کد مطلب: ۲۱۳۰۳۹

وقتی زبان بدن رزومه ما را نابود می‌کند!

وقتی زبان بدن رزومه ما را نابود می‌کند!

حتما بارها این اتفاق را در کلاس‌های درسی تجربه کرده‌اید که اساتید بعد از مدتی که شروع به توضیح مطلبی می‌کنند، روی سخنشان تنها به عده‌ای خاص می‌شود و قسمتی از کلاس را در نظر نمی‌گیرند. کسانی که توسط استاد نادیده گرفته می‌شوند، به‌هیچ‌وجه به‌صورت کلامی بیان نکرده‌اند که نمی‌خواهند به مطالب ارائه شده توجه

حتما بارها این اتفاق را در کلاس‌های درسی تجربه کرده‌اید که اساتید بعد از مدتی که شروع به توضیح مطلبی می‌کنند، روی سخنشان تنها به عده‌ای خاص می‌شود و قسمتی از کلاس را در نظر نمی‌گیرند. کسانی که توسط استاد نادیده گرفته می‌شوند، به‌هیچ‌وجه به‌صورت کلامی بیان نکرده‌اند که نمی‌خواهند به مطالب ارائه شده توجه کنند؛ اما استاد بدون برقراری ارتباط گفتاری چگونه متوجه این مطلب می‌شود؟

در واقع در این حالت، بدن دانشجویان است که با استاد صحبت می‌کند. کسانی که نادیده گرفته می‌شوند، به استاد این سیگنال را منتقل می‌کند که از این مبحث خوششان نیامده و قصد گوش سپردن به آن را ندارند. حال آنکه شاید حقیقتا این‌طور نباشد. به‌طورقطع زمانی که یک دانشجو صاف روی صندلی‌اش نشسته، تمام دقتش به سخنان استاد است، گه‌گاهی سرش را به نشانه تصدیق مطالب ارائه‌شده تکان می‌دهد، با زبان بی‌زبانی به استاد می‌گوید که تمام حواسش به صحبت‌های اوست. این عمل متقابلا استاد را ترغیب می‌کند که سخنانش را به کسی بگوید که با دقت در حال گوش کردن است. کسی که با زبان بدنش این پیام را به استاد منتقل کرده است نه کسانی که با گوشی خود کار می‎کنند، مرتبا به ساعت مچی خود نگاه می‌کنند و در صندلی‌شان فرو رفته‌اند. به قول معروف مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد.

زبان بدن: بدن شما چه می‌گوید؟

زبان بدن در تمام دنیا تقریبا معنای یکسانی دارد. به جز چند حرکت که تفاوت‌هایی در فرهنگ‌های مختلف دارد اما حرکاتی چون تکان‌دادن سر به بالا و پایین، جوییدن ناخن‌ها، قفل‌کردن دست‌ها در یکدیگر و… همگی یک معنا را می‌دهند.

بسیاری از روانشناسان معتقد هستند که ما نیمی از پیام سخنان خود را از طریق بدنمان به مخاطب منتقل می‌کنیم. درنتیجه همان‌قدر که باید بر توانایی زبان گفتاری خود، از طریق لغات و کلمات انتخابی دقت کنیم، باید بر روی زبان بدنمان نیز تسلط کافی را به دست آوریم و بدانیم که حالات مختلفی که به خود می‌گیریم چه پیامی را به مخاطب ما منتقل می‌کند؟

با زبان بدنتان افراد را تحت‌تاثیر قرار دهید

احتمالا بارها در سایت‌های مختلف با تیترهایی چون؛ بایدها و نبایدهای مصاحبه کاری چیست؟ چگونه در مصاحبه کاری موفق شویم؟ و نظایر این‌ها، مواجه شده‌اید. تمامی این مطالب در حال یاددادن زبانِ صحیح بدن به مخاطب هستند تا بتواند منظور خود را به‌خوبی منتقل کند. به‌طور مثال اگر شخصی قصد شرکت در یک مصاحبه کاری را دارد، با استفاده‌ی صحیح از زبان بدن، می‌تواند در آن موفق شود و به شغل موردنظرش دست پیدا کند؛ اما سوالی که پیش می‌آید این است که مگر رزومه کاری هر شخص نشان‌دهنده میزان توانایی او نیست؟

زبان بدن پیشرفت شغلی

فرض کنید دارید با صاحب این عکس حرف می‌زنید. آیا او به ادامه بحث علاقه‌مند است؟

پس چرا باید تا این اندازه برای یک مصاحبه کاری خود را در چارچوب خاصی قرار دهیم؟ نکته‌ای که وجود دارد، این است که داشتن رزومه پُربار لازم است، اما کافی نیست. ممکن است اشتباه‌هایی در سخنان بدن شما باشد که به‌طورکلی نظر کارفرما را نسبت به شما تغییر دهد و از رزومه حرفه‌ای‌تان چشم‌پوشی کند و یا داستان می‌تواند کاملا برعکس باشد و با یک زبان بدن صحیح و اصولی بتوانید، نواقص که در رزومه‌تان وجود دارد را پوشش دهید. درنتیجه دانستن زبان بدن همچون زبان گفتار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اشتباهاتی در زبان بدنتان که از پیشرفت شغلی جلوگیری می‌کند

فردی را در نظر بگیرید که بسیار منضبط است. هیچ‌وقت دیر به محل کارش نمی‌رود و حتی گاهی زودتر نیز در محل حاضر می‌شود. بسیار بامسئولیت است و کارهایی که به او محول می‌شود را به بهترین شکل و در زمان تعیین‌شده تحویل می‌دهد. با توجه به آنچه گفته شد. چنین فردی مستحق گرفتن ترفیع در کار خود است اما تجربه نشان داده که تمام چیزهایی که گفته شد، ممکن است شخص را به موفقیت کاری نرساند.

برخی از حرکات و حالات بدنی که این شخص در محیط کار به خود می‌گیرد، ممکن است تاثیر مهمی در نظر کارفرما نسبت به او بگذارد.

به دیگر سخن برخی از حرکات و حالات بدنی که این شخص در محیط کار به خود می‌گیرد، ممکن است تاثیر مهمی در نظر کارفرما نسبت به او بگذارد و او را نسبت به ترفیع دادن به چنین کارمندی به شک بیندازد؛ اما این اشتباهات چه چیزهایی هستند؟ بدن ما چه علامتی به اطرافیانمان می‌دهد که از موفقیت شغلی جلوگیری می‌کند؟

1- لم دادن در صندلی را به محل کار نیاورید

اگر از آن دسته از افرادی هستید که در محیط کار در صندلی خود فرو رفته و به کارهای خود می‌پردازید، باید بگوییم بهتر است که همین الان از انجام این کار دست بردارید. چرا که با این حرکت، بدن شما این سیگنال را به رییس و یا همکارانتان می‌دهد که شغلتان چندان برای شما بااهمیت نیست و یا در محیط کار بیش‌ازاندازه احساس راحتی می‌کنید.

شاید بگویید که مهم تحویل درست و به‌موقع کار است اما به یاد داشته باشید که بخش بزرگی از ارتباط شما با دیگران از طریق بند‌تان است. پس سعی کنید روی صندلی خود صاف بنشینید. صاف نشستن این حس را به دیگران منتقل می‌کند که شما بسیار در کارتان جدی هستید و در انجام آن دقت به خرج می‌دهید، علاوه بر این‌ها با صاف نشستن به ستون فقرات خود نیز رحم می‌کنید.

2- ارتباط چشمی را حفظ کنید

حرکات چشم شما بسیار پراهمیت است. برگرداندن چشم می‌تواند، این پیام را به مخاطب شما بدهد که حرف‌هایی که می‌زند، باب میلتان نیست و یا حرف‌هایش تکراری و احمقانه است. درنتیجه اگر در حال صحبت‌کردن با رییس خود هستید، سعی کنید به چشمانش نگاه کنید. این کار باعث ایجاد یک رابطه محکم میان شما می‌شود.

حرکت چشم‌ها بسیار مهم هستند. اگر از روی خجالت یا هر چیز دیگری از برقراری ارتباط چشمی امتناع می‌کنید، باید بدانید که شانس داشتن یک گفت‌وگوی موثر در محیط کارتان را کاهش داده‌اید و از سوی دیگر ممکن است نگاه نکردن در چشم افراد در حین صحبتشان باعث سو برداشت آن‌ها از حس شما نسبت به صحبت‌هایشان شود.

3- دست‌به‌سینه نشستن بار منفی دارد

چه در مصاحبه کاری و چه در محیط کار هنگام صحبت با دیگران سعی کنید دست‌هایتان را به روی سینه گره نزنید و یا پاهایتان را بر روی هم نیندازید. این کار شاید حس راحتی برای شما به همراه داشته باشد اما در محیط کار و در هنگام صحبت کردن نوعی انرژی منفی از این حالت به مخاطبتان منتقل می‌شود و شما را فردی تهاجمی و خودرای نشان می‌دهد که بر سر خواسته‌های خود لجبازی می‌کند. یا حتی ممکن است زمانی که دست‌به‌سینه ایستاده‌اید و با همکار خود صحبت می‌کنید، این حس را به او منتقل کنید که با او احساس صمیمیت نمی‌کنید.

4- محکم دست دادن را فراموش نکنید

زمانی که وارد محیط کارتان می‌شوید، در بزنید و سلام کنید. حتی زمانی که دیرتر از سایرین به محل کار رسیده‌اید. هیچ‌گاه بی‌سروصدا وارد نشوید. همچنین بعد از سلام کردن ممکن است بخواهید، با کارفرما و یا همکارانتان دست دهید. محکم دست دادن نشان‌دهنده قدرت شما در برقراری ارتباط قوی و موثر است.

زمانی که وارد محیط کارتان می‌شوید، در بزنید و سلام کنید. حتی زمانی که دیرتر از سایرین به محل کار رسیده‌اید.

از شل دست دادن با افراد خودداری کنید، چراکه به شخص این حس را می‌دهد که اصلا فرد خوشایندی در نظر شما نیست و شما از ایجاد ارتباط با او رضایت ندارید. البته نباید در هنگام دست دادن دست همکار و یا کارفرمایتان را به سمت خود بکشید و یا آن‌قدر محکم با آن‌ها دست دهید که استخوان‌هایشان بشکند. به‌طورکلی دست دادن میزان گرم بودن و مستحکم بودن ارتباط را منعکس می‌کند.

5- کسل بودن از پیشرفت شما جلوگیری می‌کند

کسل بودن می‌تواند منضبط‌ترین و مسئولیت‌پذیرترین افراد را نیز از پیشرفت باز دارد. اگر در زمان کارکردن پشت میز خود مدام به ساعتتان نگاه می‌کنید، نقاشی‌های بی‌هدف می‌کشید، با موبایلتان سرگرم می‌شوید، گاه و بی‌گاه آه جگرسوز می‌کشید، باید بدانید که تمام این حرکاتی که بدن شما انجام می‌دهد، به رییستان می‌گوید که در محیط کار کسل هستید و به شغل خود بی‌انگیزه‌اید.

همین نشانه‌ها به‌طورقطع رییستان را از ترفیع دادن به شما باز می‌دارد. چراکه هیچ فرد عقلایی کارمند کسلِ بی‌حوصله‌اش را به جایگاه بالاتری نمی‌برد. برای از بین بردن این حالت سعی کنید، قدم بزنید و یا از همکارانتان بپرسید که احتیاج به کمک ندارند و یا با رییستان درباره وظایف خود صحبت کنید.

6- فاصله مناسب را حفظ کنید

حریم شخصی افراد همیشه و در هر محیطی از اهمیت خاصی برخوردار است. در محیط کار ممکن است شما با تعدادی از همکارانتان صمیمی باشید و با عده‌ای دیگر این صمیمیت شکل نگرفته باشد. نکته‌ای که وجود دارد، این است که باید صمیمیتتان را با کارتان ترکیب نکنید و در موضوعات کاری بسیار جدی و دقیق باشید.

فاصله مناسب را با دوستان، همکاران و رییستان رعایت کنید. بهترین قانون این است که 1 تا 2.5 متر از همکارانتان فاصله بگیرید. از طرفی انجام دادن رفتار مشابه خودِ افراد، در برخورد با آن‌ها به عمق ارتباط شما بسیار کمک می‌کند و باعث ایجاد اعتماد بیشتری بین شما می‌شود. به‌طورقطع کارفرما کارمندی که می‌تواند در چارچوب کاری، ارتباط مناسبی با دیگران داشته باشد را انسان لایقی می‌بیند.

7- حرکات عصبی از اعتبار شما می‌کاهد

پر واضح است که انجام حرکات عصبی چون؛ جویدن ناخن، شکستن قولنج، تکان دادن پا و حرکات این‌چنینی به رییستان نشان می‌دهد که شما فرد مضطرب و نالایقی هستید. حتی اگر شما واقعا این‌چنین نباشید اما حرکات عصبی از اعتبارتان کم می‌کند. بهترین اتفاق در محل کار، داشتن لبخند هنگام برقراری تماس چشمی با افراد است.

این کار شما را فردی با اعتمادبه‌نفس بالا نشان می‌دهد و برعکس حرکات عصبی اعتبار شما را در پیش همکاران و کارفرمایتان کاهش می‌دهد. همچنین حرکات زیاد دست نشان می‌دهد که شما فردی غیرحرفه‌ای هستید و اعتمادبه‌نفس کافی ندارید. این رفتارهای غیرکلامی را در کمترین حد ممکن نگه دارید.

8- صاف بایستید و به بدنتان تکیه کنید

همان‌طور که لم دادن در صندلی پیام خوبی را به رییستان منتقل نمی‌کند، در حالت ایستاده نیز حتی‌الامکان این حرکت را انجام ندهید. اگر با رییس خود در حالت ایستاده، در حال صحبت‌کردن هستید، به دیوار لم ندهید. شما در یک قرار عاشقانه و یا مکالمه با دوستان صمیمی‎تان نیستید، درنتیجه باید کاملا صاف بایستید.

زبان بدن ارتقای شغلی

برخی از حالت‌های بدن در تمام فرهنگ‌ها پامی مشترک منتقل می‌کنند.

این طرز ایستادن نشان‌دهنده هوشیاری و اعتمادبه‌نفس شما و صدالبته توجه کاملتان به سخنان کارفرما است. هم‌چنین در هنگام صحبت‌کردن، دست‌هایتان را نشان دهید. پنهان‌کردن دست‌ها در حین مکالمه‌ی رودررو شما را فردی غیرقابل‌اعتماد نشان می‌دهد. اگر در حالت نشسته در حال صحبت‌کردن هستید، بهتر است کف دست‌ها مشخص باشند تا شما شخصی قابل‌اعتماد و شفاف به نظر بیایید.

9- با حرکت‌دادن سر، توجه به سخنان مخاطب را نشان دهید

مجددا به ابتدای مقاله بازمی‌گردیم. همان‌طور که در شروع درباره کلاس درس و توجه استاد به برخی دانشجویان به دلیل زبان صحیح بدنشان اشاره شد، در محیط کار نیز این حرکات بسیار مثمر ثمر خواهد بود. اگر با کارفرمایتان در حال صحبت‌کردن هستید، در قبال سخنان او سرتان را در جهت بالا و پایین تکان دهید. این حرکت نشان‌دهنده یک شنونده باهوش است. یکی از دلایل توجه استاد به برخی از دانشجویان همین حرکات سر است که باعث متمایز شدن آن‌ها و جلب‌توجه استاد می‌شود.

10- از پیله تنهایی خود خارج شوید

به یاد داشته باشید لازمه کارکردن، داشتن رفتار اجتماعی است. درنتیجه دور خود حصار نکشید و با دیگران به تعامل بپردازید. این تعامل علاوه بر ارتباط گفتاری به زبان بدن شما نیز بستگی دارد. اگر دائما از همکارانتان روی برمی‌گردانید و یا بدنتان به سمت آن‌ها نیست، در تنهایی ساعت ناهار را سپری می‌کنید، ارتباط چشمی برقرار نمی‌کنید و حرکات این‌چنینی.

این سیگنال را به آن‌ها منتقل می‌کنید که از ارتباط با آن‌ها خوشنود نیستید. این حرکات بدن، شما را فردی گستاخ نشان می‌دهد. قطعا هرچقدر هم شما توانایی بالا در حرفه خود داشته باشید اما زبان بدنی تهاجمی و غیردوستانه از خودتان نشان دهید، رییستان شما را فردی مناسب برای ترفیع و ارتقای شغلی نمی‌بیند.

حرکات بدن را جدی بگیرید

شاید شما فکر کنید که در این مقاله بیش‌ازحد به حرکات بدن و حرف و پیامی که از طریق آن‌ها به افراد منتقل می‌شود، تاکید کردیم و این مسائل پیش‌پاافتاده به نظر برسد اما اگر شما نکات گفته‌شده را در محیط کار خود رعایت نکنید، شانس پیشرفت شغلی را از خود سلب کرده‌اید. اگر به شغلتان علاقه دارید، باید از حرکاتی که شما را شخصی کسل نشان می‌دهد، جدا خودداری کنید.

اگر با رییس خود در حال صحبت هستید، باید نشانه‌هایی در بدن شما وجود داشته باشید که نشان دهد به سخنان او با دقت گوش می‌دهید و از آن بهره می‌برید. تمامی این حرکات نهایتا شما را شخصی لایق برای ترفیع و پیشرفت در شغلتان نشان خواهد داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.