کد مطلب: ۱۶۲۶۰۸

۱۰ اختراع برتر در سال ۲۰۱۷، ۱۰ فرصت تجاری

10 اختراع برتر در سال 2017، 10 فرصت تجاری

وقتی از مهم‌ترین اختراع‌های بشری حرف می‌زنیم ممکن است به یاد چرخ، آتش، خط، ترانزیستور و کامپیوتر بیفتیم. تصور کنید اولین کسی هستید که از رادیو، تلفن یا خودرو استفاده می‌کند. یا حتی اولین کسی که برای این اختراع‌ها شرکت تاسیس می‌کند. هیجان‌انگیز است، نه؟ شاید از خود سوال کنید که چرا دیگر اختراعی به

وقتی از مهم‌ترین اختراع‌های بشری حرف می‌زنیم ممکن است به یاد چرخ، آتش، خط، ترانزیستور و کامپیوتر بیفتیم. تصور کنید اولین کسی هستید که از رادیو، تلفن یا خودرو استفاده می‌کند. یا حتی اولین کسی که برای این اختراع‌ها شرکت تاسیس می‌کند. هیجان‌انگیز است، نه؟ شاید از خود سوال کنید که چرا دیگر اختراعی به این مهمی رخ نمی‌دهد. آیا ما از هیجان تجربه وسیله‌ای کاملا جدید و تاریخ‌ساز محروم هستیم؟ باور کنید یا نه، در سال 2017 وسایل مهمی اختراع شدند که می‌توانند تاریخ را تغییر بدهند. بسیاری از این وسایل هنوز در ابتدای راه خود هستند و تا تکامل راه زیادی در پیش دارند. سال 2017 برای آن‌ها مثل سال 1903 است برای هواپیما.

برنده کسی است که این موقعیت‌ها را به سرعت شناسایی کند و با تجاری‌سازی این ایده‌ها، نام خود را در باشگاه نوآورها به ثبت برساند. با هم سری می‌زنیم به 10 اختراع برتر سال 2017 که هر کدام یک موقعیت تجاری بی‌نظیر هستند.

10- پوست مصنوعی

شاید فکر کنید احساس درد از جمله بدی‌های این دنیا است. تجسم دنیایی بدون درد شبیه به وعده بهشت است. اما خوب است بدانید که بدون حس درد حیات ما به مخاطره می‌افتاد. همین که پوست ما می‌تواند محرک‌هایی مثل اجسام برنده و اشیا بسیار داغ را تشخیص بدهد در حفظ سلامتی بسیار اهمیت دارد.

اگر ماشین‌ها و ربات‌ها هم می‌توانستند درد را احساس کنند، می‌توانستند خود را از آسیب در امان بدارند، درخواست ترمیم بدهند یا خودشان را تعمیر کنند. به لطف پوست مصنوعی کشسان این رویا می‌تواند به واقعیت بپیوندند.

در سال 2017 پوستی اختراع شد که تعداد زیادی سنسور دارد. این پوست، درست مثل پوست انسان خاصیت کشسانی دارد و می‌تواند احساساتی مانند فشار، گرما، خراش و نرمی و سختی اجسام را تشخیص بدهد.

این پوست، درست مثل پوست انسان خاصیت کشسانی دارد و می‌تواند احساساتی مانند فشار، گرما، خراش و نرمی و سختی اجسام را تشخیص بدهد.

به لطف این پوست ربات‌ها می‌توانند متوجه بشوند که شیئی بسیار داغ است و از لمس آن اجتناب کنند. تصورش را کنید! خودروی شما مثل یک اسب از آسیب بپرهیزد. شاید در آینده لازم باشد همراه با سوخت، کمی مُسکن هم در باک ماشین‌هایمان بریزیم!

9- پنل خورشیدی شفاف

فرض کنید می‌خواهید انرژی لازم برای آپارتمان خود را از خورشید تامین کنید. فکر بسیار خوبی است. اما آیا فضای کافی برای قرار دادن تعداد زیادی پنل خورشیدی در اختیار دارید؟ متاسفانه پشت‌بام خانه برای همه جا ندارد.

در سال 2017 یک پنل خورشیدی اختراع شد که مثل شیشه شفاف است و شما می‌توانید آن را بر روی پنجره خانه نصب کنید. معمولا پنجره‌ها بیشتر مساحت بیرونی آپارتمان‌ها را تشکیل می‌دهند. به این ترتیب دیگر پنل‌های خورشیدی به فضای اضافه نیاز نخواهند داشت.

بیشتر سطح ساختمان‌ها از شیشه تشکیل شده است.

بیشتر سطح ساختمان‌ها از شیشه تشکیل شده است.

یک کاربرد هیجان‌انگیز دیگر استفاده از این پنل‌ها در خودرو است. سطح شیشه‌های خودرو (شیشه جلو، عقب و سقف) می‌تواند به منبع تامین انرژی تبدیل شود. این پنجره‌های خورشیدی می‌توانند انرژی لازم برای تهویه مطبوع خودرو را تامین کنند. به این ترتیب وقتی در یک روز گرم و آفتابی ماشین خاموش باشد، باز هم می‌توانید کولر را روشن نگه دارید، بدون آن که نگران مصرف سوخت باشید. این پنجره‌ها می‌توانند از شیشه‌های معمولی هم شفاف­تر باشند.

8- اثر انگشت اتمی برای کالاها

کالاهای تقلبی همه‌جا هستند. خرید یک جفت کفش یا عینک اورجینال کار ساده‌ای نیست. هیچ‌کس با قطعیت نمی‌تواند بگوید کدام کالا اصل است و کدام نه. در آمریکا و اروپا اعتماد کردن به فروشگاه‌های رسمی یک راه‌حل موثر است. اما در کشورهایی نظیر ایران ممکن است برای خرید یک عطر تقلبی، به اندازه محصول اصل پول پرداخت کنید. این محصول تقلبی حتی می‌تواند به سلامت شما آسیب بزند.

پای محصولات تقلبی حتی به صنایعی مثل خودرو و تلفن همراه هم باز شده است. آیا مطمئن هستید که آیفون جدیدتان محصولی اصلی یا دست کاملا نو و آکبند است؟

محققین موفق شده‌اند که با لایه‌ای نازک از گرافین به ضخامت یک اتم، الگویی منحصربه‌فرد تولید کنند که درست مثل اثرانگشت انسان عمل می‌کند. اگر از این الگو با فلش عکس بگیرید، تلفن همراهتان می‌تواند اصل بودن یا نبودن محصول را تشخیص بدهد.

محققین امید دارند که با این فناوری از آسیب چند میلیارد دلاری محصولات تقلبی به اقتصاد جهان پیشگیری کنند.

نور فلش اتم‌های «اثرانگشت اتمی» را برانگیخته می‌کند و این لایه از خود نور متصاعد می‌کند. از آنجایی که این الگو تصادفی است، پرتو متصاعد شده از هر محصول منحصربه‌فرد خواهد بود.

هیچ‌کس (حتی خود شرکت) نمی‌تواند این الگو را کپی کند. تولید آن بسیار ارزان است و هر کس به سادگی می‌تواند از این اثرانگشت‌ها استفاده کند.

محققین امید دارند که با این فناوری از آسیب چند میلیارد دلاری محصولات تقلبی به اقتصاد جهان پیشگیری کنند.

7- دوربین‌های مینیاتوری بدون لنز!

یک مخترع ایرانی به نام علی حاجی‌میری، استاد الکترونیک دانشگاه کلتک (موسسه فناوری کالیفرنیا) موفق به ساخت دوربینی عجیب‌وغریب شده است. این دوربین در واقع مستطیلی به ابعاد 1 در 1.2 میلی‌متر است که از یک تار موی انسان ضخامت کم‌تری دارد. نکته عجیب در مورد این دوربین کوچک این است که هیچ لنزی ندارد.

این دوربین در هر جایی قابل نصب است، روی کلاه، عینک یا دیوار. تصاویر ضبط‌شده توسط این دوربین به یک پردازنده مرکزی مثل تلفن همراه ارسال می‌شوند.

علی حاجی‌میری می‌گوید که تمام سطح پشت تلفن‌همراه می‌تواند به دوربین تبدیل شود. به‌این‌ترتیب شرکت‌های سازنده دیگر نگران محل قرارگیری دوربین نخواهند بود.

به کمک این فناوری هر سطحی می‌تواند تصویربرداری کند. بدنه خودرو، کفش یا سطح دیوار. اگر بخواهید تمام اطراف خودروی خود را ببینید، دیگر نیازی نیست که از لنزهای متعدد استفاده کنید.

همچنین این دوربین جدید می‌تواند کاربردهای زیادی در علوم فضایی یا پزشکی داشته باشد.

رزولوشن تصویرهای تهیه‌شده توسط این دوربین تا چند گیگاپیکسل قابل ارتقا است. همان‌قدر که این اختراع جدید می‌تواند صنعت عکاسی را متحول کند، ممکن است نگرانی‌های زیادی در مورد حریم خصوصی به وجود بیاورد.

6- خیابان‌ها شارژر می‌شوند!

فرض کنید سوار بر یک خودروی برقی می­شوید و از خانه بیرون می‌روید. تمام روز را به گشت‌وگذار در خیابان می‌پردازید و خیلی دیر به خانه باز می‌گردید. اما شارژ خودرویتان کم که نشده هیچ، بیشتر هم شده است.

فناوری شارژ وایرلس جدید می‌تواند به خودروها اجازه بدهد که در حال حرکت به طور خودکار شارژ شوند. در این فناوری شارژرهای بدون سیم در تمام خیابان‌ها کشیده شده‌اند و باتری ماشین‌ها و اتوبوس‌ها را شارژ می‌کنند.

این فناوری می‌تواند برای شارژ کردن تلفن‌همراه یا کامپیوتر شخصی هم به کار گرفته شود. به این ترتیب یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بشر امروزی، یعنی شارژر حل خواهد شد.

البته استفاده از این خدمات رایگان نخواهد بود. چرا که در صورت رایگان بودن هزینه جابجایی، ترافیک شهری غیرقابل‌اجتناب می‌شود. مالیات اخذشده برای ارائه این سرویس می‌تواند برای بهسازی راه‌ها و خدمات شارژ خرج شود.

5- صفحه تلفن‌همراه بدون بازتابش نور

استفاده از تلفن‌همراه در روزهای آفتابی هنوز یک چالش مهندسی است. بسیاری از سازنده‌ها (مثل اپل و سامسونگ) سعی می‌کنند با هرچه روشن‌تر کردن صفحه‌های نمایش این مشکل را حل کنند. اما این راه‌حل خود منشا مشکلی بزرگ‌تر است. اگر نور صفحه را زیاد کنید باتری دستگاه خیلی زود خالی می‌شود.

محققین متوجه شدند که حشراتی مانند بید می‌توانند در نور بسیار کم ببینند، اما برخلاف حیواناتی مثل گربه، هیچ نوری از چشم آن‌ها به بیرون منعکس نمی‌شود. به این شکل شکارچی‌ها نمی‌توانند آن‌ها را ببینند.

دلیل این رخداد وجود نانوساختارهایی ویژه‌ بر روی سطح چشم این حشرات است. دانشمندان با شبیه‌سازی این بلورهای فوتونی موفق شدند به لایه‌ای نازک دست‌پیدا کنند که تمام نور را از خود عبور می‌دهد. بی آن که هیچ پرتویی را بازتاب دهد.

قرارگیری این لایه برروی صفحه‌نمایش می‌تواند کار کردن با ابزارهای الکترونیکی را در زیر نور تابش نور خورشید تسهیل کند. این صفحه‌ها 10 برابر خواناتر از صفحه‌های عادی هستند. همچنین این لایه بر روی صفحه‌های لمسی قابل‌استفاده هستند. در حال حاضر پوشش‌های ضدبازتاب با خاصیت لمسی در تضاد هستند. فناوری ضد بازتاب می‌تواند در ناوبری خودروها موثر باشد.

4- خداحافظ ماشین لباس‌شویی!

در این اختراع جدید، کسی ماشین ‌لباس‌شویی هوشمند اختراع نکرده است. بلکه محققین موفق شده‌اند پارچه‌ای بسازند که نیازی به ماشین لباس‌شویی نداشته باشد. فناوری جدید باعث می‌شود که پارچه تنها با تابش نور خورشید خودش را تمیز کند.

در این پارچه از نانوترکیب‌های نقره و مس استفاده شده است. این ترکیب‌ها می‌توانند نور خورشید را جذب کنند و ساختارهای زیستی مثل باکتری‌ها را از بین ببرند.

فناوری جدید باعث می‌شود که پارچه تنها با تابش نور خورشید خودش را تمیز کند.

روی این پارچه‌های جدید لک نمی‌نشیند و هرگز بوی بد نمی‌گیرند. تنها کافی است که لباس خود را در آفتاب پهن کنید. به کمک این فناوری می‌شود تا حد زیادی در مصرف آب و برق صرفه‌جویی کرد.

بهبود وضع بهداشتی در کشورهای فقیر، لباس‌های نظامی و بیمارستان‌ها، هتل‌ها و دیگر اماکن عمومی از مهم‌ترین کاربردهای این اختراع شگفت‌انگیز است.

3- شارژر وایرلس واقعی

در حال حاضر شرکت‌ها مختلفی بر روی تلفن‌های همراه خود شارژر بدون سیم قرار داده‌اند. اما مشکل اصلی اینجا است که این شارژرهای بدون سیم، واقعا بدون سیم نیستند. شما باید موبایل را بر روی شارژر قرار بدهید. به همین دلیل نمی‌توانید هنگام مکالمه یا انجام کارهای روزمره از آن‌ها استفاده کنید.

اما فناوری جدید به شرکت‌ها امکان می‌دهد که تلفن‌های همراهی بسازند که واقعا بدون سیم شارژ می‌شوند. در این فناوری شارژ تلفن همراه مثل وای‌وفای یا بلوتوث به دستگاه ارسال می‌شود. حتی ممکن است دیگر نیازی نباشد درصد شارژ خود را کنترل کنید. کافی است به جایی وارد شوید که یک شارژر در آنجا قرار دارد. موبایل شما خودبه‌خود شارژ خواهد شد.

به احتمال زیاد سامسونگ سال آینده از این فناوری در تلفن‌های خود استفاده کند. اما بعید است آیفون به این زودی به شارژرهای واقعا وایرلس مجهز شود.

2-ضبط و پخش بو!

اگر به یک منظره زیبا برسید، به احتمال زیاد دلتان می‌خواهد که از آن عکس بگیرید. بعید نیست که دوست داشته باشید صدای چهچه پرنده‌های جنگل را ضبط کنید یا از یک اتفاق بامزه فیلم بگیرید. همه این‌ها خیلی خوب است. اما با بوهای دوست داشتنی چه کار می‌کنید؟

تا امروز مجبور بودیم که بوها را به حافظه بسپاریم و اگر دلمان برای یک بوی خاص تنگ می‌شد، ممکن بود دیگر به آن دسترسی نداشته باشیم.

فناوری 2017

دستگاه ضبط و پخش بو که با دقت زیادی کار می‌کند.

اما فناوری جدید به ما این امکان را می‌دهد که بوها را ضبط و پخش کنیم! یک دستگاه کوچک بوها را پردازش می‌کند و آن را به چند بوی اصلی و پایه‌ای تبدیل می‌کند. بعد دستگاه پخش بو (که خیلی شبیه به اسپیکر است) با استفاده از کپسول‌های پایه‌ای آن بو را شبیه‌سازی می‌کنند.

فناوری جدید به ما این امکان را می‌دهد که بوها را ضبط و پخش کنیم.

شرکت Moodo دستگاه پخشی درست کرده است که با آن می‌شود هر بویی را شبیه‌سازی کرد. خودتان می‌توانید عطرها را ترکیب کنید تا به بوی دلخواهتان برسید، یا از حالت‌های پیش‌فرض استفاده کنید. شبیه‌سازی و پخش بوی دریا، آتش در کلبه چوبی یا هندوانه در خانه می‌تواند هیجان‌انگیز باشد.

ممکن است این فناوری در صنعت سینما هم به کار گرفته شود. اگر در صحنه آتش‌سوزی به غیر از صدا و نور، بوی آتش هم به مشامتان برسد، خیلی بیشتر در فیلم غرق خواهید شد. البته به شرط آن که مستندی با موضوع زباله‌ها تماشا نکنید.

1- بهترین هنوز اختراع نشده است!

مهم‌ترین اختراعی که امسال منتظرش بودیم دستگاهی است که باید اختراع می‌شد، اما نشد: یک تلفن‌همراه انقلابی! شرکت‌های زیادی در سال 2017 سعی کردند که صنعت تلفن‌همراه را متحول کنند.

شرکت اپل در دهمین سالگرد انقلاب تلفن‌های هوشمند آیفون X را معرفی کرد. اولین آیفونِ بدون حاشیه و دکمه فیزیکی. شرکت گوگل بر روی پیکسل تمرکز کرد. و البته سامسونگ اس8 تعریفی جدید از اسمار‌ت‌فون ارائه کرد.

اما تمامی این‌ها هنوز هم اسمارت‌فون هستند. درست مثل اولین نسل آیفون در ده سال پیش. شرکت SGNL یک بند هوشمند ساخت که انگشت کاربر را به هدفون تبدیل می‌کند. انگشت اشاره خود را روی گوش خود بگذارید و مکالمه کنید.

هدفون هوشمند Vinci تلاش دیگری بود برای اختراع دوباره تلفن. این هدفون با دستور صوتی کار می‌کند و خیلی هم باهوش است.

هیچ‌کدام از این موارد نتوانستند دهمین سال تولد اسمارت‌فون را به اندازه کافی هیجان‌انگیز کنند. اما همگی یک پیام مشترک داشتند: صنعت تلفن‌همراه منتظر یک معجزه تازه است. معجزه‌ای که شاید مهم‌ترین اختراع سال 2018 باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • انسان

    به نظر من بهترین اختراع آن ماشینی است که انسان رابه هدفش نزدیک ترکند یعنی به سوی چیزی ببردکه انگار چیزهای جدیدی براساختن ودیدن باشد که که ازهمه کارامدتروسریع تر وکم خطرتروراحتترین باشد

  • Milad

    سلام میشه بی زحمت آدرس یا سایت تلگران.واتس آپ ویا اینیستا گرام این مخترعین رو لطف کنین.مثلا اثر انگشت اتمی

  • ناشناس

    خیلی جالب بود

  • درباره ی یک ربات

    اصلا به درد نخورد چرا درباره اختراعات باحال توضیح نمیدید
    ???

    • ناشناس

      راست میگه

    • ابوالفضل

      مسخره

  • امید اسدی

    با سلام ، یکی از اشکالات اساسی ثبت اختراعات نخبگان در دولت فعلی :
    اینجانب نیز در این روند مشکل داوری اختراعات را دارم یعنی زمانی که طرح اینجانب نو و جدید است ولی مراجع و داوران پس از گرفتن هزینه های بالا طرح را تایید نمی کنند و در پاسخ می گویند دوست داریم طرح شما را رد کنیم برو پیش هرکسی که دوست داری بگو این مرجع را قبول ندارم اداره نیز می گوید ما طبق قانون مجبور هستیم طرح شما را رد کنیم . برخی از مراجع نیز می گویند داور متخصص ندارند !
    در این خصوص به کارشناس اداره اختراعات متن زیر را ارسال کردم :
    کارشناس محترم با سلام ، اینجانب به شخصه اعتقادی به روند مارکسیستی و وارداتی اداره اختراعات که با قانون اساسی کشور در تضاد می باشد ندارم . بر فرض مثال متقاضی پرونده خود را به حداقل ۵۰ مرجع ارسال کند و پرونده ۳ ماه در هر مرجع توقف کند تا یکی از این مراجع داور متخصص داشته باشند و طرح را درست مورد داوری قرار دهند ، این یعنی اتلاف وقت چیزی حدود ۸ سال و پرداخت هزینه چیزی حدود ۳۰ ملیون تومان . در حال حاضر ۱۱ مرجع در پرونده های قبلی اعلام کرده اند داور متخصص ندارند! . اولا بعد از ۸ سال پرونده به چه درد متقاضی می خورد ؟ ، دوم اینکه اگر اینجانب بخواهم ۱۰ اظهارنامه با این روند ثبت کنم یه چیزی حدود ۳۰۰ ملیون باید هزینه کنم ( بنظر شما امکان ثبت اختراع به صورت غیر مستقیم از اینجانب سلب نشده است ؟ ) ، ایا بعد از اینکه سند را دریافت کردم همین دولت این هزینه را می تواند طی فرآیندی به اینجانب برگرداند ( به قول دوستمون خود سند اختراع ۵ کیلو روغن نباتی ارزش داره ؟ ) ، یا قرار است متقاضی در جامعه رها شود ؟ . در اداره شما مردم دو دسته هستند برخی با سرمایه های خود اختراع ثبت می کنند برخی با دارایی های خود. اشخاصی که با دارایی خود اختراع ثبت می کنند مثل اعضا هیات علمی ، اشخاصی که به بدنه آزمایشگاه و پژوهشگاه ها متصل هستند ، این افراد هر هزینه ای بابت اختراع انجام می دهند دولت طی فرآیندی این هزینه را به آن ها برگشت میدهد یا از طریق گرنت دانشگاهی یا از طریق پژوهش تولید . یعنی این وسط فقط پول جابجا می شود و کسی ضرر نمی کند. دسته دوم کسانی هستند که با سرمایه های خود اختراع انجام میدهند مثل افراد که مدارک عالیه دانشگاهی دارند مشغول کار هستند اما به بدنه دولت وصل نیستند ، این افراد تحت هر شرایطی اگر نتوانند اظهارنامه خود را به ثبت برسانند آن ها هم سرمایه خود را از دست داده اند و هم دارایی خود را که همان اختراع می باشد . چون این افراد مجبور هستند نسبت به افراد اول یک مرحله بیشتر برای فرایند ثبت انرژی صرف کنند ، این روند به صورتی طراحی شده که به مرور زمان قشر متوسط جامعه منحل خواهد شد . و جامعه دو قطبی می شود یعنی دو قشر بالا و پایین که در این صورت کاپیتالیسم رخ می دهد و …

    • عرفان

      واقعا نظرت کاملا درسته

  • علیرضا

    عالی بود،انسان چه بشری هست که ما خبر نداشتیم!!!!

  • طاها

    خوب بود.

  • مرتضی مهدیان

    باعرض سلام مرتضی مهدیان ساکن شیرازهستم که متاسفانه ۳سال از عمرخود صرف کردم که اخر بهم بگن چند میدی اختراعت ثبت کنم چرا تویه کشوری زندگی میکنیم که به قول خودشون تمدن ۲۵۰۰ساله داریم ولی نه فرهنگ ونه تمدن ونه انسانیت دیده نمیشه چرا مگه کم جوانان پرانرژی داریم چرا حمایت نمیشن چراابزار ومکان بهشون نمیدن کی جواب این چراها رو میده

  • ALI1391

    خیلی خوب بود

  • ناشناس

    این دستگاه که بو را هم به ما انتقال میده مال چه کشوی هست؟