حجم ویدیو: ۳۹.۷۳M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۵:۴۱ دانلود ویدیو

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی بازارها در سال ۱۴۰۱/ در خودرو و مسکن سرمایه‌گذاری کنیم؟

اقتصاد ایران در شرایط رکود تورمی به سر می‌برد. در این شرایط، کدام بازارها برای سرمایه‌گذاری گزینه بهتری هستند؟ مریم محبی و علی عصاری، دو کارشناس بازارهای مالی، در لایو اینستاگرامی تجارت‌نیوز به این پرسش‌پاسخ دادند که بازارها در سال ۱۴۰۱ چه شرایطی دارند و آیا مسکن و خودرو بازار مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند؟ محبی:

اقتصاد ایران در شرایط رکود تورمی به سر می‌برد. در این شرایط، کدام بازارها برای سرمایه‌گذاری گزینه بهتری هستند؟ مریم محبی و علی عصاری، دو کارشناس بازارهای مالی، در لایو اینستاگرامی تجارت‌نیوز به این پرسش‌پاسخ دادند که بازارها در سال ۱۴۰۱ چه شرایطی دارند و آیا مسکن و خودرو بازار مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند؟

محبی: خودروهای داخلی ارزان نمی‌شوند

محبی در این مورد گفت: پیش‌بینی‌ها در مورد بازارهای مالی و موازی تحت تاثیر برخی رخدادهای روز، از جمله شرایط مذاکرات وین قرار دارند. افراد برای ورود به هر بازاری باید متغیرهای موثر بر آن را رصد کنند و با اطلاعات کامل و به روز وارد شوند.

او در مورد بازار خودرو در سال ۱۴۰۱ توضیح داد: در این بازار باید دو بخش داخلی و خارجی را از هم تفکیک کرد. بخش داخلی با وجود انحصارها، از سوی دولت حمایت می‌شود. از سوی دیگر خودروسازان در شرایط کنونی با محدودیت تولید مواجه هستند. در نتیجه احتمال کاهش قیمت در بخش خودروهای داخلی پایین است. با توجه به تداوم حمایت‌های دولت، احتمال افزایش قیمت دور از ذهن نیست.

این کارشناس بازارهای مالی افزود: خودروهای خارجی در صورت احیای برجام ممکن است کاهش قیمت داشته باشند.

عصاری: مسکن مطمئن‌ترین بازار است

عصاری، دیگر کارشناس حاضر در لایو در مورد شرایط بازارها در سال ۱۴۰۱ گفت: اکنون عقب مانده‌ترین بازار، بورس است اما نمی‌توان نتیجه گرفت که قرار است رشد خود را در آینده نزدیک آغاز کند.

او افزود: برای بازار مسکن با توجه به حباب کنونی، رشد چندانی را قائل نیستم. اما احتمال ریزش قیمت نیز پایین است. تنها سرمایه‌گذاری مطمئن در شرایط کنونی خرید مسکن است.

احتمال ریزش در بازار خودرو

این کارشناس بازارهای مالی در مورد بازار خودرو توضیح داد: شرایط امروز این بازار، مشابه وضعیت بورس در سال‌های ۹۸ و ۹۹ است. بازار خودرو حباب بزرگی دارد.

عصاری افزود: اقتصاد ایران و بازارهای داخلی چاره‌ای ندارند مگر اینکه روزی با بازارهای جهانی به تعادل برسند. امروز ایرانیان، خودروهای خارجی را دو تا سه برابر قیمت خریداری می‌کنند. این حباب به احتمال زیاد، روزی از بین می‌رود.

او ادامه داد: در صورت احیای برجام، با ورود نخستین خودروساز خارجی به کشور، احتمال ورود شوک به بازار خودرو بالاست.

به گفته عصاری، موضوع مالیات بر خودروهای لوکس می‌تواند تقاضا را برای خودروهای بالای یک میلیارد تومان کاهش دهد که این موضوع نیز بر قیمت آنها تاثیرگذار است.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: در مورد خودروهای داخلی شاید کاهش قیمت در آینده نزدیک رخ ندهد، اما این بخش هم حباب دارد و بر خلاف مسکن، احتمال ریزش آن زیاد است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد شرایط بازارها در سال ۱۴۰۱ مطالعه گزارش‌های بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۱ و پیش‌بینی بازار مسکن در سال ۱۴۰۱ پیشنهاد می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.