کد مطلب: ۴۷۴۵۱۴

از راکی، رمبو و سیلوستر استالونه درباره کسب‌وکار چه درس‌هایی یاد می‌گیریم؟

از راکی، رمبو و سیلوستر استالونه درباره کسب‌وکار چه درس‌هایی یاد می‌گیریم؟

اول از همه یک موضوع را روشن کنم: من سلیوستر استالونه را از نزدیک نمی‌شناسم. هیچ وقت او را ندیده‌ام. اما قبولش دارم و تحسینش می‌کنم. برای من، او تجسم ارزش‌ها، نقاط ضعف و قوت و عزم و اراده‌ای است که انسان را به فردی تحسین‌برانگیز و کارآفرینی موفق تبدیل می‌کند. من از استالونه درس‌های

اول از همه یک موضوع را روشن کنم: من سلیوستر استالونه را از نزدیک نمی‌شناسم. هیچ وقت او را ندیده‌ام. اما قبولش دارم و تحسینش می‌کنم. برای من، او تجسم ارزش‌ها، نقاط ضعف و قوت و عزم و اراده‌ای است که انسان را به فردی تحسین‌برانگیز و کارآفرینی موفق تبدیل می‌کند.

من از استالونه درس‌های زیادی یاد گرفته‌ام، هم از خودش و هم از نقش‌های ماندگاری که در طول دوران حرفه‌ای موفقش خلق کرده است.

۱- راه خودتان را بروید

زندگینامه استالونه یک داستان کلاسیک درباره رسیدن از فرش به عرش است. او در ابتدا یک بازیگر ناآرام، معمولی و مقلد بود و قدم به قدم در کارش جلو می‌رفت. فیلم‌های ضعیفی که در ابتدای کارش بازی کرد، امروزه مهم هستند، به دلیل اینکه سیلوستر استالونه امروزه یک بازیگر موفق است. اما او چطور این کار را انجام داد؟

او منتظر نماند تا یک نقش عالی در یک فیلم خیلی خوب سر راهش قرار بگیرد. او خودش فیلم خودش را نوشت، فیلمی که در جایزه اسکار نامزد ۱۰ جایزه در بخش‌های مختلف شد: راکی. راکی بالبوا، قهرمان شجاع فیلم که از طبقه کارگر بود، فهمید که باید به روش خودش به موفقیت دست پیدا کند.

همان طور که راکی می‌گوید: «خیلی وقته که مثل بقیه آدم‌ها فکر نمی‌کنم. باید مثل خودت فکر کنی.»

در کسب‌وکار و تجارت، باید تفاوت‌هایتان را پیدا کنید و در آنها پیشرفت کنید، مواردی که باعث می‌شوند منحصربه‌فرد و خاص و ارزشمند باشید.

۲- شکست در آغاز کار نباید مانع پیشرفت در آینده شود

وقتی که سیلوستر استالونه می‌خواست به دنیا بیاید از روش زایمان با فورسپس استفاده شد. به همین دلیل آسیب عصبی به او وارد شد و بخشی از صورتش دچار فلج جزئی شد.

استالونه به‌جای اینکه بگذارد این مشکل باعث شکست و عدم موفقیتش شود، نقش‌هایی را بازی کرد و شخصیت‌هایی را خلق کرد که نوع صحبت کردن خاص و تند و تیزشان باعث شد تبدیل به شخصیت‌هایی متمایز و منحصربه‌فرد شوند.

۳- همیشه آمادگی بدنی داشته باشید

در حال حاضر استالونه ۷۳ ساله است و بدنش از مردانی که نصف اون سن دارند، آماده‌تر است. او در تمام عمرش زندگی سالم را در اولویت قرار داده است. بدون او فقط ۲.۸ درصد چربی دارد که نتیجه تمریناتش برای فیلم راکی ۳ است.

او در کتابش با نام «فعالیت هوشمندانه: برنامه عملی برای کاهش وزن، افزایش قدرت، کسب نیروی اراده و تعبیر رویاهایتان» که در سال ۲۰۰۵ منتشر شد، نشان داد که آمادگی بدنی چقدر برای سلامت جسمی و روحی اهمیت دارد. این کتاب می‌تواند الهام‌بخش شما باشد.

۴- مغرور نباشید

سیلوستر استالونه قدیس و معصوم و فرشته نیست. او یک انسان واقعی با نقاط ضعف و نقاط قوت واقعی است. بعد از اینکه به شهرت و موفقیت دست پیدا کرد، حس کرد که دارد خودش را در ثروتش گم می‌کند.

در مقاله‌ای که در سال ۱۹۸۲ در مجله رولینگ استونز منتشر شد، نوشته شده بود: «سیلوستر استالونه لحظه‌ای را به یاد می‌آورد که فهمید به یک آدم تازه‌به‌دوران‌رسیده تبدیل شده است. او در خودروی ۸۰ هزار دلاری‌اش که دو هفته پیش خریده بود، نشسته بود و فکر می‌کرد که چه ماشین قشنگی دارد، تا اینکه تصویر خودش و خودرویش را در شیشه یک مغازه دید و با خودش گفت «چه آدم تازه‌به‌دوران‌رسیده‌ای چنین ماشینی را سوار می‌شود؟»

روز بعد آن خودرو را فروخت. خودروهای گرانقیمت باعث نمی‌شوند تا ما افرادی خوب و موفق باشیم و این درسی بود که از استالونه یاد گرفتم. همین طور، اداره کردن یک کسب‌وکار موفق تنها به پول و مقام و اعتبار خلاصه نمی‌شود، بلکه یک کسب‌وکار موفق یعنی اشتغالزایی داشته باشیم و به بهتر شدن محیط و جامعه اطرافمان کمک کنیم.

۵- برنده شدن همه چیز نیست

جالب است. اگر از اکثر افراد بپرسید (خب، بیشتر افراد از استالونه بدشان نمی‌آید) آخر فیلم راکی چه اتفاقی می‌افتد، خواهند گفت که راکی در یک مبارزه بزرگ برنده می‌شود. اما اشتباه می‌کنند.

اولین فیلم از سری فیلم‌های راکی با پیروزی تمام نمی‌شود، و حداقل اینکه با پیروزی در رینگ بوکس به پایان نمی‌رسد. موفقیت راکی بالبوا در فیلم ضربه کردن حریف و یا حتی پیروزی با رای داوران نیست. هشدار لو رفتن داستان: آپولو کرید، حریف راکی با رای داوران برنده می‌شود.

اما راکی برنده است به‌دلیل اینکه سخت تمرین کرد، به‌شدت تلاش کرد و ۱۵ راند با بهترین بوکسور جهان مبارزه کرد. و البته این کار را با افتخار، تواضع و با تمام وجود انجام داد.

اهداف حرفه‌ای من هم شبیه اصول راکی است: می‌خواهم سخت کار کنم، کارم را خیلی خوب انجام دهم و به کارم افتخار کنم، همان طوری که راکی بالبوا به روش خودش برنده شد.

۶- جدی نگیرید

سیلوستر استالونه در مسیر حرفه‌ای‌اش نقش افراد سرسختی چون راکی بالبوا و جان رمبو را بازی کرد. اما وقتی پسر خردسالش، سیج از او خواست در برنامه عروسکی ماپت شو شرکت کند، چه کار کرد؟ استالونه لباس گلادیاتورها را پوشید و با یک شیر عروسکی بزرگ جلوی چشم تماشاگران مبارزه کرد و نسخه خنده‌داری از آهنگ Let's Call the Whole Things Off را خواند.

حقیقت دارد، سیلوستر استالونه در قسمت ۳۲۰ برنامه عروسکی ماپت شو در سال ۱۹۷۹ شرکت کرد. جالب و خنده‌دار است. اینکه خانواده و تفریح را در اولویت بالاتری از این قرار دهید که مردم چه فکری درباره شما می‌کنند، از نظر من یک حرکت قهرمانانه است.

۷- سعی و تلاش ارزشمند است

موفقیتی که به آسانی به دست می‌آید، به اندازه موفقیتی که در نتیجه تلاش و فداکاری کسب می‌شود، ارزشمند نیست.

و استالونه درک عمیقی از ارزش سعی و تلاش دارد: «اگر کوه ندارید، یکی بسازید و از آن بالا بروید. و بعد از اینکه آن را فتح کردید، کوه دیگری بسازید. در غیر این صورت، زندگی‌تان در یک زمین صاف و هموار تکراری خواهد شد.»

اگر کسی حق داشته باشد در باد موفقیت‌هایش بخوابد، آن فرد سیلوستر استالونه است. اما او این کار را انجام نمی‌دهد. پروژه‌های جدیدی را تهیه و تولید می‌کند و دست از کار نمی‌کشد.

چرا برای سیلوستر استالونه ارزش قائلم؟ به خاطر اینکه نمونه و مصداق عینی تلاش و کوشش و سخت کار کردن است. او ذات کارآفرینی را برای خودش بازتعریف کرده است. از روز اول با مشکلات روبه‌رو شد و به روش خودش به موفقیت دست پیدا کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمدصالح

    با عرض سلام و ادب و احترام .عاشق بازیشم هستم .تمامی فیلم هایش بی نظیره. ان شاءالله عمرش دراز باد ????????????

  • ناشناس

    ممنون خیلی آموزنده بود.استالونه حرف نداره یه اسطورس.راکی۳آهنگ تایگر یادش به خیر

  • سعید

    عالی

  • ناشناس

    واقعآ
    عالیه دیگه چیزی نمیتونم بگم

  • ناشناس

    بالاخره یکی پیدا شد حرف حق زد بابا آدمای واقعی مثل استالونه را تمجید کنید این کار درسته اون الگوی خیلی از بچه های دهه شصت و پنجاه هست و یاشاید هفتاد واقعا نمونه یک انسان واقع گرا تلاشگر و بی‌پروا، نمونه یک انسان افتاده و خاضع، نمونه یک ورزشکار خاص باعضلاتی که از زجر کشیدن او حین تمرینات سخت پرده بر می‌داشت. من عاشق او هستم زیرا وقتی میدوم با یاد او چند کیلومتر بیشتر از تحمل واقعی خودم میدوم
    من با آهنگ eye of Tiger من با آهنگ راکی 3 و.. از متن فیلم های او ده ها کیلومتر در طول دوران دویدم صادقانه می‌گویم صادقانه
    امیدوارم حالا حالا ها سالم باشه چون روزی که اون دوراز جان بمیرد قطعا من افسرده خواهم شد.

  • ناشناس

    واقعا مقاله مفید و ارزشمندی بود از نظر من هم سیلوستر استالونه نماد تلاش واقعی برای هدف هست ،علاوه بر اون با اینکه ۷۳ سال سن دارد هنوز هم برای اهداف و آمادگی جسمانی اش ورزش میکند و دست از کار نمیکشد

  • ناشناس

    ممنون خیلی آموزنده بود.استالونه حرف نداره یه اسطورس.راکی۳آهنگ تایگر یادش بخیر

  • اکبر

    من عاشق استالونم از بچگی عاشق اولین خونشم تا حالا ۱۰۰ دفعه دیدم از زمانیکه کتاب اولین خون دیدم عاشق استالونه شدم یکی تو دنیا مظهر قدرت امید
    حیف شد نقش ترمیناتور و جان سخت قبول نکرد والا کلا تو هالیوود یکی بود اونم فقط استالون
    همیشه پایدار و سلامت باشی اسطوره

  • حسن روحانی

    الگو فقط من

  • ناشناس

    الگوهاش به درد ما نمیخوره.اگه سیلوستر ایرانی بود الان داشت سر میدون سیگار میفروخت.