کد مطلب: ۴۴۸۵۶۸

چگونه برای خرید مواد غذایی پول کمتری خرج کنیم؟ به‌خصوص در دوره ویروس کرونا

چگونه برای خرید مواد غذایی پول کمتری خرج کنیم؟ به‌خصوص در دوره ویروس کرونا

در زمان همه‌گیری ویروس کرونا (کووید ۱۹) فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، بقالی‌ها و خواربارفروشی‌ها بیشترین مشتری را داشته‌اند. تحقیقی که جدیدا انجام شده، نشان می‌دهد که پول صرف‌شده برای خرید غذا و مواد خوراکی در زمان شیوع ویروس کرونا ۸۸ درصد افزایش داشته است. چرا پول بیشتری برای خرید غذا و مواد خوراکی خرج می‌کنیم؟ ما

در زمان همه‌گیری ویروس کرونا (کووید ۱۹) فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، بقالی‌ها و خواربارفروشی‌ها بیشترین مشتری را داشته‌اند. تحقیقی که جدیدا انجام شده، نشان می‌دهد که پول صرف‌شده برای خرید غذا و مواد خوراکی در زمان شیوع ویروس کرونا ۸۸ درصد افزایش داشته است.

چرا پول بیشتری برای خرید غذا و مواد خوراکی خرج می‌کنیم؟ ما غذای بیشتری مصرف نمی‌کنیم (خب البته بیشتر غذا می‌خوریم که به‌خاطر بی‌حوصلگی است.) بلکه به دلیل ترس از کمبود مواد غذایی، بیشتر خرید می‌کنیم.

به بقالی سر کوچه یا خواربارفروشی و یا فروشگاه زنجیره‌ای می‌رویم و می‌شنویم که یکی می‌گوید «یک بسته دیگر ماکارونی بخر، شاید لازم شد» و یا «این همه پیتزای یخ‌زده را برای چه می‌خواهی.»

ممکن است متوجه شده باشیم یا اینکه به ذهنمان هم نرسد که بیشتر ما به دلیل ذهنیت انباشت مواد غذایی برای بقا، بیش از حد نیاز در بقالی‌ها و فروشگاه‌ها پول خرج می‌کنیم.

با توجه به اینکه حداکثر باید برای دو هفته مواد غذایی در خانه داشته باشیم، در این مقاله ده روشی را بررسی می‌کنیم که به شما کمک می‌کند تا با مدیریت بودجه، بتوانید به اندازه کافی از بقالی سر کوچه و یا فروشگاه زنجیره‌ای مواد غذایی بخرید.

لیست خرید داشته باشید:

در آشپزخانه بچرخید و ببینید که چه چیزی رو به اتمام است و این هفته به چه چیزهایی احتیاج دارید. همچنین در نظر بگیرید که کابینت‌ها و انباری و یخچال چقدر جای خالی دارد. اگر بدانید ۳ بسته پیتزای آماده در فریزر دارید، می‌توانید آن را در لیست مواد غذایی موردنیاز ننویسید.

در صورت امکان، لیست خرید را بر اساس ظرفیت فروشگاهی که می‌خواهید از آن خرید کنید، بنویسید. این کار به شما کمک می‌کند تا زمان کمتری را در فروشگاه و یا مغازه بگذرانید.

وعده‌های غذایی را برنامه‌ریزی کنید:

این کار به شما کمک می‌کند تا بدانید که دقیقا به چه چیزهایی نیاز دارید و همان مواد لازم را در لیست خرید بنویسید. با استفاده از این روش مواد غذایی که ممکن است دور ریخته شود، کمتر خریداری می‌کنید.

خرید از فروشگاه

از فروشگاه آنلاین خرید کنید:

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که فروشگاه موردنظر خرید شما را سر وقت می‌آورد، مواد غذایی را به‌صورت آنلاین خریداری کنید و جلوی در منزلتان تحویل بگیرید. با استفاده از این روش می‌توانید فقط چیزهایی را بخرید که در لیست خرید نوشته‌اید (و البته می‌توانید از شلوغی و جمعیت هم دور بمانید و خطر ابتلا به ویروس کرونا را کمتر کنید.)

عمده خرید کنید - بایدها و نبایدها:

حواستان باشد که چه چیزی را به‌صورت عمده می‌خرید و انبار می‌کنید. چقدر دستمال کاغذی و صابون نیاز دارید؟ باید به این موضوع خیلی دقت کنید، به‌خصوص اگر می‌خواهید کالاهای فاسدشدنی مثل شیر، ماست و نان بخرید.

هر چیزی که تاریخ مصرف داشته باشد و شما نتوانید آن را در یخچال نگهداری کنید، احتمالا زودتر تاریخ مصرفش تمام می‌شود و مجبور خواهید شد که آن کالا را دور بیندازید.

البته به این معنی نیست که نباید کالاهای فاسدشدنی بخرید، بلکه می‌توانید این نوع کالاها را به تعداد معقول خریداری کنید. دو هفته زمان کافی برای نگهداری و مصرف موادغذایی و کالاهای مصرفی است که عمدتا شامل کالاهای غیرفاسدشدنی است.

از تخفیف‌ها استفاده کنید:

این روش حتی اگر ویروس کرونا هم وجود نداشته باشد، راهکار هوشمندانه‌ای است. وقتی که می‌خواهید اقتصادی خرید کنید، بهترین راه این است که از تخفیف‌ها استفاده کنید. سایت‌هایی هستند که کوپن‌های تخفیف را ارائه می‌دهند.

همچنین بعضی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای همیشه کالاهایشان را با تخفیف می‌فروشند. همین طور می‌توانید از تخفیف‌های دوره‌ای و مناسبتی فروشگاه محل زندگی‌تان نیز اطلاع پیدا کنید.

کالایی را که قبلا خریده‌اید، مصرف کنید:

به‌طور مرتب یخچال و کابینت‌ها و انباری را چک کنید تا ببینید که تاریخ انقضای کدام مواد غذایی و کدام کالاها نزدیک است و سپس آنها را مصرف کنید. خلاق باشید. حالا زمان مصرف برنجی است که سه ماه پیش خریده‌اید.

فروشگاه اتکا

مواد غذایی آماده نخرید:

به همان اندازه که ممکن است خرید مواد غذایی آماده وسوسه‌انگیز باشد، به همان اندازه نیز ممکن است زودتر فاسد شوند و همچنین قیمت این کالا بیشتر از وقتی که خودتان آنها را درست می‌کنید.

بچه‌ها را به خرید نبرید:

یکی از نکات مثبت در مورد همراه نبردن بچه‌ها برای خرید این است که از پخش شدن آلودگی و میکروب‌ها جلوگیری می‌شود. همچنین این کار باعث می‌شود تا در خرید کالاهای «آیا می‌توانم این را داشته باشم؟» صرفه‌جویی می‌شود.

اگر همچنان بچه‌هایتان را با خودتان به خرید می‌برید، آنها را در خانه بگذارید. این کار به نفع سلامتی و کیف پولتان خواهد بود.

قیمت کالاها را در فاکتور فروشگاه چک کنید:

این کار را در شرایط عادی به‌دقت انجام می‌دهیم. اما در حال حاضر، می‌خواهیم در اسرع وقت وارد فروشگاه شویم و خرید کنیم و سپس خارج شویم. یک دقیقه بیشتر از وقتتان را صرف بررسی قیمت‌ها در فاکتور فروشگاه کنید تا مطمئن شوید که اشتباهی رخ نداده است.

هله‌هوله نخرید:

بدون فکر کردن خوراکی می‌خوریم. در هنگام دورکاری و قرنطینه در خانه به سر می‌بریم و زمان خیلی زیادی را در خانه می‌گذاریم. بیشتر اوقات هم به آشپزخانه می‌رویم و با خودمان می‌گوییم «همم، ببینم برای خوردن چی پیدا می‌کنم.»

به خاطر اینکه گرسنه هستیم، غذا نمی‌خوریم، بلکه فقط به این دلیل که حوصله‌مان سر رفته، خوراکی می‌خوریم. و وقتی بی‌حوصله هستیم، چیپس، کیک، کلوچه و آبنبات خوراکی‌های جذاب‌تری از سالاد و سوپ هستند.

هله‌هوله نخرید. این هم روش دیگری است که باعث می‌شود حال کیف پول و همین طور حال خودتان خوب باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نکاتی رو گفتید که بعضیهاشونو هنگام خرید مواد غذایی و هر کالای دیگه ای به صورت ناخودآگاه رعایت می کنیم و بعضی از نکات هم تازگی داشت و جالب بود، مخصوصا اونجا که گفتید بچه ها رو نبریم خرید

  • زینب

    فرمایشات شما کاملا صحیح است
    امیدوارم همه رعایت کنند

  • مهرشاد

    توصیه های خوبی بود

  • نیلوفر

    نکات خوب و کاربردی بود

  • شمس

    مطالب جالبی بود .ولی قیمت ها روزانه بالا میرود .گاهی مجبوری سالانه بخری . برای نمونه به قیمت فروشگاههای اینترنتی مثل دیجی کالا سری بزنید .با دلار قیمت ها را بالا میبرند .ولی پایین نمی آورند.

  • سعید

    احتمالا مطلب ترجمه بود چون این توصیه ها بهرای مردم کشورهایی با تورم تک رقمی مفیده نه ایران با ۴۰ درصد تورم رسمی اینجا یک چیزی را الان‌ بخری و ذخیره کنی‌ برای ماه بعد که اون جنس ممکنه ۲۰ درصد گران‌تر شده باشه کاملا عاقلانه هست.

  • محمد

    توصیه ی برادرانه دارم تو این بورسی کتو 1هفتهذ40درصد پولتون پودر میشه و هنوزم تو صف فروش 500میلیونی هستی و هفته آینده هم معلوم نیس بتونی بفروشی و احتمالا تا هفته آینده بالا 60درصد مردم ضرر خواهند کرد

  • محمد

    شاخص 13درصد اصلاح داده ولی نماد ها 40درصد اصلاح دادند… پس با عدد و ارقام دارن بدبخت تون می‌کنند… تو 1هفته40درصد تو 1ماه 200درصد هم امکانش هست..

  • ناشناس

    عزیزانم اجناس ساعتی بالا میرود آن شخصی که. داره مسخره هوا کنی اخه مثل من نداره قرض خواب میخوره گرسنه نشه وهبه یک وعده غذا قانع باشه

  • داودوندی

    خوب بود مطلب بیشتر بزارید ممنون