کد مطلب: ۳۳۸۷۲۹

ترند‌های تجاری در سال ۲۰۱۹

ترند‌های تجاری در سال ۲۰۱۹

در هر سالی با توجه به شرایط آن و اتفاقاتی که در آن سال افتاده است، جریان‌ها و ترند‌های تجاری خاصی ایجاد می‌شوند و از بین می‌روند. سال ۲۰۱۸ سالی بود که به علت افشای تاثیر فیس‌بوک و گوگل در انتخابات آمریکا و تقاضای کاربران برای کنترل داده‌هایشان، قوانین جدیدی در حوزه مالکیت داده تصویب

در هر سالی با توجه به شرایط آن و اتفاقاتی که در آن سال افتاده است، جریان‌ها و ترند‌های تجاری خاصی ایجاد می‌شوند و از بین می‌روند. سال ۲۰۱۸ سالی بود که به علت افشای تاثیر فیس‌بوک و گوگل در انتخابات آمریکا و تقاضای کاربران برای کنترل داده‌هایشان، قوانین جدیدی در حوزه مالکیت داده تصویب شدند.

این قوانین در نهایت شاید روزی منجر به استفاده از زنجیره بلوکی برای ذخیره‌سازی داده‌های کاربران و پرداخت پول به آن‌ها بابت استفاده از داده‌های تولیدی آن‌ها شوند.

از آن‌سو با آشکار شدن هر چه بیشتر حقه‌های روان‌شناسی در طراحی تلفن‌های هوشمند و اپلیکیشن‌ها برای ایجاد وابستگی و تاثیر منفی آن‌ها روی زندگی واقعی فرد، مباحثی برای تغییر روندهایی جاری در طراحی‌ها و الگوریتم‌های مورداستفاده غول‌های فناوری مطرح‌شده است.

با رصد همه این تغییرات انتظار می‌رود در سال جدید میلادی ترند‌های تجاری که در ادامه می‌آیند در حوزه تجارت الکترونیک مطرح شوند.

مشتریان تقاضای کنترل بیشتری روی داده‌های خود خواهند داشت

در سال گذشته میلادی به علت جنجال‌هایی که از تاثیر فیس‌بوک روی انتخابات آمریکا ایجاد شده بود، اتحادیه اروپا قوانین سخت‌گیرانه‌ای روی مالکیت و کنترل داده‌های کاربران توسط شرکت‌های فناوری گذاشت.

این قوانین امروز با نام GDPR یا Europian Union's General Data Privacy Regulation شناخته می‌شوند. با بررسی این قوانین می‌توانیم بفهمیم که در سطح جهانی تقاضای بسیار زیادی از سوی کاربران برای کنترل داده‌های تولیدی‌شان وجود دارد.

در سال ۲۰۱۹ رشد ابزارهای فین‌تک و تاثیر آن در بازارهای مالی، صنعت وام‌های آنلاین را بسیار گسترده‌تر خواهد کرد.

این قوانین نه‌تنها بر اتحادیه اروپا بلکه بر جهان و حتی بر ایران علی‌رغم عدم استفاده گسترده از ابزارهای کلان‌داده، تاثیر خواهند گذاشت. بخشی از این قوانین ناظر بر لزوم آگاه‌سازی کاربران برای جمع‌آوری داده‌ها و دریافت مجوز از آن‌ها در این زمینه است.

پس اگر شما در شرکت خود می‌خواهید داده‌های کاربران را مثلا برای شخصی‌سازی محتوای مورد مشاهده آن‌ها یا برای تبلیغات جمع‌آوری کنید، بهتر است از آن‌ها اجازه بگیرید و توضیح دهید دقیقا این داده‌ها را به چه منظور نیاز دارید.

وام‌های غیربانکی رشد خواهند کرد

امروزه در دنیا اپلیکیشن‌ها و سیستم‌های وجود دارند که در آن‌ها می‌توان به‌صورت آنلاین وام دریافت کرد. این وام‌ها بدون وجود بانک‌ها و صرفا به‌واسطه پول کاربران دیگر پرداخت می‌شوند. در سال ۲۰۱۹ رشد ابزارهای فین‌تک و تاثیر آن در بازارهای مالی، صنعت وام‌های آنلاین را بسیار گسترده‌تر خواهد کرد.

یکی از تجارت‌های مالی که به‌شدت در حال رشد است و در سال ۲۰۱۹ نیز بیشتر رشد خواهد کرد، سیستم‌های پرداخت فردبه‌فرد است. از سال ۲۰۰۶ به این‌سو، شرکت‌های پرداخت فردبه‌فرد رشد سالانه ۱۱۰ درصدی را تجربه کرده‌اند. پیش‌بینی‌های نشان می‌دهند این روند رشد در سال ۲۰۱۹ از این هم بیشتر باشد.

آن‌ها از وام‌گیرنده‌های بهره‌های اندکی دریافت می‌کنند و سود معقولی را نیز به سپرده‌گذاران می‌دهند تا بتوانند سپرده‌های بیشتر جمع‌ کنند، وام‌های بیشتری بدهند و در‌آمد خودشان را که از کارمزد وام‌ها به‌دست می‌آید، افزایش دهند.

هر چیز قابل شخصی‌سازی، شخصی‌سازی خواهد شد

ورود هوش مصنوعی به صنعت بازاریابی محتوا و بازاریابی ویدیو باعث تغییر اساسی مفهوم شخصی‌سازی در این حوزه شده است. هوش مصنوعی امکان شخصی‌سازی‌های بسیار دقیقی را بر پایه کیستی کاربران در محتوا‌ها و حتی تبلیغاتی که قرار است ببینند فراهم می‌کند.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های آتی بخش عمده‌ای از کاربران به شرکت‌هایی تمایل خواهند داشت که بتواند تجربه کاربری شخصی‌سازی‌شده بیشتری به آن‌ها ارائه دهند.

شخصی‌سازی می‌تواند با داده‌های بسیار گوناگونی انجام گیرد اما نظرسنجی‌های شرکت اپسیلون نشان می‌دهد شخصی‌سازی‌هایی بر پایه محل سکونت، محصولات و محتواهای موردعلاقه و پیشنهاد‌هایی که بر پایه خرید‌های پیشین کاربر انجام می‌شوند، بیشتر از همه مورد استقبال قرار خواهند کرد.

ترندهای تجاری شخیصی‌سازی

شخصی‌سازی محتوا برای مصرف‌کنندگان از ترندهای تجاری مهم سال ۲۰۱۹ میلادی است.

یکی دیگر از حوزه‌هایی که شخصی‌سازی و هوش مصنوعی در آن‌ها فعال است و پیش‌بینی می‌شود با اقبال بسیار بیشتری مواجه شود، ناشی از عدم تمایل کاربران برای مکالمات آنلاین متنی و کلامی با افراد در شرکت‌ها است. نظرسنجی‌ها در سطح جهان نشان می‌دهد بیشتر کاربران مثلا هنگامی‌که می‌خواهند تغییری در سبد خرید خود انجام دهند، ترجیح می‌دهند با یک چت‌بات حرف بزنند تا انسان.

البته با در نظر گرفتن این نکته که هنوز چت‌بات‌های مناسبی برای زبان فارسی وجود ندارد، خود توسعه همین سیستم‌های هوش مصنوعی برای چت‌بات‌ها می‌تواند یک صنعت پر رونق در سال ۲۰۱۹ در ایران باشد.

مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها

همین قوانین جدید اتحادیه اروپا برای جلوگیری از سو استفاده شرکت‌ها از داده‌ها، خود در نتیجه افزایش آگاهی کاربران و ایجاد تقاضاهای جدید از شرکت‌ها بوده است.

یکی از چیزهایی که در بررسی ترند‌های تجاری سال ۲۰۱۹ می‌توان فهمید این است که شرکت‌هایی که مسئولیت اجتماعی کمتری در قبال نتایج فناوری‌های خود دارند، از اقبال کمتری برخوردار خواهند شد.

یکی از همین مسئولیت‌های اجتماعی را می‌توان در به‌روزرسانی‌های اندروید ۹ و آی‌او‌اس ۱۲ مشاهده کرد. هر دوی این سیستم‌عامل‌ها در به‌روزرسانی جدید به ابزارهایی برای کاهش و کنترل میزان استفاده از تلفن‌های هوشمند مجهز شده‌اند.

افزایش آگاهی‌های عمومی در مورد مضرات شبکه‌های اجتماعی و هزینه‌های پنهان استفاده از آن‌ها باعث شده است که همین شرکت‌هایی که به‌واسطه استفاده هر چه بیشتر کاربران از محصولاتشان درآمد کسب می‌کردند، با احساس مسئولیت به کاربران کمک کنند کمی از فناوری دور شوند و به زندگی واقعی برسند.

در همین راستا فیس‌بوک هم اعلام کرده است که الگوریتم‌های خود را به نحوی تغییر می‌دهد که بیشتر پست‌ها و مطالب دوستان و خانواده‌ها را به یکدیگر نمایش دهد. از آن‌سو فیس‌بوک در تلاش برای کاهش اثر حلقه دوپامین، تلاش خواهد کرد وابستگی کاربران به شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص ایسنتاگرام را کاهش دهد و آن‌ها را به زندگی واقعی باز گرداند.

در سال ۲۰۱۹ و در آینده انتظار داریم مسئولیت‌پذیری اجتماعی یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر تجارتی شود. هر شرکتی‌ هم که نخواهد مسئولیت اجتماعی فعالیت‌های خود را بپذیرد و متناسب با آن اقدام کند، احتمال در گردونه رقابت به مشکل برخورد خواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.