کد مطلب: ۳۹۹۵۴۴

آیا زمان تعطیلی کسب‌وکار شما فرا رسیده است؟

آیا زمان تعطیلی کسب‌وکار شما فرا رسیده است؟

اگر زمان تنها منبعی باشد که نمی‌توانیم مالک آن شویم، پس صرف کردن روزهایتان برای فعالیت در کسب‌وکاری که دوستش ندارید و یا نیازهایتان را پاسخ نمی‌دهد، یکی از بزرگ‌ترین راه‌های تلف کردن زندگی‌تان است. با در نظر گرفتن این نکته، در این مقاله درباره هفت نشانه‌ای می‌خوانید که نشان می‌دهد شاید زمان آن فرا

اگر زمان تنها منبعی باشد که نمی‌توانیم مالک آن شویم، پس صرف کردن روزهایتان برای فعالیت در کسب‌وکاری که دوستش ندارید و یا نیازهایتان را پاسخ نمی‌دهد، یکی از بزرگ‌ترین راه‌های تلف کردن زندگی‌تان است. با در نظر گرفتن این نکته، در این مقاله درباره هفت نشانه‌ای می‌خوانید که نشان می‌دهد شاید زمان آن فرا رسیده باشد که بتوانید موضوع دیگری را برای استفاده از عمر گرانبهایتان پیدا کنید. این‌ها حقایقی هستند که به شما می‌گویند زمان تعطیلی کسب‌وکار فرا رسیده است.

۱- رویاهایتان پیش نمی‌روند

زمانی که نسبت به کسب‌وکارتان شور و شوق داشتید را به یاد می‌آورید؟ موقع خواب فکر و ذکرتان کسب‌وکارتان شده بود. ایده‌ها و افکار مختلف سر میز شام ذهنتان را درگیر می‌کرد. با هر کسی که دلش می‌خواست بایستد و گوش کند، درباره کسب‌وکارتان حرف می‌زنید. شاید در رویاهایتان صاحب موفق‌ترین شرکت در زمینه کاری‌تان بودید یا انقلابی در صنعت ایجاد می‌کردید یا تصور می‌کردید که طول عمر شرکت کوچکتان آنقدر طولانی می‌شود تا از مزایای آن استفاده کنید.

اگر حالا فقط در ساعات کاری درگیر کسب‌وکارتان هستید یا حتی با استرس بیشتر، هزینه‌های کسب‌وکارتان را پرداخت می‌کنید، می‌تواند وقت آن رسیده باشد که به تعطیلی کسب‌وکار و انجام دادن کار دیگری فکر کنید.

اگر انرژی، نیرو، جرات و بینشی را که به عنوان یک کارآفرین دارید، به کار ببندید، قطعا می‌توانید هر کاری را که در مرحله بعدی حرفه‌ای‌تان می‌خواهید، انجام دهید.

۲- بدنتان هرگز دروغ نمی‌گوید

بدنتان حقیقت را می‌داند، مهم نیست که دهانتان چه چیزی به مردم می‌گوید، یا مغزتان درگیر موضوعی باشد که شما اصلا نباید به آن فکر کنید. اگر دردها و بیماری‌ها باعث شده تا اشتیاقتان را نسبت به انجام کارتان از دست داده باشید، وقت آن رسیده که به این دردها گوش کنید.

شاید نتوانید به‌راحتی روی صندلی‌تان بنشینید، به خاطر اینکه اضطراب و استرس یا ناراحتی که سر کار احساس می‌کنید باعث شود که خورد و خوراکتان به سمت غذاهای ناسالم کشیده شود. شاید ورزش‌های سنگینی که برای فرار از ناراحتی زندگی کاری‌تان انجام می‌دهد، باعث ایجاد صدماتی شده باشد. یا شاید کارهای تکراری مانند تایپ کردن، چکش زدن و بلند کردن اجسام باعث فرسودگی بدنتان شده باشد.

اگر بدن شما در طی کارتان در رنج و عذاب است، یعنی دارد یک نشانه حیاتی مهم ارسال می‌کند که حالا وقت آن رسیده تا هر چه زودتر به گزینه‌های دیگری فکر کنید.

تعطیلی کسب‌وکار

۳- به کسب‌وکارتان توجه نمی‌کنید

اگر خیلی وقت است که از یاد گرفتن درباره ساختن کسب‌وکارتان، انجام کار بهتر برای مشتریانتان و پیگیری خواسته‌هایتان لذت نمی‌برید، بدین معنی نیست که هر چیزی را که باید بدانید، می‌دانید. بلکه به این معنی است که ذهن و قلبتان دیگر درگیر و متعهد به کسب‌وکارتان نیست.

۴- کسب‌وکارتان فایده مالی برایتان ندارد

شاید زمینه کاری‌تان به خاطر رقابت یا تغییر فناوری فرق کرده باشد، شاید هم نمی‌توانید خودتان را وادار کنید تا پیشنهادها را بپذیرید و همین طور فاقد بخش خدمات مشتریان هستید. به هزاران دلیل، کسب‌وکارتان برای شما منفعت مالی ندارد. شاید هم هیچ وقت منفعت مالی نداشته است.

صرف نظر از این موضوع، اگر پول از کف رفته و غرولند کردن راحت‌تر از کار کردن باشد، نشانه دقیقی است که باید کسب‌وکارتان را عوض کنید. ضرورتی ندارد که همه عمرتان را با دغدغه‌های مالی بگذرانید. به‌علاوه، اگر انرژی، نیرو، جرات و بینشی را که به عنوان یک کارآفرین دارید، به کار ببندید، قطعا می‌توانید هر کاری را که در مرحله بعدی حرفه‌ای‌تان می‌خواهید، انجام دهید.

۵- مشتریانتان را دوست ندارید

اگر ناگهان همه مشتریانتان شبیه آدم‌های نق‌نقو یا هیچی‌ندان به نظرتان بیایند، این موضوع قطعا چیزی بیشتر از فرسودگی شغلی است. این‌ها افرادی هستند که برای هر کاری که انجام می‌دهید به شما پول می‌دهند. اگر از مشتریانتان خوشتان نیاید، باور کنید یا نکنید، آنها به‌طور ناخودآگاه این موضوع را متوجه می‌شوند.

کسب‌وکار شما با توجه به اینکه چقدر به مشتریانتان خدمات ارائه می‌دهید و چطور موجب رضایت آنها می‌شوید و اینکه چطور آنها هم باعث خشنودی شما می‌شوند، رشد می‌کند. از خودتان بپرسید که چرا دارید وقتتان را صرف این جریان بیهوده می‌کنید.

۶-شکایت‌ها زیاد است

درباره دو نوع شکایت حرف می‌زنم: شکایت‌هایی که از طرف افرادی است که با کسب‌وکار شما تعامل و ارتباط دارند (مشتریان، فروشندگان، کارمندان، کارگران و غیره) و خطرناک‌ترین نوع شکایت، آنهایی که از زبان خودتان گفته می‌شود.

شجاعت به خرج دهید و از افرادی که شما را به خوبی می‌شناسند بپرسید «آیا من درباره کسب‌وکارم خیلی زیاد شکایت و غرولند می‌کنم؟» هنگام گوش دادن به جواب‌هایشان، تعصب را کنار بگذارید.

تعطیلی کسب‌وکار

۷-سندرم تنبلی

اگر سه برابر زمان معمول طول می‌کشد تا برای رفتن به سر کار آماده شوید، اگر شش فنجان قهوه بیشتر برای باز کردن ایمیلتان می‌نوشید یا اگر ۱۰ برابر بیشتر از حد معمول طول می‌کشد تا جواب تلفن مشتری را بدهید، احتمال اینکه شما به سندرم تنبلی مبتلا شده باشید، وجود دارد. این موضوع ربطی به سن و سال ندارد. این طور نیست که کاملا درگیر سندرم تنبلی شده باشید.

سرعتتان پایین است به خاطر اینکه خودتان را مجبور می‌کنید تا کارهایی را انجام دهید که از ته قلبتان می‌دانید که واقعا نمی‌خواهید آن کارها را انجام دهید. این امکان وجود دارد که برای مدت زمان طولانی جسم بی‌جان کسب‌وکارتان را سر پا نگه داشته‌اید.

فقط خودتان می‌توانید خودتان را از این شرایط سخت نجات دهید، و هیچ شرایطی سخت‌تر از این نیست که به شغلی بچسبید که دیگر دوستش ندارید، برایتان مهم نیست، نمی‌خواهید انجامش دهید و پول کافی هم برایتان ندارد. ارزش زندگی‌تان خیلی بیشتر است. ارزش خودتان خیلی بیشتر است.

اگر فقط یکی از این هفت مورد درباره شما صادق باشد، می‌توانید با استفاده از روش‌های عملی کسب‌وکارتان را اصلاح کنید. یک دسته کاغذ و خودکار بردارید و خودتان را وادار کنید تا حداقل ۲۰ راه‌حل را برای این مشکل روی کاغذ بنویسید، هر چند راه‌حل‌های پیش پاافتاده‌ای باشد. تا وقتی که ۲۰ راه‌حل را ننوشته‌اید، از جایتان بلند نشوید، به خاطر اینکه معمولا بهترین ایده‌ها تا راه‌حل شماره ۱۶ به ذهنتان نمی‌رسد.

آن ایده‌های خوب را به‌صورت پی در پی به کار بگیرید، کار اصلاح را با کاربردی‌ترین ایده شروع کنید. ببینید که آیا این روش ساده مشکل شما را برطرف می‌کند.
با این حال اگر بیشتر این هفت نشانه درباره شما صدق کند، زمان آن رسیده است که قضیه را جدی بگیرید. شما دارید وقت گرانبهایتان را تلف می‌کنید. هیچ پولی نمی‌تواند زمانی را که دارید از دست می‌دهید، به شما برگرداند.

به عنوان کارآفرینان، ما نسبت به داشتن غرور در مواقع بحرانی و برای خارج کردن خودمان از شرایط سخت، تغییرناپذیریم. آفرین! باریک‌الله به ما!

اما واقعیت روشنی وجود دارد: فقط خودتان می‌توانید خودتان را از این شرایط سخت نجات دهید، و هیچ شرایطی سخت‌تر از این نیست که به شغلی بچسبید که دیگر دوستش ندارید، برایتان مهم نیست، نمی‌خواهید انجامش دهید و پول کافی هم برایتان ندارد. ارزش زندگی‌تان خیلی بیشتر است. ارزش خودتان خیلی بیشتر است. پس بسم‌الله.

نویسنده: وندی کلر (Wendy Keller)
مترجم: میلاد قزللو
عنوان اصلی مقاله: 7 Signs It's Time to Quit Your Business
نشریه: Entrepreneur

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگر کارآفرینان این اطمینان خاطر را داشته باشند که کسی نمی‌تواند کسب‌وکار آنان را تعطیل کند پای در میدان می‌گذارند؛ باید کشور به این باور برسد که تعطیلی کسب‌وکار نوآورانه و ایستادن مقابل کارآفرین، بزرگ‌ترین خیانت به کشور است.

  • ناشناس

    مقاله عالی بود. تک‌تک نکات رو ذکر کردید.
    به نظرم مهم‌ترین دلیل تعطیلی کسب‌وکار توی ایران می‌تونه تموم شدن پول باشه که توی این مقاله هم تحت عنوان فایده مالی آورده شده و بعد سایر موارد. چون خیلی از کسب‌وکارها بخصوص استارتاپ‌ها با یه ایده درخشان شروع به کار می‌کنن اما متاسفانه در بسیاری از استارتاپ‌ها بودجه ناکافی بهشون اجازه نمی‌ده که به مرحله چیدن میوه برسن. قبل از شکوفه زدن می‌میرن.