کد مطلب: ۵۲۰۵۲۶

آشنایی با ۱۲ گام مهم صادرات / چگونه کالا صادر کنیم؟

آشنایی با ۱۲ گام مهم صادرات / چگونه کالا صادر کنیم؟

صادرات کالا و خدمات دارای چه مراحلی است؟ یک فعال صادراتی برای انجام صادرات باید با چه فرآیندهایی آشنا شود؟ به طور کلی صادرات یک روند چند مرحله‌ای و بین‌المللی است که یک صادرکننده قبل از ورود به این عرصه باید با قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های تجارت داخلی و خارجی آشنا شود. به گزارش

صادرات کالا و خدمات دارای چه مراحلی است؟ یک فعال صادراتی برای انجام صادرات باید با چه فرآیندهایی آشنا شود؟ به طور کلی صادرات یک روند چند مرحله‌ای و بین‌المللی است که یک صادرکننده قبل از ورود به این عرصه باید با قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های تجارت داخلی و خارجی آشنا شود.

به گزارش تجارت نیوز ، در یک نگاه کلی، صادرات کالا به معنی خروج کالا از کشور به مقصد سایر کشورها است که بر اساس روندهای گمرکی، صادرات به نوع صادرات قطعی و صادرات موقت تقسیم می‌شود. صادرات کالا ضمن آنکه برای هر کشوری ارزآوری دارد می‌تواند سودآوری مناسبی را هم برای خود صادرکننده به همراه داشته باشد.

آشنایی با ۱۲ گام‌ صادرات

گام اول: برای انجام صادرات مانند واردات، نیاز به دریافت کارت بازرگانی دارید. افرادی که تمایل به انجام صادرات کالا و خدمات دارند باید ابتدا طی مراحل تعریف شده توسط اتاق بازرگانی و وزارت صمت نسبت به دریافت کارت بازرگانی حقیقی یا حقوقی اقدام کنند. تجارت‌نیوز، در گزارشی با عنوان چگونه کارت بازرگانی بگیریم؟ مراحل دریافت آن را به تفصیل تشریح کرده بود.

گام دوم: در گام دوم صادرکننده باید نسبت به افتتاح حساب بانکی اقدام کند. برای مبادرت به صادرات افتتاح یک حساب در کشورهای خارجی از ضروریات کار به حساب می‌آید.

گام سوم: در مرحله سوم باید به بازاریابی کالا یا همان مارکتینگ اقدام کرد. بازاریابی به معنی شناخت بازارهای خارجی و پیدا کردن مشتری برای کالای خود است. اقدامی که از طریق گفت و گو و مذاکره با خریداران، استفاده از اطلاعات و آمارهای رسمی، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، تماس با رایزنان بازرگانی و روش‌های دیگر انجام می‌شود.

گام چهارم: صدور پیش فاکتور گام چهارم در فرآیند صادرات است. برای آشنا شدن مشتری با نوع و کیفیت کالا و خدمات و همین طور فروشنده آن، صادرکننده باید پیش فاکتوری که شامل اطلاعات شخص صادرکننده، شرکت، سازمان، کالا و … را ارسال کند.

گام پنجم: بسته‌بندی و آماده‌سازی کالا در مرحله پنجم انجام می‌شود. در این مرحله صادرکننده باید کالای مورد نظر را مطابق استانداردهای کشور مقصد بسته‌بندی کند و به شکل هوایی، زمینی یا دریایی آن را به دست خریدار برساند.

گام ششم: در گام ششم باید بهای گمرکی کالا را تعیین کرد. در این مرحله کلیه هزینه‌های تعلق گرفته به کالای صادر شده باید مورد محاسبه قرار گیرد.

گام هفتم: گام هفتم به دریافت مجوز صادرات کالا از نهادهای مسئول مربوط است. در این مرحله صادرکننده کالا باید مجوزهای لازم را از نهادهای مربوطه مانند وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، سازمان ملی استاندارد و … دریافت کند.

گام هشتم: اظهار کالای صادراتی به گمرک گامی است که باید در مرحله هشتم انجام شود. بعد از طی کردن مراحل قبلی، صادرکننده باید کالای خود را به همراه مدارک لازم به گمرک حمل کند و اظهارنامه صادراتی خود را از آن سازمان اخذ کند.

گام نهم: در گام نهم باید بیمه کردن کالا را انجام داد. صادرکننده ضمن حمل بار خود به گمرک و تعیین تکلیف اظهارنامه، باید کالای خود را طبق ضوابط بین‌المللی بیمه کند.

گام دهم: دریافت گواهی بازرسی گامی است که باید در مرحله دهم انجام شود. طرفین خریدار و فروشنده با یکی از موسسات بازرسی که عمدتا بین‌المللی هستند، قرارداد امضا می‌کند تا گواهی بازرسی مورد نیاز را برای این مرحله دریافت کنند.

گام یازدهم: در این گام باید اخذ گواهی مبدا و صدور فاکتور فروش انجام شود. در این مرحله فاکتور فروش مبدا توسط صادرکننده کالا صادر می‌شود و بعد باید به تایید اتاق بازرگانی برسد. اتاق بازرگانی پس از مشاهده فاکتور فروش مبدا، بارنامه حمل دو پروانه گمرکی، کالا را صادر می‌کند.

گام دوازدهم: در گام دوازدهم که مرحله پایانی کار است باید صدور کالا انجام شود. در این مرحله شرکت حمل و نقل جواز خروج از گمرک را از صادرکننده کالا دریافت می‌کند و آن را پس از بارگیری به کشور مقصد حمل می‌کند.

انواع ریسک‌های صادراتی

انجام صادرات مانند واردات با ریسک‌های مختلفی همراه است. این ریسک‌ها در یک تقسیم بندی کلی به ریسک‌های اقتصادی و غیر اقتصادی تقسیم می‌شود. ریسک قانونی، ریسک قرنطینه، ریسک نرخ ارز، ریسک عدم پرداخت، ریسک عدم پرداخت و ریسک حمل و نقل برخی از انواع ریسک‌هایی هستند که در مسیر انجام صادرات قرار دارند.

برای مطالعه مطالب تحلیلی بیشتر در خصوص اقتصاد ایران صفحه آکادمی تجارت‌نیوز رادنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    همه کشورا انقدر گام دارن ؟

  • ناشناس

    ما. که چند سال میگذر. سهام. نداریم. ونمیدونم. چیه. وکجاست. میشه رهنمایی کنید. شاید. خداوند امسال. یک پولی دستمون. بیاد. ودیعه. خونه رهن کنیم. ازاین. آوارگی. راحت بشیم. منکه. شوهرم فوت کرده. سه تا دختر. بی سر پرت. زندگی سختی دارم

    • ناشناس

      شما کجایی هستین مگه؟افغانستانی هستیین؟

  • ناشناس

    با عرض سلام چگونه با یک تاجر خارجی آشنا بشیم