کد مطلب: ۳۴۲۶۳۸

کسب‌وکار اینترنتی: چه فرصت‌هایی در ایران وجود دارند؟

کسب‌وکار اینترنتی: چه فرصت‌هایی در ایران وجود دارند؟

یکی از نشانه‌های عدم ‌توسعه در هر کشوری، مرکزگرایی است. اینکه شهرها یا مناطقی وجود داشته باشند که همه امکانات، فرصت‌ها و مهم‌تر از مشاغل در آنجا باشند و در جاهای دیگر چیز زیادی نباشد. این مرکزگرایی و عدم‌توسعه درست باعث ایجاد مشکلات متعددی می‌شود. یکی از این مشکلات، کاهش مشاغل و تنوع مشاغل در

یکی از نشانه‌های عدم ‌توسعه در هر کشوری، مرکزگرایی است. اینکه شهرها یا مناطقی وجود داشته باشند که همه امکانات، فرصت‌ها و مهم‌تر از مشاغل در آنجا باشند و در جاهای دیگر چیز زیادی نباشد.

این مرکزگرایی و عدم‌توسعه درست باعث ایجاد مشکلات متعددی می‌شود. یکی از این مشکلات، کاهش مشاغل و تنوع مشاغل در شهرهایی غیرمرکزی است.

در این حالت اگر شما ساکن شهری غیر از پایتخت یا دیگر شهرهای مرکزی باشید و به دلایلی همچون تله فقر نتوانید از شرایط فرار کنید، امکان اشتغال در حوزه موردعلاقه و کسب درآمدی معقول تقریبا غیرممکن است مگر اینکه به سراغ اینترنت و کسب‌وکار اینترنتی بروید.

البته کسب‌وکار آنلاین برای افرادی هم که به هر دلیلی دیگری نمی‌توانند به‌صورت فیزیکی سر کار حاضر شوند هم گزینه بسیار جذابی است.

وجود اینترنت دائمی که سرعت رضایت‌بخشی دارد می‌تواند شما را در یک کسب‌وکار اینترنتی موفق کند. ازاین‌روی توسعه اینترنت، کسب‌وکار اینترنتی را به یکی از ترند‌های داغ دنیای امروز بدل کرده است؛ اما چه شغل‌هایی را می‌توانید اینترنتی انجام دهید؟

توسعه‌دهنده وب و اپلیکیشن موبایل

اگر دانش برنامه‌نویسی در حوزه وب و موبایل دارید و مهارت‌های موردنیاز در بازار را نیز بلدید، می‌توانید به‌صورت اینترنتی کسب‌وکاری در برنامه‌نویسی وب و موبایل ایجاد کنید.

برای این کار بهتر است پیش از هر چیزی یک وب‌سایت شخصی یا همان پورتفولیو برای خود درست کنید. این پورتفولیو هم میزان مهارت و سلیقه شما را نشان می‌دهد هم می‌تواند به‌عنوان یک رزومه برای شما عمل کند.

برای دریافت پروژه‌ها هم وب‌سایت‌های فارسی و انگلیسی وجود دارند که می‌توانید در آنجا با کارفرماها ارتباط بگیرید و دستمزد کارتان را نیز دریافت کنید.

نویسندگی و تولید محتوا

محتوا در دنیای اینترنت همه‌چیز است. حتی اگر شرکت‌ها بهترین محصولات و خدمات را نیز ارائه بدهند، بدون محتوای مناسب، وب‌سایت و کسب‌وکارشان چندان در اینترنت دیده نخواهد شد. محتوا کلید بازاریابی آنلاین است.

اما برای تولید محتوا لازم نیست حتما شما در شرکتی حضور فیزیکی داشته باشید. در نتیجه می‌توانید از دور و به‌واسطه اینترنت محتوای سفارشی تولید کنید. این ‌یک کسب‌وکار اینترنتی جذاب برای بسیاری از افراد است.

کسب‌وکار اینترنتی

برای تولید محتوا و نویسندگی تنها چیزی که شما نیاز دارید، کامپیوتری است که بتواند برنامه‌های آفیس را اجرا کند.

برای تولید محتوا مشخصا باید مهارت خوبی در نویسندگی داشته باشید. همچنین خلاقیت و ایده‌پردازی هم می‌تواند در میزان درآمد شما بسیار تاثیر داشته باشد. آگاهی از نحوه سئو محتوا نیز می‌تواند شما را به یک فرد حرفه‌ای در این حوزه بدل کند.

البته نکته دیگری در تولید محتوا وجود دارد این است که باید آماده تولید هر نوع محتوایی باشید؛ یعنی ممکن است مجبور شوید مطالبی بنویسید که نه به آن‌ها علاقه دارید و نه از آن‌ها خوشتان می‌آید.

مدیریت و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

مدیریت و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌تواند در نوع خود مستقل‌ترین روش برای ایجاد یک کسب‌وکار اینترنتی باشد.

شما می‌توانید مدیریت صفحات و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی یک شرکت در جاهایی مثل اینستاگرام و تلگرام را به عهده بگیرید و بدون حضور فیزیکی و کار خود را به‌واسطه اینترنت انجام دهید.

حالت دیگری از مدیریت شبکه‌های اجتماعی که در ایران بسیار رواج دارد، ترکیبی از مدیریت شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوا است. این کار همان بازاریابی محتوا در شبکه‌های اجتماعی است. در این حالت معمولا افراد با تولید دائمی محتوا و شاید محتوای زرد سعی می‌کنند تعداد کاربران و بازدید‌های کانالشان را افزایش دهند.

در نهایت هنگامی تعداد کاربران و بازدیدکنندگان به‌اندازه کافی رشد کرد، می‌توانند به‌واسطه تبلیغات یا فروش کانال و صفحه اینستاگرام درآمد کسب کرد.

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی مثل هر حوزه دیگری قواعدی دارد. اگر قوانین بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را به درستی رعایت کنید، می‌توانید درآمد چشم‌گیری از آن بدست بیاورید.

تولید محتوای ویدیویی

تولید و انتشار ویدیو برای من یکی از جذاب‌ترین کارها برای ایجاد یک کسب‌وکار اینترنتی است. شما می‌توانید در سایت‌هایی مثل آپارات و یوتیوب که امکان ایجاد کانال را فراهم می‌کنند، در موضوع یا حوزه خاصی ویدیو تولید کنید و بازاریابی ویدیو انجام دهید.

جریان درآمدی شما از طریق بازاریابی ویدیو می‌تواند از چندین منبع حاصل شود:

۱- با افزایش بازدید از ویدیو‌ها، شما می‌توانید به‌واسطه تبلیغاتی که سایت میزبان ویدیو پیش از نمایش یا در میان ویدیوهای شما پخش می‌کند، درآمد کسب کنید. مثلا یوتیوب به ازای هر هزار بازدید از ویدیو، یک دلار به صاحب کانال پرداخت می‌کند.

۲- شما می‌توانید از طریق جذب پشتیبان برای ویدیوها درآمد کسب کنید.

کسب‌وکار اینترنتی

تولید و بازاریابی ویدیو یکی از جدی‌ترین و محبوبترین روش‌های کسب‌وکار اینترنتی است.

۳- در دنیا سایت‌هایی مثل پیترون وجود دارند که کاربران در آنجا به تولیدکنندگان محتوا و هنرمندان مبالغی را اهدا می‌کنند. درآمدی حاصل از این مبالغ اهدایی نیز می‌تواند بخشی از جریان درآمدی یک تولیدکننده ویدیو یا هر محتوای دیگری باشد.

۴- برخی از تولیدکنندگان ویدیو به‌واسطه فروش دستگاه‌ها و وسایلی که پشتیبان‌ها به‌رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند، درآمدی مازاد به دست می‌آورند. خریداران این دستگاه‌ها ممکن است بازدیدکنندگان یا افرادی باشند که به تولیدکننده ویدیو پلی اهدا می‌کنند.

این نوع از کسب‌وکار اینترنتی، در ادامه بازاریابی محتوای متنی در وبلاگ‌ها است که البته امروزه به دلیل کاهش بازدید از وبلاگ‌ها، دیگر چندان موردتوجه نیست.

طراحی گرافیک

اگر شما دانش طراحی‌ گرافیک و مهارت‌های لازم در این حوزه مثل آشنایی با نرم‌افزارهای گرافیکی و سبک‌هایی مثل طراحی متریال را داشته باشید، می‌توانید شغلی مناسب برای خود دست‌وپا کنید.

اما اگر به هر دلیلی مثل دلایلی که در ابتدای مقاله گفتیم نتوانید حضوری کار کنید، می‌توانید یک کسب‌وکار اینترنتی پررونق هم برای خود ایجاد کنید.

کارفرما از شما خواهد خواست که یک لوگو، وب‌سایت یا اپلیکیشن طراحی کنید تا بتواند با ارائه‌ی آن به برنامه‌نویس وب با اپلیکیشن محصول نهایی داشته باشد.

برای یافتن کارفرماها نیز می‌توانید از همان سایت‌هایی که در مورد برنامه‌نویسی وب و موبایل گفتیم استفاده کنید.

اگر دانش طراحی رابط کاربری (User Interface or UI) و تجربه کاربری (User Experience or UX) نیز داشته باشید، در‌آمد شما بسیار بیشتر نیز خواهد شد.

بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال هم یکی از شغل‌های پردرآمدی است که می‌تواند برای کسب‌وکار اینترنتی مناسب باشد.

بازاریابی دیجیتال ترکیبی از تمام مهارت‌ها و شغل‌هایی است که در سطور بالا گفتیم. برای اینکه شما چه به‌صورت حضوری و چه به‌صورت آنلاین یک بازاریاب دیجیتال موفق باشید، لازم است ترکیبی معقولی از مهارت‌های برنامه‌نویسی، تولید و مدیریت محتوا، الگوریتم‌ها جستجو، دانش شبکه‌های اجتماعی و طراحی گرافیک را بلد باشید.

فروشگاه آنلاین

ایجاد فروشگاه آنلاین به‌عنوان یک کسب‌وکار اینترنتی، کمی فراتر از یک شغل فردی است. فروشگاه آنلاین را می‌توان با سرمایه کمی راه‌اندازی کرد؛ اما برای توسعه آن شما نیازمند مجموعه‌ای مهارت‌هایی که در سطور پیشین گفتیم و چندین مهارت دیگر هستید که راستش عملا خارج از توان یک نفر است.

کسب‌وکار اینترنتی در جهان

تمامی شغل‌هایی که در این مقاله آمده‌اند بر پایه فرصت‌هایی موجود در ایران در فهرست ما وارد شده‌اند. اگر ما می‌توانستیم به نحوی به‌دوراز تحریم‌های مالی، به جریان‌های مالی در جهان دسترسی داشته باشیم، علاوه بر این مشاغل، فرصت‌های بسیار بیشتری نیز می‌توانست فراهم شود.

اما اگر شما به هر طریقی بتوانید چنین جریان مالی را با بانک‌ها و سیستم‌های مالی خارجی داشته باشید، می‌توانید همین مشاغل را در سطح بین‌المللی هم انجام دهید. انجام این مشاغل در سطح بین‌المللی می‌تواند جریان درآمدی بسیاری برای شما بسازد و چه‌بسا بتواند شما را به یک کارآفرین بین‌المللی بدل کند.

علاوه بر مشاغل ذکر شده شما می‌توانید عکاسی، آموزش آنلاین، دستیار مجازی، تدوین و ویرایش ویدیو و عکس را نیز به‌صورت اینترنتی انجام دهید؛ اما چون این چند مورد هنوز آن‌قدرها در ایران جا نیفتاده‌اند، ما از ذکر آن‌ها خودداری کردیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خیلی.خوب.است.من.میخواهم.دربازاریک.چیزی.مثل.یاسین.ویامثل.فالنامه.یک.همچین.چیزی.که.اصلادربازارگوشی.وجودنداره.بسازم.ولی.بلدنیستم.چه.کسی.راببینم.چکارکنم.چیزی.که.توذهن.منه.خیلی.عالیست.میدانم.مخاطب.بیشتری.هم.داره.امانمیدانم.چکارکنم.لطفامن.راراهنمایی.بفرمایید.متشکرم

  • آزی

    سلام. ممنون از متن عالی نویسنده..اما یکی از مشکلات پایه ای بیشتر کاربران نداشتن آموزشهای کاربردی فنی است. (تاکید دوباره روی اصطلاح کاربردی). البته بنده به خیلی از آموزشگاهای اعتماد ندارم از باب اینکه معمولا آنها در یک مدت زمان محدود یکسری مطالب کلیشه ای و کتابی را ارائه داده وکل مبلغ شأن هم قبلا از کار آموز میگیرند.و…..?. در حالیکه آموزشهای فنی والبته پرداخت هزینه لونها در این قبیل موارد باید بمرورو دوره ای والبته عملی و کاربردی باشد?