حجم ویدیو: ۲۸.۲۲M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۱۷ دانلود ویدیو

وزرات صمت در تالار خودروی بورس کالا دنبال چیست؟

چند ماهی است عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شده و طی این مدت با واکنش‌های متفاوتی روبرو بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند ماهی است عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شده و طی این مدت با واکنش‌های متفاوتی روبرو بوده است.

در این میان اما وزارت صمت که تا همین چند هفته قبل در صدر مخالفان عرضه بورسی خودرو قرار داشت، به ناگهان رنگ عوض کرده و با چرخش 180 درجه‌ای نسبت به رویکرد پیشین خود، موافق صددرصد عرضه خودرو در بورس کالا شده است؛ آن هم در زمانی که واردات خودرو پس از سال‌ها دوباره آغاز شده و قرار است همه محصولات وارداتی در بورس عرضه شوند.

بررسی عرضه‌های اخیر نشان می‌دهد خودروسازان طی این مدت از عرضه خودرو در بورس کالا سود هزاران میلیارد تومانی کسب کرده‌اند.

از سوی دیگر آن طور که از شواهد پیداست، خودروهای وارداتی نیز بیش از دو میلیارد تومان قیمت خواهند خورد که این رقم به دلیل عرضه اندک و تقاضای زیاد احتمالا بالاتر هم خواهد رفت.

در همین حال بررسی فهرست واردکنندگان مجاز هم نشان می‌دهد بخش بزرگی از این فهرست متعلق به بخش دولتی است یا دست کم به آن وابستگی بالایی دارد.

اینها در واقع سه تکه تعیین کننده در پازل تغییر رویکرد وزارت صمت در قبال عرضه خودرو در بورس کالاست؛ با کنار هم گذاشتن این سه تکه شاید بتوان نتیجه گرفت این وزارتخانه که پیشتر بر موضع مخالفت پافشاری و به انحاء مختلف در مسیر عرضه بورسی خودرو مانع‌تراشی می‌کرد، حالا به طمع کسب سود از فروش بورسی خودروهای وارداتی، پشتیبان بورس کالا شده است!

رویکردی که بورس کالا را به عنوان اتاق شیشه‌ای معاملات و راه حل داد و ستدهای سفته‌بازانه، به محل تازه‌ای برای رانت و بخشی از مشکل تبدیل کرده است.

برای مشاهده گزارش‌های تصویری بیشتر به صفحه ویدئو مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.