کد مطلب: ۴۰۷۲۸۲

چطور در رقابت باقی بمانیم: راز بقا در دنیای رقابتی کسب‌وکار

چطور در رقابت باقی بمانیم: راز بقا در دنیای رقابتی کسب‌وکار

اگر می‌خواهید از نظر احساسی ضربه بخورید، غش و ضعف کنید، یا درباره بی‌عدالتی گله و شکایت کنید، وقتتان را برای ایجاد یک کسب‌وکار تلف نکنید. احتمالا کسب‌وکارتان شکل نخواهد گرفت. حقیقت این است که دنیای کسب‌وکار، پر از ریسک‌ها و چالش‌ها است. دنیای کسب‌وکار به درد آدم‌های نازک‌نارنجی، ضعیف و نازک‌دل نمی‌خورد. اگر یکی

اگر می‌خواهید از نظر احساسی ضربه بخورید، غش و ضعف کنید، یا درباره بی‌عدالتی گله و شکایت کنید، وقتتان را برای ایجاد یک کسب‌وکار تلف نکنید. احتمالا کسب‌وکارتان شکل نخواهد گرفت.

حقیقت این است که دنیای کسب‌وکار، پر از ریسک‌ها و چالش‌ها است. دنیای کسب‌وکار به درد آدم‌های نازک‌نارنجی، ضعیف و نازک‌دل نمی‌خورد. اگر یکی از این صفت‌ها درباره شما صدق می‌کند، به احتمال زیاد دیر یا زود از صف کارآفرینان خارج خواهید شد.

به این گزینه به‌عنوان انتخاب طبیعی برای صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و استارتاپ‌ها فکر کنید. در دنیای رقابتی، اگر نتوانید خونسرد باشید، تمرکز داشته باشید، و راهی برای غلبه بر تمام مشکلات پیدا کنید، از دور خارج می‌شوید.

در ادامه چند روش عملی برای کمک به شما در مورد دوام آوردن در دنیای رقابتی را بررسی می‌کنیم. این موارد را دنبال کنید، فرصت خوبی برای دوام آوردن و بقا در دنیای رقابتی کسب‌وکار به دست خواهید آورد و شاید حتی به اوج موفقیت برسید.

راز بقا در دنیای رقابتی کسب‌وکار

اگر فرصت بزرگی به دست می‌آورید، آن را بر باد ندهید.

در طی هفت سال فعالیت در حرفه‌ام، فرصت این را داشتم تا با یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های رایانه‌ای در جهان قراردادی امضا کنم. پیش از اینکه به سمت فرودگاه حرکت کنم، رئیسم جمله‌ای را به من گفت: «به بادش ندی.» و من کارم را درست انجام دادم. اگر برای انجام کارهای بزرگ انتخاب شده‌اید، انجام دادن درست آنها چیزی است که به آن نیاز دارید. به خودتان ایمان داشته باشید.

دنیای کسب‌وکار به درد آدم‌های نازک‌نارنجی، ضعیف و نازک‌دل نمی‌خورد. اگر یکی از این صفت‌ها درباره شما صدق می‌کند، به احتمال زیاد دیر یا زود از صف کارآفرینان خارج خواهید شد.

روی هدف نهایی تمرکز داشته باشید.

وقتی که کارها خوب پیش نمی‌رود، ترس به دلتان راه ندهید یا وقتی کارها طبق برنامه انجام نمی‌شود، دچار اضطراب نشوید. این موارد اتفاق می‌افتد… البته، بعضی وقت‌ها. با تمرکز بر اهداف بلندمدت، نقطه پایان را در نظر داشته باشید. و این اصل سرمایه‌گذاری قدیمی را به یاد داشته باشید: هرگز سعی نکنید چیزی را که از دست داده‌اید، دوباره به دست بیاورید. زمانی که از دست رفت، دیگر از دست رفته. از آن بگذرید.

معاملات شفاهی و نسیه انجام ندهید.

هنگامی که زمان انجام توافق فرا می‌رسد، همه کارها باید درست انجام شود. عدم توافق تحت شرایط خاص کار درستی است، اما وقتی برگه قراردادی ندارید، اشتباه نکنید که فکر می‌کنید معامله‌ای انجام شده است. وقتی قراردادی نوشته نشود، معامله‌ای هم انجام نشده است. محض رضای خدا، وقتی معنی هر کلمه‌ای را نفهمیدید یا آن را قبول نداشتید، قرارداد را امضا نکنید.

با حسن نیت مذاکره کنید.

در دنیای تجارت یک نوع خیلی واقعی از کارما وجود دارد. بنا بر تجربیات من، هر عملی معمولا عکس‌العملی دارد یا هر کاری کنید، جواب آن را می‌گیرید. اگر دنبال مشکل و دردسر می‌گردید، دچار مشکل و دردسر خواهید شد. کسی که با شمشیر زندگی می‌کند… بی‌خیال. مطمئنم می‌دانید چه پیش خواهد آمد. فقط بدون قصد و غرض عمل کنید. نتیجه آن را خواهید دید.

رک و راست باشید.

حرفی را که منظورتان است بیان کنید و حرفتان را واضح بگویید. چیزی را که می‌گویید در عمل نشان دهید. این کار بدان معنی نیست که بدون فکر کردن حرف بزنید، یا حرفی بزنید که مردم دوست دارند بشنوند، یا وعده‌ها و قول‌هایی بدهید که نمی‌توانید یا تمایل ندارید به آنها عمل کنید، یا حقیقت را پنهان کنید، یا رفتارهای دیگری از این دست انجام دهید. حتی یک ذره هم این گونه رفتار نکنید. رک و راست و صادق نبودن مثل سراشیبی لغزنده‌ای است که وقتی در آن بیفتید، دیگر توقف کردنْ کار خیلی مشکلی می‌شود.

اصل سرمایه‌گذاری قدیمی را به یاد داشته باشید: هرگز سعی نکنید چیزی را که از دست داده‌اید، دوباره به دست بیاورید. زمانی که از دست رفت، دیگر از دست رفته. از آن بگذرید.

حرفه‌ای باشید.

حرفه‌ای بودن می‌تواند به معنی خیلی چیزها باشد. در این مورد، به این معنی است که سوگیری شخصی، دیدگاه سیاسی، عقاید مذهبی و مسائل احساسی‌تان را -می‌دانید که منظورم چیست- از زندگی کاری‌تان دور نگه دارید. این کار هیچ ربطی به خوب یا بد بودن ندارد. فقط خودتان باشید… اما کسب‌وکار فقط درباره کسب‌وکار است. حساب حساب است، کاکا برادر.

راز بقا در دنیای رقابتی کسب‌وکار

برای رسیدن به پیروزی، جوانمردانه و درست رقابت کنید.

دنیای واقعی خشن است و لزوما عادلانه نیست. همینی که هست. اما بدین معنی نیست که باید مثل دنیای واقعی رفتار کنید. اگر به دلیل سرعت غیرمجاز جریمه شوید، برای پلیس مهم نیست که دیگران هم این کار را انجام داده باشند. هیچ وقت کار غیراخلاقی انجام ندهید و قانون‌شکنی نکنید. کارتان را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، برای به دست آوردن پیروزی به رقابت بپردازید و بگذارید هر اتفاقی که می‌خواهد بیفتد.

پذیرفته نشدن و رد شدن را مثل یک حرفه‌ای مدیریت کنید.

همه ما در زمان‌هایی پذیرفته نمی‌شویم و کارهایمان مورد قبول واقع نمی‌شود. با این حال باید بدانیم که دنیا به آخر نرسیده است. احساس پوچی نکنید، ناسزا نگویید، مثل یک بچه کوچولوی لوس اوقات‌تلخی نکنید و نق نزنید، حداقل در محل کارتان این رفتارها را انجام ندهید. در این مواقع می‌توانید به همسر و شریک زندگی و دوستانتان تکیه کنید. فقط از تجربیاتتان درس بگیرید و دفعه بعدی برای رسیدن به پیروزی به بهترین روش کارتان را انجام دهید.

سعی کنید «جالب» نباشید.

«خدا کند در زمانه و روزگار جالبی زندگی کنید.» این یک ضرب‌المثل قدیمی است. این ضرب‌المثل شبیه یک دعای خیر به نظر می‌رسد، اما در حقیقت، یک نفرین است. در این مورد، «جالب» به معنای «بدنام» است، همین طور که این جمله معنی می‌دهد «خدا کند که توجه قدرت‌هایی که وجود دارند را جلب کنید.» هنگامی که در یک محدوده بوروکراسی قرار دارید، کارها برایتان سخت‌تر خواهد شد. اگر می‌توانید، محدوده بوروکراسی را دور بزنید.

نگاه کنید، می‌دانم که کنترل همه این موارد با هم کار سختی است، آن هم وقتی که به نظر می‌رسد که کارها دارد خراب می‌شود. بنابراین حتی سعی هم نکنید. پس صبر کنید و از نو شروع کنید. می‌بینید، شما چیزی را از دست نداده‌اید. از آن چیزی که فکر می‌کنید قوی‌تر و سرسخت‌تر هستید. و به یاد داشته باشید، اگر باور دارید که در آخر خط همه کارها روبه‌راه خواهد شد، پس این اتفاق خواهد افتاد. شک نکنید.

نویسنده: استیو توباک (Steve Tobak)
مترجم: میلاد قزللو
عنوان اصلی مقاله: How to Survive in a Competitive World
نشریه: Entrepreneur

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگر میخواهید در در دنیای رقابتی کسب‌وکار کم نیاورید، حتما سعی کنید یک رقابت واقعی ورزشی را تجربه کنید.

  • ناشناس

    کسب و کارها دو نکته را خیلی مدنظر قراردهند:1-رقابت،همکاری و هم رقابتی: در دنیای جدید رقبای خود را به عنوان دشمن خونی در نظر نگیرید و سعی کنید در عین رقابت با همدیگر همکاری کنید. 2-بردن شما در کسب و کار به معنی نابودکردن رقبایتان نیست. توسعه متوازن همه در کوسیستم بازار.

  • ناشناس

    خیلی خو بود
    پرویز