کد مطلب: ۳۰۶۳۵۱

قدرت خرید مردم، از ایران تا آمریکا

قدرت خرید مردم، از ایران تا آمریکا

قدرت خرید چیست؟ آیا قدرت خرید ایرانیان در سال‌های اخیر کم شده است؟ آیا قدرت خرید در خارج از ایران بیشتر است؟ آیا این شاخص (Purchasing Power) نشان‌دهنده فقر، ثروت، فلاکت و یا رفاه عمومی است؟ چه چیز قدرت خرید را تعیین می‌کند؟ آیا راهی برای افزایش این قدرت وجود دارد؟ مثل هر عبارت اقتصادی

قدرت خرید چیست؟ آیا قدرت خرید ایرانیان در سال‌های اخیر کم شده است؟ آیا قدرت خرید در خارج از ایران بیشتر است؟ آیا این شاخص (Purchasing Power) نشان‌دهنده فقر، ثروت، فلاکت و یا رفاه عمومی است؟ چه چیز قدرت خرید را تعیین می‌کند؟ آیا راهی برای افزایش این قدرت وجود دارد؟

مثل هر عبارت اقتصادی دیگر، این عبارت هم با سوتفاهم‌هایی همراه بوده است. مثلا ممکن است مردم فکر کنند که قدرت خرید یعنی سهولت دسترسی به کالا یا سهم قیمت یک کالا از درآمد ماهانه‌ای که دارند. این تعاریف درک درستی از قدرت خرید نیستند. اما حالا که قرار است هر روز این کلمه را بشنویم و گاهی از آن استفاده کنیم، شاید بد نباشد که معنای آن را با هم مرور کنیم.

قدرت خرید چیست؟

قدرت خرید یک تعریف ساده دارد. با یک واحد پول (یک دلار ، یک یورو، صدهزار ریال) چقدر توان خرید کالا و خدمات دارید؟ البته نه فقط یک کالا، بلکه سبدی از جمیع اقلام مصرفی که ملزومات زندگی یک فرد را تامین می‌کند. از کرایه‌خانه تا پنیر.

با یک واحد پول چقدر توان خرید کالا و خدمات دارید؟

مثلا فرض کنید یک نفر در سال 1390 با صد هزار تومان به مغازه می‌رفت. همین فرد با همین پول در سال 1397 هم به مغازه می‌رود. قدرت خرید در این هفت سال کم شده است، چون با سبد کوچک‌تری از مغازه خارج می‌شود.

قدرت خرید جغرافیایی

حالا تصور کنید که با صد هزار تومان در تهران برای خرید از خانه خارج شود. همین فرد با همین پول در شیراز می‌تواند سبد کالای بزرگ‌تری بخرد. پس قدرت خرید در تهران کم‌تر از شیراز است.

اما نکته جالب‌تر، مقایسه قدرت‌خرید افراد در تهران و برلین است. یک فرد معمولی در برلین، ماهانه در حدود هزار و پانصد یورو برای ملزومات اولیه زندگی خرج می‌کند. (حدود یک‌سوم این مبلغ برای اجاره آپارتمانی کوچک هزینه می‌شود.)

قدرت خرید نرخ ارز برابری

اما با همین مبلغ (حدود سی میلیون تومان- مهرماه 97) در یک ماه تهران می‌شود سبدی چندبرابر بزرگ‌تر خرید. شاید سریع اعتراض کنید که درآمد فرد برلینی بزرگ‌تر از 1500 و فرد تهرانی خیلی کم‌تر این رقم است. اما برخلاف تصور عموم، درآمد نقشی در قدرت خرید ندارد.

قدرت خرید طلایی

بسیاری از کشورها (مثل ایران) واحد پول قابل اتکایی ندارند. تجربه سال 1397 نشان داد که به‌سختی می‌توانیم از قدرت خرید ریال صحبت کنیم. حقوق فردی در ابتدای سال 2 میلیون تومان بود.

این فرد (با فوق‌لیسانس دانشگاه سراسری) به همراه همسرش در ابتدای سال زندگی معمولی‌ای داشت. اما در اواسط سال طبق تعریف بانک جهانی از فقر، در محدوده فقر مطلق قرار گرفت.

برای همین کارشناسان گاهی از واحدی جهان‌شمول‌تر مثل طلا برای مقایسه قدرت‌ خرید استفاده می‌کنند. با یک گرم طلا در مناطق مختلف جهان چه‌کار می‌توانید بکنید؟

یک دلیل دیگر وارد کردن طلا به معادلات اقتصادی این است که قیمت موز در استوا با قیمت همین میوه در نروژ قابل‌مقایسه نیست. در مورد ماهی سالمون، این بار نروژ است که قیمتی بسیار کم‌تر از استوا پیشنهاد می‌کند. اما طلا در تمام جهان ارزشی تقریبا برابر دارد. یک گرم طلای 18 عیار در سیرالئون 28.75 . در آلمان 28.83 دلار است.

قدرت خرید و اضافه رفاه

در سال 2007 آیفون نهایت فناوری تلفن همراه بود. این دستگاه 700 دلار قیمت داشت. برای خرید بهترین گوشی جهان باید 33 گرم طلا می‌پرداختید. حالا بهترین گوشی جهان 1000 دلار قیمت دارد. برای خرید این دستگاه باید 34 گرم طلا را بپردازید.

در نگاه اول ممکن است فکر کنید گوشی آیفون خیلی گران شده است. برای خرید یک آیفون باید 300 دلار (11 گرم طلا) بیشتر بدهید. اما اختلاف قیمت این دو محصول فقط یک گرم طلا است.

اگر بخواهید آیفون نو بخرید، نسبت به سال 2007 باید یک گرم طلا بیشتر هزینه کنید. یک گرم طلایی که می‌شود با آن 7 ساندویچ مک‌دونالدز یا 25 همبرگر مرغوب در تهران خرید.

تغییر در قدرت خرید شما (حتی به‌اندازه یک گرم طلا) باعث می‌شود که خرید گوشی جدید شما را از چند ساندویچ محروم کند. به‌بیان‌دیگر اضافه رفاه شما به‌اندازه ارزشی که این تعداد ساندویچ برای شما دارد، کاهش می‌یابد.

تولید ناخالص ملی و قدرت خرید

در سال 2017 هر ایرانی به‌طور میانگین 5500 دلار در سال درآمد داشت. در همان زمان هر آمریکایی 59500 دلار در سال پول درمی‌آورد. آیا هر آمریکایی ده برابر هر ایرانی از کالا و خدمات بهره‌مند می‌شد؟

الان دیگر باید بدانید که این‌طور نیست. بلکه باید ببینیم هر ایرانی و هر آمریکایی با درآمد خود می‌توانستند چه‌مقدار خرید کنند؟

درآمد هر ایرانی در آن سال (با توجه به قدرت خرید) 19500 دلار بود و هر آمریکایی 54000 دلار درآمد داشت. یعنی رفاه آمریکایی‌ها 2.7 برابر ایران بود نه ده برابر.

مثال

در سال 2017 هر دلار در ایران حدود 4 هزار تومان قیمت داشت. کسی که در ایران حقوق چهار تومانی می‌گرفت، ماهانه هزار دلار کاسب می‌شد. او در آمریکا باید چقدر دستمزد بگیرد تا وضع زندگی‌اش بهتر از الان شود؟

دیدیم که 5500 دلار در ایران به‌اندازه 19500 دلار در آمریکا قدرت خرید دارد. (از اختلاف دستمزد اسمی و قدرت‌خرید در آمریکا (1:1.1) صرف‌نظر کرده‌ایم.) پس هر دلار در ایران به‌اندازه 3.5 دلار در آمریکا قدرت دارد.

یک ایرانی در آمریکا باید چقدر دستمزد بگیرد تا وضع زندگی‌اش بهتر از الان شود؟

برای آن‌که فرد ایرانی در آمریکا همان احساس امروز را داشته باشد باید ماهانه 3500 دلار حقوق بگیرد.

اگر این فرد با قانون کار در آمریکا (حدود 1280 دلار) استخدام شود، وضعش از امروز بدتر می‌شود. اما هر رقمی بالای 3500 دلار قدرت خرید او را بیشتر از شرایط الان می‌کند.

سال 2018 چطور؟

محاسبات بالا مربوط به زمانی بود که هر دلار 4 هزار تومان قیمت داشت. بعید نیست که همان فرد امسال 20 درصد افزایش حقوق گرفته باشد. حقوق 4.8 میلیونی او در تاریخ نگارش این مقاله 282 دلار شده است.

اما آیا واقعا وضع زندگی این فرد 3.5 برابر بدتر شده؟ اگر از احساسات و هیجانات مرتبط با بازار ارز بگذریم، این اتفاق واقعا نیفتاده است.

درست است که در سال 97 تورم سنگین بوده، اما همه‌چیز 350 درصد رشد نداشته است. شاید اجاره یک‌میلیونی او 1.5 میلیون شده باشد و کرایه تاکسی 1500 تومانی، 2000 تومان. اما تمام مخارج او به دلار نیستند که وضع او واقعا 350 درصد بدتر شده باشد.

درست است که قیمت گوشی، قیمت خودرو و قیمت کفش وارداتی 3.5 برابر شده، اما یک فرد تمام حقوق خود را هر ماه برای خرید این اقلام خرج نمی‌کند.

تمرین

فکر می‌کنید با دلار 17000 تومانی یک فرد (که در ایران حقوقش چهار میلیون است) باید در آمریکا چه دستمزدی بگیرد تا وضع زندگی (صرفا از نظر پولی) از امروزش بهتر شود؟

می‌توانید فرض کنید که حقوق فرد ثابت می‌ماند، حقوق قدرت خریدی او با عدد تورم کم می‌شود، این عدد وضع زندگی او در آمریکا را نشان می‌دهد.

پس این مقایسه که دوستم در آلمان 1500 یورو حقوق دارد، به پول ما یعنی بیشتر از سی میلیون، درست نیست. او 500 یورو کرایه خانه می‌دهد. بعید است که شما برای یک آپارتمان کوچک ماهیانه 10 میلیون تومان بپردازید. آیا می‌توانید بگویید حقوق این فرد با توجه به قدرت خرید معادل چه حقوقی در ایران می‌شود؟

درک نسبت‌های قدرت خرید

فرض کنید یک ژاپنی در هر ساعت 10 دلار حقوق می‌گیرد. یک آمریکایی برای همین کار 7 دلار دستمزد دارد. کدام‌یک ثروتمند‌تر است؟ شاید تا پیش‌ازاین مقاله، به‌سرعت می‌گفتید فرد ژاپنی وضع بهتری دارد.

قدرت خرید نرخ ارز برابری

اما حالا می‌دانیم که تنها با رقم دستمزد نمی‌شود فرد پولدارتر را شناسایی کرد. مثلا فرض کنید که نیاز این سه فرد تنها شامل سه قلم کالای الف، ب و ج باشد. قیمت این سه قلم در ژاپن به ترتیب 2، 4 و شش دلار است. درحالی‌که همین سه قلم در آمریکا 1، 2 و سه دلار باشند، حالا کدام فرد ثروتمند‌تر است؟

در این مورد می‌گویند نسبت قدرت خرید آمریکا به ژاپن 2:1 است. یعنی یک اسکناس یک‌دلاری در آمریکا به‌اندازه دو دلار (دویست ین) قدرت خرید دارد. پس دستمزد فرد ژاپنی با اصلاح قدرت خرید برابر با ساعتی 5 و فرد آمریکایی برابر با 7 می‌شود (با پذیرفتن مرجعیت دلار آمریکا).

چسبندگی قیمت‌ها و قدرت خرید

پیش‌تر در مورد چسبندگی به‌طور مفصل حرف زده‌ایم و گفته‌ایم که دستمزد یکی از چسبنده‌ترین قیمت‌ها است. به این معنا که اگر معمولا آخرین چیزی که گران می‌شود دستمزد است و در بیشتر موارد رشد دستمزدها به اندازه تورم نیست.

اختلاف تورم منهای رشد دستمزد، درصد افت قدرت خرید را به دست می‌دهد. پس چرا قدرت خرید بیشتر مردم، امروز خیلی بیشتر از صدسال پیش است؟ چرا قدرت خرید به سمت صفر نمی‌رود؟

جواب در فناوری است. شاید با تورم‌زدایی دستمزدهای صدسال پیش بیشتر از امروز به‌نظر برسد. اما تولید یک واحد نان، یک خودکار و یا یک تلویزیون، امروز به‌مراتب هزینه کم‌تری دارد. نباید فراموش کرد که قدرت خرید ، تابع مستقیم هزینه تولید یک واحد کالا یا خدمات است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مسعود

    چه حرف‌هایی به هم بافتید! من کارگر یا کارمند نگاه می کنم میبینم طرف تو اروپا با یکماه حقوق میتونه یه یخچال و تلویزیون و لباسشویی و مایکروفر بخره ولی من باید واسه یک قلم از این کالاها چندین ماه حقوقم رو پس انداز کنم تازه اگه قیمتش ثابت بمونه، یا اینکه من باید تو این مملکت چندین سال حقوقم رو واسه خرید یه ماشین افتضاخ و بی کیفیت پس انداز کنم اما تو اروپا طرف با درآمد 3 ماه کار میتونه یک ماشین ایده آل بخره! من به این نگاه میکنم که تو کشوری زندگی می کنم که غنی و ثروتمنده اما وضعیت رفاه و معیشت مردمش اینه که میبینیم و حتی نیاز به توضیح نداره! شما هرجای دنیا بگی من 30 روز در ماه دو شیفت کار میکنم اما هشتم گروی نُهمه براشون باورپذیر نیست! اگه درآمدت به اندازه عامه مردم بود به خودت اجازه نمیدادی چنین مطلب بنویسی!

    • ناشناس

      شما رو کجا نگاه کردی که دیدی ؟؟
      نه این میبینم رو از کجا آوردی ؟؟ از فیلم های بی بی سی و سی ان ان و من و تو و ….. ؟؟
      اگه آره که خسته نباشی

  • دوست ایرانی

    خیلی از پارامترهای اقتصادی رو دراین باصطلاح تحلیل،نادیده گرفته ای !از اون دوست عزیزت که تو ی برلین زندگی میکنه بپرس :اختلاف بین کمترین وبیشترین حقوق کارمند خصوصی (یا دولتی)چقدره؟ همچنین از اون دوستت که تو ژاپن یا سوئد بپرس اختلاف طبقاتی چقدره؟ ازدوستت توامریکا بپرس خدمات تامین اجتماعی برای یک بازنشسته چقدر هزینه داره؟! تا دیگه تحلیل اشتباه نکنی

    • علیرضا

      ای کاش شما که اطلاع دارید به جای ای کاش ای کاش کردن. می فرمودید که:
      تو ی برلین :اختلاف بین کمترین وبیشترین حقوق کارمند خصوصی (یا دولتی)چقدره؟ همچنین تو ژاپن یا سوئد اختلاف طبقاتی چقدره؟ و توامریکا خدمات تامین اجتماعی برای یک بازنشسته چقدر هزینه داره؟!اونوقت ….

  • ناشناس

    در این لحظه که دارم این پیام رو مینویسم, دلار 24000 هزار تومنه

    • E

      و در این لحظه که من جواب میدم 30هزار تومن

  • مهدی

    بحث قدرت خرید بایدبا پشتوانه پول که طلا هست محاسبه بشه.یه امریکایی با حقوق یک ماه خود حدود ۱۰۰ کرم طلا میتونه بخره ولی یک ایرانی ۲کرم. یا قیمت یک اپل ده سال پیش همینی بوده که الان هست و در امریکا با حقوقش میتونه ۳تا اپل بخره در صورتی که در ایران با ۷ماه حقوق .

  • محسن

    بعید نیست این مقاله هم بچه های بالا نوشته باشن که بخوان بگن همه جای دنیا مثل خودمون بدبختن تا ما زیاد غصه نخوریم. بیچاره ها خیلی دلشون برای ما میسوزه. توی کشورهای جهان اول یه کارگر با حقوقش خیلی کارا میتونه بکنه نه اینکه مثل ایرانی بدبخت چندماه کار کنه تا بتونه یه گوشی اپل دست دوم بخره

  • سمیه

    قبول ندارم ، اول اینکه بیشتر از نود درصد هزینه ها با دلار محاسبه میشه ، چون اقتصاد کشورها بهم آمیخته است ، غذای مرغ وارداتیه با دلار محاسبه میشه ، بنابراین طی دو سه ماه بعد از تغییر نرخ ارز ، قیمت مرغ زیاد میشه ، دوم من برای خرید یه گوشی یا کالای صنعتی ، دلاری باید چند ماه از حقوقمو بزارم ، با بقیه ی خقوقم چی میتونم بخرم ؟ ، سوم اینا که نوشتید تیوریه ، قیمت برنج ، موز و بسیاری از مواد غذایی در سراسر جهان با دلار محاسبه میشه ، تعداد کمی از مواد غذایی ، مثل لبنیات ، گوحه و سیب زمینی هستند قیمت داخلی دارند ، قدرت خرید یه امریکایی ، منهای اجاره خونه چندین برابر یه ایرانیه ، با این اقتصادت !!!

  • داود

    امروز اقتصادها بهم گره خورده ، بنابراین حتی قیمت اقلام خوراکی در سراسر جهان نزدیک بهم هستند ، چون مواد اولیه و دستگاههای مورد نیاز تولید دلاری هستند ، این تفسیر از قدرت خرید برای دهه های قبل بود

  • علی - ایران

    سلام ببخشید که بی پرده حرف میزنم ولی نمیدونم چرا یه مشت بیسواد هستن که مردم را ساده و یا احمق فرض میکنن حق دارن هر چرندیاتی را بنویسن ولی کسانی که حقیقت را میگن حذف و یا تهدید و یا سانسور میشن؟
    5500 دلار در آمریکا مال اونجاست نه مال اینجا پس مقایسه نکن البته برا تویی که اونجا توی رفاه زندگی میکنیی و فقط مینویسی مهم نیس. ضمن اینکه در حال حاضر متوسط درآمد بیشتر مردم در امریکا 5000 هزار دلار در ماه در سال هست و پس از پرداخت هزینه های زندگی و مالیات و اقساط خودرو و خونه ای که بدون بهره و یا پول پیش خریده بین 3000 تا 4000 دلاره ینی بیش از هزار دلار براش میمونه. در ایران در سال 99 دولت اعلام کرده که خط فقر ده میلیون و ششصد هزار تومانه ولی دستمزد کارگر طبق اداره کار کمتر از 2 میلیون و 700 هزار تومنه (تازه دست کارفرما را هم برای پرداخت کمتر باز گذاشته) ینی بطور علنی میگه بمیر. و میزان زندگی معمولی بدون پرداخت اقساط برای خرید خودرو و خانه بیش از 8 میلیون تومانه ( البته بدون احتساب هزینه اجاره خانه) و این یعنی قدرت خرید واقعی مردم منفی است. حداقل برای یه زندگی معمولی سه برابر درآمد باید هزینه کنه یا از فقر و نداری بمیره اونم در کشوری که بیش از کل اروپا منابع و درآمد داره

  • علی - ایران

    شما تو ایران با درمد طبق حقوق تعیین شده توسط دولت چهار برابر از خط فقر پایین تری و یه فرق دیگه هم هست با حقوق یکماه درآمدت از امریکا میای ایران و حداقل 14 ماه بدون داشتن هیچ درآمدی میتونی یه زندگی متوسط رو به بالا داشته باشی ولی اگر با حقوق یکماهت از ایران بری آمریکا میشه صد دلار و احتمالن اگر قناعت کنی و فقیرانه بگزرونی در کمتر از 3 روز تموم میشه و نیاز به درآمد داری. اینو میگن مقایسه نه اونیکه گفتی

  • ناشناس

    ایرونی جماعت توهم داره. ما جزو کشورهای جهان سوم هستیم و همش داریم خودمون رو با آمریکا و اروپا مقایسه می‌کنیم. مثه این می‌مونه که شاگرد تنبل کلاس که به زور نمره قبولی میاره خودش رو با شاگرد اول مدرسه که همه نمره‌هاش بیسته مقایسه کنه. زین پس خود را با کشورهای هم سطح خود مقایسه کنید تا حسرت به دل نمانید.