کد مطلب: ۴۱۵۷۲۲

بچه‌داری در قرن بیست و یکم: چرا هزینه داشتن بچه زیاد است؟

بچه‌داری در قرن بیست و یکم: چرا هزینه داشتن بچه زیاد است؟

چرا هزینه داشتن بچه زیاد است؟ هزینه بزرگ کردن بچه چقدر است؟ بزرگ کردن بچه‌تان چقدر خرج روی دستتان می‌گذارد؟ آیا دارید به فرصت‌های داشتن یک خانواده فکر می‌کنید؟ چند بار به این موضوع توجه کرده‌اید که گفتگوهایتان با همسرتان به بحث داشتن بچه می‌رسد؟ تفکر درستی است که بخواهید نسلتان ادامه داشته باشد اما

چرا هزینه داشتن بچه زیاد است؟ هزینه بزرگ کردن بچه چقدر است؟ بزرگ کردن بچه‌تان چقدر خرج روی دستتان می‌گذارد؟

آیا دارید به فرصت‌های داشتن یک خانواده فکر می‌کنید؟ چند بار به این موضوع توجه کرده‌اید که گفتگوهایتان با همسرتان به بحث داشتن بچه می‌رسد؟ تفکر درستی است که بخواهید نسلتان ادامه داشته باشد اما داشتن بچه و بزرگ کردنش هزینه‌هایی را به دنبال دارد که باید برای آن آمادگی داشته باشید.

در این مقاله نگاهی می‌اندازیم به هزینه‌هایی که داشتن یک بچه از بدو تولد تا زمانی که از والدینش جدا و مستقل بشود، دارد.

طبق تحقیقات، سن استقلال بچه‌ها از پدر و مادر ۲۲ سالگی است، اگرچه در همین تحقیقات نشان داده شده است که از هر ۱۰ فرد بالغ، یک نفر در سن ۴۰ سالگی همچنان با والدینش زندگی می‌کند. آیا عجیب نیست؟ در گزارشی که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، USDA اعلام کرد که هزینه داشتن بچه و بزرگ کردنش در آمریکا ۲۳۳،۶۱۰ دلار خرج روی دست خانواده‌ها می‌گذارد.

واقعیت دردناکی است، به‌خصوص اینکه اگر دلتان بخواهد خانواده بزرگی داشته باشید، باید کارهایی را انجام دهید تا برای این واقعیت آمادگی داشته باشید. تخمین زده می‌شود که زوج‌های با درآمد متوسط با دو بچه ۲۳۳،۶۱۰ دلار به‌ازای هر بچه هزینه می‌کنند که این میزان پول شامل هزینه‌های دانشگاه نمی‌شود. اما بر اساس متوسط شهریه دانشگاه‌ها در آمریکا، به‌طور میانگین ۳۳،۴۸۰ دلار در یک دانشگاه خصوصی و ۲۴،۹۳۰ دلار در یک دانشگاه عمومی به‌ازای هر بچه هزینه می‌شود.

هزینه داشتن بچه

هزینه بزرگ کردن یک بچه تا بیش از یک‌چهارم میلیون دلار (بیش از ۲۵۰،۰۰۰ دلار) افزایش پیدا می‌کند و بچه گران‌قیمتی است. هزینه بزرگ کردن بچه به چندین عامل بستگی دارد که شامل هزینه‌های مسکن، غذا، آموزش از پیش‌دبستانی تا دانشگاه، مراقبت از کودک، مراقبت از سلامتی، مراقبت‌های شخصی و تفریح و سرگرمی است.

در سال ۲۰۱۵ میلادی، وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) از حدود ۳۰،۰۰۰ خانه‌دار نظرسنجی به عمل آورد و مشخص کرد که هزینه داشتن و بزرگ کردن بچه به سبک زندگی افراد و شهر یا روستایی و استانی که در آن زندگی می‌کنید، خیلی بستگی دارد.

اجازه ندهید که این اعداد و ارقام شما را دلسرد کند. بچه‌ها شاید هزینه زیادی داشته و گران باشند، اما آنها ارزش هر ریالی را که برای آنها هزینه می‌کنید، دارند.

برای مثال، بر اساس برآوردها، هزینه داشتن بچه در مناطق شهری حدود ۱،۵۰۰ دلار بیشتر از هزینه بزرگ کردن بچه در مناطق روستایی است.

در شهرهای مناطق شمال شرقی آمریکا، پدر و مادرها حدود ۲۶۴،۰۰۰ دلار برای بزرگ کردن بچه‌هایشان هزینه می‌کنند که در مناطق شهری مرکزی آمریکا، این هزینه به ۲۲۴،۰۰۰ دلار می‌رسد و در شهرهای مناطق جنوبی آمریکا، پدر و مادرها ۲۳۲،۰۰۰ دلار خرج تربیت و پرورش بچه‌هایشان می‌کنند، در شهرهای ایالات غربی آمریکا، هزینه بزرگ کردن بچه برای خانواده‌ها حدود ۲۴۵،۰۰۰ دلار برآورد شده است.

بر اساس آمار سازمان غذا و دارو ایالات متحده (FDA)، خانواده‌هایی که در مناطق روستایی و حاشیه شهرها سکونت دارند، حداکثر به‌طور متوسط ۱۹۳،۰۲۰ دلار برای بزرگ کردن بچه‌هایشان هزینه می‌کنند.

بزرگ‌ترین بخش هزینه داشتن بچه، هزینه مسکن است که ۲۹ درصد از مجموع هزینه‌های بزرگ کردن بچه در ایالات متحده را شامل می‌شود. بعد از هزینه مسکن، هزینه غذا با ۱۸ درصد، هزینه مراقبت کودک و آموزش و تحصیلات با ۱۶ درصد، هزینه حمل‌ونقل با ۱۵ درصد، هزینه سلامت و مراقبت‌های بهداشتی با ۹ درصد قرار دارد و ۷ درصد هم به سایر هزینه‌ها اختصاص می‌یابد. در نهایت، هزینه پوشاک یک کودک ۶ درصد از مجموع هزینه‌ها است.

اگر دارید میزان هزینه پرداختی برای مدرسه خصوصی فرزندتان یا استخدام یک معلم خصوصی را حساب می‌کنید، هزینه بچه شما بیشتر از خانواده‌ای خواهد بود که فرزندانشان را به مدارس دولتی می‌فرستند و اگر مواد غذایی که خانواده‌تان مصرف می‌کنند را به‌صورت عمده خریداری کنید، احتمالا هزینه غذای شما کمتر از خانواده‌ای خواهد بود که مواد غذایی خود را به‌صورت خرد از سوپرمارکت تهیه می‌کند، اگرچه این میزان هزینه نیز شوکه‌کننده است.

البته خبرهای خوبی برای خانواده‌ای داریم که برنامه مناسبی برای داشتن سه یا تعدادی بیشتری بچه در نظر دارد. این خانواده‌ها می‌توانند انتظار داشته باشند که به‌ازای هر بچه به‌طور متوسط ۲۴ درصد کمتر در مقایسه با خانواده‌ای که دو فرزند دارد، هزینه کند. این اتفاق را می‌توان مدیون پدیده‌ای دانست که به «اثر ارزان‌تر با دوجین» معروف است و همچنین مدیون اقتصادهایی که به بچه‌ها توجه می‌کنند.

در حالی که اندازه خانواده‌ها بزرگ می‌شود، بچه‌ها می‌توانند با هم از اتاق خواب، لباس و پوشاک استفاده کنند و اسباب‌بازی‌ها می‌توانند دوباره استفاده شوند و غذاها می‌توانند در بسته‌های بزرگ‌تر و اقتصادی‌تر خریداری شوند اما اجازه ندهید که این اعداد و ارقام شما را دلسرد کند. بچه‌ها شاید هزینه زیادی داشته و گران باشند، اما آنها ارزش هر ریالی را که برای آنها هزینه می‌کنید، دارند.

همه این اطلاعات در ذهنتان می‌تواند شما را از نظر اقتصادی آماده پدر و مادر شدن و داشتن بچه کند.

هزینه داشتن بچه

با استفاده از چندین راه و روش، در حالی که بچه‌هایتان را بزرگ می‌کنید، می‌توانید ثبات وضعیت اقتصادی‌تان را حفظ کنید. در ادامه ۶ روش را برای کمک به مدیریت پول بررسی می‌کنیم.

برای هزینه‌های جدید و غیرمنتظره آماده باشید

بسیاری از پدر و مادرها از میزان زیاد و متنوع هزینه‌هایی که بچه‌ها با خودشان همراه می‌آورند، شگفت‌زده می‌شوند. این هزینه‌ها در هر مرحله از رشد کودک تغییر می‌کند و بیشتر می‌شود. از هزینه زایشگاه و پوشاک بگیر تا کلاس زبان و بیمه خودرو، همه این‌ها به مقداری پول نیاز دارد.

برای مواجهه با این هزینه‌های غیرمنتظره، لازم است که به‌اندازه ۳ تا ۶ ماه پول پس‌انداز داشته باشید، به‌خصوص وقتی که یک خانواده تشکیل داده‌اید. برای این کار می‌توانید هر هفته یا هر ماه، مقداری پول از حساب جاری‌تان را به یک حساب پس‌انداز منتقل کنید تا در مواقع ضروری لنگ نمانید.

از روز اول تولد برای دانشگاه فرزندتان پول جمع کنید

از روز اول هزینه دانشگاه فرزندتان را در نظر داشتید. پس‌انداز کردن مقدار کمی پول در هر ماه می‌تواند در آینده کمک‌حال شما باشد. اما چقدر باید پس‌انداز کنید؟ عدد دقیقی را نمی‌شود اعلام کرد و یا حتی پیش‌بینی کرد. و البته بستگی دارد که فرزندتان در کدام دانشگاه به تحصیل خواهد پرداخت، دولتی، آزاد، غیرانتفاعی.

در مورد مسکن معقول و منطقی هزینه کنید

خانه شما مبحثی احساسی است و همچنین هزینه مسکن بیشترین سهم از بودجه را به خودش اختصاص می‌دهد. برای یک خانواده معمولی، بیشترین هزینه مربوط به مسکن است. در حالی که می‌خواهید بتوانید خانه‌ای داشته باشید که فرزندانتان در آن بزرگ شوند، اما دقت کنید که بیش از حد خرج نکنید. نهایتا ۵۰ درصد از بودجه‌تان را به هزینه مسکن اختصاص دهید. چون اگر بیشتر از این مقدار برای مسکن هزینه کنید، از دیگر مواردی که برای زندگی لازم است محروم می‌مانید، مواردی مانند آموزش فرزندتان، مسافرت و حتی بازنشستگی خودتان.

از چیزی که دارید محافظت کنید

وقتی که مجردید، هزینه کردن در مورد بیمه بعضی وقت‌ها غیرضروری به نظر می‌رسد. اما وقتی فرد دیگری به درآمد شما وابسته است، نیاز به بیمه عمر پیدا می‌کنید. بیمه عمر معمولا چندان گران نیست و البته خیالتان را هم راحت می‌کند.

به این فکر کنید که چه اتفاقی برای خانواده‌تان می‌افتد، اگر نتوانید کار کنید. ببینید که آیا بیمه حوادث در محل کار دارید و اگر ندارید خودتان بیمه حوادث در محل کار را تهیه کنید. داشتن بیمه لازم و ضروری است، به‌خصوص اگر نتوانید برای مدتی کار کنید.

برنامه‌ریزی برای آینده یکی از بهترین هدیه‌هایی است که می‌توانید به فرزندانتان بدهید. بچه‌ها سرمایه‌گذاری بزرگی هستند و البته با قابلیت بازگشت سرمایه زیاد.

به فرزندانتان آموزش مالی بدهید

آموزش اینکه هر تومان چه ارزشی دارد، فکر خوبی است. این فکر که هر چیزی هزینه‌ای دارد و اینکه خرج کردن پول نیازمند تصمیمات درست است، می‌تواند درس‌های ارزشمندی برای فرزندانتان باشد. اما زمان می‌برد تا مغز بچه‌ها بزرگ‌تر شود و بتوانند مفهوم تاخیر در خوشحالی و پس‌انداز کردن برای یک هدف را درک کنند. آموزش مفهوم مبادله می‌تواند اصولی را در وجود آنها نهادینه کند که بعدها در زندگی به کارشان خواهد آمد، و به آنها کمک خواهد کرد تا هزینه‌های زیاد دوران جوانی‌شان را کنترل و مدیریت کنند.

پس‌انداز برای دوران بازنشستگی را فراموش نکنید

می‌دانم که می‌خواهید دنیا را زیر پای فرزندانتان بریزید، اما به فکر خودتان هم باشید. پس‌انداز برای دوران بازنشستگی می‌تواند یکی از اولویت‌هایتان در زندگی باشد، به همراه تهیه یک خانه مناسب، آموزش خوب و تفریح و سرگرمی برای فرزندانتان. همه این کارها را می‌توان به‌راحتی انجام داد. اما تلاش برای داشتن یک پس‌انداز مطمئن برای دوران بازنشستگی می‌تواند به شما کمک کند تا زندگی‌تان از نظر اقتصادی سالم بماند و سایر اعضای خانواده نیز از مزایای آن استفاده کنند.

برنامه‌ریزی کنید، برنامه‌ریزی کنید، برنامه‌ریزی کنید

شاید وضعیت اقتصادی اولین چیزی نباشد که به ذهنتان خطور می‌کند. اما برنامه‌ریزی برای آینده یکی از بهترین هدیه‌هایی است که می‌توانید به فرزندانتان بدهید. بچه‌ها سرمایه‌گذاری بزرگی هستند و البته با قابلیت بازگشت سرمایه زیاد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • امیرحسین آدینه

    بایستی به فرزاندان ، وقتی که به سن قانونی کار میرسند(15 سال تمام) مسئولیت هایی جزئی داده شود تا بتوانند در مورد آینده خود بهتر تصمیم گیری کنند و تعامل با مردم و استقلال یا یاد بگیرند.
    ضمن اینکه هزینه های تحصیل در ایران زیاد نیست؛ فراگیری مهارت های مکمل هزینه دارد….

  • ناشناس

    افزایش حقوق سال ۹۸ که ۶۰۰هزار تومن شد فقط تونست ماهیانه ای مهد کودک یک بچه و پول سرویس یک دانش آموز را تامین کند و هیچ . حال افزایش ۱۵ درصدی سال ۹۹ فکر کنم این هزینه مهد کودک وسرویس مدرسه را هم تامین نکند با افزایش شهریه های مهد کودک و پول سرویس مدارس!
    یکی از جوابهای برای این سوال که چرا هزینه داشتن بچه گران است؟