کد مطلب: ۳۹۷۱۹۱

بازگشت به کار بعد از مرخصی زایمان

بازگشت به کار بعد از مرخصی زایمان

بازگشت به کار بعد از مرخصی زایمان مشکل است. برای هفته‌ها و ماه‌ها از جریان کاری دور بوده‌اید و مثل یک تازه‌وارد با اولویت‌ها و نگرانی‌های جدید به کار برمی‌گردید (باید به استرس و فشار ناشی از این جابه‌جایی نیز اشاره کرد). این وضعیت اغلب ناخوشایند است. بنابراین چگونه می‌توانید چند هفته اول خود را

بازگشت به کار بعد از مرخصی زایمان مشکل است. برای هفته‌ها و ماه‌ها از جریان کاری دور بوده‌اید و مثل یک تازه‌وارد با اولویت‌ها و نگرانی‌های جدید به کار برمی‌گردید (باید به استرس و فشار ناشی از این جابه‌جایی نیز اشاره کرد). این وضعیت اغلب ناخوشایند است.

بنابراین چگونه می‌توانید چند هفته اول خود را تا حد امکان بدون دغدغه سپری کنید؟ اگر حق انتخاب داشته باشید، آیا بهتر است که آرام‌آرام با فضای کار خو بگیرید یا اینکه ناگهان خودتان را درگیر همه مسئولیت‌های قبلی‌تان کنید؟ چطور باید روابطتان را با رئیس و همکارانتان مدیریت کنید؟ و مهم‌تر از همه، در طی این مدت از چه منبعی می‌توانید تشویق و پشتیبانی و حمایت عاطفی مورد نیازتان را تامین کنید؟

کارشناسان چه می‌گویند

دیزی ویدمن داولینگ، بنیان‌گذار و مدیرعامل ورک‌پرنت (Workparent)، شرکتی برای والدین شاغل می‌گوید که بازگشت به کار بعد از برگشتن به خانه با یک نوزاد در بغل، مرحله گذاری است که مانند آن را تجربه نکرده‌اید. همه چیز تغییر کرده است، از برنامه کارهای روزانه تا مسئولیت‌های جدیدتان به عنوان والدین، تا هویتتان از لحاظ نگرشتان نسبت به کل زندگی، این مرحله گذار را با افزایش تلاش و زحمت طی می‌کنید، در حالی که از انسان کوچکی مراقبت می‌کنید که ممکن است خوب نخوابیده باشد.

دنیس روسو، استاد رفتار سازمانی دانشگاه کارنگی ملون می‌گوید که این مرحله انطباق جسمی و روحی است. شاید احساس کنید برای ترک کردن فرزندتان آماده نیستید. یا ممکن است در وهله اول، در مورد تصمیمتان برای بازگشت به کار احساس گناه کنید. البته، همه این موارد طبیعی است اما چیزی از ناخوشایندی این وضعیت کم نمی‌کند. بازگشت به کار یک چالش است و هیچ مسیر کاملا مستقیمی ندارد.

باور داشته باشید که این مرحله را به خوبی پشت سر خواهید گذاشت و بدانید که روش‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد.

در این مقاله نکاتی را برای گذر از هفته‌های ابتدایی بازگشت به کار می‌خوانید.

مرخصی زایمان

با خودتان مهربان باشید

داولینگ می‌گوید که اولین نکته این است که: سعی کنید در دو سه هفته اول احساساتی نشوید که به سر کار برگشته‌اید. زندگی‌تان به طرز چشم‌گیری تغییر کرده است. خسته و ناامید و لبریز از حس شک و دودلی خواهید شد، حتی ممکن است درباره اینکه به سر کار برگردید یا در خانه بمانید، دچار تضاد شوید. در واقع، خیلی‌ها از مرخصی زایمان برمی‌گردند و استعفایشان را اعلام می‌کنند. اما چون فقط ناراحت و یا نگران هستید، فکر نکنید که این احساسات دائمی است.

روسو در ادامه می‌گوید که این زمان یک وضعیت احساسی است. به خودتان یادآوری کنید که هنوز برای نتیجه‌گیری خیلی زود است. احساساتتان را نادیده نگیرید، اما به یاد داشته باشید که این مرحله هم مثل سن و سال و موقعیت فرزندتان خواهد گذشت. خودتان را خیلی اذیت نکنید.

هر مسیری را که انتخاب می‌کنید، در ابتدا فقط دو یا سه روز سر کار بروید. آغاز کار با دو سه روز به شما امکان می‌دهد آرام‌تر با فضای کار هماهنگ شوید و اطمینان پیدا کنید که در آغاز بازگشت به کار نیازی به کار کردن در پنج روز هفته نیست که بدون شک طولانی خواهد بود.

برنامه زمانی‌تان را تنظیم کنید

بازگشت به کار هرگز آسان نخواهد بود اما موضوعات زیادی وجود دارد که می‌توانید آنها را مدیریت و برایشان برنامه‌ریزی کنید. برای مثال، این سوال را مطرح کنید که آیا با دو روز کار در هفته و به‌تدریج به کار برمی‌گردید یا اینکه کار تمام وقت را از سر می‌گیرید. همه افراد یک حق انتخاب ندارند، اما اگر شما حق انتخاب دارید، بهتر است که نقاط ضعف و قوت هر موقعیت را بسنجید.

  • بازگشت آسان با کار کردن به صورت پاره‌وقت شما را قادر می‌سازد تا یاد بگیرید که قبلا چگونه کار را انجام می‌دادید. این کار بعضی از فشارهای زندگی شما در خانه را کم می‌کند و به شما کمک می‌کند تا روی کارتان تمرکز کنید. یاد می‌گیرید چیزهای کوچک را اولویت‌بندی کنید و روی آنها تمرکز کنید. وقتی که به‌صورت پاره‌وقت کار می‌کنید، نمی‌توانید وقتتان را هدر دهید. باید در مورد وظایفی که به عهده گرفته‌اید و چگونگی انجام آنها آگاهی داشته باشید.با این حال، مراقب باشید که ممکن است این برنامه زمانی پیام مبهمی را به گروهتان بدهد. اگر شما یک کارمند پرانرژی و فعال بوده‌اید و دو روز در هفته سر کار می‌آیید، دارید پیام می‌دهید -حتی اگر منظوری نداشته باشید- که دیگر مثل قبل کار نمی‌کنید. راه و روش و جاه‌طلبی‌تان تغییر کرده است.
  • بازگشت ناگهانی با کار کردن به‌صورت تمام‌وقت شما را قادر می‌سازد تا کارتان را مثل قبل و ترجیحا با کاهش انتظارات از سر بگیرید. ممکن است در ابتدا سخت‌تر باشد، اما فایده آن این است که کارتان را به شکل متفاوتی از قبل شروع نمی‌کنید. بازگشت تمام‌وقت به کار به شما این امکان را می‌دهد که کارتان را شروع می‌کنید و اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کنید و مواردی را آزمایش می‌کنید. و در صورت نیاز می‌توانید روشتان را تغییر بدهید.

هر مسیری را که انتخاب می‌کنید، در ابتدا فقط دو یا سه روز سر کار بروید. آغاز کار با دو سه روز به شما امکان می‌دهد آرام‌تر با فضای کار هماهنگ شوید و اطمینان پیدا کنید که در آغاز بازگشت به کار نیازی به کار کردن در پنج روز هفته نیست که بدون شک طولانی خواهد بود.

چند تمرین انجام دهید

داولینگ می‌گوید بازگشت به سر کار اغلب شامل پشت سر گذاشتن مقدمات پیچیده‌ای است. سعی کنید آنها را تکمیل کنید و آسیب‌ها را به حداقل برسانید. کار را با اقدامات اولیه شروع کنید: اولین روز بازگشت به کار نباید اولین روزی باشد که فرزندتان را با مادرتان یا به پرستار بچه می‌سپارید.

داولینگ پیشنهاد می‌کند که حداقل این کار را چند بار تمرین کنید یا فرزندتان را یک هفته زودتر پیش مادرتان یا پرستار بچه بگذارید. فرزندتان را به این روند عادت دهید تا با فرد جدیدی که از او نگهداری می‌کند، خو بگیرد. اجرای تمرینات جدی‌تر هم می‌تواند مفید باشد.

داولینگ می‌گوید صبح بیدار شوید، دوش بگیرید، لباس کارتان را بپوشید، به فرزندتان شیر دهید، او را به مادرتان یا پرستار بچه تحویل دهید و سپس به سمت محل کارتان بروید.

روسو اضافه می‌کند که هدفتان این باشد که یک پیش‌نمایش واقع‌گرایانه از چیزی که انتظارتان را می‌کشد، تجربه کنید.

با رئیستان روراست باشید

شاید نه در روز اول بازگشت به کار، اما در بعضی موارد، لازم است که یه مکالمه صادقانه با رئیستان درباره واقعیت‌های جدید زندگی‌تان که به کارتان مرتبط است، داشته باشید. بگویید که ممکن است چند هفته‌ای طول بکشد تا کارها طبق روال قبل انجام شود اما شفاف و روشن بیان کنید که همچنان به کارتان و به سازمان تعهد کامل دارید.

درباره این فکر کنید که از کارفرمایتان چه می‌خواهید و چگونه در وضعیت جدیدتان بهترین عملکردتان را داشته باشید. درباره پروژه‌هایی که می‌خواهید انجام دهید و سفرهای کاری که می‌خواهید بروید و یا اینکه نروید، صحبت کنید.

روسو پیشنهاد می‌کند که از رئیستان بخواهید که درباره چگونگی بازگشت موفقیت‌آمیز به کار شما را راهنمایی کند. در مورد آنچه می‌توانید در هفته‌ها و ماه‌های اول بازگشت به کار انجام دهید، روراست و واقع‌بین باشید. با مدیرتان درباره کارهایی که لازم است انجام دهید و در نقطه مقابل کارهایی که خوب است انجام دهید، صحبت کنید.

مشخص کنید چه انتظارات و توقعاتی از همکارانتان دارید

حواستان باشد که وقتی که دارید سر کار خود مستقر می‌شوید، چطور روابطتان را با همکارانتان مدیریت کنید. بسیاری از افراد با این ذهنیت که «من این وضعیت را کنترل می‌کنم» یا «من با وضعیت جدید هماهنگ می‌شوم» از مرخصی زایمان برمی‌گردند که افکار چالش‌برانگیزی است.

داولینگ می‌گوید اگر بدون ایده واضح و روشن نسبت برنامه زمانی و وظایفتان به سر کار برگردید، دیگران درباره شما فکر و خیالاتی خواهند کرد. داشتن ارتباط لازم و ضروری است. درباره اینکه چطور و چه زمانی کارتان را انجام خواهید داد رک و راست باشید. برنامه زمانی قابل پیش‌بینی داشته باشید. برای مثال، اگر لازم است که راس ساعت ۵ محل کارتان را ترک کنید، بقیه افراد می‌فهمند که نباید ساعت ۴:۵۹ دقیقه برای صحبت و گفتگو پیش شما بیایند.

البته زمان همه چیز را تغییر خواهد داد اما اگر همکارانتان را نسبت به انتظارات و توقعاتتان مطلع کنید و ضروریات برنامه کاری‌تان را برای آنها شرح دهید، آنها یاد خواهند گرفت که در صورت لزوم چگونه و چه زمانی می‌توانند با شما صحبت کنند.

به دنبال حمایت و پشتیبانی باشید

ازسرگیری فعالیت شغلی‌تان یک فرآیند است، به تنهایی انجامش ندهید. داولینگ توصیه می‌کند، وقتی که در حال بازگشت به کارتان هستید، به دنبال حمایت و تشویق باشید. به یک گروه والدین به پیوندید. به دنبال یک انجمن آنلاین حمایتی باشید. با افرادی که در محله‌تان زندگی می‌کنند و مانند شما فرزندان نوزاد و خردسال دارند، ارتباط برقرار کنید. از همکارانتان که این دوره را طی کرده‌اند، بخواهید که شما را راهنمایی کنند.

برای زمان‌هایی که با فرزندتان هستید، برنامه داشته باشید

داولینگ می‌گوید هنگامی که در نظر دارید که دوباره به سر کار برگردید، درباره این موضوع فکر کنید که چقدر زمان صرف کودکانتان می‌کنید. آیا صبح‌ها با کودکانتان وقت می‌گذرانید؟ آیا عصرها وقتتان را صرف کودکانتان می‌کنید؟ آیا بیشتر آخر هفته‌ها را با کودکانتان می‌گذرانید؟ به‌خصوص اگر ساعت کاری‌تان طولانی است و یا به سفر می‌روید، باید برنامه‌ای برای وقت‌هایی که با کودکانتان هستید، داشته باشید.

به فردی که از فرزندتان نگهداری می‌کند، فکر کنید. زمانی که فرزندتان به مهدکودک می‌رود، یا پیش یکی از اعضای خانواده یا پرستار بچه می‌ماند، این افراد نقش مهمی در زندگی شغلی‌تان بازی می‌کنند.

داولینگ می‌گوید آیا می‌خواهید که وقتی سر کار هستید، عکس فرزندتان را برای شما بفرستند؟ آیا می‌خواهید مکالمه تصویری داشته باشید؟ جواب این است: اجازه ندهید پیوند احساسی شما با فرزندتان، کارتان را تحت تاثیر قرار دهد. در نهایت اینکه، برای وقت گذراندن با فرزندتان برنامه داشته باشید.

در روزهای ابتدای بازگشت به سر کار، عاقلانه است فکر کنید که چطور می‌توانید دوباره شغلتان را به دست بگیرید. داولینگ می‌گوید به این فکر کنید که نقطه قوت و تمایز شما چیست. سپس به این فکر کنید که چطور می‌توانید آن ویژگی‌ها را با زندگی جدیدتان منطبق کنید.

مرخصی زایمان

انتظارات و توقعاتتان را دوباره مشخص کنید

در روزهای ابتدای بازگشت به سر کار، عاقلانه است فکر کنید که چطور می‌توانید دوباره شغلتان را به دست بگیرید. داولینگ می‌گوید به این فکر کنید که نقطه قوت و تمایز شما چیست. سپس به این فکر کنید که چطور می‌توانید آن ویژگی‌ها را با زندگی جدیدتان منطبق کنید.

اگر در محل کارتان سخت‌کوش‌ترین فرد بوده‌اید، احتمالا تبدیل موثرترین کارمند می‌شوید. اگر بهترین مربی یا مدیر پروژه بوده‌اید، بهترین مدیر ارشد می‌شوید. هدفتان باید تعریف دوباره انتظارات و توقعاتتان از خودتان باشد.

روسو می‌گوید اگر این کار را انجام ندهید، خواهید فهمید که سعی دارید نقشی را بازی کنید که دیگر قادر به انجام آن نیستید. باید نسبت به کارهایی که می‌توانید و باید انجام دهید، واقع‌بین باشید.

کارهایی که باید بعد از مرخصی زایمان انجام دهید

۱- احساساتتان را در هفته‌های ابتدایی بازگشت به کار کنترل کنید. بازگشت به کار بعد از مرخصی زایمان یک فرآیند است.

۲- تا حد امکان برنامه زمانی قابل پیش‌بینی داشته باشید و برنامه‌هایتان را با همکارانتان در میان بگذارید. اما در نظر داشته باشید که هماهنگ شدن با وضعیت جدید به زمان نیاز دارد.

۳- از بین والدین شاغل در محل کارتان، به دنبال پشتیبانی و حمایت و تشویق باشید.

کارهایی که نباید بعد از مرخصی زایمان انجام دهید

۱- همان روزی که می‌خواهید به سر کار برگردید، فرزندتان را نزد مادرتان یا پرستار بچه نگذارید. تمرین‌هایی را برای عادت کردن بچه‌تان به وضعیت جدید انجام دهید.

۲- در مورد درخواست کردن ملزومات کارتان برای اینکه کارتان را بهتر انجام دهید، خجالت نکشید. هر چیزی را که لازم است، درخواست کنید.

۳- فکر نکنید که کارتان مثل زمان پیش از بچه‌دار شدنتان باشد. در عوض، به این فکر کنید که چگونه توانایی‌ها و مهارت‌هایتان را با زندگی جدیدتان تطبیق دهید.

نویسنده: ربکا نایت (Rebecca Knight)
مترجم: میلاد قزللو
عنوان اصلی مقاله: How to Return to Work After Taking Parental Leave
نشریه: Harvard Business Review

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    جای قبلی كه کار میکردم به عنوان جايگزين خانمی كه بايد برا زایمان ميرفت، استخدام شدم. شرکت خصوصی ولي بزرگ بود. ٦ ماه كامل مرخصی زایمان بود بعدم برگشت فك كنم تا ٦ ماه يك ساعت و نيم زودتر ميرفت.