کد مطلب: ۴۷۱۹۳۱

چگونه در زمان همه‌گیری ویروس کرونا کار پیدا کنیم؟

چگونه در زمان همه‌گیری ویروس کرونا کار پیدا کنیم؟

خیلی از ما طعم بیکاری را چشیده‌ایم و با آن مواجه شده‌ایم، اما با این حال وقتی که دوباره بیکار می‌شویم، ترس و استرس وجود ما را فرا می‌گیرد. به‌خصوص در این شرایطی که ویروس کرونا در جامعه فراگیر شده و تعدادی از کسب‌وکارها تعطیل شده‌اند و یا دست به تعدیل نیرو زده‌اند، افرادی که

خیلی از ما طعم بیکاری را چشیده‌ایم و با آن مواجه شده‌ایم، اما با این حال وقتی که دوباره بیکار می‌شویم، ترس و استرس وجود ما را فرا می‌گیرد. به‌خصوص در این شرایطی که ویروس کرونا در جامعه فراگیر شده و تعدادی از کسب‌وکارها تعطیل شده‌اند و یا دست به تعدیل نیرو زده‌اند، افرادی که دنبال کار می‌گردند، نگران این موضوع هستند که چطور با دیگر کارجویان در این بازار کار رقابت کنند.

برای پیدا کردن کار در زمان همه‌گیری ویروس کرونا راه‌هایی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند. در ادامه نکاتی را بررسی می‌کنیم که می‌تواند به شما کمک کند تا زودتر کار پیدا کنید:

۱- همه مهارت‌هایتان را در نظر بگیرید

شاید این جمله واضح به نظر برسد، اما اشخاص مختلف تصور متفاوتی از درخواست برای شغل‌هایی دارند که مشابه هم است. بعضی‌ها فکر می‌کنند که ارسال ۱۰ بار درخواست شغل خیلی زیاد است.

یکی از دوستانم تعریف می‌کرد که فقط در لینکدین ۹۷ بار درخواست شغل کرده و رزومه‌اش را ارسال کرده است. البته تازه تعداد ایمیل‌هایی را که ارسال کرده، حساب نکرده است.

به همه مهارت‌هایی که دارید فکر کنید، حتی آن مهارت‌هایی که در شغل قبلی خود به کار نبرده‌اید، این کار به‌شدت مفید خواهد بود و بعد متوجه می‌شوید که می‌توانید از آن مهارت‌ها در شغل‌های گوناگونی استفاده کنید.

وقتی این کار را انجام دادید، در مرحله بعد فقط باید رزومه خود را کمی تغییر دهید و بعد آن رزومه را برای شرکت‌ها ارسال کنید.

۲- تحقیق و پرس‌وجو کنید

معمولا وقتی اشخاص از کار قبلی خود بیرون آمده‌اند و دنبال شغل جدید می‌گردند، به آشنایان و دوستان خود می‌گویند: «اگر در شرکتتان کار و شغلی بود، لطفا به من خبر بدهید.» مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که این جمله مبهم و نامشخص است. حتی افراد خوش‌قلب و مهربان هم این جمله را فراموش می‌کنند، به خاطر اینکه آنها اولویت‌های دیگری دارند.

کاری که شما باید انجام دهید این است که وقتی از مردم می‌خواهید که لطفی در حقتان انجام دهند، باید سوالات واضح و مشخصی بپرسید. قبل از اینکه درخواستتان مطرح کنید، وبسایت شرکت آشنایان و دوستانتان را ببینید و یا از آنها بپرسید که چه مشاغلی در شرکتشان وجود دارد که مناسب شما باشد، و اگر کاری مناسب شما وجود داشت، از آنها بپرسید که آیا می‌توانند شما را به مدیرعامل و یا مدیران استخدام شرکت معرفی کنند.

مطمئن باشید که اگر بدانید که از آنها چه می‌خواهید، حتما به شما کمک خواهند کرد.

۳- سریع و صادقانه عمل کنید

هیچ کس دوست ندارد ناامید به نظر برسد، اما با این حال بهتر است که خودتان باشید و نقش بازی نکنید.

در سال ۱۳۹۴ در شرکتی مشغول به کار بودم و شرکت تعطیل شد، بعد از آن ۹ نفر از ما مجبور شدیم در یک بازار کار اشباع‌شده دنبال کار بگردیم. ما با چند نفر از مدیران شرکت‌های دیگر آشنا بودیم. اکثر همکاران سابق من می‌خواستند مدیران را به یک ناهار دعوت کنند تا بتوانند با مدیران طرح دوستی بریزند اما من رویکرد سرراست‌تری را انتخاب کردم و به مدیران گفتم که چه اتفاقی افتاده است.

یکی از مدیران شرکت‌ها گفت که در حال حاضر فرصت شغلی در شرکتش وجود ندارد اما شرکتی را می‌شناسد که استخدام می‌کند. جلسه‌ای با مدیر آن شرکت برگزار کردم و در نهایت استخدام شدم.

اگر به‌تازگی از کار بیکار شده‌اید، مدیران استخدام می‌فهمند که شما در چه وضعیتی قرار دارید و لازم نیست برای جلب نظر آنها خودتان را به آب و آتش بزنید. با این حال، کاری که باید انجام دهید این است که سریع دست به کار شوید، به خاطر اینکه در حال حاضر متقاضیان بیشتری نسب به قبل برای تصاحب آن شغل‌ها وجود دارد.
رزومه‌تان را به‌روزرسانی کنید و نمونه‌کارهایتان را نیز آماده کنید و همراه داشته باشید تا در صورت لزوم آنها را ارائه دهید.

یادتان نرود که اگر دیر بجنبید، فرصت را از دست می‌دهید.

۴- خود واقعی‌تان را نشان دهید

یکی از دوستانم گفت که در مصاحبه کاری می‌خواهد همان جواب‌هایی بدهد که مصاحبه‌کننده دوست دارد بشنود. من با این روش کاملا مخالفم.

اگر از شما برای مصاحبه دعوت کرده‌اند، به این معنی است که حداقل روی کاغذ صلاحیت استخدام در شغل موردنظر را دارید. یک شرکت هرگز وقت مصاحبه تعیین نمی‌کند، مگراینکه واجد شرایط باشید. چیزی که شما را از سایر متقاضیان متمایز می‌کند، مهارت‌های نرم شما است.

معمولا متقاضیان کسب شغل سعی می‌کنند با استفاده از کلمات کلیدی مانند «بازیکن گروهی»، «حل مسئله» و «اخلاق کاری درست» مهارت خود را به مدیران ثابت کنند، اما مهارت‌های نرم خیلی بیشتر از این مواردی است که گفته شد.

شما باید به مدیران استخدام نشان دهید که همان فردی هستید که آنها خوششان می‌آید با شما کار کنند. گاهی اوقات، یک لبخند گرم و یا اظهارنظر درباره کاری که باعث می‌شود حال خوبی داشته باشید، کفایت می‌کند.

بهتر است حرفه‌ای رفتار کنید، اما می‌توانید به آهنگی اشاره کنید که پیش خودتان زمزمه می‌کنید و یا از ورزشی نام ببرید که مشغول انجام آن هستید.

پیدا کردن کار و شغل چالش‌برانگیز و گاهی مشکل است و به‌راحتی می‌تواند باعث دلسردی و ناامیدی شود، مخصوصا در شرایط اقتصادی که امروزه درگیر آن هستیم. اما کسی چه می‌داند؟ شاید فقط یک قدم با کار و شغل رویایی خود فاصله داشته باشید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    پیدا کردن کار قبل از کرونا سخت بود، الان سختتر شده

  • مرتضی ریوندی

    سلام من ۶۰ درصد سهام عدالت برای فروش به گذشته هنوز تیر ماه تا الان ۳ میلیون پول بیشتر به دستم نرسیده است بعد از کاریابی لازم دارم که فروختم