کد مطلب: ۴۶۰۲۹۷

همه‌‌چیز درباره کلود ماینینگ یا استخراج ابری بیت‌کوین

همه‌‌چیز درباره کلود ماینینگ یا استخراج ابری بیت‌کوین

ما تا به امروز درباره حوزه‌ها و جنبه‌های گوناگون بیت‌کوین ماینینگ یا ماینینگ دیگر ارزهای دیجیتال صحبت کرده‌ایم. اما یک مبحث جالب دیگر در این حوزه به نام کلاود ماینینگ (Cloud Mining) یا استخراج ابری که در وب فارسی به‌اشتباه به آن کلود ماینینگ می‌گویند، وجود دارد که تا به امروز به آن نپرداخته‌ایم. مقاله

ما تا به امروز درباره حوزه‌ها و جنبه‌های گوناگون بیت‌کوین ماینینگ یا ماینینگ دیگر ارزهای دیجیتال صحبت کرده‌ایم.

اما یک مبحث جالب دیگر در این حوزه به نام کلاود ماینینگ (Cloud Mining) یا استخراج ابری که در وب فارسی به‌اشتباه به آن کلود ماینینگ می‌گویند، وجود دارد که تا به امروز به آن نپرداخته‌ایم. مقاله حاضر درباره کلود ماینینگ است.

چگونه بیت‌کوین به دست آوریم؟

اگر بخواهیم بیت‌کوین به دست آوریم، راحت‌ترین گزینه این است که آن را بخریم. ما پیش‌ازاین در معرفی سایتهای ایرانی خرید و فروش بیت‌کوین چند سایت را معرفی کرده‌ایم که می‌توانید با ثبت‌نام و تایید هویت در آن‌ها و پرداخت پول از طریق کارت‌های بانکی بیت‌کوین بخرید.

چنین کاری زمانی مناسب است که شما می‌خواهید صرفا روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری یا در این بازار خرید‌وفروش کنید و یا اینکه بخواهید مقداری از پول خود را به خارج از کشور منتقل کنید.

کارت‌های گرافیکی ماینینگ
سپس باید این دستگاه‌ها را در جایی نصب می‌کردید، اینترنت آن محل را تامین می‌کردید و با روشن کردن آن دستگاه و وصل کردن آن به یک استخر بیت‌کوین ماینینگ، استخراج بیت‌کوین شروع می‌شد.

استفاده از این دستگاه‌ها دردسرهای خود را دارد. این دستگاه‌ها مصرف برق زیادی دارند و حدودا ۲۰۰۰ وات برای کار آن‌ها نیاز است. برای تامین توان ۲۰۰۰ واتی در برق ۲۲۰ ولتی، حدود ۹ آمپر جریان برق نیاز است. البته این در حالتی شما بخواهید فقط یک از دستگاه استفاده کنید. اگر بخواهید مثلا از ۳ دستگاه بیت‌کوین ماینینگ استفاده کنید، شبکه برق مصرفی جایی که دستگاه‌ها را در آنجا نصب کرده‌اید، باید بتواند حداقل ۲۷ آمپر را تامین کند. ۲۷ آمپر جریان زیادی است.

بیت‌کوین ماینینگ جنسیس

مزرعه بیت‌کوین ماینینگ شرکت جنسیس ماینینگ

در کنار این‌ها چون دستگاه‌های بیت‌کوین ماینینگ توان مصرفی بالایی دارند، گرمای زیادی نیز تولید می‌کنند. برای دفع این گرما و سالم نگه‌داشتن دستگاه لاجرم فن بسیار قدرتمندی روی آن‌ها نصب می‌شود. این فن بسیار قدرتمند باعث می‌شود این دستگاه‌ها موقع کار صدای بسیار زیادی تولید کنند. چیزی نزدیک به ۸۵ دسی‌بل؛ یعنی صدای تولیدی هر دستگاه به بلندی صدای تولیدی یک جاروبرقی است.

این دستگاه‌ها همچنین نگهداری و نظارت دائمی نیز لازم دارند. فرض کنید به هر دلیلی فن یکی از این دستگاه‌ها خراب شود. با اینکه شاید ترموستات دیجیتالی روی آن‌ها وجود دارد و درصورتی‌که دمای دستگاه از حدی بالاتر برود خاموش می‌شود، اما بااین‌همه با در نظر گرفتن احتمال خرابی خود ترموستات، این احتمال وجود دارد که خراب شدن یک فن ارزان‌قیمت باعث شود کل دستگاه بسوزد. در بازار ایرآن‌هم قطعات مناسب برای تعمیر وجود ندارد.

نتیجه این است که شما باید دائما به این دستگاه‌ها سر بزنید تا مبادا دچار ایرادهای این‌چنینی شوند.

هزینه برق و قوانین متغیر

در زمان نوشتن آن مقاله‌ها در مورد بیت‌کوین ماینینگ، هنوز قوانینی برای نظم‌بخشی به این حوزه در ایران وجود نداشت. در نتیجه قیمت برق شما با تعرفه‌ تعیین‌شده برای محل، حساب می‌شد. هزینه‌ها هم آن‌قدر نبودند. به‌خصوص اگر برق خانگی، کشاورزی یا صنعتی داشتید.

اما همه این‌ها تغییر کرده‌‌اند. امروز در ایران قوانینی برای نظارت بر فرآیندهای بیت‌کوین ماینینگ وجود دارد؛ زیرا فزونی این دستگاه‌ها فشار بسیار زیادی به شبکه برق وارد می‌کرد که این اتفاق باعث خاموشی‌های فراوان در شبکه برق و در نتیجه آسیب به کارخانه‌ها و کسب‌وکارها می‌شد.

از آن زمان جمع‌آوری دستگاه‌های غیرقانونی بیت‌کوین ماینینگ و جلوگیری از استفاده بدون مجوز از این دستگاه‌ها، باعث شده قیمت این دستگاه‌ها در بازار بسیار کاهش یابد.

اما در عوض امروزه وجود قوانین سفت‌وسخت بیت‌کوین ماینینگ و لزوم کسب مجوز که باعث اعمال تعرفه برق متناسب می‌گردد، باعث شده است که هزینه برق شما چند برابر قبل شود.

مزرعه ماینینگ

شما می‌توانید در حال حاضر مجوز برای استخراج بیت‌کوین بگیرید، اما برای این کار نیازمند سرمایه‌گذاری فراوانی است. قید مجوز این است که شما در مقیاس بالا بیت‌کوین ماینینگ کنید؛ مثلا در یک شهرک صنعتی یک سوله داشته باشید و چند صد یا چند هزار دستگاه را در آنجا بچینید. مشخصا چنین کاری سرمایه زیادی لازم دارد.

تعرفه برق شما هم بیشتر از تعرفه برق صنعتی خواهد بود.

با این توصیفات در حال حاضر بیت‌کوین ماینینگ به‌صورت مستقل عملا ممکن نیست. یا سرمایه زیادی لازم دارد یا ریسکش بالاست.

با اینکه شاید در دیگر کشورهای دنیا درگیری‌های قانونی این‌چنینی وجود نداشته باشد، اما تعرفه بالای برق باعث می‌شود بیت‌کوین ماینینگ در بسیاری از کشورها صرفا سود حاشیه‌ای داشته باشد.

همه این‌ها باعث می‌شوند در دنیا افراد دنبال راه‌های بهتری برای ورود به حوزه بیت‌کوین ماینینگ بگردند.

کلود ماینینگ یک روش ساده‌تر

در دنیا شرکت‌هایی وجود دارند که خدماتی با نام کلاود ماینینگ یا استخراج ابری ارائه می‌دهند. البته در وب فارسی این کلمه به‌اشتباه کلود ماینینگ نوشته شده است.

در کلود ماینینگ شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات در کشورهایی از جمله ایسلند و روسیه که یا هزینه برق پایین است و یا به دلیل سردسیر بودن آن‌ها، خنک کردن دستگاه‌ها راحت‌تر است، سوله‌های بزرگی برای بیت‌کوین ماینینگ یا ماینینگ دیگر ارزهای دیجیتال ایجاد می‌کنند.

سپس این شرکت‌ها، بخش از توان پردازشی این دستگاه‌ها را که کشورهای مختلف دنیا پخش شده‌اند، در ازای پولی مشخصی به کاربران اجاره می‌دهند. برخی نیز مبلغی را به‌عنوان هزینه نگهداری هم دریافت می‌کنند.

مزرعه بیت‌کوین ماینینگ

شما می‌توانید با ثبت‌نام در سایت این شرکت‌ها، با پرداخت اجاره‌بها و هزینه نگهداری، یک میزان توان پردازشی را متناسب با مبلغی پرداخته‌اید بخرید و با استفاده از این توان پردازشی بیت‌کوین ماینینگ کنید.

در این سیستم نه شما قرار است به فکر هزینه برق باشید، نه به خرابی دستگاه‌ها برسید، نه اینترنت تامین کنید و نه حتی پیکربندی و نصب نرم‌افزارها و کنترل ماینرها را انجام دهید. شما فقط پولی را به‌عنوان اجاره می‌دهید و دستگاه هم برای شما بیت‌کوین یا هر ارز دیجیتال مورد درخواست شما را استخراج می‌کند.

چرا شرکت‌های کلود ماینینگ ایجاد شده‌اند؟

در کل این فرآیند باید درآمد کسب‌شده با بیت‌کوین ماینینگ بیشتر از اجاره‌بها و هزینه نگهداری باشد تا برای کاربران صرف کند که وارد این کسب‌وکار شوند.

در این حالت پس چرا اصلا شرکت چنین خدماتی را ارائه می‌دهد؟ زیرا اگر با همین دستگاه‌ها بیت‌کوین استخراج کند، درآمد بیشتری خواهد داشت.

دو پاسخ برای این مسئله وجود دارد.

پاسخ اول این است که این شرکت‌ها با تقسیم بخشی از هزینه‌های نگهداری و دریافت اجاره ماهانه در ابتدای ماه یا ابتدای قرارداد، درآمد ثابتی برای خود به دست می‌آورند که این درآمد ثابت مستقل از تغییرات قیمت و سختی بیت‌کوین و هر چیزی است که در شبکه بیت‌کوین یا ارزهای دیجیتال رخ می‌دهد، به‌دست می‌آورند. یعنی در ازای کاهش درآمد، ریسک خود را نیز کاهش می‌دهند. در اصل ریسک تغییرات قیمت و شبکه بیت‌کوین را به مشتریان منتقل می‌کنند.

جنینس ماینینگ اتریوم مزرعه

کارت‌های گرافیکی برای استخراج اتریوم در مزرعه جنسیس ماینینگ

مشتریان هم از این قضیه راضی هستند؛ زیرا می‌توانند با حداقل کار ممکن، یک سرمایه‌گذاری معمولی انجام دهند و درآمدی نیز از این سرمایه‌گذاری خود کسب کند.

شرکت‌های متعددی در دنیا خدمات کلود ماینینگ ارائه می‌دهند. بزرگ‌ترین شرکت خدمات کلود ماینینگ، جنسیس ماینینگ (Genesis Mining) است. از جمله شرکت‌های مشهور دیگر هش‌فلر (Hashflare)، هش‌نست (Hashnest) و Hashing24 هستند.

کلود ماینینگ در یک قرارداد ضررده

اگر شما وارد یک قرارداد کلود ماینینگ بشوید و در ازای پولی که پرداخت می‌کنید، مقداری از توان پردازشی دستگاه‌های یک شرکت را اجاره کنید، وقتی قیمت بیت‌کوین بالاست احتمالا شما بتوانید در چند ماه به‌اندازه مبلغ هزینه اولیه، درآمد کسب کنید. پس‌ازآن هر چه به دست آورید، سود است.

اما مسئله اینجاست که هم قیمت ‌بیت‌کوین به‌شدت تغییر می‌کند و هم ممکن است سختی بیت‌کوین ماینینگ افزایش یابد. در هر دو حالت درآمد شما می‌یابد.

اگر قیمت بیت‌کوین از رقمی پایین‌تر بیاید و یا سختی آن خیلی بیشتر شود، ممکن است قرارداد شما ضررده باشد. هرچقدر هم طول قرارداد بیشتر شود، شما بیشتر ضرر می‌کنید.

بسته به اینکه نوع قرارداد شما چگونه است شما ممکن است چند هفته تا چند ماه را در این سرمایه‌گذاری ضررده بمانید و نتوانید خارج شوید. امیدواری شرکت‌های کلود ماینینگ این است که وقتی قیمت بیت‌کوین به هر دلیلی پایین آمد و فرآیند بیت‌کوین ماینینگ برای مشتریان ضررده شد، در نهایت دوباره قیمت بیت‌کوین بالا برود و این ضرر چند ماه را جبران می‌کند.

این مسئله در سال ۲۰۱۷ که قیمت بیت‌کوین تا ۲۰ هزار دلار بالا رفت چندان دغدغه‌ای نبود؛ زیرا تا قیمت ۱۰ هزار دلار همچنان این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها سودده بودند.

با اینکه قیمت بیت‌کوین در حال حاضر بالاتر از ۹ هزار دلار است اما تا مدت‌ها قیمتت بیت‌کوین چیزی در حدود ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار بود و هم‌زمان هم سختی بیت‌کوین ماینینگ افزایش یافته بود. آن‌قدر که دیگر قراردادهای اجاره خدمات کلود ماینینگ برای مدت‌ها ضررده بودند.

جنسیس ماینینگ اتریوم

مزرعه اتریوم ماینینگ جنسیس ماینینگ

به همین دلیل بسیاری از این شرکت‌ها از جایی به بعد، جهت جلوگیری از ضرر بیشتر خود قرارداد جدیدی قبول نکرده‌اند. در قراردادهای طولانی‌تر هم بخشی از ضرر به دوش مشتری می‌افتاد.

این کاهش قیمت بیت‌کوین و افزایش سختی و ضرر طولانی‌مدت در این سال‌ها باعث شد مثلا شرکت هش‌نست توسط Bitmain که بزرگ‌ترین شرکت تولید دستگاه‌های بیت‌کوین ماینینگ در دنیا است، خریده شود.

شاید امروزه قیمت ‌بیت‌کوین نزدیک به ۱۰ هزار دلار است دوباره این قراردادهای سرمایه‌گذاری سودده باشند.

کلود ماینینگ در ایران با آی‌ماینر

حال احتمالا با خود می‌گویید که این هم یک مقاله دیگر است و به معرفی یکی از خدماتی می‌پردازد که در ایران وجود ندارد و به دلیل تحریم‌های مالی در دسترس ایرانی‌ها نیست.

من از مدت‌ها پیش در مورد کلود ماینینگ چیزهایی می‌دانستم. اما دلیل اینکه امروز تصمیم گرفتم در این مورد بنویسم، یافتن شرکتی به نام آی‌ماینر (iMiner) بود. البته تاکید می‌کنم که این مقاله نه رپرتاژ است و نه تبلیغی برای این شرکت.

شرکت آی‌ماینر یک شرکت ترکیه‌ای است که دفتر مرکزی آن در شهر آنتالیا واقع شده است. این شرکت در کشورهایی مثل کانادا، آمریکا، روسیه و ایران هم دفتر دارد. دفتر این شرکت در تهران صرفا یک شاخه برای کارهای داخلی شرکت در ایران است؛ و همچنین مجوزهای قانونی برای این فعالیت‌ها را نیز دارد.

همچنین سوله‌های ماینینگ این شرکت نیز در کرج واقع شده‌اند و طبق ادعای خود شرکت درهای این سوله‌ها در هفته یک و نیم ساعت به روی کاربران باز است و می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند.

سایت خدمات کلود ماینینگ آی‌ماینر به زبان‌های ترکی، فارسی، انگلیسی، عربی و روسی است. وقتی شما با آی‌پی ایران سایت این شرکت را باز کنید، امکان پرداخت ریالی کارت‌های بانکی را نیز دارید.

هزینه اجاره و نگهداری را می‌توانید با بیت‌کوین یا ریال پرداخت کنید.

همچنین این شرکت قراردادهای خرید دستگاه‌های ماینر را نیز به کاربران ارائه می‌دهد؛ اما با خرید یک دستگاه که آن‌هم با بیت‌کوین پرداخت می‌شود، این شرکت کار راه‌اندازی و نگهداری آن را انجام می‌دهد و شما صرفا از گوشی‌ خود وضعیت افزایش بیت‌کوین‌ها را در اکانت خود خواهید دید.

پس اگر خواستید بدون دردسر بیت‌کوین ماینینگ انجام دهید، حالا یک گزینه در داخل ایران داریم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    https://cryptotabbrowser.com/16385933دوستان با این مرورگر به راحتی بیت کوین استخراج کنید واسه خودتون و امنیت هم داره و البته از همه مهم ترکه چندین سال داره کار میکنه و فقط یک سیستم معمولی یا حتی گوشی میخواد. هیچ هزینه ای نداره و کاملا رایگان

    • ناشناس

      البته خوبه ولی عمر نوح می خواد و صبر ایوب اینو بدونین هیچ جا چیزی رایگان بهت نمیدن؟؟؟؟؟

    • حامد یارقلی

      اگه ممکنه idیا شمارتون رو بدید چنتا سوال دارم خدمتتون

    • ناشناس

      سلام ببخشی من تو همین 3 درصد استخراج کردم الان چند ماهه دارم کار میکنم حالا که میخوام برداشت کنم نمیشه ممنون میشم کمکم کنین مجید

  • ناشناس

    سلام
    در یک کلام بگم بهترین کار استخراج ارز دیجیتال است ولی باید سرمایه گذاری کنی هیچ جایی رایگان چیزی بهت نمیدن شما می خواین ماهی 0000000000000پول دربیارید بعد سرمایه گذاری نکنید نمیشه حتی اگه یه دکه سیگار فروشی هم بزنی باید اولش پول خرج کنی تحقیق کنی ببینی برات میرزه یا نه اینم همونه فقط ریسکش بالاست قبل از هر کاری باید تحقیق کنی و تو یه صرافی که در ایران معتبره ثبت نام کنی یعنی بتونی ارزتو به ریال تبدیل کنی اینجا بهترین صرافی رو براتون معرفی می کنم حاصل 11 سال تحقیق و تجربه عملی در امر ارز دیجیتال فارکس و بورس ایران که تقریبا تمام ارزهای دیجیتال و پشتیبانی میکنه

  • سجاد

    دوستان ای ماینر کلاهبرداره.
    1000 دلار سرمایه گذاری کردم .پولو پس نمیده.
    خواهشن دقت کنید . در دام این کلاهبردارها نیافتید

  • ناشناس

    آی ماینر کلاهبرداره
    برا یکی دو برداشت اول اکثریت خوبه ولی وقتی اعتماد کنید و رقم بره بالا همه چیز عوض میشه

    • ناشناس

      ببخشید برای ثبت نام در این شرکت ها چه مدارکی نیازه

  • احمدی

    سلام وقت بخیر لطفا راهنمایی فرمایید چگونه میتوان در شرکت ای ماینینگ فعالیت کرد ممنون میشوم پاسخ شما رو در ایمیل مشاهده کنم

  • Mori

    سلام استورم گین یک صرافی معتبروتازه تاسیس هست برای هر کاربر هم قسمت خرید فروش داره و استخراج ابریه کاملا واقعی داره خیلی هم آسونه کار باهاش اینم لینک

    • ناشناس

      سلام من استورم گیم نصب کردم کار باهاشون برام توضیح میدین

    • ناشناس

      سلام

  • ناشناس

    سلام ببخشید من چند وقت با سایت استخراج بیت کوین excited.co کارمیکنم ب نظرت معتبر یا ن کلاهبرداریه

    • ناشناس

      بیا پیشنهاد بهتر ایمن تر و پر سود تر بهتون بدم لذت ببرید

  • تارا

    از این سایت به راحتی میتونین استخراج ابری اتریوم داشته باشین کاملا رایگانه و برداشتی هم داره

  • Alireza

    سلام دوستان بهترین کار به نظر من سرمایه گذاری تو سایت ترونر هست چرا که تو این سایت شما هر چقدر پول تو سایت بزارید به شما روزی 5٪سود میده یعنی پول شما تو ۲۰روز بر میگرده کم ترین مقدار سرمایه گزاری هم ۵ ترون هست که فکر کنم بشه ۸۰۰۰تومن من خودم ۸میلیون پول گذاشتم و دارم روزانه ۴۰۰ هزار تومن برداشت میزنم که الان کل پولم برگشته و تو سود هستم و دارم هر روز پولم را برداشت میزنم

    • ناشناس

      واقعا

    • ناشناس

      بمن پیشنهاد شد که تو سایت کلودماین ثبت نام کنم بنظرتون چطوریه

    • ناشناس

      کلودماین پرو کلاهبرداریه ،این استخراج ابری با اون فرق میکنه

    • ناشناس

      سلام عالیه من ۷ ماهه هستم

  • ناشناس

    این شرکت و روش کار ایا مجوز دارد.و اینکه قانون خاصی داره یا نه
    ممنون میشم جواب بدید افرادی که اطلاعات دارن.