواهیم 5 گزارش در هفته تحویل بدهد، حتی اگر این کار را در زمان کم‌تری انجام بدهد، بیشتر کار کرده است.

این تصور که کار کردن به مدت بیشتر یعنی بازدهی بیشتر، تفکری قدیمی است. امروزه توصیه می‌کنند بجای افزایش ساعت کاری، تعداد اهداف تعریف‌شده را بیشتر کنیم.

بااین‌وجود مدیران ارشد و افراد متخصص در مواردی مجبور می‌شوند که مدت‌زمان بیشتری را در محیط کار باقی بمانند. جلسات طولانی، کارهای زیاد که روی هم تلنبار شده‌اند و فرایندهای پیچیده و طولانی که نمی‌شود آن‌ها را ناتمام رها کرد، باعث می‌شود این افراد ناخواسته اسیر بلای ساعت کاری طولانی شوند، حتی بدون آن که کسی از آن‌ها خواسته باشد که بیشتر سر کار بمانند. راهکارهایی وجود دارد که می‌تواند آسیب این روزها سخت و طولانی را کم‌تر کند.

1- ریشه مشکل را شناسایی کنید

گاهی ممکن است دلیل زیاد کارکردن، مشکلی قابل‌حل باشد:

  • پرسش: چرا نمی‌توانید کار خود را نیمه‌تمام رها کنید؟
  • پاسخ: چون موقع تمیز کردن میز شما، پرونده‌ها جابجا می‌شود. یا ممکن است فراموش کنید تا کجا پیش رفته بودید.
  • راه‌حل: بدون اجازه میز کارتان را مرتب نکنند. مهارت یادداشت‌برداری خود را تقویت کنید.
  • پرسش: چرا تعداد وظایف زیادی بر عهده شما است؟
  • پاسخ: تعداد نیروها کافی نیست. بعضی از کارمندها نمی‌توانند کار خود را به‌درستی انجام دهند.
  • راه‌حل: نیروهای جدید استخدام کنید. بر روی بهره‌وری کارمندان کار کنید.
  • پرسش: چرا سر ساعتی مشخص شرکت را ترک نمی‌کنید؟
  • پاسخ: شرکت از شما خواسته است که تا دیروقت سر کار بمانید.
  • راه‌حل: شغل بهتری پیدا کنید.

شاید برای دیگر مشکلات که به ساعت کاری طولانی منجر می‌شود هم بشود راه‌حل پیدا کرد. مهم است که به ریشه مشکلات خود فکر کنید.

2- برای خود وقت بگذارید

کسی که روزی 12 ساعت کار می‌کند و 8 ساعت می‌خوابد، تنها 4 ساعت اضافه در روز دارد. ساعاتی که معمولا در رفت‌وآمد، خوردن شام و صبحانه و حمام کردن به‌سادگی صرف می‌شود. اما این شخص باز هم می‌تواند زمان‌هایی برای خود داشته باشد.

ساعت کاری طولانی

هرقدر که پرمشغله هستید، بهتر است دست کم برای نهار، دقایقی دست از کار بکشید.

یک ساعت اول صبح بهترین زمانی است که می‌توانید برای خودتان صرف کنید. می‌توانید کمی پیاده‌روی کنید، در تنهایی به موسیقی گوش کنید، در یک کافه قهوه بنوشید یا به هر شکل دیگر مدتی را برای خودتان باشید. این اتفاق حتی می‌تواند در تاکسی و هنگام رفتن به محل کار رخ بدهد.

3- روزهای تعطیل را تعطیل کنید

حتی اگر مجبور هستید تمام روزهای هفته را کار کنید، دست‌کم جمعه‌ها را برای خودتان نگه دارید. شما به غیر از کار، زندگی شخصی هم دارید. می‌توانید به خانواده خود بپردازید، فیلم ببینید، خانه را مرتب کنید یا به کاری بپردازید که با شغل شما در ارتباط نیست.

خواهر من در بازار سرمایه کار می‌کند و شغلش پراسترس است. او قانون جالبی دارد. از اذان مغرب پنجشنبه تا اذان مغرب جمعه، به‌هیچ‌عنوان با کسی در مورد مسائل مالی و کاری صحبت نمی‌کند. اگر جمعه صبح سوالی از او بپرسم می‌گوید «بعد از اذان در این مورد صحبت می‌کنیم.» همین قانون ساده تا حد زیادی به‌سلامت جسمی و عصبی او کمک می‌کند.

4- محیط کار را بهتر کنید

اگر قرار است برای مدتی طولانی در محیط کار باشید، بهتر است محیط کار را دوست‌داشتنی‌تر و راحت‌تر کنید. حتی می‌توانید با پول خودتان صندلی یا کیبورد راحت‌تری بخرید، روی میز کار خود گلدان بگذارید، برای خود قهوه درست کنید یا همیشه تعدادی از خوراکی‌های موردعلاقه خود را همراه داشته باشید.

اگر قرار است برای مدتی طولانی در محیط کار باشید، بهتر است محیط کار را دوست‌داشتنی‌تر و راحت‌تر کنید.

انتخاب لباس و کفش راحت، تنظیم درجه حرارت و نور، همراه داشتن یک ابزار مفرح مثل مکعب روبیک و چند دقیقه مطالعه روزنامه یا مجله (حتی مرتبط با کار) می‌تواند رضایت شما از محیط کار را افزایش دهد. برعکس این موضوع هم می‌تواند مفید باشد، نکات آزاردهنده در محیط کار را شناسایی و برطرف کنید.

5- علایم ابتلا به بیماری قهرمانی را شناسایی کنید

بعضی از آدم‌ها به کار زیاد اعتیاد پیدا می‌کنند. یکی از دلایل اعتیاد آن‌ها به کار این است که فکر می‌کنند با کار بیشتر و سخت‌کوشی به قهرمان تبدیل می‌شوند. بعضی‌ها می‌خواهند در چشم مدیر خود قهرمان باشند، برای همین تا دیروقت در شرکت می‌مانند. بعضی دیگر هم می‌خواهند خود یا خانواده خود را تحت تاثیر قرار دهند.

اگر فکر می‌کنید با بیشتر کار کردن به آدم بهتری تبدیل می‌شوید، لازم است در مورد این دیدگاه تجدیدنظر کنید. یک مدیر معقول به دستاوردهای بزرگ، بیشتر از ساعت کاری اهمیت می‌دهد. اگر به‌اندازه کافی استراحت کنید، احتمال این که به دستاوردهای بزرگ‌تر برسید بیشتر خواهد شد.

اگر قصد دارید در چشم خانواده خود آدمی وظیفه‌شناس و سخت‌کوش باشید، لازم است برای آن‌ها وقت بگذارید. همسری که دیروقت و فقط برای خواب به خانه می‌آید، وزنش بالا رفته است، مبتلا به مشکلات قلبی و عروقی است، عصبی و افسرده است و به‌ندرت برای فرزندانش وقت می‌گذارد، با همسری ایده‌آل فاصله‌ای نجومی دارد.

6- کارهای سخت را در ساعات اولیه روز انجام دهید

خستگی در محیط کار می‌تواند خطرناک باشد. در بعضی از مشاغل، مثل کارهای ساختمانی یا کارگاه‌های فنی، خستگی نیروی کار یکی از عوامل مرسوم برای رخ دادن حوادث جرحی و فوتی است.

در کارهای دفتری و اداری هم خستگی می‌تواند به لطمه‌های جبران‌ناپذیر مالی و حقوقی منجر شود. بهتر است کارهای سختی را که به تمرکز بالا نیاز دارند، در ساعات ابتدایی روز انجام دهید.

ساعت کاری طولانی

به عنوان صاحب‌کار باید بدانید که استراحت کارمند، به ارتقای ایمنی کمک می‌کند.

حالا فرض کنید در اولین ساعت‌های روز، کاری غیرضروری پیش می‌آید. مثل جواب دادن به یک ایمیل یا جلسه‌ای غیرضروری با مدیر روابط عمومی یک شرکت دیگر. شما می‌خواهید برای این کارها وقت صرف کنید، پس می‌توانید آن‌ها را به بعدازظهر و هنگامی که خسته‌تر هستید موکول کنید.

7- از مرخصی استحقاقی خود غافل نشوید

معمولا کارمندها حق دارند سی روز در سال (دو و نیم روز در ماه) به مرخصی بروند. این حق بخشی از حقوق هر کارمند است. بهتر است در همان روز اول کار یا در زمان مصاحبه به این حق اشاره کنید. همان‌طور که کارفرما موظف است در زمان مشخص حقوق شما را به حسابتان واریز کند، موافقت با مرخصی استحقاقی هم از وظایف او است.

البته ممکن است رئیستان از شما بخواهد که زمان مرخصی را تغییر دهید. اما نباید شما را از این حق محروم کند. یک مدیر باتجربه و کارآزموده می‌داند که استراحت شما درنهایت به بهره‌وری محیط کار کمک می‌کند.

اگر بتوانید از این دو روز و نیم به‌طور پیوسته استفاده کنید، به مسافرت بروید یا چند روز به زندگی شخصی خود برسید، می‌توانید تاثیر منفی ساعت کاری طولانی را کم‌تر کنید.

8- برنامه غذایی و ورزشی خود را مدیریت کنید

همان‌طور که گفتیم چاقی و ابتلا به بیماری‌های قلبی از عواقب کارهایی با ساعت کاری زیاد است. لازم است به برنامه غذایی خود بیشتر توجه کنید. نگذارید استرس شما با پرخوری جبران شود.

در بیشتر موارد خستگی کار طولانی، خستگی ذهنی یا خستگی ناشی از کم‌تحرکی است.

طبیعی است که بعد از پایان یک روز طولانی، به‌شدت احساس خستگی کنید. در این صورت خیلی بعید است که دلتان بخواهد به باشگاه ورزشی یا استخر بروید. اما در بیشتر موارد خستگی کار طولانی، خستگی ذهنی یا خستگی ناشی از کم‌تحرکی است. اگر دست‌کم نیم ساعت در روز ضربان قلبتان بالا برود و تعرق کنید، حال بهتری پیدا خواهید کرد.

9- یک‌بار دیگر فکر کنید

اگر ساعت کار طولانی آن‌قدر شما را آزار داده که در این مقاله به دنبال راه‌حل می‌گردید، شاید لازم است یک‌بار دیگر در مورد برنامه زندگی خود فکر کنید. درست است که درآمد بیشتر و پیشرفت محتاج سخت‌کوشی است. اما لازم است بار دیگر در مورد معنی سخت‌کوشی فکر کنید.

اگر شما برای حقوق دو برابر، تمام ساعت روز خود را کار می‌کنید، بیل گیتس باید هر روز چند ساعت کار کند؟ آیا او هیچ‌وقتی برای مطالعه، ورزش، رسیدن به زندگی شخصی و فکر کردن به ایده‌های خلاقانه ندارد؟ آیا او هم در آرزوی داشتن یک روز تعطیل می‌سوزد؟ آیا تنها منبعی که برای تولید ثروت می‌شناسید، فروش وقت است؟ آیا در خود مواردی ارزنده‌تر سراغ ندارید؟ چه زمان قرار است در این صندوق گنج را باز کنید؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    Wowwwww
    یکی از عالی ترین مقاله هایی که خونده ام تا الان

  • علی شیرزاد

    واقعا نیاز هست یکبار دیگه فکر کنیم و با نقد چگونگی انجام امورات زندگیمون تعادل بین کار-زندگی رو ایجاد کنیم!

    • ناشناس

      دنبال شغل بهتری باش.

  • سیامک

    با سلام من روزی یک ساعت به زور خواب دارم سه شیفت کار می کنم الان من چیکار کنم

    • ناشناس

      واقعا سخته

  • حسین

    واقعا لذت بردم از خوندن این مقاله، این مقاله رو ذخیره کردم تا بتونم بعد ها باز هم مطالعش کنم تا نکات ارزشمندش یادم بمونه، ممنون از نویسنده گرامی خیلی ایده ها در کنار کار طولانی ای که در طول روز دارم به ذهنم رسید که باید تو زندگیم لحاظش کنم (: