کد مطلب: ۳۴۶۹۷۴

نحوه برخورد با کارمندان متخلف

نحوه برخورد با کارمندان متخلف

فرض کنید مدیر هستید و تلاش می‌کنید کارمندان را به مشارکت بیشتر تشویق کنید. کارهای شما برای افزایش مشارکت نتایج یکسانی روی همه ندارند. در مواردی حتی ممکن است نتیجه عکس بدهند. ایجاد تغییرات در شرکت برای افزایش همین میزان مشارکت و متحول کردن کسب‌وکار نیز ممکن است باعث نارضایتی برخی از افراد شود. در

فرض کنید مدیر هستید و تلاش می‌کنید کارمندان را به مشارکت بیشتر تشویق کنید . کارهای شما برای افزایش مشارکت نتایج یکسانی روی همه ندارند. در مواردی حتی ممکن است نتیجه عکس بدهند. ایجاد تغییرات در شرکت برای افزایش همین میزان مشارکت و متحول کردن کسب‌وکار نیز ممکن است باعث نارضایتی برخی از افراد شود. در این میان حتی ممکن است یک یا چند کارمند متخلف نیز ظاهر شوند.

کارمند متخلف فردی است که از دستور مدیران بالاتر خود سرپیچی می‌کند یا اینکه به قوانین و سیاست‌های شرکت احترام نمی‌گذارد و از آن‌ها تخطی می‌کند. تغییر شرایط و قوانین شرکت همان‌طور که در سطور بالا گفتیم می‌تواند یکی از دلایل تخلف کارمندان باشد.

هر تخلف و نافرمانی هر چند کوچک، می‌تواند به نظم و فرهنگ‌سازمانی آسیب بزند.

اما مستقل از اینکه دلیل تخلف و نافرمانی افراد چیست، هر تخلف و نافرمانی هر چند کوچک، می‌تواند به نظم و فرهنگ‌سازمانی آسیب بزند و با ایجاد تنش در محیط، کارایی دیگر افراد را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

بنابراین شما به‌عنوان یک مدیر باید بدانید چگونه با یک کارمند متخلف برخورد کنید. ما در ادامه این مطلب توضیح می‌دهیم که چگونه باید با یک کارمند متخلف برخورد کنید.

حرفه‌ای رفتار کنید

رفتار حرفه‌ای در مقابل یک تخلف یا بی‌ادبی، شامل چیزهای گوناگونی است. اولا اگر یکی از کارکنان شما تخلف، بی‌ادبی یا بدرفتاری می‌کند، یادتان باشد اشکال از او است و نه شما. پس نباید قضیه را شخصی کنید و به خودتان بگیرید.

یک کارمند متخلف ممکن است علاوه‌ بر این، رفتاری غیرمحترمانه نیز داشته باشد. یادتان باشد به‌هیچ‌وجه نباید مشابه او رفتار کنید. اگر فکر می‌کنید که نمی‌توانید خونسردی خود را حفظ کنید و نمی‌دانید چگونه تحت‌فشار آرام بمانید ، سعی کنید کمی از محیط دور شوید تا بتوانید به قضیه فکر کنید. وقتی مسئله را برای خود حلاجی کردید و تصمیم گرفتید، دوباره برای انجام اقدام‌های لازم به محیط کار برگردید.

مسئله را به‌روشنی بیان کنید

اگر یک کارمند متخلف دارید، به‌جای اینکه غیرصریح یا حتی با گوشه و کنایه بخواهید به او بفهمانید که رفتار غلطی در پیش‌گرفته، به‌وضوح به او بگویید که رفتارش قابل‌قبول نیست و خلاف سیاست‌ها و منافع شرکت است.

برخورد کارمند متخلف

برای برخورد حرفه‌ای با کارمند متخلف لازم است آرامش خود را حفظ کنید، از رفتارهای تکانه‌ای بپرهیزید و به حل‌وفصل مشکل بپردازید.

همچنین با این کارمند درباره عواقب این رفتارش صحبت کنید. به او توضیح دهید که رفتارش می‌تواند باعث جریمه یا اخراج شدن او شود. این صراحت باعث ایجاد یک تصویر جدی و محکم از شما در ذهن او می‌شود. در این حالت او وقتی ببینید موقعیت شغلی خود را به خاطر این رفتارش به خطر انداخته یا اینکه ممکن است هزینه سنگینی بابت این رفتار متخلفانه بپردازد، احتمالا رفتارش را تغییر دهد.

مشکل را بفهمید

اگر یک کارمند متخلف دارید که قبلا این‌گونه نبود، به این فکر کنید که چه اتفاقی باعث چنین رفتاری از جانب وی شده است. شاید دلیل تخلف او، تغییرات اخیری باشد که شما در شرکت انجام داده‌اید و به دلیل اشتباهاتی که در مدیریت تحول و تغییرات رخ‌داده، او نتوانسته خود را با شرایط جدید سازگار کند.

با این کارمند درباره عواقب این رفتارش صحبت کنید. به او توضیح دهید که رفتارش می‌تواند باعث جریمه یا اخراج شدن او شود.

بنابراین بهتر است بلافاصله پس از مشاهده یک رفتار متخلفانه جلسه‌ای با حضور افرادی مثل مسئول نیروی انسانی برگزار کنید و سعی کنید علت این رفتارها را از دید این کارمند متخلف بفهمید.

وقتی متوجه شدید که ریشه قضیه چیست، به این فکر کنید که آیا می‌توانید کاری برای آن بکنید یا اینکه مسئله غیرقابل‌حل است.

برنامه‌ای برای پیشگیری از اتفاقات مشابه آینده بچینید

اگر کارمند متخلف شما واقعا می‌خواهد در آینده از این مشکلات دوری کند، با او با صراحت و شفافیت صحبت کنید. ببینید آیا می‌توانید از هر دو سو کاری بکنید که دیگر چنین مشکلی تکرار نشود.

یک سند رسمی تهیه کنید

بلافاصله پس از مشکل پیش‌آمده، قضیه را به‌طور کامل سند کنید. در آن سند باید توضیح دهید که دقیقا چه اتفاقی افتاده است. همچنین در کنار آن باید توضیح دهید که برای رفع مشکل چه اقداماتی انجام داده‌اید و برنامه شما در صورتی این رفتارها ادامه پیدا کند چیست.

برای اینکه این سند رسمی و قانونی شود، بهتر است خود این کارمند متخلف زیر آن را امضا بزند. درصورتی‌که چنین کاری ممکن نیست، بهتر است یک نفر شاهد آن را امضا کند. در ضمن حتما باید امضای شما هم زیر آن بیاید.

طبق برنامه عمل کنید

از دست دادن کارمندان برای هر شرکتی هزینه‌بر است؛ زیرا استخدام افراد جدید، زمان و انرژی می‌برد و همچنین ممکن است کارها روی زمین بمانند. خصوصا اگر او جزو افرادی است که طبق قانون پرایس بازدهی زیادی دارد. پس یک نکته را در نظر بگیرید. اخراج کردن کارمند متخلف باید آخرین گزینه شما باشد.

صحبت کردن کارمند متخلف

اخراج کامند متخلف باید آخرین گزینه شما باشد. باید تا جای ممکن با کارمند متخلف خود صحبت و تلاش کنید ریشه مشکل را بفهمید.

ازاین‌روی باید طبق برنامه‌ای که برای تغییر شرایط چیده‌اید پیش بروید؛ مثلا ممکن است متوجه شده باشید که این کارمند از تغییر موقعیت کاری خود ناراضی است. یا به نظرش حقوق کافی نمی‌گیرد. یا خیلی ساده‌تر از آن، از شما خوشش نمی‌آید.

در نتیجه پیش از هر اقدام تندی مثل اخراج کارمند متخلف خود، سعی کنید با او همکاری کنید، با او حرف بزنید و تلاشی برای تغییر شرایط انجام دهید. درصورتی‌که واقعا پس از تمام این اقدام‌ها نتیجه‌ای نگرفتید یا متوجه شدید عملا نمی‌توانید کاری برای بهبود یا تغییر وضعیت انجام دهید، تنها در این صورت می‌توانید به اخراج او فکر کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهدیس

    ممنونم بابت راهنماییتون

  • علی اکبر کاظمی

    بنده یک نویسنده ام، شخصیت اصلی یکی از رمان هایم کارمند وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکاست. او غیبت غیر موجه دارد.در آمریکا با چنین کارمندی چگونه برخورد می کننند؟

  • ناشناس

    سلام مدیر فروش شرکت من اخیرا با مخفی کاری و خواستن از انبار دار که موضوع تخلفی رو صداش رو در نیاره وبه من نگه باعث ناراحتی ولی اعتمادی شدید من شده چه برخوردی رو با ایشون پیشنهاد میکنید؟

    • ناشناس

      سلام به این فکر کنید که ایا پس از گذر از این بحران ایا عدم اعتماد شما به انجام کار اسیب میزند یا خیر در این مورد احتمالا جلسه با شخص بهترین گزینه است

    • ناشناس

      بی اعتمادی بدترین شکل ممکن هست .سریع اخراجش کنید چون تکرارمیکنه

  • فاطمه

    سلام و درود
    مطلب شما بسیار مفید و راهگشا بود و با مطالعه اون تونستم تصمیم درست بگیرم