حجم ویدیو: ۳۱.۲۸M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۱۵ دانلود ویدیو

پیش‌بینی قیمت خودرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۱

  به گزارش تجارت‌نیوز، بازار خودرو سال جاری را با رکودی سنگینی آغاز کرد. رکودی که تا پایان شهریور ماه ادامه داشت. به‌رغم این رکود، در این مدت تب تورم هم نخوابید و روند صعودی قیمت‌ها در نیمه اول سال جاری حفظ شد. بلاتکلیفی واردات خودرو، برجامِ نافرجام، اهمال خودروسازان در عرضه و نوسان قیمت

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار خودرو سال جاری را با رکودی سنگینی آغاز کرد. رکودی که تا پایان شهریور ماه ادامه داشت. به‌رغم این رکود، در این مدت تب تورم هم نخوابید و روند صعودی قیمت‌ها در نیمه اول سال جاری حفظ شد.
بلاتکلیفی واردات خودرو، برجامِ نافرجام، اهمال خودروسازان در عرضه و نوسان قیمت دلار ازجمله دلایلی بودند که به رکودِ تورمی بازار خودرو دامن زدند. در این بین فعالان بازار معتقدند که جدای از بحث قیمتی، اکنون مردم بیش از هر چیزی منتظر نتیجه برجام و تعیین تکلیف واردات خودرو هستند.
در سوی دیگر، با اعمال تحریم‌های جدید کاخ سفید علیه تهران و افزایش ناامیدی‌ها نسبت به احیای برجام، نرخ دلار بار دیگر وارد فاز صعودی شد و همراه با افزایش نرخ ارز، قیمت خودرو هم بالا رفت.
البته این تنها سیگنالِ افزایش قیمت به بازار خودرو نیست، کارشناسان نسبت به توقف عرضه خودرو در سامانه یکپارچه هم بدبین هستند. با توجه به شرایطی که به آن اشاره شد، تحلیلگران تداوم رکود تورمی را محتمل‌ترین سناریوی پیش روی بازار خودرو در نیمه دوم سال جاری می‌دانند.

پیش‌بینی قیمت خودرو در نیمه دوم سال

اسد کرمی، نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: افزایش قیمت دلار و کمبود عرضه دو خودروی کوییک و شاهین به بازار، باعث افزایش قیمت خودروها شده است و به ندرت خرید و فروش در بازار صورت می‌گیرد. البته برخی از خودروها، مانند تیبا به علت عرضه زیاد اخیر آن، با کاهش جزئی قیمت هم همراه شده است. اما بازار خودروهای خارجی کاملا در رکود است و خرید و فروشی در آن صورت نمی‌گیرد.

او افزود: پیش‌بینی می‌شود بازار در شش ماه دوم سال هم به همین روند رکود تورمی خود ادامه دهد. اما اگر واردات به مرحله اجرایی نرسد و عرضه خودرو دوباره کم شود، بازار با افزایش مجدد قیمت‌ها مواجه خواهد بود.

برای مطالعه بیشتر گزارش واردات خودرو باز هم به تعویق افتاد؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.