کد مطلب: ۷۴۹۹۹۳

سقوط قدرت خرید با افزایش قیمت دلار/ درآمد دلاری ایرانیان نصف شد

سقوط قدرت خرید با افزایش قیمت دلار/ درآمد دلاری ایرانیان نصف شد

دولت سیزدهم با ادعای کنترل تورم و ایجاد سالانه یک میلیون شغل شروع به کار کرد. هیچ کدام از اینها محقق نشد. تلاش بیشتر مردم برای این‌که خود را به حرکت تند تورم برسانند هم چندان موفقیت‌آمیز نبود. اما رشد تورم و قیمت دلار در سال‌های اخیر چه تاثیری روی درآمد ایرانیان به جای گذاشت؟

دولت سیزدهم با ادعای کنترل تورم و ایجاد سالانه یک میلیون شغل شروع به کار کرد. هیچ کدام از اینها محقق نشد. تلاش بیشتر مردم برای این‌که خود را به حرکت تند تورم برسانند هم چندان موفقیت‌آمیز نبود. اما رشد تورم و قیمت دلار در سال‌های اخیر چه تاثیری روی درآمد ایرانیان به جای گذاشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، میزان تغییر تورم از سال 95 تا کنون حدود 580 درصد بود. با این حال درآمد ایرانیان در همه این سال‌ها در رده کارشناس، بدون تغییر رده سازمانی (جایگاه شغلی ثابت) 330 درصد افزایش داشت. یعنی افزایش تورم بیش از یک و نیم برابر درآمد افراد بوده که نشان از تنگ‌تر شدن حلقه فشار اقتصادی بر مردم است.

این روزها رشد روزافزون تورم ، ترس و نگرانی به دل بسیاری از افراد جامعه انداخته است. سنگینی بار تورم روی دوش افراد بیکار بیشتر است اما افراد شاغل هم گویی روی یک گوی چرخان می‌دوند و درآمدشان به یک رفاه حداقلی نمی‌رسد.

در حال حاضر به روایت مرکز آمار ایران نرخ تورم کشور 45 درصد است. کارشناسان اقتصادی هم چشم‌انداز روشنی برای توقف افزایش آن ندارند. قدرت خرید مردم روز به روز کمتر و سفره آنها کوچکتر می‌شود.

پر بیراه نیست اگر بگوییم آژیر قرمز برای معیشت بسیاری از افراد به صدا درآمده است. تعداد افرادی که زیر خط فقر می‌روند هم در حال افزایش است. بنا بر آمارهای وزارت کار و رفاه در سال 1400 بیش از 25 میلیون نفر زیر خط فقر بودند.

به عبارتی بیش از یک سوم جامعه آن‌هم تا سال قبل زیر خط فقر زندگی می‌کردند. این در حالی است که سال جاری اقتصاد ایران روزهای بدتری را هم به چشم دید. «جراحی اقتصادی» دولت انقلابی هم نه‌تنها کمکی به بهبود اوضاع نکرد بلکه به بدترشدن آن سرعت بخشید.

اعمال فیلترینگ از سوی دولت هم ضربه دیگری بر اقتصاد بیمار ایران بود. بسیاری از کسب‌وکارهای نوپای فردی و شرکتی هم از رونق افتاد و نان برخی از خانوارها آجر شد. آن هم درست در زمانی که پس از شوک جهانی کرونا به اقتصاد، تعدادی از کسب‌وکارها در بستر فضای مجازی شکل و رشد یافته بود.

میانگین دریافتی افراد با توجه به تغییرات نرخ دلار در سال‌های اخیر نصف شده است.

میانگین درآمد دلاری افراد با توجه به تغییرات نرخ دلار در سال‌های اخیر نصف شده است.

درآمد ایرانیان از تورم جا ماند

هر کس از راهی سعی می‌کند از گرانی‌ها جا نماند. شغل دوم و حتی سوم راهی است که برخی برای پر کردن شکاف عمیق هزینه‌ها و درآمد خود انتخاب کرده‌اند. با این حال باز هم چندان راهگشا نیست. با هر راهکاری بخشی از سبد خانوارها باز هم خالی می‌ماند.

ایران تلنت (وب سایت استخدامی) در گزارشی درآمد افراد را با میزان افزایش قیمت دلار و تورم طی سال‌های 1396 تا 1400 مقایسه کرده است.

این گزارش برای مقایسه دستمزدها را با توجه قیمت‌های سال 95 تعدیل کرده‌اند. به این معنا که بهای سبد مصرفی سال 95 چقدر است و برای آن چه میزان پول باید پرداخت کرد.

بر اساس این گزارش میزان تورم در این سال‌ها 580 درصد بود. رقمی بزرگ که باید دید درآمد افراد چقدر به آن نزدیک یا از آن دور شده است. آنطور که این گزارش نشان می‌دهد دریافتی شاغلان در رده کارشناس، بدون تغییر رده سازمانی 330 درصد افزایش یافته است. یعنی درآمد آنها به تورم نرسید.

افرادی که رده سازمانی آنها از کارشناس به مدیر میانی ارتقا پیدا کرده است، 450 درصد افزایش حقوق داشته‌اند. کسانی هم که در این سال‌ها از کارشناسی به مدیر ارشد ارتقای رده داشتند، دریافتی آنها 730 درصد افزایش داشت.

در ادامه گزارش این وب‌سایت استخدامی آمده، کارشناسانی که در این سال‌ها از شرکت کوچک به شرکت بزرگ رفته‌اند، به طور میانگین 390 درصد حقوق بیشتری دریافت کرده‌اند. ضمن این‌که تغییر مدرک تحصیلی هم می‌تواند روی حقوق افراد تاثیر داشته باشد. تغییر مدرک تحصیلی از لیسانس به فوق لیسانس هم باعث افزایش 400 درصدی میانگین دریافتی کارشناسان در 6 سال گذشته شده است.

کاهش میانگین دریافتی بر اساس قیمت دلار

قیمت دلار در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشت که به صورت مستقیم و غیرمستقیم تاثیر خود را روی زندگی افراد می‌گذارد. اما اگر دریافتی افراد شاغل را به دلار تبدیل کنیم، در سال‌های اخیر میزان دریافتی آنها چه تغییری کرده است؟ بنا بر گزارش ایران تلنت با در نظر گرفتن نرخ دلار در این سال‌ها، دریافتی افراد در رده سازمانی کارشناس از 621 دلار در سال 1396 به 213 دلار در سال 1400 رسیده است.

همچنین میانگین دریافتی مدیران میانی در سال‌های 1396 تا 1400 از 891 دلار به 308 دلار کاهش یافته است. ارزش درآمد مدیران ارشد به دلار در سال‌های 1396 تا 1400 کاهش داشته و از 1475 دلار به 577 دلار رسیده است. به عبارتی دریافتی آنها طی این سال‌ها حدود 60 درصد کاهش داشته است.

همه این داده‌ها یک پیام دارد؛ فقر درآمدی و فقر زمانی. پیش از این وحید محمودی، اقتصاددان در گفت‌وگویی با تجارت‌نیوز گفت که خط فقر مطلق برای یک خانوار 2 نفره در تهران 32 میلیون تومان و برای خانوارهای روستایی 15 میلیون و 700 هزار تومان است. بر این اساس جمعیت زیر خط فقر مطلق بیش از آن چیزی است که آمارهای دولتی نشان می‌دهد.

ضمن این‌که به گفته این اقتصاددان، 37 درصد از خانوارها در تقلای خروج از فقر درآمدی وارد فقر زمانی می‌شوند.

افراد جویای کار کدام مشاغل را امن می‌دانند؟

اگرچه دولت رئیسی ادعای ایجاد سالانه یک میلیون شغل داشت، اما رمقی برای کسب‌وکارهایی که مردم خود دست و پا کردند، هم نگذاشت. برخی از شرکت‌ها به تعدیل نیرو روی آوردند. برخی افراد هم به دنبال پیدا کردن بازار کاری بودند که درآمد بیشتری برای آنها به ارمغان آورد.

ایران تلنت، یکی از وب سایت‌های استخدامی است که در سال گذشته درخواست 372 هزار و 635 نفر از متخصصان جویای کار را ثبت کرده است. نگاهی به داده‌های این وب سایت در یک سال اخیر نشان می‌دهد افراد جویای کار کدام شرکت‌ها و بازارها را در وضعیت فعلی امن‌تر دانسته‌اند.

پیش از این شرکت‌های «ساختمانی و نفت و گاز» در صدر اشتغال و جذب نیرو در کشور قرار داشتند. سال 1400 اما صنایع تولیدی و شرکت‌های نرم افزاری در جذب و استخدام پیشی گرفته است. به عبارتی افراد جویای کار این مشاغل را امن‌تر می‌دانستند.

سال گذشته 25 درصد از افراد جویای کار در شرکت‌های صنایع تولیدی، نرم‌افزاری و سرویس‌دهی اینترنت استخدام شدند. درحالی‌که تنها هشت درصد از افراد شرکت‌کننده در شرکت‌های نفت و گاز جذب شدند.

پر واضح است که سال جاری با فیلترینگ گسترده و محدودیت اینترنت بین‌المللی فرایند اشتغال در این شرکت‌ها نیز با مشکل مواجه می‌شود.

های نرم افزاری

سال 1400 شرکت‌های نرم افزاری و صنایع تولیدی بیشترین جذب و استخدام را داشتند.

سال گذشته بیشترین آمار استخدامی در سایت ایران تلنت برای استان تهران ثبت شد. نکته‌ای مهم که برخی از منتقدان آن را انباشت فرصت‌های شغلی در پایتخت و محرومیت سایر استان‌ها می‌دانند. موضوعی که خود سیل کارجویان را به پایتخت می‌کشاند و به دنبال آن معضلات دیگری شکل می‌گیرد.

پس از استان تهران، به ترتیب استان‌های البرز، خراسان رضوی، اصفهان و فارس بیشترین تعداد فرصت شغلی را در این وب سایت داشته‌اند.

آنچه این داده‌ها نشان می‌دهد، بخش کوچکی از تاثیر تورم و رشد قیمت دلار بر زندگی ایرانیان بود. دو عاملی که می‌تواند مسیر شغلی برخی را تغییر دهد. تغییر مسیر شغلی هم می‌تواند وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران را دستخوش تغییرات کلان کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • کهنه سرباز

    سلام بر ملت شریف ایران خودکرده را……

  • مهشید

    چه تورمی هست که فقط تو این نقطه از جهان که کشور ما هست فرا گرفته کمر مردم شکست مردیم بس که غصه خوردیم از بیکاری ،بی پولی ، گرونی

  • ناشناس

    خدا حق مارو از مسعولان بی لیاقت بی کفایت بگیره خدا به دادمان برسه سال 1402 . 38ساله ام بیکارمجرد مستاجر

  • یزدان

    منم مثل شما 37ساله هستم بیکار مجرد مستاجرهستم باخانوادم زندگی میکنم هیچ امیدی به زندگی به فردا ندارم مسعولین فقط وعده توخالی پوچ میدن اقتصادایران چندسال است فلج شده اقتصاد هرکشور براساس ارزش پول ملی ان کشورهست ارزش پول ایران صفرهست روزبه روز بدترمیشیم مگرخدا به دادمان برسه فقط