خبر مهم:

کد مطلب: ۶۹۸۰۰۷

ایران می‌تواند خودروی ارزان تولید کند؟

ایران می‌تواند خودروی ارزان تولید کند؟

محمد عرفان شاه‌محمدی/ چندی پیش وزیر صمت وعده ساخت خودروی ارزان قیمتی را داده که خرید آن در حد توان عامه مردم باشد. اما آیا ایران امکان ساخت خودروی ارزان را دارد یا نه؟ به گزارش تجارت‌نیوز، برای پاسخ به این سوال ابتدا معیاری برای ارزان بودن قیمت خودرو ارائه باید کرد. با توجه به مصوبه

محمد عرفان شاه‌محمدی/ چندی پیش وزیر صمت وعده ساخت خودروی ارزان قیمتی را داده که خرید آن در حد توان عامه مردم باشد. اما آیا ایران امکان ساخت خودروی ارزان را دارد یا نه؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، برای پاسخ به این سوال ابتدا معیاری برای ارزان بودن قیمت خودرو ارائه باید کرد. با توجه به مصوبه وزارت کار در باب حداقل پایه‌ حقوق سال ۱۴۰۱، یک کارگر ایرانی نباید عایدی کمتر از حدود پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در ماه داشته باشد که در سال برابر با تقریبا ۷۰ میلیون تومان می‌شود. بر این اساس، این رقم را مبنای در دسترس‌ بودن خودرو می‌گذاریم.

از طرف دیگر، خودروهای ارزان‌قیمت در بازارهای جهانی اساسا دسته‌‌ای از اتومبیل‌ها هستند که با حداقل امکانات رفاهی و ایمنی به بازار عرضه شده و کوشش می‌شود که قطعات و فناوری‌های استفاده شده در آن‌ها در نازل‌ترین کیفیت و در عین حال کم‌بهاترین سطح ممکن باشد. این خودروها معمولا برای استفاده‌های درون شهری طراحی می‌شوند و ممکن است حتی تنها در کلاس هاچ بک به بازار ارائه شوند.

معرفی ۵ خودروی اقتصادی دنیا

با توجه به سادگی این خودروها می‌توان استدلال کرد که فناوری‌ها و مواد به کار رفته به همراه روش‌های طراحی و نحوه مونتاژ آنها باید در تمام دنیا با قیمتی تقریبا یکسان در دسترس بوده و تفاوت قیمت خودروها تنها ناشی از تفاوت در ساختار اقتصاد، صنعت و لجستیک کشورها و ناهمگونی نیروی کار آ‌نهاست.

مضاف بر این، با توجه به دسترسی بهتر شرکت‌های خارجی به بازارهای بین‌المللی، آنها از صرفه به مقیاس و فرصت‌های همکاری بهتری بهره برده که در کاهش هزینه‌ نهایی تمام شده یک خودرو موثر است. پس اگر خودرویی برای مثال در کشور هند با قیمتی برابر با ۱۰۰۰ دلار تولید شود، نمی‌توان روزنه‌ای از امید یافت که همین مدل در ایران با قیمتی کمتر تولید شود.

جستجویی در سایت‌های تخصصی بررسی خودرو به زبان انگلیسی، ما را با مدل‌های گوناگونی از خودروهای ارزان روبه‌رو می‌کند و در این مقاله این ۵ مدل زیر را به عنوان نمونه‌هایی از آن‌ها انتخاب کرده‌ایم:

میتسوبیشی میراژ: این خودرو که به عنوان ارزان‌ترین محصول این کمپانی شناخته می‌شود، در حال حاضر در بازار امریکا با قیمتی در حدود ۱۵۰۰۰ دلار در حال معامله شدن است.

1 JPG

گزینه‌ بعدی ما خودروی هیوندای i10 است که اولین بار در هند عرضه شد. این خودرو با قیمتی حدود ۹۰۰۰ دلار در آسیا فروخته می‌شود.

2

در ادامه به خودروهای چینی در قیمت‌هایی پایین‌تر روبه‌رو می‌شویم. مدل A1 تولید شده توسط کمپانی چری برای بازارهای کشورهای کم درآمد. این خودرو که در بازه‌ی زمانی ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ تولید شده است، در حالت صفر کارخانه‌ای حدود ۷۰۰۰ دلار به فروش می‌رسیده است.

22

خودروی بعدی به نام MR توسط کمپانی جیلی با همکاری ولوو به خط تولید رسید و علاوه بر چین، در بازارهای کشورهایی چون استرالیا و لندن به عنوان یک خودروی عمومی جای پایی برای خود باز کرد. این مدل در بازه‌ی زمانی ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ تولید شد و با قیمتی در حدود ۵۵۰۰ دلار به فروش می‎رسید.

4

در نهایت خودرویی که به جرئت شاید بتوان آن را ارزان‌ترین خودروی ساخت بشر با توجه به توانایی‌هایش دانست، خودروی تاتا-نانو از کمپانی تاتاموتوز هند است که در این کشور با قیمت شدیدا نازل۳۰۵۶ دلار فروخته می‌شد که در نوع خود بی‌نظیر است. موتور این خودرو تنها دو سیلندر در خود دارد و حجم موتور آن برابر با تقریبا ۶۵۰ سی سی تخمین زده می‎‌شود. با این وجود باید گفت که این خودرویی خاص بوده که شاید نتوان آن را در بزرگراه‌ها با سرعتی برابر با حتی ۷۰ کیلومتر در ساعت به حرکت درآورد که در کنار موارد فنی دیگر آن شاید استانداردهای داخلی ایران را نتواند تامین کند.

5

خودروی اقتصادی ایرانی چند؟

اگر گزینه‌ تاتاموتورز را از این بررسی‌ها کنار بگذاریم، حتی در صورتی که بخش بزرگی از خودروهای ذکر شده در بالا توسط قطعه‌سازان داخلی در کشور تولید شود، با فرض دلار ۲۸ هزار تومانی، در هنگام خروج از کارخانه حدود ۱۶۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری خواهد شد که قیمت آن از حداقل حقوق دو سال کار یک کارگر هم بیشتر است.

مضاف بر موارد ذکر شده از نظر فنی، گران بودن خودرو در ایران ابعاد اقتصادی نیز دارد و این بدین معنی است که سیاست‌گذاری‌ها و دخالت‌های نابه‌جای دولتی به همراه عدم رقابت در خودروسازی ایران که نیروی محرکی در جهت افزایش قیمت است همچنان پابرجا بوده و خبری از تغییرات اصلاحات گسترده در آن‌ها به گوش نمی‌رسد.

جمیع موارد ذکر شده در بالا نشان می‌دهد که حتی در یک کشور متوسط با دسترسی مقبول به بازارهای جهانی که موجبات افزایش صرفه به مقیاس را فراهم می‌آورد با فرض وجود رقابت بهینه در بازار خودرو و تلاش‌های گوناگون در جهت تولید و عرضه یک خودروی مناسب با کمترین قیمت ممکن، نمی‌توان مسیری یافت که وعده‌ وزیر صمت از طریق آن محقق شود و مشتری ایرانی همچنان بایستی چشم به انتظار تحولاتی دیگر برای رسیدن به آرزوی دیرینه خود باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با وجود میرسلیم ها هرگز…

  • نظر یک کارشناس

    منتظر رشد افسارگسیخته خودرو باشید
    طوری که می گید کاش همون وارد نمی کردن مثلا دنا ۱میلیارد تومن ماشین های واراداتی هم بالای ۲ و ۳ میلیارد تومان فقط اون آهن پاره های قدیمی شاید یکم ارزون بشه.