کد مطلب: ۷۳۳۰۴۳

برزیل، کشوری که با فوتبال زنده است/ سهم صنعت فوتبال از GDP برزیل چقدر است؟

برزیل، کشوری که با فوتبال زنده است/ سهم صنعت فوتبال از GDP برزیل چقدر است؟

در فوتبال دشوار می توان از «بهترین» و «بدترین» به شکل مطلق، سخن گفت، چرا که هم جایگاه ها به سرعت تغییر می کنند و هم اینکه مثلا نمی شود بهترین تیم اروپا را با بهترین تیم آسیا مقایسه کرد. به گزارش تجارت‌نیوز، با این همه، توافقی ناگفته وجود دارد که برزیل بهترین تیم ملی

در فوتبال دشوار می توان از «بهترین» و «بدترین» به شکل مطلق، سخن گفت، چرا که هم جایگاه ها به سرعت تغییر می کنند و هم اینکه مثلا نمی شود بهترین تیم اروپا را با بهترین تیم آسیا مقایسه کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با این همه، توافقی ناگفته وجود دارد که برزیل بهترین تیم ملی فوتبال جهان (دست کم در بخش مردان) را دارد.

داده های آماری فیفا هم این موضوع را تایید می کنند و بر اساس رده بندی فیفا، تیم ملی فوتبال برزیل جایگاه نخست را در جهان دارد.

تیم ملی فوتبال برزیل تاکنون 5 بار قهرمان جام جهانی فوتبال (به ترتیب در سال های 1958، 1962، 1970، 1994 و 2002 میلادی) شده، دو بار نایب قهرمان (به ترتیب در سال های 1950 و 1998)، دو بار در جایگاه سوم (به ترتیب در سال های 1938 و 1978 میلادی) قرار گرفته و دو بار هم در جایگاه چهارم (به ترتیب در سال های 1974 و 2014 میلادی).

ezgif.com gif maker 7 دقت کنید که در این گزارش رقم ها بر حسب واحدهای پولی مختلف ذکر شده اند.

برزیل شش تایی می شود؟

از طرفی، در رده بندی «تیم فوتبال سال» (Team of the Year) که باز هم توسط فیفا انجام می شود و از سال 1993 میلادی تا به امروز به روز شده، تیم ملی فوتبال برزیل 12 بار این عنوان را به خود اختصاص داده و از این منظر بی رقیب است.

عنوان «تیم فوتبال سال» از آنِ تیمی خواهد بود که در دسامبر هر سال که گزارش رده بندی فیفا منتشر می شود، بهترین جایگاه را در آن سال به خود اختصاص داده باشد و در واقع، در طول 29 سالی که این رده بندی منتشر شده، برزیلی ها تمام رقبای شان را در این رده بندی پشت سر گذاشته اند.

جدا از این، برای آنها که از آمار و احتمالات بدشان نمی آید، برزیل بالاترین شانس را برای پیروزی در این دوره از جام جهانی فوتبال را هم به خودش اختصاص داده است.

شانس برزیل برای کسب این عنوان 15.8 درصد است. آرژانتین (12.6 درصد)، فرانسه (12.2 درصد)، اسپانیا (9.1 درصد)، انگلستان (8.7 درصد) و آلمان (7.8 درصد)، دیگر تیم هایی هستند که می شود به پیروزی شان به شکل عقلانی امید بست.

اگر همه چیز طبق این محاسبات پیش برود، برزیل با 6 بار قهرمانی در جام جهانی فوتبال، همچنان در جایگاهی بی رقیب در جهان فوتبال باقی خواهد ماند.

این بار دوم، بعد از انگلیس

اما انگلیسی ها، دست کم در زمینه تزریق پول به صنعت فوتبال شان، یک مرحله جلوتر از برزیلی ها هستند.

بر اساس ارزش پولی نقل و انتقالات بازیکنان، تیم ملی فوتبال انگلیس (با حدود 1.5 میلیارد یورو) گران ترین تیم جهان به حساب می آید.

برزیل در جایگاه دوم است و ارزش نقل و انتقالات بازیکنان آن به حدود 1.4 میلیارد یورو می رسد.

فوتبال برزیلی، پولش را هم در می آورد!

اما فوتبال برای برزیلی ها جدا از هیجان و افتخار، به اقتصاد این کشور هم گره خورده است.

برزیل دو بار (بار نخست در سال 1950 و بار دوم هم در سال 2014 میلادی) میزبان جام جهانی فوتبال بود.

در هر دو مورد، اقتصاد برزیل هم پذیرای سرمایه گذاری های گسترده زیرساختی بود تا برای میزبانی از عاشقان فوتبال آماده شود.

یک جست و جوی ساده اینترنتی نشان می دهد که به ویژه در بازه زمانی منتهی به سال 2014 میلادی، دولت این کشور برای توسعه و بهبود زیرساخت های حمل و نقل، فرودگاه ها و البته ورزشگاه های این کشور سرمایه گذاری سنگینی انجام داده است.

صنعت گردشگری برزیل هم تا حد زیادی به فوتبال گره خورده و برخی از جاذبه های گردشگری این کشور، یادبودهایی هستند که به نحوی به فوتبال گره خورده اند.

دولت این کشور در سال 2018 میلادی گزارش داد که نزدیک به 0.72 از تولید ناخالص داخلی (GDP) برزیل، به شکل مستقیم به فوتبال مربوط می شود. بر اساس این گزارش، این میزان در سال 2018 میلادی نزدیک به 53 میلیارد «رئال» (واحد پول برزیل) بود که به نرخ امروز تقریبا معادل است با 10 میلیارد دلار.

علاوه بر این، نزدیک به 156 هزار شغل هم در این کشور به شکل مستقیم به صنعت فوتبال گره خورده اند و از طریق نزدیک به 7 هزار باشگاه فوتبال (که 874 مورد از آنها باشگاه های حرفه ای هستند)، به شکلی مویرگی در سرزمین وسیع برزیل پخش شده اند.

حامیان مالی از چهارگوشه جهان

تیم پرافتخار برزیل به طور طبیعی باید حامیان مالی زیادی هم داشته باشد.

شرکت خودروسازی ایتالیایی «فیات»، یکی از معروف ترین اسپانسرهای تیم ملی فوتبال برزیل است.

«مسترکارد» (MasterCard) هم از سال 2012 میلادی به جمع حامیان مالی تیم ملی فوتبال برزیل اضافه شده و هر چند قرارداد اسپانسرینگ این شرکت در سال 2020 میلادی به اتمام رسیده بود، یک دور دیگر هم تا سال 2024 میلادی تمدید شد.

شرکت هایی با نام و طنین ناآشناتر برای ایرانی ها هم در میان حامیان مالی تیم ملی فوتبال برزیل قرار دارند که از میان آنها می توان به Guaraná Antarctica، CIMED و Banco Itaú اشاره کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تیم ملی ما هم یاد بگیره

  • Carol

    دولت برزیل سالانه ۱.۸۸ تریلیون رئال درآمد مالیاتی داره که میشه ۳۴۲ میلیارد دلار .. برای جام جهانی ۲۰۱۴ ، ۳ سال استادیوم ماراکانا رو یک دور مجدد ساخت با ۵۳۰ میلیون دلار ! توجه داشته باشید استادیوم مثل الجنوب با ۶۵۶ میلیون دلار یا شهر آموزش با ۷۰۰ یا لوسیل با ۷۶۷ میلیون دلار ساخته شدن !
    آیا دولت ایران هم حاضره ۵ سال از ۵۰ میلیارد دلار مالیاتی که از مردم میگیره ( از ۹۷ تا ۱۴۰۱ ) ، فقط ۲.۸ درصد صرف کنه و استادیوم آزادی با ۲۰۰ میلیون دلار بازسازی کامل و دو ورزشگاه ۶۰۰ میلیون دلاری بسازه ( تو تبریز و اهواز ) ؟؟؟ میتونه تا ۲.۴ درصد هم کاهش بده و برای هر ورزشگاه ۵۰۰ میلیون دلار خرج کنه .
    اینکه تو این ۵ سال ۱۰۰ میلیارد دلار نفت می فروشه ، مجموعا ۱۲ میلیارد دلار از گمرک و … درآمد داره و از تورم ایجاد شده هم حداقل سالی ۱۰ میلیارد دلار درآمد داره و… رو کار نداریم