کد مطلب: ۶۲۷۲۶۸

ایران می‌تواند برنده بحران اوکراین باشد؟/ بازی پیچیده آمریکا بر سر صادرات گاز

ایران می‌تواند برنده بحران اوکراین باشد؟/ بازی پیچیده آمریکا بر سر صادرات گاز

روسیه، میراث‌دار «اتحاد جماهیر شوری سابق»، پس از نزدیک به ۳ دهه از فروپاشیِ این امپراتوری، حالا برای نخستین بار به شکلی جدی با «هژمونیِ» آمریکا و اروپا رو در رو شده است. خروجی این ماجرا هر چه که باشد، یعنی چه یک جنگ تسلیحاتی واقعی و چه دوره‌ای تازه از جنگ اقتصادی، واضح است

روسیه، میراث‌دار «اتحاد جماهیر شوری سابق»، پس از نزدیک به ۳ دهه از فروپاشیِ این امپراتوری، حالا برای نخستین بار به شکلی جدی با «هژمونیِ» آمریکا و اروپا رو در رو شده است. خروجی این ماجرا هر چه که باشد، یعنی چه یک جنگ تسلیحاتی واقعی و چه دوره‌ای تازه از جنگ اقتصادی، واضح است که جهان در حال پوست‌اندازی است.

به گزارش تجارت‌نیوز، با این همه، به نظر می‌رسد که ماجرا پیچیده‌تر از آن است که در ابتدا تصور می‌شد. به عبارت ساده، بحران اوکراین، صرفا ماجراجویی «ولادیمیر پوتین» در مقابل «ناتو» نیست، بلکه کاسه دیگری زیر نیم‌کاسه است: داستانِ «هژمونی» و حتی جنگ انرژی.

گمانه‌زنی‌های نهادهای امنیتی آمریکایی و اروپایی نشان می‌دهد که روسیه واقعا به دنبال حمله به اوکراین است و آمریکا حتی با اطمینان اعلام کرده که این اتفاق می‌تواند چهارشنبه آینده رخ بدهد. اما آیا واقعا ملاحظات دیگری هم دست اندر کارند؟

حمله و ضد حمله

آمریکا شروع به ارسال سلاح و پرسنل نظامی خود به اوکراین و شرق اروپا کرده و همزمان، روس‌ها هم برنامه‌شان را جلو می‌برند: طی روزهای گذشته، تصاویری از مرز روسیه و اوکراین مخابره شده که نشان می‌دهد ارتش روسیه در حال نصب لوله‌هایی برای حفظ جریان دائمی سوخت مورد نیاز تانک‌هایش است. این یعنی حتی برای تامین سوخت مورد نیاز تانک‌های‌شان هم برنامه‌ریزی کرده‌اند.

123157783 mediaitem123155550

بحران اوکراین در یک قدمیِ بدل‌شدن به یک جنگ بی‌سابقه است.

از آن‌سو، حدود ۳۰ کشتی نظامی روسیه هم در «دریای سیاه» مانور نظامی برگزار کرده‌اند و خبرهایی هم مبنی بر پرواز هواپیماهای شناسایی روسیه، حتی در نزدیکی آب‌های ساحلی بریتانیا به گوش می‌رسد.

فرصت نهایی برای آزمودنِ سلاح آمریکایی

با این همه، ظاهرا هنوز مشخص نیست که واکنش آمریکا به بحران پیش آمده چه خواهد بود. در یک مورد، آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که حاضر نیستند جان سربازان‌شان را در اوکراین به خطر بیندازند. ترجمه این حرف یعنی احتمالا آمریکایی‌ها حتی یک گلوله هم شلیک نخواهند کرد.

576889

آمریکا تهدید کرده که تحریم اقتصاد روسیه به دنبال تهاجم این کشور به اوکراین، می‌تواند بی‌سابقه باشد.

از آن‌سو، در گفت‌و‌گویِ مستقیم یک ساعت و ۶ دقیقه‌ای «جو بایدن» و «ولادیمیر پوتین»، آن‌طور که گفته می‌شود، رییس‌جمهور آمریکا به صورت مستقیم «پوتین» تهدید کرده که در صورت حمله به اوکراین، تحریم‌هایی بر سرِ اقتصاد روسیه خراب خواهند شد که اقتصاد این کشور را ویران خواهند کرد.

پیش از این، خبرهایی بیرون آمده بود که نشان می‌داد در آمریکا، بحث بر سر اعمالِ «مادر همه تحریم‌ها» (Mother of all sanctions) علیه روسیه به میان آمده که شامل تحریم بانکی و قطع دسترسی روسیه به شبکه «سوئیفت» هم می‌شود. این یعنی آمریکایی‌ها مصمم هستند بار دیگر از سلاح تحریم استفاده کنند.

آیا تحریم روسیه شدنی است؟

تا به حال هیچ کشوری با اقتصادی به بزرگیِ اقتصاد روسیه ، تحت تحریم «سوئیفت» قرار نگرفته است. تنها استثنا ایران است که حتی این مورد هم کاملا موفق نبود و ایران همچنان از طریق شیوه‌هایی مانند «تهاتر»، بخشی از تجارت خارجی خود را نجات داده است.

از طرفی، قطع دسترسی روسیه به «سوئیفت» می‌تواند جرقه رخدادهای نامطلوب بعدی را بزند: روسیه ممکن است در همراهی با چین، دلار را به طور کامل از مبادلات خارجی خود کنار بگذارد و حتی ممکن است رمزارزهای ملیِ این دو کشور، جایگزین دلار شوند. به این ترتیب، شبکه «سوئیفت» در معرض فروپاشی کامل قرار می‌گیرد.

e1495441282475

قطع دسترسی روسیه به شبکه «سوئیفت» می‌تواند موجب فروپاشی این شبکه در سطح جهانی بشود.

روسیه هم البته دست به ضدحمله تحریمی زده است. روس‌ها از همین حالا تهدید کرده‌اند که می‌توانند با قطع صادرات گاز به اروپا، قاره سبز را به بحرانی وارد کنند که نظیرش را ندیده است. اروپا (و اقتصادهایی به بزرگیِ اقتصاد آلمان) تشنه واردات گاز از روسیه هستند و فعلا جایگزین قابل اعتنایی هم در این مورد وجود ندارد.

پاتکِ آمریکا به اروپا؟

اما همه این‌ها ممکن است صرفا رویه ماجرا باشند. همین تازگی، فرارو، به نقل از «جک راسموس»، استاد اقتصاد سیاسی در دانشگاه «سنت‌ماری کالیفرنیا»، نوشته بود که آمریکا منافع متعددی از بروز بحران اوکراین به دست خواهد آورد و دلیل تعلل آمریکا برای تحت فشار گذاشتنِ «پوتین» به شکلی موثر، همین منافع هستند.

«راسموس» به عنوان نمونه، به این مورد اشاره می‌کند که آمریکا ممکن است آلمان را تشویق به تحریم خط لوله «نورد استریم ۲» کند. این خط لوله برای روسیه و آلمان بسیار مهم است و قرار است گاز روسیه را به آلمان منتقل کند. برای این پروژه، همین حالا میلیاردها دلار هزینه شده است.

استریم

خط لوله «نورد استریم ۲» هم برای روسیه و هم برای آلمان، اهمیت حیاتی دارد.

اگر هشدار «راسموس» را جدی بگیریم، آمریکا با یک تیر سه هدف خواهد زد: هم ضربه‌ای در ابعاد میلیارد دلاری به روسیه وارد می‌کند و هم اهرم فشاری علیه آلمان و اتحادیه اروپا به دست می‌آورد. علاوه بر این، آمریکا موفق خواهد شد آلمان را برای خرید گاز از آمریکا قانع کند.

شرکت‌های تولیدکننده گاز طبیعی در آمریکا هم از این رخداد احتمالی، میلیاردها دلار سود می‌برند، چرا که در صورت صادرات گاز آمریکا به آلمان، در آمریکا کمبود عرضه گاز ایجاد می‌شود و قیمت گاز طبیعی برای مصرف‌کننده آمریکا هم بالا می‌رود.

«هویج» برای «قطر»

اما اقتصاد انرژی حتی می‌تواند توضیحات بیشتری هم برای آنچه که در بحران اوکراین می‌گذرد، فراهم کند. همین چند روز پیش بود که «بایدن»، در کاخ سفید میزبان «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر، بود و وعده‌ای قابل توجه به او داد.

بنا بر گزارش‌ها، جو بایدن در این دیدار اعلام کرد که با اعطای موقعیت ویژه به قطر در روابط با آمریکا، قصد دارد این کشور را به عنوان یکی از متحدان اصلی غیر ناتوی ایالات متحده معرفی کند. به گفته بایدن، او به زودی به کنگره ایالات متحده اطلاع خواهد داد که قطر از این پس در زمره آن دسته از کشورهایی قرار می‌گیرد که عضو «پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) نیستند، اما روابط همکاری راهبردی با ارتش ایالات متحده دارند.

قطر تحقیقات درباره جنگ پولی علیه خود را آغاز کرد

«قطر» قرار است بخشی از نیاز اروپا به گاز را برطرف کند و جای «روسیه» را بگیرد.

ماجرا ساده است: آمریکا قطر را یک مرحله دیگر به خود نزدیک می‌کند و در مقابل، قطر می‌پذیرد که گاز صادراتی به اروپا را افزایش بدهد. در این صورت، دست آمریکا و متحدان اروپایی‌اش برای تحت فشار گذاشتن روسیه (چه در جنگ و چه در صلح) بازتر خواهد بود. علاوه بر این، قطر احتمالا خواهد پذیرفت که آمریکایی‌ها حضور نظامیِ سنگین‌تری در این کشور داشته باشند.

پاسِ گل به ترکیه و حتی اسرائیل

اما آمریکا در این ماجرا، حتی «هویج»هایی هم برای دیگر متحدان خود در نظر گرفته است. چند هفته پیش، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه، از آمادگی ترکیه برای واردات گاز طبیعی اسرائیل و انتقال آن به اروپا خبر داد.

ماجرا از این قرار است که ترکیه، اسرائیل، یونان، قبرس و حتی مصر، در سال‌های اخیر مدعی کشف میادین گازی در «دریای مدیترانه» شده‌اند و به طور طبیعی، اروپا می‌تواند مشتری بالقوه گاز استحصال‌شده از این میادین باشد.

GettyImages 71630897 0 1

در بحران اوکراین، آیا روسیه در حال بازی‌دادنِ آمریکا و «ناتو» است یا بالعکس

اما نفع ترکیه، اسرائیل یا حتی مصر از صادرات گاز به اروپا بسیار بیشتر از کسب درآمد است. دلارهای ناشی از صادرات گاز در جیب ترکیه (آن هم در شرایط بحران اقتصادی در این کشور)، می‌تواند «اردغان» را از «پوتین» دور کند و این دو، به نظر آمریکا در سال‌های اخیر بیش از حد به یکدیگر نزدیک شده بودند.

از آن‌سو، روسیه و چین هر دو در سال‌های اخیر سعی کرده‌اند به اسرائیل نزدیک شوند و در این زمینه، چینی‌ها حتی میلیاردها دلار در بنادر اسرائیلی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. «هویج» خیلی وقت‌ها بهتر از «چماق» عمل می‌کند.

آیا ایران هم می‌تواند بازی کند؟

خبر باورنکردنی اما این است که به هم‌خوردنِ توازن قوا در ماجرای بحران اوکراین، به صورت بالقوه برای ایران هم مزایایی در بر دارد. ایران بزرگ‌ترین پتانسیل صادرات گاز در منطقه (به غیر از روسیه، قطر و با کمی اغماض ترکمنستان و جمهوری‌آذربایجان) را دارد و از قضا، با کشف «میدان گازی چالوس»، ایران می‌تواند حتی در جایگاه نخست از این منظر قرار بگیرد.

اما بر خلاف تمام کشورهایی که بحران اوکراین می‌تواند به نفع آنها تمام شود (از ترکیه گرفته تا اسرائیل و حتی قطر)، ایران تنها کشوری است که همین حالا بر سر میز مذاکره با ابرقدرت‌های درگیر در این ماجرا نشسته است: میز مذاکرات هسته‌ای.

57528610

روسیه همیشه بر سر صادرات گاز ایران به اروپا سنگ‌اندازی کرده است.

خبر بد اما این است که روس‌ها به نمایندگی از طرف ایرانی در این مذاکرات با آمریکایی‌ها نشست و برخاست دارند و «غیرممکن است» که بر سر منافع ایران معامله‌ای نکرده باشند. اگر نمایندگان ایران و آمریکا به صورت مستقیم مذاکره کنند (که خبرهایِ درزکرده نشان می‌دهد همین‌طور هم بوده)، ایران می‌تواند بر سر بحران اوکراین از آمریکایی‌ها امتیازگیری کند.

گاز ایران به اروپا می‌رسد؟

ایران دست‌کم ۲ دهه (از زمان ریاست‌جمهوری «محمد خاتمی») است که به دنبال صادرات گاز به اروپا است. روسیه اما همیشه اصلی‌ترین مانع بر سر تحقق این خواسته بوده و هر بار بر سرِ راه اجرایی‌شدنِ این ماجرا سنگ‌اندازی کرده است.

اگر ایران و آمریکا بتوانند در شرایط کنونی تنها اندکی از مواضع خود کوتاه بیایند، گاز ایران می‌تواند به اروپا برسد. این رویا، نه فقط برای ایران درآمدی افسانه‌ای به دنبال خواهد داشت، که می‌تواند حلقه تحریم‌های ایران را هم باز کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ۴۰ درصد جنگنده سوخو روسیه ساخت امریکا هست این چطور امکان داره امریکا برای یکی از بزرگترین دشمن های خودش همچین کاری بکنه ایا واقعا اصلا دشمنی وجود داره یا همش ی نمایش برای منحرف کردن ذهن ما مردم

  • ناشناس

    سود ترانزیت گاز به اروپا برای اسرائیل و ترکیه، در برابر ضرری که بابت انرژی گران (نفت) خواهند پرداخت. فک میکنم ناچیز باشه. اصولا کشورهای وارد کننده انرژی از درگیری های بزرگ استقبال نمیکنند.

  • ناشناس

    مثل ایام تحریم که اروپاییها از خرید نفت ایران سرباز زدن،در مورد گاز هم اینطور خواهد بود،زیادی رویا پردازی نکنید

  • علیرضا

    دومینوی اتفاقات خواه نا خواه در جهان در حال رخداد هستند. موضوع اینجاست که اونی برندست که از بالا به دومینوهای بعدی نگاه کنه و plan ببنده بابتش. ایران در هیچ برهه ای از 500 سال اخیر نتونسته در بهترین حالت به یک عدد دومینوی جلوییش بیشتر نگاه بکنه. plan پیش کش.

  • سعید

    متاسفانه با شرایط فعلی ایران نمی تونه برنده هیچ بحرانی در دنیا باشه و همیشه یک بازنده خواهد بود، مگر این که تغییر و تحولی اساسی صورت بگیره.

  • علی

    دنیای تجارت و عوامل اقتصادی در خیلی مواقع نقطه آغاز
    جنگ ها بوده اند.
    ولی با توجه به تجربیات قبلی فکر نمی کنم از کل این
    ماجراجویی ها چیزی عاید ایران بشود.دست ما کوتاه و خرما بر نخیل.

  • سرمایه سرگردان

    سلام تحلیل خوبی بود ولی راه اندازی میدان گاز چالوس با ثبت قرارداد راهبردی انجام شده با چین و روسیه به عهده این دو کشور افتاده و حالا حالا هم راه اندازی نمیشه که بخواهیم چانه بزنیم .

  • نتیجه خود مختاری

    فروپاشی اتحاد شوروی که قبل از کمونیستی شدن «روسیه تزاری« بود و بحران های پی درپی برای اجزای مستقل شده اش ثابت میکند که هیچ کشوری نباید به اجزای خود «خودمختاری« بدهد و به شیوه «فدرالی» اداره شود. این اولین درسیست که ایران باید بگیرد.

  • ناشناس

    کدام مسئولین ؟

  • ناشناس

    آلوین تافلر در کتاب جنگ و ضد جنگ می گوید “جنگهای امروز نقش بازدارندگی از وقوع جنگ را دارند!” .. این حرف شبیه حرفهای جواد خیابانی خودمان نیست و کاملا درست است..
    امروز مدام از “سایه ی جنگ” و “تهدید جنگ” حرف می زنند. سلاح می سازند یا می خرند و انبار می کنند. یکدیگر را تهدید می کنند. اما در نهایت وقوع جنگ واقعی را مرتب به “تعویق” می اندازند. در ژئوپولتیسم امروز ، شما باید “توان جنگیدن” داشته باشی و به قدر کافی تجهیز شوی و این را به دشمن نشان دهی و به رخ بکشی ؛ گاهی حتی اینطور وانمود کنی که به جنگ با او “بسیار نزدیک” شده ای. اما نباید وارد جنگ شوی. همانطور که در سرما کنار آتش می نشینی و به آتش نزدیک میشوی ، اما خودت را توی آتش نمی اندازی! چون این کار ابلهانه است.
    روسیه ابله نیست که به اوکراین حمله کند. هر چقدر “تهدید به حمله” الان برای او و دستیابی به منافعش سودمند است، وارد جنگ شدن کل منافعش را به خطر می اندازد. اما آمریکا و رسانه های جریان اصلی غرب مرتب از حمله ی قریب الوقوع و اینکه همین فردا یا پس فردا روسیه حمله خواهد کرد حرف می زنند و هی تنور خبر اوکراین را “داغ” نگه می دارند. چون سود آنها هم دقیقا در همین است.
    آمریکا مشخصاً در تهدید نشان دادن ِ روسیه این سودها را می برد:
    1- جو بایدن و حزب دموکرات که فرضیه دخالت روسیه در انتخابات گذشته آمریکا را مطرح کرده و به قدرت رسیدن ترامپ را نقشه ی پوتین نشان دادند ، امید دارند با evil نشان دادن روسیه در دور بعدی انتخابات پیش بیفتند و مانع از به قدرت رسیدن دوباره ترامپ یا منتخب دیگر جمهوری خواهان شوند. 2- مثل همیشه میلیاردها دلار اسلحه (این بار در کشورهای کوچک اروپایی) بفروشند. 3- از فروش گاز روسیه به اروپا و احداث فاز دوم خط نورد استریم (که به قدرت بخشیدن بیشتر روسیه در اروپا کمک می کند) جلوگیری کنند. 4- روابط رو به سردی و اضمحلال شان را با کشورهای اروپایی بهبود بخشند. و البته خودشان جای فروشنده ی حامل های انرژی به اروپا را بگیرند.
    روسیه اگر جنگ را شروع کند، به نفع آمریکا خواهد بود، اگر تهدید ِ نرم را ادامه دهد، رسانه های غربی با دادار دودور و تولید مرتب خبر تهدید جنگ (یعنی کاری که الان هر روز می کنند) ، باز هم به نفع آمریکا عمل می کنند. اگر هم روسیه کلا منصرف شود و نیروهایش را برگرداند ، آمریکا این را “پیروزی خودش” و سندی بر قدرتمندی اش نشان خواهد داد.

    • مجبور به حمله

      مکارتر از سردمداران امریکا در عمرم ندیده ام.
      به احتمال زیاد روس ها تا تضمین نگیرند که اوکراین پایگاه امریکا و ناتو نخواهد شد عقب نخواهند نشست. و چون مدت زیاد معطل ماندن برای تضمین هم برایشان مشکل است شاید مجبور به حمله شوند.
      چون جنگ با اوکراین فعلی امروز برایشان ساده تر از جنگ با اوکراینی خواهد بود که عضو ناتو شده باشد.

    • واقعیت

      امروز پوتین واقعیتی را گفت که اوکراین رسما به مستعمره امریکا تبدیل شده است.