خبر مهم:

کد مطلب: ۶۵۷۱۷۱

کدام ایده‌های استارتاپی سرمایه بیشتری جذب می‌کنند؟

کدام ایده‌های استارتاپی سرمایه بیشتری جذب می‌کنند؟

دنیای استارتاپ‌ها دنیای رقابت است و از قضا این رقابت به حوزه‌ای که استارتاپ در آن فعالیت می‌کند هم ربط دارد: برخی حوزه‌های استارتاپی، در زمینه جذب سرمایه، از برخی دیگر جلوترند. به گزارش تجارت‌نیوز، این موضوع در دنیای استارتاپ‌ها طبیعی است. مثلا، اگر خرید آنلاین در یک بازار ملی (مانند ایران)، بکر و دست‌نخورده

دنیای استارتاپ‌ها دنیای رقابت است و از قضا این رقابت به حوزه‌ای که استارتاپ در آن فعالیت می‌کند هم ربط دارد: برخی حوزه‌های استارتاپی، در زمینه جذب سرمایه، از برخی دیگر جلوترند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این موضوع در دنیای استارتاپ‌ها طبیعی است. مثلا، اگر خرید آنلاین در یک بازار ملی (مانند ایران)، بکر و دست‌نخورده باشد، طبیعی است که تعداد فروشگاه‌های آنلاین ناگهان اوج بگیرد.

استارتاپ‌ها روی کدام ایده‌ها متمرکز شوند؟

کمی بعد که بازار اشباع شد، شرکت‌های ضعیف‌تر به حکمِ منطقِ رقابت از گردونه کنار زده می‌شوند. اگر استارتاپی دیر به صحنه وارد شود (مثلا بازارسنجی یا زمان‌سنجیِ درستی نکرده باشد)، باز هم سودی نخواهد کرد و به ناگزیر از بازار حذف می‌شود.

سرمایه در استارتاپ ها page 001

کدام حوزه‌های استارتاپی در آمریکا، بیشتر مورد توجه «سرمایه‌گذاران خطرپذیر» هستند؟/ منبع: سایت «استاتیستا»

بنابراین، مهم است که استارتاپ‌ها بدانند چه حوزه‌هایی بیشتر مد نظر مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران است تا بتوانند ایده‌های بهتری به دست بدهند، زودتر سرمایه جذب کنند و در نهایت، موفق‌تر باشند.

اما کدام حوزه‌ها و کدام ایده‌ها در این روزها و سال‌ها، در دنیای استارتاپ‌ها، بیشتر از همه در معرض توجه هستند؟

روزگار، روزگارِ کیست؟

«روندها» (Trends) و «کلان‌روندها» (Mega-trends) همیشه به موضوعات جهت می‌دهند و استارتاپ‌ها هم از این حیث مستثنی نیستند.

خیلی ساده، این روزها شاید راه‌اندازیِ یک سوپرمارکت کوچک، ایده خوبی نباشد. دلیلش هم این است که فروشگاه‌های زنجیره‌ایِ بزرگ، چه در جهان و چه در ایران، کم‌کم سوپرمارکت‌های محلی را از گردونه خارج می‌کنند. روند حذف سوپرمارکت‌های کوچک، تقریبا مشهود است.

در مثالی دیگر، متوسط عمر انسان تقریبا در تمام جهان رو به افزایش است و این بدان معنا است که مثلا در یک دهه آینده، سرمایه‌گذاری روی ایده مراقبت از سالمندان (مثلا استارتاپ‌های تخصصی پرستاری از سالمندان) بازدهی خوبی خواهد داشت.

2

کدام ایده‌های استارتاپی ممکن است راحت‌تر و سریع‌تر سرمایه جذب کنند؟

«سالمند شدنِ جوامع» یک «کلان‌روند» گسترده در بسیاری از بخش‌های جهان و از جمله در ایران است.

ورود «هوش مصنوعی» و «اینترنت اشیا» به حوزه‌های مختلف هم از جمله کلان‌روندهای دیگری هستند که در سال‌های آینده، کسب و کارها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

اما اگر بنا به تهیه یک فهرست از حوزه‌هایی باشد که بیشترین سرمایه‌ها را روانه استارتاپ‌ها می‌کنند، این حوزه‌ها کدام‌اند؟

سرمایه، سود را بو می‌کشد!

ساده‌ترین راه برای اینکه ببینیم کدام استارتاپ‌ها از نظر سرمایه‌گذاران جذاب‌تر هستند، این است که ببینیم «سرمایه‌گذاری خطرپذیر» (یا به اصطلاح انگلیسی‌ها Venture capital) بیشتر در کدام صنایع جذب شده است؟

«سرمایه‌گذاری خطرپذیر» معمولا ریسک بالاتری در مقایسه با سایر اقسام سرمایه‌گذاری دارد و البته، چنانکه نفس فعالیت در حوزه استارتاپ هم نشان می‌دهد، این نوع سرمایه‌گذاری می‌تواند به سرعت و با نرخی بیش از نرخ عادی، به بازگشت سرمایه ختم شود.

وب‌سایت داده‌پردازی «استاتیستا» (Statista)، در گزارشی به صنایعی اشاره کرده که در فصل نخست سال ۲۰۲۱ میلادی (یعنی حدود یک سال پیش)، بیشترین سرمایه‌گذاری خطرپذیر را در آمریکا به خود جذب کرده‌اند.

در واقع، آمریکا در اینجا «مشت نمونه خروار» است و احتمالا این روند، روندهای جهانی را بازتاب می‌دهد!

استارتاپ

بررسی روندها و کلان‌روندهای جهانی، می تواند استراتژی خوبی برای یافتن ایده‌های استارتاپی باشد.

بر اساس این گزارش، سرمایه‌گذاری در «کسب‌وکارهای اینترنتی»، به تنهایی حدود ۲۵٫۸ میلیارد دلار در فصل نخست سال ۲۰۲۱ میلادی در آمریکا سرمایه خطرپذیر جذب کرده است.

حوزه «سلامت» جایگاه دوم را داشته و حدود ۱۱٫۶ میلیارد دلار طی این مدت جذب سرمایه داشته است.

رتبه سوم به فناوری‌های مخابراتی (Telecommunications) اختصاص داشته که در این مدت، حدود ۱۰٫۵ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده‌اند.

جالب‌تر اینکه حوزه‌هایی همچون «امور مالی»، «غذا»، «کشاورزی» و «معادن»، هر چند در این فهرست حضور دارند، اما در جایگاه‌های بسیار پایین قرار دارند و به طور طبیعی، «سرمایه خطرپذیر» کمتری جذب کرده‌اند.

فعالان استارتاپی چطور «فکر می‌کنند»؟

اما برای اینکه ببینیم کدام حوزه‌های استارتاپی احتمالا بیشتر از بقیه سرمایه جذب می‌کنند، یک روش جالب دیگر هم وجود دارد: اینکه ببینیم فعالان استارتاپی بیشتر در مورد کدام صنایع فکر می‌کنند یا حرف می‌زنند؟

وب‌سایت «VERDICT» همین تازگی این کار را با استفاده از بررسی حساب توئیتری ۱۵۰ نفر از سرمایه‌گذاران خطرپذیر، در طول ۳ ماه آخر سال ۲۰۲۱ میلادی انجام داده است. (اصل مطلب را در اینجا ببینید.)

نتیجه جالب است: « متاورس » (ایده و طرح جنجالیِ «مارک زاکربرگ») رتبه نخست را به دست آورده و ۵۲۶ بار توئیت شده است. در واقع، به ازای هر نفر به طور متوسط حدود ۳٫۵ مرتبه.

جایگاه دوم به «مرکززدایی» (Decentralisation) اختصاص دارد که ۴۳۸ بار توئیت شده است.

«مرکززدایی» اشاره به صنعت خاصی ندارد، اما می‌توان آن را یک مفهوم اقتصادی و استارتاپیِ قابل توجه در نظر گرفت.

برقی یوز e1497170245488

تولید خودروهای الکتریکی، یکی از بهترین حوزه‌های استارتاپی در سال‌های آینده خواهد بود.

این مفهوم، بیش از همه برای فعالان حوزه «بلاک‌چین» و همین‌طور رمزارزها آشنا است و شاید بتوان آن را این‌طور خلاصه کرد: در اقتصادِ جدید، هیچ مرکزیتی برای خلق ارزش یا تعیین قیمت وجود ندارد و همه چیز بیش از گذشته «شبکه‌ای» شده است.

جایگاه سوم به «خودروهای الکتریکی» اختصاص دارد که در این بررسی، ۱۷۴ بار در مورد آنها توئیت شده است.

جایگاه چهارم به «بحران اقلیمی» اشاره دارد و جایگاه پنجم هم به «سلامت دیجیتال» (Digital health)، حوزه‌ای که در پیوند میان سلامتی و فناوری دیجیتال قرار دارد.

به این ترتیب، ظاهرا استارتاپ‌ها علاوه بر ایجاد پویایی در زمینه کسب‌و‌کار، یک پویاییِ درونی هم دارند: اینکه توجه سرمایه‌گذاران استارتاپی، بسته به «روندها» و «کلان‌روندها» در جهان، ممکن است روز به روز تغییر کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.